SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska przy spadku wpływów zwiększyła zysk. Przychody Telewizji WP 37 proc. w górę

W trzecim kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała spadek przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł, natomiast jej zysk netto wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł. Epidemia mocno uderzyła w jej turystyczne spółki Wakacje.pl i Nocowanie.pl, za to wpływy Telewizji WP zwiększyły się o 37 proc. do 6,28 mln zł.

Article

Przychody pionu internetowego Wirtualna Polska Holding w zeszłym kwartale zmalały rok do roku o 18 proc. - ze 178,95 do 146,71 mln zł. Zysk EBITDA (według nowego standardu MSSF 16) zwiększył się z 55,56 do 56,33 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA zmalał minimalnie (o 25 tys. zł) do 57,195 mln zł.

Wakacje.pl i Nocowanie.pl pogarszają rentowność

W internecie Wirtualna Polska zarabia z dwóch głównych źródeł: reklam oraz prowizji w serwisach e-commerce. Nie ma jeszcze pełnych danych o wydatkach reklamowych z trzeciego kwartału, natomiast w drugim kwartale, kiedy ogłoszono lockdown z powodu pierwszej fali epidemii, nakłady reklamowe w internecie zmalały w Polsce o 5,5 proc. (według szacunków Publicis Groupe).

- Największy wpływ epidemiiCOVID-19 na wyniki działalności wydawniczo-reklamowej widoczny był w drugim kwartale 2020 roku. Sytuacja na rynku reklamy uległa wtedy czasowemu pogorszaniu, w związku z widocznymi ograniczeniami po stronie klientów z wybranych branż (np. motoryzacja, finanse) głównie w zakresie kampanii wizerunkowych - stwierdzono w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.

W branży e-commerce Wirtualna Polska w efekcie przejęć zrealizowanych przez ostatnie sześć lat jest obecna w kilku kategoriach tematycznych: odzież (platformy Allani.pl i Domodi.pl) wnętrzarstwo (Homebook.pl), motoryzacja (Superauto.pl), finanse (Totalmoney.pl) oraz turystyka (Wakacje.pl, Nocowanie.pl).

Wskutek epidemii wiosną praktycznie zamarł ruch turystyczny, a w wakacje znacząco odrodził się tylko ten krajowy. Z końcem marca z Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel) zwolniono kilkadziesiąt osób, ok. 10 pracowników z Nocowanie.pl, a także kilkanaście z Domodi.

W sprawozdaniu Wirtualnej Polski za pierwsze półrocze stwierdzono, że „częściowe wznowienie zagranicznego ruch turystycznego nastąpiło dopiero w lipcu 2020 roku, jednak zgodnie z przewidywaniami, generowane przychody utrzymały się na poziomie kilkadziesiąt procent niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, zgodnie z trendami obserwowanymi na całym rynku”.

- Z uwagi na wybuch epidemii koronawirusa, a w konsekwencji lock-down i zamknięcie granic Grupa nie tylko nie realizowała w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku przychodów ze sprzedaży wycieczek międzynarodowych, ale była również zmuszona rozpoznać zwrot za wszystkie usługi sprzedane w poprzednich okresach, które nie mogły się odbyć w wyznaczonych terminach. Międzynarodowy ruch turystyczny został ponownie wznowiony w trzecim kwartale, jednak poziom popytu na wyjazdy zagraniczne był istotnie niższy w porównaniu do poprzednich lat - dodano w raporcie za trzeci kwartał.

Pod koniec maja Wirtualna Polska Media, spółka zależna Wirtualnej Polski, zmieniła harmonogram zakupu pozostałych 25 proc. udziałów platformy Nowocowanie.pl: w br. przejmie 10 proc. za 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku po 7,5 proc. Wartość tych 15 proc. udziałów oszacowano na ok. 21 mln zł.

- Wyłączając nasze dwie spółki turystyczne, EBITDA Wirtualnej Polski Holding w trzecim kwartale 2020 wzrosła aż o 45 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2019. To imponujący wynik pokazujący siłę całej Grupy w tak trudnym czasie - podkreśla Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Telewizja WP z zyskiem

Rentowność Wirtualnej Polski poprawiła natomiast Telewizja WP, nadawana od czterech lat m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Kwartalne przychody stacji zwiększyły się rok do roku z 4,59 do 6,28 mln zł, a skorygowany wynik EBITDA poszedł w górę z 1,95 mln zł straty do 17 tys. zł zysku.

Według danych Nielsen Audience Measurement w październiku br. Telewizja WP miała 0,85 proc. udziału w rynku oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, po wzroście o 107,3 proc. Z początkiem br. znacząco wzrósł zasięg stacji w płatnej telewizji, bo pojawiła się w ofercie Cyfrowego Polsatu

Spadek wpływów nie tak głęboki jak w drugim kwartale

Łączne przychody Wirtualna Polska Holding w zeszłym kwartale zmniejszyły się  o 16,6 proc. do 153 mln zł, z czego te gotówkowe zmalały o 16,1 proc. do 149,01 mln zł.

To dużo płytszy spadek niż w drugim kwartale br., kiedy wpływy firmy poszły w dół o 37,8 proc. do 111,02 mln zł, co przełożyło się na spadek skorygowanego zysku EBITDA z 50,89 do 38,76 mln zł i zysku netto z 8,47 do 7,84 mln zł.

W minionym kwartale zysk operacyjny Wirtualna Polska Holding wzrósł z 30,9 do 36,02 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 55,27 do 57,21 mln zł, a zysk netto - z 21,44 do 26,55 mln zł.

W trzech kwartałach gorsza zyskowność

W pierwszych trzech kwartałach br. przychody Wirtualna Polska Holding zmalały rok do roku o 20,3 proc. do 413,8 mln zł. W segmencie internetowym nastąpił spadek o 21,5 proc. do 396,1 mln zł, a w przypadku Telewizji WP - wzrost o 24,3 proc. do 17,68 mln zł.

Stacja ograniczyła skorygowaną stratę EBITDA z 5,01 mln zł do 769 tys. zł, natomiast w pionie internetowym skorygowany zysk EBITDA zmalał ze 155,21 do 137,92 mln zł.

W konsekwencji zysk operacyjny firmy zmniejszył się z 86,58 do 66,95 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - ze 150,2 do 137,15 mln zł.

Mniej na usługi obce i pensje

Po stronie wydatków Wirtualna Polska Holding najmocniej zmalały te na pozostałe usługi obce - w trzech kwartałach ze 177,8 do 104,6 mln zł, a tylko w zeszłym kwartale z 64,85 do 36,49 mln zł. Wynika to z dużo mniejszych prowizji wypłacanych od sprzedaży realizowanej przez niektóre spółki e-commerce’owe holdingu, zwłaszcza Wakacje.pl i Nocowanie.pl.

Znacząco spadły też koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych (w trzech kwartałach ze 148,3 do 139,95 mln zł.) oraz pozostałe nakłady operacyjne (z 10,78 do 7,61 mln zł).

Długoterminowe zobowiązania kredytowe Wirtualnej Polski wzrosły z 311,21 mln zł na koniec ub.r. do 327,32 mln zł na koniec września. Wynika to z zaciągnięcia na początku br. przez firmę i jej spółki zależne kredytów w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł może zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualna-polska-kupuje-interia-pl-600-mln-zl-kredytow-na-przejecia-opinie

Natomiast w części krótkoterminowej zobowiązania firmy z kredytów i pożyczek zmalały w ciągu trzech kwartałów br. z 35,55 do 27,88 mln zł.

Wirtualna Polska bez dywidendy, wycofała się z eSky

W połowie lipca akcjonariusze Wirtualnej Polski, zgodnie z rekomendacją zarządu popartą przez radę nadzorczą, zdecydowali, żeby osiągnięte przez spółkę w ub.r. 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto przeznaczyć na kapitał zapasowy. W sierpniu akcjonariusze do rady nadzorczej WP powołali Witolda Woźniaka, który wcześniej przez kilka miesięcy był doradcą strategicznym firmy.

W sprawozdaniu za pierwszą połowę br. Wirtualna Polska poinformowała, że pod koniec marca, w ramach umowy inwestycyjnej z połowy 2017 roku, złożyła oświadczenie o wykonaniu opcji put na posiadane akcje eSky.pl. Dodano, że posiadane akcje spółki na koniec czerwca zostały wycenione na 10,02 mln z i zaprezentowane jako aktywa przeznaczone do sprzedaży. W czerwcu 2017 roku za 6,3 proc. akcji eSky.pl Wirtualna Polska zapłaciła 15,6 mln zł.

Wirtualna Polska Holding jest od wiosny 2015 roku notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W poniedziałek na koniec sesji kurs spółki wynosił 77,20 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 2,25 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu: Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma akcje stanowiące 12,97 proc. kapitału i 18,66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska przy spadku wpływów zwiększyła zysk. Przychody Telewizji WP 37 proc. w górę

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
media
cisną pracowników "więcej, szybciej bo kryzys", a jak zawsze finansowo segment mediowy radzi sobie świetnie...
odpowiedź
User
Greg
Jakoś cięzko uwierzyć w ten zysk telewizji, chyba że od kilku lat powtarzają to samo, ale nie znam nikogo kto kiedykolwiek oglądał tę stację
odpowiedź
User
Do Greg
Jak oglądam bloki mieszkaniowo-dekoracyjne w wolnej chwili. W przeszłości oglądałem ich dziennik informacyjny, który mam nadzieje, że wróci.
odpowiedź