SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska wycofuje się z eSky.pl, pożyczyła Mubi 3,8 mln zł

Wirtualna Polska skorzysta z opcji sprzedaży przejętego trzy lata temu pakietu 6,3 proc. akcji eSky.pl. Natomiast wydawcy porównywarki ubezpieczeniowej Mubi.pl (ma 20 proc. jego udziałów) pożyczyła do końca br. 3,8 mln zł.

W sprawozdaniu za minione półrocze Wirtualna Polska poinformowała, że pod koniec marca br., w ramach umowy inwestycyjnej z połowy 2017 roku, złożyła oświadczenie o wykonaniu opcji put na posiadane akcje eSky.pl. Dodano, że posiadane akcje spółki na koniec czerwca zostały wycenione na 10,02 mln z i zaprezentowane jako aktywa przeznaczone do sprzedaży.

W czerwcu 2017 roku za 6,3 proc. akcji eSky.pl Wirtualna Polska zapłaciła 15,6 mln zł. - Na początek planujemy współpracę z Grupą WP opartą na zasadzie bliskiego partnerstwa w obrębie polskiego rynku. Liczymy na realizację szeregu synergii, zarówno w zakresie mediowym, jak i operacyjnym we współpracy z serwisami wakacje.pl i nocowanie.pl - zapowiadał wtedy Łukasz Kręski, współzałożyciel oraz przewodniczący rady nadzorczej eSky.

Grupa eSky, zarządzająca internetową platformą do zakupu głównie biletów lotniczych i noclegów hotelowych, mocno ucierpiała wskutek paraliżu turystyki międzynarodowej w związku z epidemią koronawirusa. W połowie kwietnia zwolniła 94 pracowników ze swoich polskich biur i kilkadziesiąt osób z zagranicznych oddziałów, tłumaczyła to dużym spadkiem obrotów. Jednocześnie współzałożyciel firmy Łukasz Habaj wrócił na stanowisko jej prezesa.

Wartość eSky.pl i e-podróżnika w dół wskutek epidemii

Wiosną ub.r. Wirtualna Polska zainwestowała w inną platformę turystyczną: za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych.

W związku z epidemią Wirtualna Polska w bilansie za minione półrocze dokonała wyceny do wartości godziwej posiadanych akcji eSky i Teroplanu.

- Obie wyceniane spółki działają w szeroko rozumianej branży turystyczno-transportowej, która jest istotnie dotknięta przez epidemię COVID-19, w efekcie Grupa zmuszona była do obniżenia wartości posiadanych akcji o 6.986 tys. złotych, co przy jednoczesnym wzroście wartości posiadanych opcji na akcje o 4.512 tys. złotych spowodowało łączny wpływ na wynik pierwszego półrocza 2020 roku w wysokości 2.474 tys. złotych - opisano w sprawozdaniu WP.

W drugim kwartale ub.r. Wirtualna Polska za 5 mln zł kupiła 20 proc. akcji spółka Digitics, która uruchomiła wtedy porównywarkę ubezpieczeniową Mubi.pl. W zeszłym półroczu pożyczyła jej 3,8 mln zł, środki te mają zostać zwrócone do końca br.

WP ze spadkiem wpływów, najbardziej ucierpiały Wakacje.pl

W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 22,3 proc. do 260,83 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 22,84 do 15,09 mln zł. W samym drugim kwartale przychody firmy zmalały o 37,8 proc.  Epidemia najmocniej uderzyła w spółkę zależną Wakacje.pl, która zanotowała stratę. Natomiast Telewizja WP w zeszłym półroczu osiągnęła wzrost wpływów i spadek straty EBITDA.

Przychody Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zmalały w zeszłym półroczu o 23,5 proc. do 249,43 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 97,99 do 80,72 mln zł.

To dużo wyższe spadki procentowe niż w samym pierwszym kwartale, kiedy wpływy firmy w internecie zmniejszyły się o 6 proc. do 143,22 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 45,81 do 41,02 mln zł.

Ponieważ przychody sprzedażowe WP w zeszłym półroczu zmalały znacznie mocniej niż wyniki rentowności, skorygowana marża EBITDA zwiększyła się z 30 do 33 proc.

- Skutki ograniczeń i zamknięcie granic odczuliśmy głównie w turystyce zagranicznej. Wyłączając stratę spółki Wakacje.pl, Grupa osiągnęła w drugim kwartale solidny wzrost EBITDA w wysokości 14 proc. rok do roku - komentuje Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.

- Z uwagi wybuch epidemii koronawirusa, a w konsekwencji lock-down i zamknięcie granic Grupa nie tylko nie realizowała w drugim kwartale przychodów ze sprzedaży wycieczek międzynarodowych, ale była również zmuszona rozpoznać zwrot za wszystkie usługi sprzedane w poprzednich okresach, które nie mogły się odbyć w wyznaczonych terminach - dodano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.

Firma dość szybko po wybuchu epidemii w Polsce zmniejszyła zatrudnienie w swoim segmencie turystycznym: z końcem marca zwolniono kilkadziesiąt osób ze spółki Wakacje.pl (należą też do niej stacjonarne sieci Wakacyjny Świat i My Travel), a także ok. 10 osób z Nocowanie.pl zajmującego się turystyką krajową. Ponadto pod koniec kwietnia zwolniono kilkanaście osób z serwisów odzieżowych Domodi.pl i Allani.pl.

W sprawozdaniu Wirtualna Polska poinformowała, że dopiero w lipcu wznowiono częściowo międzynarodowy ruch turystyczny, przy czym Wakacje.pl notował, podobnie jak cały sektor, wpływy o kilkadziesiąt proc. niższe niż przed rokiem. - Jednakże, otwieranie się kolejnych krajów na ruch turystyczny, w szczególności kluczowych kierunków takich jak Turcja i Egipt, daje potencjał na poprawę wyników tej części działalności Grupy - zaznaczono.

- Grupa podjęła szereg działań mających na celu ograniczenie krótkoterminowych strat, w tym szczególnie poprzez optymalizację bazy kosztowej. Rozszerzana jest również oferta w zakresie pobytów w Polsce oraz wakacje zagraniczne z opcją dojazdu własnymi środkami transportu - wyliczono. Podano też, że Wakacje.pl otrzymamy zwiększony limit pożyczkowy od swojego bezpośredniego właściciela - spółki Wirtualna Polska Media.

Mniej kampanii wizerunkowych

Obszar internetowy Wirtualnej Polski to spółka Wirtualna Polska Media zarządzająca serwisami z treściami oraz szereg spółek e-commerce’owym, w większości przejętych przez WP w ostatnim sześcioleciu (m.in. Homebook.pl, Extradom.pl, Superauto24.pl, Totalmoney.pl, Autocentrum.pl).

W zakresie wpływów reklamowych Wirtualna Polska z powodu epidemii odczuła przede wszystkim ograniczenia wydatków firm z niektórych sektorów (np. motoryzacja, finanse) głównie w zakresie kampanii wizerunkowych.

- Jednakże, strategia Grupy w tym obszarze od dłuższego czasu zakłada zmianę struktury przychodów wydawniczo-reklamowych poprzez rozwój w kierunku kampanii rozliczanych efektywnościowo, kosztem kampanii wizerunkowych. Spadający udział przychodów z kampanii wizerunkowych w przychodach ogółem powoduje, że wstrzymanie przez klientów części budżetów wizerunkowych miało istotnie mniejsze przełożenie na wyniki finansowe tej działalności niż miałoby jeszcze kilka lat temu - stwierdzono w sprawozdaniu WP.

- Dziękuję za ten wynik (wzrost EBITDA bez uwzględnienia Wakacje.pl - przyp.) wszystkim Obywatelom Wirtualnej Polski Holding, których jest już tysiąc osiemset i którzy, w tym trudnym i niepewnym kwartale, walczyli o bezpieczeństwo finansowe firmy. Specjalne podziękowania należą się naszej części mediowej, kierowanej przez wiceprezes Joannę Pawlak, która jako najsilniejsza spółka w Grupie wspierała finansowo słabszych. Mimo fizycznego dystansu, bez wątpienia byliśmy w tym kwartale bliżej siebie niż kiedykolwiek wcześniej - dodaje Jacek Świderski.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Wirtualnej Polski zanotowały 21,08 mln użytkowników, 2,92 mld odsłon oraz 31 minut i 53 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego.

Tylko w drugim kwartale br. przychody Wirtualnej Polski w pionie internetowym zmalały rok do roku o 38,8 proc. do 106,21 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 52,18 do 39,7 mln zł.

Telewizja WP ze wzrostem wpływów i spadkiem straty

Nadawana od jesieni 2016 roku Telewizja WP, dostępna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, osiągnęła natomiast wzrost przychodów sprzedażowych o 18,3 proc. do 11,4 mln zł, a jej strata EBITDA zmalała z 3,06 mln zł do 786 tys. zł.

Pod koniec ub.r. znacząco zwiększył się zasięg stacji, po tym jak pojawiła się w ofercie Cyfrowego Polsatu (jednocześnie obsługę sprzedażową jej oferty reklamowej przejął Polsat Media). Według danych Nielsen Audience Measurement w czerwcu br. udział Telewizji WP w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej wzrósł rok do roku z 0,59 do 0,81 proc., a w grupie 16-49 - z 0,53 do 0,87 proc.

Z kolei tylko w drugim kwartale przychody Telewizji WP zmalały rok do roku o 4,4 proc. do 4,81 mln zł, a skorygowana strata EBITDA - z 1,3 mln zł do 945 tys. zł.

Mniej na usługi obce i wynagrodzenia, 2,4 mln zł z tarczy antykryzysowej

Wirtualna Polska najmocniej ograniczyła wydatki na pozostałe usługi obce: w minionym półroczu ze 112,95 do 68,11 mln zł, a tylko w drugim kwartale z 61,72 do 24,54 mln zł. Z kolei koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych zmalały w zeszłym półroczu z 98,05 do 92,34 mln zł, a w drugim kwartale - z 50,6 do 41,93 mln zł.

Z drugiej strony półroczne koszty amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych poszły w górę z 37,85 do 41,13 mln zł, a wydatki i przychody związane z przejęciami i restrukturyzacją - z 2,05 do 5,99 mln zł.

Niektóre spółki należące do Wirtualnej Polski złożyły wnioski o wsparcie w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, uzyskały ok. 2,4 mln zł.

WP bez dywidendy, Woźniak w radzie nadzorczej

W minionym półroczu skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski zmalał rok do roku z 94,93 do 79,94 mln zł, zysk operacyjny - z 55,67 do 30,93 mln zł, a zysk netto - z 22,84 do 15,09 mln zł.

W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zmniejszyły się rok do roku o 37,8 proc. do 111,02 mln zł, a te gotówkowe - o 37,4 proc. do 108,08 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA spadł z 50,89 do 38,76 mln zł, zysk operacyjny - z 31,96 do 12,58 mln zł, a zysk netto - z 8,47 do 7,84 mln zł.

W połowie lipca akcjonariusze Wirtualnej Polski, zgodnie z rekomendacją zarządu popartą przez radę nadzorczą, zdecydowali, żeby osiągnięte przez spółkę w ub.r. 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto przeznaczyć na kapitał zapasowy. W zeszłym tygodniu akcjonariusze do rady nadzorczej WP powołali Witolda Woźniaka, który wcześniej przez kilka miesięcy był doradcą strategicznym firmy.

Pod koniec maja Wirtualna Polska Media zmieniła harmonogram zakupu pozostałych 25 proc. udziałów platformy Nowocowanie.pl: w br. przejmie 10 proc. za 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku po 7,5 proc. Wartość tych 15 proc. udziałów oszacowano na ok. 21 mln zł.

Wirtualna Polska jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy od wiosny 2015 roku. W poniedziałek na koniec sesji za akcję spółki płacono 70 zł, co przekłada się na kapitalizację wynoszącą 2,04 mld zł.

Oprócz Jacka Świderskiego głównymi akcjonariuszami WP są dwaj inni członkowie jej zarządu: Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma akcje stanowiące 12,97 proc. kapitału i 18,66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska wycofuje się z eSky.pl, pożyczyła Mubi 3,8 mln zł

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Ciekawe czy LO skorzystał z okazji i zaczął zatrudniać byłych pracowników esky.
Strona LO to trochę porażka, esky chodzi jak zyleta
odpowiedź
User
Abc
Gdzie zdjęcie prezesa z gołą klatą? Nie chowaj twarzy!!!
odpowiedź
User
Marcin
A w czy tych raportach finansowych uwzględniają wspieranie LGBT? Może za dużo wydali na dyma...cych się inaczej, bo o kochaniu w tym środowisku można zapomnieć
odpowiedź