SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

W 2015 roku Polacy oglądali telewizję rekordowo długo

W 2015 roku Polacy oglądali telewizję średnio o 3 minuty dziennie dłużej niż rok wcześniej i najdłużej od czasu rozpoczęcia badań telemetrycznych, co zaskoczyło nawet ekspertów. Za wzrost czasu korzystania z tego medium odpowiada już nie tylko cyfryzacja.

Article

Dane Nielsen Audience Measurement pokazują, że w 2015 roku Polacy spędzali przed telewizorem średnio 4 godziny, 23 minuty i 32 sekundy dziennie, co było rekordem od 1997 roku, gdy rozpoczął się pomiar telemetryczny w Polsce. W porównaniu do 2014 roku czas ten wzrósł o 3 minuty i 13 sekund. Wzrost ten względem 2013 roku wynosił już ponad 16 minut, a w porównaniu do 2012 roku - ponad 20 minut.

Rok

ATV

2011

04:02:01

2012

04:03:17

2013

04:07:19

2014

04:20:19

2015

04:23:32

W poprzednich latach czas oglądania telewizji rósł głównie z powodu cyfryzacji - stopniowo pojawiały się na multipleksach naziemnych kolejne stacje. Ostatnie nowe kanały jak Fokus TV, Stopklatka TV, TVP ABC oraz TV Trwam trafiły „pod strzechy” polskich domów wiosną 2014 roku. Dlatego zeszłoroczny wzrost czasu oglądania telewizji zaskoczył ekspertów.

- W 2015 roku prawie wszystkie przesłanki jak brak dużych imprez sportowych, spadek bezrobocia, poprawa sytuacji materialnej, zwiększająca się penetracja internetu w obszarach słabo zurbanizowanych oraz rosnąca jego konsumpcja, wskazywały na spadek oglądalności. Z kolei coraz słabszy wpływ cyfryzacji z przełomu 2013 i 2014 roku oraz zapowiadane jak co roku lepsze ramówki nie wydawały się czynnikami, które będą mogły zbalansować negatywne czynniki - mówi Wirtualnemedia.pl  Paweł Więckowski, media manager w domu mediowym MediaCom Warszawa.

Również pogoda w ub.r. w większym stopniu niż w poprzednich latach zachęcała ludzi do przebywania poza domem. Opierając się na danych Nielsena, wzrost oglądalności w 2015 roku napędzany był zarówno przez widzów zarówno telewizji naziemnej jak i satelitarnej przy minimalnym spadku widowni w kablówkach.  - Dlatego trudno mówić o bezpośrednim wpływie cyfryzacji na ubiegłoroczne wyniki. Bez pogłębionych badań ciężko wskazać co było główną przyczyną: czy cyfryzacja, zmiana przyzwyczajeń w społeczeństwie, a może wpływ atrakcyjniejszego kontentu oraz nowe kanały, które przyciągnęły widzów - zastanawia się Więckowski.

W tym roku w związku z dużymi imprezami sportowymi jak Euro 2016 we Francji i letnie igrzyska olimpijskie w Rio de Janeiro oraz dynamicznie zmieniającą się sytuacją polityczną w kraju i na świecie można spodziewać się dalszego wzrostu czasu oglądania telewizji.

- Jego skala będzie zależała od wpływu pozostałych czynników (w większości hamujących), jak dalszy spadek bezrobocia, wzrost penetracji internetu czy krótsze tzw. „długie weekendy”. Z drugiej strony gorsza pogoda, sukcesy sportowe Polaków czy nowe stacje mogą ten wzrost przyśpieszyć - wyjaśnia Więckowski.

W 2015 roku widzowie najdłużej oglądali telewizję 1 stycznia - było to prawie 6 godzin i 18 minut. Na drugim miejscu znalazł się 4 stycznia z czasem oglądania wynoszącym niemal 6 godzin i 8 minut.

Dzień

ATV

01-01-2015

06:17:43

04-01-2015

06:07:42

15-11-2015

06:00:44

06-01-2015

06:00:17

01-02-2015

05:56:52

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W 2015 roku Polacy oglądali telewizję rekordowo długo

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
girodiwojtek
Tiaaaaa. Ogłupianie całego społeczeństwa trwa zatem w najlepsze.
14 2
odpowiedź
User
Janek
"...zwiększająca się penetracja internetu w obszarach słabo zurbanizowanych oraz rosnąca jego konsumpcja" -przy takim kontencie nawet dialogi ze "Świata według Kiepskich" są wzorem polszczyzny
10 2
odpowiedź
User
ppp
jak można oglądać 6 godzin telewizji ?
5 3
odpowiedź
User
Kacper3100
jak można oglądać 6 godzin telewizji ?


Normalnie. Nie wiesz? Masz problem.
0 2
odpowiedź
User
beka z ekspertów
No i gdzie ta śmierć TV? Gdzie ten super internet wypierający TV? Ciekawe, czy 2015 był "rokiem mobile"?
1 0
odpowiedź
User
ifiid
ten Więckowski jest nawet zabawny w swoim gdybaniu. Nie bierze pod uwagę, że badania Nielsena w PL są fejkowe, skupione na tych, którzy dużo i często oglądają telewizję.
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing