SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska: przy wzroście wpływów o jedną trzecią zmalał zysk netto, Telewizja WP ogranicza stratę

W minionym półroczu Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 34,2 proc. do 335,51 mln zł oraz zysku EBITDA o 22,6 proc. do 89,59 mln zł. Natomiast jej zysk netto zmalał z 27,73 do 22,84 mln zł, bo firma musi dopłacić 11,6 mln zł za Nocowanie.pl. Telewizja WP przy 9,63 mln zł przychodów miała 3,08 mln zł straty EBITDA.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska HoldingJacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W segmencie internetowym wpływy sprzedażowe Wirtualnej Polski wyniosły w zeszłym półroczu 325,88 mln zł, po wzroście o 34 proc. w skali roku. Ich zdecydowaną większość stanowią przychody gotówkowe, które poszły w górę o 35,4 proc. do 315,55 mln zł.

Przełożyło się to na wzrost - licząc według starego standardu rachunkowości MSR 17 - zysku EBITDA o 19,6 proc. do 92,67 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA o 17 proc. do 94,05 mln zł. W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że wynik EBITDA jej pionu internetowego został skorygowany m.in. o 2,1 mln zł kosztów nowych akwizycji, ich restrukturyzacji i integracji oraz 1,2 mln zł niegotówkowych kosztów programu opcji pracowniczych.

W samym drugim kwartale dynamika przychodów internetowych Wirtualnej Polski było nieco wyższa: ogółem wzrosły o 35,3 proc. do 173,49 mln zł, a wpływy gotówkowe - o 37,3 proc. do 167,7 mln zł. Słabiej zwiększyły się natomiast wyniki rentowności: zysk EBITDA o 17,5 proc. do 50,42 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA o 16,7 proc. do 50,06 mln zł.

- Opublikowane w ostatnich dniach wyniki rynku reklamy w Polsce - badania AdEX - cieszą nas z dwóch powodów. Po pierwsze Internet wreszcie przegonił telewizję, po drugie Wirtualna Polska kolejny kwartał rośnie szybciej niż globalni konkurenci - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 20,86 mln realnych użytkowników, a sam portal WP.pl miał 15,98 mln użytkowników i 1,87 mld odsłon.

Seria przejęć w e-commerce

Wzrost przychodów Wirtualnej Polski częściowo wynika z realizowanych przez nią od kilku lat przejęć, głównie w segmencie e-commerce. W ciągu minionego roku firma kontynuowała tę serię: w październiku ub.r. za 75 mln zł kupiła firmę Extradom.pl zajmującą się sprzedażą internetową projektów architektonicznych, a w grudniu za 21,1 mln zł przejęła 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów.

Z kolei należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl w ub.r. kupiła spółkę My Travel, właściciela 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach. W lutym br. Wakacje.pl za 6,4 mln zł przejęły 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat. Ponadto w marcu br. Wirtualna Polska za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych.

My Travel, Extradom.pl, Parklot i Superauto24.com w ub.r. łącznie zanotowały 49,61 mln zł przychodów sprzedażowych, 9,93 mln zł zysku EBITDA i 11,24 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Zdecydowanie największym podmiotem z nich jest Extradom.pl - miał w ub.r. 32,97 mln zł wpływów i 5,73 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.

Łączne wpływy firmy ze sprzedaży krajowej wyniosły w zeszłym półroczu 266,81 mln zł, po wzroście o 35,6 proc. w skali roku. Natomiast przychody ze sprzedaży zagranicznej zwiększyły się o 28,7 proc. do 68,69 proc.

Telewizja WP: wpływy w górę, mniejsza strata

W segmencie telewizyjnym, który stanowi Telewizja WP, przychody sprzedażowe zwiększyły się w minionym półroczu o 39,2 proc. do 9,63 mln zł. Jednocześnie zmalała strata: ujemny wynik EBITDA z 4,46 do 3,08 mln zł, a skorygowana strata EBITDA z 4,4 do 3,06 mln zł.

W drugim kwartale br. Telewizja WP miała 5,03 mln zł przychodów sprzedażowych (24,8 proc. więcej niż rok wcześniej) i 1,3 mln zł straty EBITDA (po spadku o 30,8 proc. w skali roku).

Dodatkowe koszty za udziały Nocowanie.pl obciążyły zysk

Po stronie kosztów Wirtualnej Polski zdecydowanie największe są dwie kategorie. Na usługi obce (bez tych związanych z przejęciami) firma przeznaczyła w minionym półroczu 112,95 mln zł, o 28,7 proc. więcej niż rok wcześniej, a na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze - 98,05 mln zł, po wzroście o 28 proc. w skali roku.

Natomiast nakłady na amortyzację zwiększyły się z 26,57 do 37,85 mln zł (czyli o 42,5 proc.).

Półroczny zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 46,48 do 55,67 mln zł, a w samym drugim kwartale br. - z 27,93 do 31,96 mln zł.

Na pozostałych wynikach rentowności Wirtualnej Polski zaciążyło natomiast kolejne podwyższenie - o 11,6 mln zł - wyceny pozostałych udziałów Nocowanie.pl, które firma może przejąć po zakończeniu br.

