SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska Holding zarabia głównie z reklam display i mailingów, na przejęcia wydała 66 mln zł

W 2014 r. Wirtualna Polska Holding (działająca też pod marką Grupa Wirtualna Polska) zanotowała 200,6 mln zł przychodów, z czego 93,9 proc. ze sprzedaży reklam (głównie display i mailingów), w jednej piątej zrealizowanej w modelu efektywnościowym. Spółka osiągnęła 4,1 mln zł zysku netto. Za Grupę Money.pl zapłaciła 47 mln zł, za Domodi i Homebook - co najmniej 15 mln zł, a za Sportowefakty.pl - minimum 3,9 mln zł. Głównie na przejęcia zaciągnęła kredyty na łączną kwotę 322 mln zł, z czego do spłaty ma ok. 219 mln zł.

fot. Shutterstock.com Article

Wirtualna Polska Holding przygotowuje się do wejścia na giełdę - zamierza zaoferować 5,85 mln swoich dotychczasowych i 8,97 mln nowo wyemitowanych akcji, pozyskując od inwestorów 80-100 mln zł. Debiut giełdowy ma nastąpić ok. 8 maja (więcej na ten temat).

Według prospektu emisyjnego w 2014 roku firma zanotowała 200,57 mln zł przychodów. Spółka podała też swoje wyniki finansowe w ujęciu pro forma - przy założeniu gdyby przęjęcia Wirtualnej Polski (sfinalizowane w połowie lutego ub.r.), kontrolującej serwisy Domodi.pl i Homebook.pl spółki Domodi (we wrześniu) i Grupy Money.pl (w grudniu ub.r.) nastąpiły z początkiem ub.r. W takim przypadku firma zanotowałaby 248,3 mln zł wpływów i 2 mln zł straty netto.

Po stronie wydatków Wirtualna Polska Holding zapisała głównie koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników - 60,98 mln zł dla osób z dotychczasowych struktur firmy i 6,59 mln zł dla tych z przejętych spółek, koszty pozostałych usług obcych (głównie najmu biur i serwerowni oraz pozyskania treści zewnętrznych, np. zdjęć, do publikacji) - 55,1 mln zł, wydatki związane z przejęciami - 30,25 mln zł (w tym wspomniane 6,59 mln zł dla pracowników), oraz amortyzację (głównie serwerów, maszyn, praw autorskich i oprogramowania) - 20,77 mln zł. Koszty restrukturyzacji zatrudnienia, przeprowadzonej przede wszystkim w lutym i marcu ub.r. (więcej na ten temat), niedługo po finalizacji kupna Wirtualnej Polski przez Grupę o2, wyniosły 6,59 mln zł.

Przypomnijmy, że za Wirtualną Polskę firma zapłaciła 383 mln zł, przy wsparciu funduszy inwestycyjnych Innova Capital i MCI. W tym celu zaciągnęła kredyt wynoszący 270 mln zł, z czego na samą transakcję przeznaczono 175 mln zł.

Potem firma pożyczyła jeszcze od banków 1,8 mln zł we wrześniu ub.r. oraz w grudniu ub.r.: 47 mln zł na przejęcie Grupy Money i 3,3 mln zł na rozwój infrastruktury technicznej. Na koniec ub.r. spółka miała 224,4 mln zł zadłużenia, natomiast pod koniec marca br. zawarła z bankami nową umowę kredytową na 279,5 mln zł, spłaciła poprzedni dług, a z tytułu nowej umowy ma do spłaty ok. 219 mln zł.

W prospekcie Wirtualna Polska Holding poinformowała, że za Grupę Money.pl zapłaciła 47 mln zł, za 51 proc. udziałów spółki Domodi - 15 mln zł (po spełnieniu uzgodnionych warunków może dopłacić dotychczasowym właścicielom jeszcze 4 mln zł, ponadto w 2018 i 2020 roku będzie mogła przejąć po połowie pozostałych udziałów spółki), natomiast za Sportowefakty.pl - 3,9 mln zł (oraz maksymalnie 1,7 mln zł w ciągu dwóch lat przy spełnieniu założonych warunków).


Na 200,57 mln zł przychodów Wirtualna Polska Holding w ub.r. złożyło się przede wszystkim 188,4 mln zł wpływów reklamowych, z czego 27,62 mln zł stanowiły transakcje barterowe. 30,26 mln zł przyniosła sprzedaż reklam w modelu efektywnościowym (tzw. generowanie leadów), a 125,59 mln zł - w modelach nieefektywnościowych.


Jeśli chodzi o typy reklam, to zdecydowanie największe przychody przyniósł firmie display - 103,97 mln zł (55,2 proc. wszystkich wpływów reklamowych). Zdecydowanie dalej znalazły się mailing - 31,41 mln zł wpływów (16,7 proc. udziały w przychodach reklamowych), wideo - 5,69 mln zł (3 proc.), mobile - 5,49 mln zł (2,9 proc.), a także reklamy w wyszukiwarkach i kontekstowe - 3,63 mln zł, oraz ogłoszenia - 3,13 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska Holding zarabia głównie z reklam display i mailingów, na przejęcia wydała 66 mln zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl