SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska szykuje jedno duże i kilka mniejszy przejęć, chce mieć 75 proc. wpływów z e-commerce

Wirtualna Polska Holding jest obecnie w kilku procesach akwizycyjnych, w tym jednym o dużej wartości. - Liczę, że jeszcze w tym roku będziemy w stanie się czymś pochwalić - zapowiedział prezes firmy Jacek Świderski. Docelowo e-commerce ma stanowić 75 proc. wpływów spółki.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska Holding osiągnęła 250,05 mln zł przychodów ze sprzedaży i 27,73 mln zł zysku netto. W segmencie internetowym miała 243,13 mln zł wpływów i 80,37 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, a Telewizja WP zanotowała 6,92 mln zł przychodów i 4,4 mln zł skorygowanej straty EBITDA.

58 proc. z e-commerce, Homebook liczy na efekt IKEA

W internecie firma zarabia z dwóch głównych źródeł: emisji reklam (m.in. prowadzących do własnych i zewnętrznych serwisów sprzedażowych) oraz prowizji z samej sprzedaży internetowej. - Spodziewamy się, że e-commerce wzrośnie w naszych przychodach do 75 proc. z 58 proc. obecnie - powiedział w piątek Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Udział e-commerce w przychodach firmy rośnie systematycznie w ostatnich latach wraz z kolejnymi przejęciami. E-commerce’owa odnoga WP obejmuje obecnie kilka obszarów tematycznych: odzieżowy (serwisy Domodi.pl i Allani.pl), wnętrzarski (Homebook.pl), turystyka zagraniczna (Wakacje.pl), turystyka krajowa (Nocowanie.pl i eHoliday.pl) oraz finansowy (Totalmoney.pl).

Świderski stwierdził, że w zeszłym półroczu najbardziej zwiększyły się przychody segmentu turystycznego. Z kolei w przypadku Homebooka Wirtualna Polska liczy, że cały sektor wnętrzarski w sieci będzie rósł szybciej, kiedy sprzedaż internetową zaczną największe stacjonarne sklepy z meblami i wyposażeniem wnętrz.

Najwięcej w ostatnim okresie mówiło się o uruchomieniu w naszym kraju sklepu internetowego przez IKEA. W ub.r. firma wprowadziła dostawy zamówionych przez internet mebli w ok. 20 miastach, m.in. tych w których działają jej sklepy.

Będą kolejne przejęcia w e-commerce

W br. Wirtualna Polska wykorzystała opcję do zakupu mniejszościowych udziałów w przejętej cztery lata temu spółce Homebook (obejmującej serwisy Homebook.pl, Domodi.pl i Allani.pl). W marcu za 35 proc. udziałów zapłaciła 85 mln zł, a w zeszłym tygodniu za pozostałe 14 proc. - 33,4 mln zł. Obecnie jest jedynym właścicielem spółki.

Ponadto należąca do WP firma Wakacje.pl kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek. Wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł.

Wirtualna Polska pracuje nad kolejnymi przejęciami. - Jesteśmy obecni w wielu procesach i liczę, że jeszcze w tym roku będziemy w stanie się czymś pochwalić - powiedział Jacek Świderski. Zaznaczył, że chodzi o jeden duży temat akwizycyjny i kilka małych

Dwa dni wcześniej podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Jacek Świderski powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl, że swoje działania w zakresie przejęć WP komunikuje „metodą faktów dokonanych”. - Jeden z takich faktów miał miejsce - przejęliśmy Domodi. Na razie nie mamy nic innego do ogłoszenia. Nie jest tajemnicą, że cały czas mamy środki na akwizycje i e-commerce jest strategicznym kierunkiem akwizycji dla Wirtualnej Polski. Nie jest tak, że w media nie inwestujemy - inwestujemy w telewizję, treści online i technologie które pozwalają się rozwijać naszym serwisom internetowym - wyliczył.

Firma ma na to środki m.in. z zaciągniętych pod koniec ub.r. kredytów w łącznej kwocie do 500 mln zł (ma je spłacić w ciągu 7 lat). Na koniec czerwca długoterminowe zadłużenie spółki wynosiło 329,72 mln zł (wobec 307,29 mln zł na koniec ub.r.), z czego 281,32 mln zł przypadało na kredyty, pożyczki i leasingi. Zadłużenie stanowiło 1,5-krotność zysku EBITDA WP z od lipca ub.r. do czerwca br.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowe firmy zanotowały 20,94 mln realnych użytkowników i 2,89 mld odsłon.

Od wiosny 2015 roku Wirtualna Polska jest notowana na warszawskiej giełdzie. W czwartek na koniec sesji za akcję spółki płacono 49,90 zł, co daje kapitalizację w wysokości 1,44 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami WP są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota, którzy poprzez spółkę zależną kontrolują akcje stanowiące 39,06 proc. kapitału i dające 56,18 proc. głosów na walnym zebraniu akcjonariuszy. W lipcu br. WP wypłaciła 27,78 mln zł w dywidendy, a w ub.r. - 31,69 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska szykuje jedno duże i kilka mniejszy przejęć, chce mieć 75 proc. wpływów z e-commerce

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tpm
Pewnie przejmą jakiegoś marketplaca w stylu Ceneo lub allegro żeby go wyskalowac.
12 8
odpowiedź
User
ina
Pewnie przejmą jakiegoś marketplaca w stylu Ceneo lub allegro żeby go wyskalowac.

Raczej ich nie stać.
11 9
odpowiedź
User
grzes
Pewnie przejmą jakiegoś marketplaca w stylu Ceneo lub allegro żeby go wyskalowac.

Raczej ich nie stać.


coś w stylu ceneo / allegro a może jakiś duży sklep.
10 8
odpowiedź
User
K
eCommerce to coś więcej niż przekliki do e-sklepów... WP to reklama dla eCommerce, bądźmy precyzyjni.
11 8
odpowiedź