WP zapłaciła też więcej podatku dochodowego - 12,36 mln zł w zeszłym półroczu, wobec 9,78 mln zł rok wcześniej.

W konsekwencji zysk netto firmy zmalał w skali roku z 27,73 do 22,84 mln zł w minionym półroczu, a z 19,4 do 8,47 mln zł w zeszłym kwartale.

WP spłaciła 10 mln zł kredytów

W minionym półroczu Wirtualna Polska poniosła 10,19 mln zł kosztów finansowych, a w samym drugim kwartale - 5,08 mln zł (wobec odpowiednio 9,26 i 4,28 mln zł rok wcześniej). W br. firma spłaciła dwie transze kredytu inwestycyjnego wynoszące 8,68 mln zł oraz 1 mln zł pożyczki udzielonej przez mniejszościowego udziałowca (do spłaty pozostaje 660 tys. zł tej pożyczki).

W efekcie zadłużenie długoterminowe WP z tytułu kredytów i pożyczek zmalało w ciągu półrocza z 335,1 do 325,63 mln zł. łączne zobowiązania długoterminowe zmniejszyły się minimalnie - z 404,56 do 404,12 mln zł.

Z kolei zobowiązania krótkoterminowe (które należy spłacić w ciągu 12 miesięcy) zwiększyły się przez pół roku ze 191,12 do 218,86 mln zł, głównie w związku ze wzrostem gotówkowych zobowiazań handlowych (z 55,89 do 63 mln zł), zobowiązań z tytułu umów z klientami i zwrotu wynagrodzenia (z 32,56 do 46,74 mln zł) oraz pojawienia się 16,3 mln zł z tytułu opcji put na udziały niedające kontroli. Natomiast wartość kredytów i pożyczek do spłaty w ciągu roku nieco zmalała - z 30,61 do 30,54 mln zł.

W grudniu 2017 roku Wirtualna Polska pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Pod koniec października ub.r. w ramach tej umowy zwiększyła o 100 mln zł transzę kredytu na inwestycje.

Wirtualna Polska od czterech lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez firmy zależne ma akcje stanowiące po 13,04 proc. kapitału WP i dające po 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Od wiosny br. kurs giełdowy spółki utrzymuje się w okolicach 60 zł. W poniedziałek na koniec sesji wynosił 60,60 zł, co dawało kapitalizację firmy w wysokości 1,76 mld zł.

Od dwóch lat Wirtualna Polska wypłaca dywidendy po ok. 1 zł na akcję - w br. było to 29,06 mln zł, dokładnie po 1 zł na walor.

najnowsze wiadomości

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: przy wzroście wpływów o jedną trzecią zmalał zysk netto, Telewizja WP ogranicza stratę

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomek
Brawo dla zespołu! Widać dobrą robotę. Storna główna to najlepsze miejsce na skuteczną kampanię reklamową, a angażująca treść przyciąga użytkowników.
odpowiedź
User
.
Do dzis poza coraz slabszym Pudelkiem, nie znajduje jednego powodu by wchodzic na WP. Poza wlasniemplotkarskimi bzdurami, ktore kupili, nie stworzyli chocby jednego zrodla informacji. Przez 30 lat... I o ile Onet od czasu do czasu blysnie jakims swoim tekstem jak ten na temat Emilii i hejterow sedziow, o tyle WP zajmuje sie tylko odtworstwem. Cos co pojawia sie w sieci "uatrakcyjniaja" swoim wodolejstwem i to cala robota tego portaliku Ciekawe jakie mieliby wyniki, gdyby zrezygnowali z webmaila? Te 30 lat temu masa lidzi tam zakladalo skrzynke, no i z przyzwyczajenia korzystaja do dzis. Poza e-mailem wszystko inne sygnowane WP kojarzy sie z obciachem.
odpowiedź
User
.
Do dzis poza coraz slabszym Pudelkiem, nie znajduje jednego powodu by wchodzic na WP. Poza wlasniemplotkarskimi bzdurami, ktore kupili, nie stworzyli chocby jednego zrodla informacji. Przez 30 lat... I o ile Onet od czasu do czasu blysnie jakims swoim tekstem jak ten na temat Emilii i hejterow sedziow, o tyle WP zajmuje sie tylko odtworstwem. Cos co pojawia sie w sieci "uatrakcyjniaja" swoim wodolejstwem i to cala robota tego portaliku Ciekawe jakie mieliby wyniki, gdyby zrezygnowali z webmaila? Te 30 lat temu masa lidzi tam zakladalo skrzynke, no i z przyzwyczajenia korzystaja do dzis. Poza e-mailem wszystko inne sygnowane WP kojarzy sie z obciachem.


Ale to tez swiadczy o rozmiarach rynku. Dziennikarstwo prasowe przestaje byc oplacalne, no ale i internetowe wcale nie zaczyna byc.
Do jakichkolwiek zetawien finansowuch prezentowanuch na Wortialnych Mediach, nie przywiazuje zadnej wagi.
Widac po opisywaniu TVP, ze pisane jest to zawsze z gory zalozna teze, a tabelki po prostu sie do tego dostosowuje.
Ciemny medialny lud to kupi. Na pewno czesc tak
odpowiedź