SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska oskarża o manipulacje danymi

Portal Wirtualna Polska uważa, że ostatni raport firmowany przez firmy Gemius, Onet i IAB jest manipulacją i nie przedstawia obiektywnie obrazu rynku

W Wielki Piątek zaprezentowaliśmy raport firmy Gemius "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów" powstały przy współpracy portalu Onet i IAB.

Z raportu wynikało m.in., że Internauci głównie oglądają TVN, czytają Newsweeka i słuchają RMF FM (przeczytaj cały raport).

Raport firmy Gemius wzbudził jednak wiele kontrowersji a portal Wirtualna Polska oskarżył nawet, w oświadczeniu przesłanym serwisowi Wirtualnemedia.pl, autorów raportu o manipulację wynikami badań.
 
- Wirtualna Polska uważa, że raport firmowany przez firmy Gemius, Onet i IAB jest manipulacją i jako taki nie może być uważany za obiektywny obraz rynku. Źródłem manipulacji jest sposób realizacji badania, które zostało przeprowadzone wyłącznie na stronach Onetu. Respondenci badania byli przede wszystkim użytkownikami tego portalu. Jest to szczególnie istotne, gdyż pytano nie tylko o ogólne wzory korzystania z Internetu, lecz o korzystanie z Internetu w dniu poprzedzającym badanie, co niesie zrozumiałe obawy o wpływ miejsca przeprowadzania badania na odpowiedź respondenta, który to wpływ nie został zrównoważony przez zadanie identycznych pytań na innych portalach i witrynach. Zatem tytuł raportu oraz zawarte w nim wnioski powinny informować, że dotyczą preferencji użytkowników Internetu, którzy korzystają z portalu Onet, a nie internautów w ogóle. Wobec tak prowadzonego badania nie dziwią jego wyniki np. według jego autorów najpopularniejszą wśród internautów stacją telewizyjna został TVN, mocno promowany na stronach Onetu, czyli miejscu badania. Nawet jeżeli jest to prawda, to fakt prowadzenia badań na stronach, które promują dana markę budzi poważne wątpliwości. Żadne zabiegi statystyczne, o których pisze Gemius (np. ważenie danych), nie są w stanie zmazać podstawowego i nieusuwalnego grzechu badania, tj. "efektu sponsora". Nie chodzi tu o źródło finansowania badania lecz o publikację ankiety tylko na jednym portalu. Gemius ma prawo wykonywania badań na portalu Onet, jednak sugerowanie, że wynik takich badań jest obiektywnym odzwierciedleniem preferencji wszystkich internautów jest nadużyciem, na które nie może być zgody. Tym bardziej, ze firma badawcza Gemius nie podjęła żadnych kroków w celu emisji ankiety na innych witrynach lub portalach.

Raport jest firmowany nie tylko przez Gemiusa, ale także przez IAB oraz Onet, co oznacza, że wszystkie trzy podmioty biorą odpowiedzialność za zawartość raportu. Nie dziwi to w przypadku Onetu - raport jest de facto materiałem promocyjnym Onetu i należącej do tej samej grupy kapitałowej telewizji TVN. Zdumiewa natomiast fakt, że Gemius i IAB - instytucje, którym z definicji powinno zależeć na obiektywizmie i bezstronności, firmują wątpliwej jakości przedsięwzięcie badawcze, stając się tubą propagandową Onetu.

Wirtualna Polska ubolewa, że Gemiusowi nie starczyło wyobraźni badawczej i dobrej woli, aby przeprowadzić badanie równocześnie na innych portalach, aby uniknąć jakichkolwiek podejrzeń o stronniczość - czytamy w oświadczeniu przesłanym przez rzecznika portalu Wirtualna Polska - Wojciecha Kądziołka naszej redakcji.

A jaka jest Państwa opinia w tej sprawie? Zapraszamy do komentowania na dole strony.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska oskarża o manipulacje danymi

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl