SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prawie 190 mln zł zysku netto Wirtualnej Polski w 2021 roku

W ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 38 proc. do 872,24 mln zł i zysku netto z 81,7 do 187,8 mln zł. Mocno wzrosły wpływy z reklam internetowych, natomiast sprzedaż Wakacje.pl była nadal o jedną piątą niższa niż w 2019 roku. Firma udostępnia wszystkim reklamodawcom panel WP Ads do samodzielnego zarządzania kampaniami. W br. chce wypłacić 35,3 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W pionie internetowym przychody grupy Wirtualna Polska zwiększyły się o 39,6 proc. do 845,65 mln zł, z czego te gotówkowe - o 39,3 proc. do 820,87 mln zł.

Firma zarabia w internecie przede wszystkim z reklam w serwisach z treściami i usługami (m.in. WP.pl, o2.pl, Money.pl, Pudelek.pl) oraz z prowizji na platformach e-commerce z kilku kategorii: odzieżowych Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarskiego Homebook.pl, budowlanego Extradom.pl, motoryzacyjnego Superauto.pl, finansowego Totalmoney.pl oraz turystycznych Nocowanie.pl (z którym jesienią 2020 r. połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

W sprawozdaniu Wirtualna Polska podkreśliła, że jej przychody reklamowe zwiększyły się w związku ze wzrostem rynku reklamy internetowej, zwłaszcza w pierwszym półroczu (według Publicis Groupe polski rynek e-reklamowy urósł w ub.r. o 21,8 proc. do 4,49 mld zł).

- Nasza działalność reklamowa, realizowana w spółce WP Media od czterech lat rośnie ponadrynkowo, a rok 2021 był kolejnym z wysokim, tym razem 30 proc. wzrostem - zaznaczył prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy

Własne narzędzia e-reklamowe WP ważniejsze niż domy mediowe

- Po raz pierwszy w historii WP, domy mediowe przestały być pierwszym (choć będą dla nas zawsze ważnym) kanałem sprzedaży. Zmiany w strukturze rynku powodują, że „holdingowymi” - długoterminowymi i istotnymi projektami w mediach są rozwój działalności brokerskiej WPartner i samoobsługowego panelu do zamawiania reklam WP ADS - opisał Jacek Świderski.

To ostatnie narzędzie, służące do samodzielnego zarządzania kampaniami dla sklepów e-commerce, od stycznia br. było testowane wśród wybranych reklamodawców z branży odzieżowej. Obecnie Wirtualna Polska udostępnia je wszystkim klientom.

- Dodatkowo, oprócz wcześniej dostępnego retargetingu rozliczanego za faktyczną sprzedaż (RoAS), prospectingu i mailingu CPC, od dziś oferujemy również standardowe kampanie display CPC i vCPM. Cieszymy się, że od sierpnia już 100 klientów założyło konto w WP Ads liczymy, że dzisiejsze nowości spotkają się z pozytywnym odzewem zarówno naszych dotychczasowych, jak i nowych klientów - komentuje Jacek Świderski

- Dobrze rozwija się projekt 1Login, który zwiększa konwersje na sprzedaż u naszych klientów, sklepów e-commerce, o nawet 57 proc. W kolejnych latach będziemy jeszcze chętniej udostępniali naszą technologię, w szczególności systemy reklamowe, lokalnym konkurentom. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie budować przeciwwagę dla globalnych platform - podkreślił prezes Wirtualnej Polski.

Wakacje.pl ze wzrostem, ale dalej poniżej poziomu sprzed epidemii

W segmencie e-commerce nastąpił znaczący wzrost wpływów oferującej wycieczki zagraniczne platformy Wakacje.pl, które biznes wiosną 2020 roku został zahamowany przez epidemię. Przy czym w ub.r. jej przychody były nadal o ok. 20 proc. niższe niż w przedcovidowym 2019 roku.

- W działalności agenta usług turystycznych realizowanego pod marką Wakacje.pl wspieramy organizatorów wyjazdów w ich skutecznej walce z naporem Google’a. Poziom uzależnienia od płatnego i bezpłatnego ruchu płynącego od gracza z Mountain View u niektórych touroperatorów przekracza 50 proc. - zaznaczył Jacek Świderski.

Jego zdaniem początek br. „pozwalał optymistycznie patrzeć na perspektywy rozwoju” Wakacje.pl. - Obecnie trudno jednoznacznie ocenić sytuację, która jest uzależniona od dalszego przebiegu wojny w Ukrainie - dodał.

Mocno zwiększyły się przychody Superauto, co przełożyło się na wzrost wpływów ze sprzedaży towarów w pionie internetowym z 63,3 do 99,3 mln zł (wyjaśniono, że w 2020 roku model biznesowy Superauto ze sprzedaży agencyjnej zmienił się w hybrydową, w której samochody są kupowane przez spółkę zarówno pod konkretne zamówienie klienta, jak i bez takiego zamówienia.

- W mniejszych spółkach, które stanowiły razem mniej niż 10 proc. EBITDA grupy kapitałowej w 2021 roku, przed 24 lutego, mieliśmy dobry start w 2022 w Nocowanie.pl, przed którym transformacja modelu biznesowego z ogłoszeniowego w transakcyjny. Nie mniejsze wyzwania ma Domodi.pl i Homebook.pl, które z modeli agregacyjnych ewoluują odpowiednio do reklamowego (integrując się z WP Media) i transakcyjnego, rozwijając głębszy marketplace - opisał Jacek Świderski.

- Extradom.pl mierzy się ze zmianami deregulacyjnymi w prawie budowlanym oraz rosnącymi kosztami budowy domu, a Totalmoney.pl ze skokowym wzrostem stóp procentowych. Do tego wszystkiego dołączyła w ostatnich tygodniach niepewność niesiona przez wojnę na Ukrainie - dodał.

Skorygowany zysk EBITDA segmentu internetowego Wirtualnej Polski zwiększył się 215,04 do 307,01 mln zł.

Telewizja WP z mniejszym zyskiem

Pion telewizyjny Wirtualnej Polski, który stanowi Telewizja WP obecna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, zanotowała w ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych o 0,1 proc. do 26,59 mln zł.

Natomiast zysk EBITDA Telewizji WP zmalał z 1,88 mln zł do 810 tys. zł.

Więcej na usługi obce i pensje

Po stronie kosztowej Wirtualnej Polski najbardziej znaczące są wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (zwiększyły się rok do roku ze 198,26 do 247,75 mln zł) oraz na usługi obce (ze 156,95 do 226,02 mln zł).

- Wystarczy spojrzeć na wschód, aby zobaczyć do czego prowadzi podporządkowanie sobie mediów przez władzę. Świadomi ważnej roli społecznej, w 2021 roku skupialiśmy się szczególnie na ludziach, którzy nie chcieli abyśmy o nich pisali - skomentował Jacek Świderski.

- Upór i odwaga redakcji Wirtualnej Polski (i kilku innych) przypominała marsz rzymskiej formacji Testudo. Mimo nieprzyjaznego otoczenia dla pracy niezależnych mediów, ujawniliśmy opinii publicznej wiele skrywanych, nagannych zachowań i dzięki temu w drugiej połowie roku dominowaliśmy w rankingu najchętniej cytowanych mediów w Polsce - przypomniał szef firmy.

Wskaźniki zyskowności Wirtualnej Polski poszły w górę o ponad 100 mln zł: zysk operacyjny ze 121,71 do 227,59 mln zł, a zysk netto - z 81,7 do 187,8 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 43,96 mln zł, wobec 9,7 mln zł rok wcześniej.

Zarówno pod względem wpływów, jak i zysku netto Wirtualna Polska osiągnęła rekordowe wyniki w swojej historii. W 2019 roku miała 708,7 mln zł przychodów i 71,13 mln zł zysku netto, w 2018 roku - 567,32 mln zł wpływów i 76 mln zł zysku netto, a w 2017 roku - 465,61 mln zł przychodów i 40,03 mln zł zysku netto.

Tylko w czwartym kwartale ub.r. pion internetowy Wirtualnej Polski osiągnął 94,9 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (23 proc. więcej niż przed rokiem), natomiast zysku EBITDA Telewizji WP zmniejszył się o 51 proc. do 1,3 mln zł.

Firma podała, że w czwartym kwartale 2021 roku obserwowała kontynuację silnego wzrostu w reklamie online, jednak z uwagi na wyższą bazę, dynamiki wzrostu rdr były niższe w porównaniu do pozostałych kwartałów 2021.

Na dzień koniec ub.r. firma miała ok. 135 mln zł na rachunkach bankowych. Jej zobowiązania długoterminowe przez rok zmalały z 435,54 do 301,78 mln zł (z czego zobowiązania kredytowe - z 320,76 do 202,32 mln zł), natomiast zobowiązania krótkoterminowe wzrosły z 210,6 do 217,85 mln zł.

Dług netto Wirtualnej Polski na koniec 2021 r. wyniósł 161,7 mln zł, w porównaniu do 190,5 mln zł na koniec września. Wskaźnik dźwigni finansowej (iloraz długu netto i skorygowanej EBITDA) na koniec grudnia wyniósł 0,5.

"Spadek zadłużenia związany był przede wszystkim z wygenerowaniem silnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które więcej niż skompensowały negatywne przepływy z działalności inwestycyjnej" - napisano w raporcie.

Wirtualna Polska chce wypłacić 35,3 mln zł dywidendy

W ujęciu jednostkowym Wirtualna Polska osiągnęła 42,66 mln zł zysku netto. Zarząd spółki propnonuje, żeby wypłacono z niej 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję. Zaproponowano dzień ustalenia prawa do dywidendy na 4 lipca, a dzień jej wypłaty na 12 lipca.

Rekomendacja zarządu została pozytywnie oceniona przez radę nadzorczą firmy. W ub.r. Wirtualna Polska wypłaciła 45,3 mln zł dywidendy (po 1,55 zł na akcję), a w 2020 roku nie przekazała dywidendy.

Wirtualna Polska od prawie siedmiu lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy ma walory stanowiące ok. 12,9 proc. kapitału i 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

W poniedziałek na koniec sesji giełdowej przy kursie 105 zł kapitalizacja Wirtualnej Polski wynosiła 3,07 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Prawie 190 mln zł zysku netto Wirtualnej Polski w 2021 roku

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Brawo!
Te dane finansowe tuaj to troche przypominaja jak gimbusy udajac milionerow wymieniaja sie fejkowymi screenami ze stanem konta :) No tak, ja mialem 290 milionow zysku EBDITA&EDITA/KOBITA. W roku rozloczeniowm marzec - marzec 21-22.
13 2
odpowiedź
User
Agata wg
Za zablokowanie komentarzy ten portali dla mnie przestał istnieć.
13 8
odpowiedź
User
Wirtualna Reklama
Zawsze jak wchodze i nagle wyskakuje mi z 10 reklam zaslaniajacych - z gory, z dolu, z boku, to szybko zamykam bo juz nie wiem co chcialem przeczytac ... ze ludziom chce sie z nimi meczyc ....
20 0
odpowiedź