Smutna analiza, jak "wzrosły" stawki dla copywriterów i accountów przez 10 lat

Przez ostatnie 10 lat stawka cennikowa dla account managera wzrosła o 16,5 proc. a dla copywritera o 10 proc. W porównywalnym czasie średnie wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wzrosło o 89,12 proc.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Smutna analiza, jak "wzrosły" stawki dla copywriterów i accountów przez 10 lat
fot. Shutterstock.com

Łukasz Zarębski, dyrektor operacyjny od lat związany z rynkiem reklamy, podjął się analizy raportu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dotyczącego badania płac i stawek godzinowych w branży agencji reklamowych. Zarębski przeanalizował dane od 2014 do 2024 r., czyli ostatnie 10 lat, dla dwóch stanowisk, które są najpopularniejsze w raporcie SAR – copywritera i account managera.  

Ile zarobisz w reklamie? Tu stawki ledwo drgnęły

– Przez ostatnie 10 lat stawka cennikowa dla account managera wzrosła o 16,5% a dla copywritera o 10%. W porównywalnym czasie, bo w latach 2014-2023 średnie wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wzrosło o 89,12%. Natomiast średnie wynagrodzenie w agencjach reklamowych na stanowisku Account Manager wzrosło o 35,71%, a na stanowisku Copywriter o 16,39% - podsumował Zarębski.  

Pierwszy wniosek, jaki nasuwa się po analizie Zarębskiego, to stagnacja stawek cennikowych, które niemalże stoją w miejscu od 10 lat. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl, Zarębski podaje jedną z przyczyn tej sytuacji: “Założenie agencji marketingowej czy kreatywnej jest dość proste, przybywa podmiotów pracujących jako agencje reklamowe, co widać chociażby po analizie PKD, więc konkurencja na rynku agencyjnym jest bardzo duża. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tego typu usługi ze strony klientów maleje. Agencje muszą walczyć o klienta ceną, dostosowywać wyceny do z góry przyjętych stawek, ponieważ w kolejce do tego klienta stoi setka innych agencji”.  

analiza wykonana przez Łukasza Zarębskiego

 Analiza wykonana przez Łukasza Zarębskiego

Na podstawie analizy można zauważyć także, że wynagrodzenia account managerów i copywriterów i tak rosną szybciej niż cennik usług, które agencja sprzedaje klientowi.  

– Można sobie więc uświadomić, pod jaką presją są agencje reklamowe, które w zasadzie nie podniosły swoich stawek, a jednocześnie muszą podnosić wynagrodzenia by choć w części dogonić rosnące wynagrodzenia w innych branżach – dodaje Zarębski.  

Zgodne z ostatnim raportem SAR “Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2023/24”, mediana wynagrodzenia copywritera wynosiła 8650 zł brutto, a account managera – 9000 zł brutto (w poniższej grafice tabelka z prawej). Średnia krajowa w grudniu 2023 r. to 8033,00 zł brutto, co oznacza, że copywriter zarabiał tylko o 7 proc. więcej niż średnia, a account manager o niecałe 12 proc.

W 2014 roku (w tabeli poniżej tabelka po lewej) mediana wynagrodzenia copywritera wynosiła 7131 zł brutto, a account managera 7000 zł brutto przy średniej krajowej na poziomie 3783,46 zł brutto. Na przestrzeni ostatnich 10 lat zarobki account managerów i copywriterów przybliżyły się do średniej krajowej, gdy jeszcze te 10 lat temu przewyższały ją niemalże dwukrotnie.

grafika

Aktualnie wynagrodzenia spłaszczyły się i przestał być to zawód ‘wyjątkowy’, wręcz praca w agencji ma niski próg wejścia, łatwo znaleźć taką pracę. Nadal zarabia się więcej niż średnia krajowa, ale nie są to już takie zarobki jak 10-12 lat temu. Niezbyt wysokie wynagrodzenia mogą wynikać również z dużej konkurencji wśród pracowników. Na jedno ogłoszenie o pracy na stanowisku account managera potrafi spłynąć około 150 CV – stwierdza Zarębski. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"