SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska z e-commerce ma już połowę wpływów. Chce przejmować firmy z 6-10 mln zł zysku EBITDA

W trzecim kwartale br. ponad 50 proc. przychodów Wirtualnej Polski w internecie wygenerowały jej serwisy sprzedażowe. Firma szykuje kolejne przejęcia w e-commerce. - Weszliśmy właśnie w segment budownictwa domów jednorodzinnych. Mamy jeszcze „na radarze” komplementarne kategorie - zapowiada prezes spółki Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska HoldingArticle

W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,1 proc. do 393,8 mln zł oraz 49,4 mln zł zysku netto (wobec 30,3 mln zł rok wcześniej). W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności, przychody sprzedażowe zwiększyły się rok do roku o 18,5 proc. do 383,1 mln zł, wpływy gotówkowe - o 22,4 proc. do 367,1 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 21,5 proc. do 127,3 mln zł.

W samym  minionym kwartale firma w pionie internetowym osiągnęła 140 mln zł wpływów sprzedażowych (25,6 proc. w górę w skali roku), 134,1 mln zł wpływów gotówkowych (po wzroście o 28,8 proc.) i 47 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (19,3 proc. w górę).

W sieci Wirtualna Polska zarabia z dwóch głównych źródeł: reklam i prowizji sprzedażowych. Przychody z tego drugiego rosną szybciej, również ze względu na kolejne przejęcia w tym segmencie realizowane przez firmę. W minionym kwartale udział wpływów z platform e-commerce należących do WP w łącznych przychodach pionu internetowego spółki urósł o 6 pkt proc. w skali roku i przekroczył 50 proc.

Kilkanaście proc. wpływów firmy generują reklamy prowadzące do zewnętrznych serwisów sprzedażowych, a pozostałe ok. 35 proc. przychodów - inne reklamy.

Dobra pogoda zła dla sprzedaży odzieży, a sprzyja turystyce

W sektorze e-commerce Wirtualna Polska jest obecna w kilku kategoriach tematycznych: turystyki krajowej i zagranicznej (Wakacje, Nocowanie, eHoliday), wyposażenia wnętrz (Homebook), odzieży (Domodi, Allani) i usług finansowych (TotalMoney).

Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski, na wtorkowej konferencji prasowej zwrócił uwagę, że utrzymująca się od kwietnia do września br. ciepła, słoneczna pogoda była niekorzystna dla niektórych branż sprzedażowych, za to sprzyjała innym. - Cieszę się, że w holdingu mamy działalność zarówno turystyczną, jak i odzieżową, dzięki temu te swingi pogodowe są niwelowane. O ile bardzo dobre wyniki osiągamy w turystyce, o tyle to nie był łatwy rok dla branży odzieżowej. Przez pierwsze dwa kwartały nasz segment modowy notował słabszą, jednocyfrową dynamikę wzrostu, w tej chwili ta dynamika jest już dwucyfrowa. Pogoda się pogarsza, więc na pewno wrócimy na ścieżkę wysokich wzrostów - opisał.

W br. firma przeprowadziła kolejne przejęcia w sektorze sprzedażowym: należące do niej Wakacje.pl kupiły spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach.

Obecnie trwa rebranding punktów My Travel na Wakacje.pl. - To ważne biznesowo, bo punkty z logotypem Wakacje.pl notują dużo większe przychody niże te pod szyldem My Travel. Siła tej pierwszej marki ma tu duże znaczenie - uzasadnił Świderski.

Pod koniec października Wirtualna Polska ogłosiła kupno za 75 mln zł 100 proc. udziałów spółki Extradom.pl zajmującej się sprzedażą internetową projektów architektonicznych. - Widzimy duże synergie pomiędzy naszymi platformami finansowymi a Extradomem. Wiadomo, że większość Polaków na budowę bierze kredyt hipoteczny, a to flagowy produkt TotalMoney.pl - zaznaczył prezes WP.

Sprzedaż kosmetyków i farmaceutyków - może, żywności i elektroniki - nie

Wirtualna Polska pracuje nad kolejnymi przejęciami na rynku e-commerce. - Weszliśmy właśnie w segment budownictwa domów jednorodzinnych. Mamy jeszcze „na radarze” komplementarne kategorie, mam nadzieję, że coś jeszcze w tym roku zrobimy w temacie akwizycji - stwierdził Jacek Świderski.

Wyjaśnił też, jakie są podstawowe założenie strategii rozwoju firmy e-commerce. - Misją Wirtualnej Polski jest, żeby pomagać użytkownikom w trudnych decyzjach zakupowych, kiedy mamy do czynienia z trudno porównywalnymi produktami. Takimi kategoriami są odzież, wyposażenie wnętrz czy finanse. Proces budowy domu też do nich należy, tam też nie ma łatwości porównywania produktów, więc siła wielkich graczy jak Amazon czy nasze Allegro jest niewystarczająca - powiedział.

Firma chce rozwijać się w e-commerce w tych kategoriach tematycznych, w których ma popularne serwisy z treściami. - Pewnie to nie będzie egzotyczna dla nas kategoria typu żywność czy elektronika. W tych kategoriach nie ma synergii z naszą częścią mediową i elementu doradztwa - ocenił Świderski.

Więcej synergii widzi w branży kosmetyków i farmaceutyków. - Tam są już trudno porównywalne produkty i istotny jest czynnik inspiracyjny. Co nie znaczy, że robimy coś w tej kategorii, ale na pewno byłaby nam bliższa niż elektronika czy żywność - zaznaczył prezes WP.

„Na radarze” spółki e-commerce z 6-10 mln zł EBITDA

W grudniu ub.r. Wirtualna Polska zawarła umowę, na mocy której pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Pod koniec października br. zmieniła tę umowę, zwiększając o 100 mln zł transzę kredytu na inwestycje.

- Z punktu widzenia inżynierii finansowej jest to dobra wiadomość. Możemy około 200-300 mln zł wydać na akwizycje bez pójścia do banku. To daje nam duży komfort - skomentował to Jacek Świderski.

Na koniec września stosunek zadłużenia netto firmy do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,6, a na koniec br., ze względu na koszt kupna Extradom.pl, wyniesie ok. 1,8.

Dla Wirtualnej Polski najbardziej optymalne jest kupowanie spółek z branży e-commerce mających rocznie 6-10 mln zł zysku EBITDA, które bywają wyceniane nawet na 100 mln zł. - Głównie takich szukamy, to jest nasz rozmiar, bo przy firmie z ok. 6-10 mln zł EBITDA możemy wkroczyć z synergiami. Z mniejszymi organizacjami mamy kłopot, ponieważ przy wdrażaniu naszych standardów w zakresie kontrolingu, prawne czy RODO koszty dość szybko rosną i EBITDA znacząco maleje, co jest problemem pod kątem inwestycyjnym - wyjaśnił Jacek Świderski. - W Polsce nie ma w segmencie e-commerce dużo spółek możliwych do kupna, które byłyby warte więcej niż 100 mln zł - zaznaczył.

Reklamowy wiatr w plecy

Kierownictwo Wirtualnej Polski jest zadowolone z sytuacji na rynku reklamy internetowej. - Mijający rok jest najlepszy od dwóch-trzech lat, więc jesteśmy przekonani, że rynek nam pomaga, czujemy wiatr w plecy, a nie w twarz. To ma istotne przełożenie na dynamikę naszych wpływów. To dobry rok dla mediów - skomentował prezes firmy.

Jego zdaniem możliwy w przyszłym roku niewielki spadek dynamiki PKB nie będzie miał dużego wpływu na rynek reklamowy. - Dla reklamy większe znaczenie ma sentyment rynkowy i poczucie bezpieczeństwa. Nie notuję obecnie żadnych sygnałów, które by wskazywały na spowolnienie gospodarcze przekładające się na rynek reklamowy - stwierdził Jacek Świderski.

Wirtualna Polska od początku br. rozlicza się z reklamodawcami przede wszystkim za widziane przez użytkowników odsłony reklamowe, w modelu określonym jako vCPM (v od viewability).

Według badania Gemius/PBI w październiku br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska miały łącznie 21,8 mln realnych użytkowników, 2,86 mld odsłon oraz 36 minut i 35 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego w ciągu dnia.

Od wiosny 2015 roku Wirtualna Polska jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota, którzy poprzez spółkę zależną kontrolują akcje stanowiące 39,06 proc. kapitału i dające 56,18 proc. głosów na walnym zebraniu akcjonariuszy. W lipcu br. WP wypłaciła 27,78 mln zł w dywidendy, a w ub.r. - 31,69 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej