SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wpływy reklamowe Grupy Polsat wzrosły o 1,9 proc., nadawca zadowolony z wyników oglądalności

W ubiegłym roku Grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła przychody z reklamy telewizyjnej  i sponsoringu o 1,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. W efekcie udział w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 28 proc.

Article

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat, obejmująca m.in. Telewizję Polsat i Polkomtel, zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.

Prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk w piśmie do interesariuszy wskazał, że z powodzeniem udało się zrealizować wiele punktów z ich strategii, jednym z nich była koncepcja: „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie”.

Jak wskazano, na stabilnym rynku reklamy w IV kwartale 2019 roku przychody z reklamy telewizyjnej  i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły o 2,4 proc., co w efekcie dało udziały w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu na poziomie 28,6 proc.

Natomiast pozycja na rynku reklamy w całym 2019 roku również była znacząca - udział Grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 28 proc., a przychody z reklamy telewizyjnej  i sponsoringu Grupy Polsat rosły  o 1,9 proc. rok do roku. Z kolei wydatki na reklamę i sponsoring spadły o 0,6 proc.

Spytaliśmy zarząd Cyfrowego Polsatu, ile wyniesie dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2020 roku oraz czy niektórzy marketerzy zaczęli już wstrzymywać kampanie reklamowe i ograniczać wydatki w związku z zagrożeniem koronawirusem. - Nasz plan bazowy na 2020 rok zakłada niski 1-cyfrowy wzrost. Będziemy monitorować na bieżąco sytuację - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Stanisław Janowski, prezes zarządu, Telewizji Polsat.

Wyniki oglądalności zgodne ze strategią, celem: łącznie 23-25 proc.

Według danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2019 roku wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych pierwsze miejsce zajął Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu 2018 roku zmniejszył się o 3,43 proc., ale wyniósł 9,90 proc.

Jak podała Grupa, jej wyniki oglądalności kanałów w 2019 roku były "zgodne ze strategią". Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat przekazał nam, że jego zdaniem „to był bardzo dobry rok”. - Byliśmy w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej zarówno jako cała Grupa, jak i kanał główny Polsat, osiągając łączne wyniki oglądalności zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24,3 proc. Na tle stabilnego rynku przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły o 1,9 proc., osiągając 1,22 mld zł - podkreślił.

Dodał, że "na tak dobre wyniki miała wpływ bardzo udana kompozycja propozycji programowych". - Silne ramówki sezonowe składające się zarówno ze sprawdzonych formatów i seriali, jak i nowości, jak również mocna oferta filmów, transmisje sportowe z wielu wydarzeń, rzetelne informacje i szeroka oferta programów publicystycznych. Naszym długofalowym, strategicznym celem jest osiąganie łącznych wyników oglądalności na poziomie 23-25 proc. – stwierdził szef Telewizji Polsat.

Nie chce jednak komentować, na które z nowości stawia najbardziej. W wiosennej ramówce czołowe pozycje to przede wszystkim show: "The Four. Bitwa o sławę" oraz "Tylko Jeden". - Nigdy nie podajemy szacunków, co do oczekiwanej oglądalności poszczególnych programów. Komponujemy ramówkę w ten sposób, aby w jak najlepszy sposób odpowiadała na oczekiwania widzów i potrzeby reklamodawców oraz jak najlepiej wykorzystywała możliwości i zasoby stacji. Naszym długofalowym celem niezmiennie jest osiąganie łącznych wyników oglądalności na poziomie 23-25 proc. - podkreśla Janowski.

Od marca br. Cyfrowy Polsat oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder). W połowie lipca operator wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.

Cyfrowy Polsat: 11,7 mld zł wpływów i 1,1 mld zł zysku, wzrost w telefonii mobilnej

Według nowego standardu rachunkowości MSSF 16 w ub.r. na 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych grupy Cyfrowy Polsat złożyło się 6,46 mld zł wpływów detalicznych od klientów, 3,35 mld zł wpływów hurtowych, 1,58 mld zł ze sprzedaży sprzętu i 282,1 mln zł pozostałych przychodów.

W 2018 roku firma raportowała jeszcze według poprzedniego standardu MSR 17, jej łączne wpływy wyniosły 10,69 mld zł.

Tylko w czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Cyfrowy Polsat miały wartość 3,07 mld zł, z czego 1,62 mld zł wpływów detalicznych od klientów, a 925,4 mln zł hurtowych.

W ub.r. firma poniosła 9,75 mld zł kosztów operacyjnych, najwięcej na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie (2,31 mld zł), amortyzację, utratę wartości i likwidację (2,23 mld zł), treści (1,66 mld zł), sprzedany sprzęt (1,32 mld zł) oraz dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów (1,02 mld zł). W samym czwartym kwartale ub.r. nakłady operacyjne wyniosły 2,59 mld zł.

Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w ub.r. 1,97 mld zł zysku operacyjnego i 1,11 mld zł zysku netto, natomiast rok wcześniej (według MSR 17) miała 1,73 mld zł zysku operacyjnego i 816,1 mln zł zysku netto.

- 2019 rok był bardzo pracowity, angażujący nas na wielu polach, intensywny w przebiegu wielu wydarzeń i przede wszystkim zakończony wieloma sukcesami. W myśl naszej idei strategicznej „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie” konsekwentnie pracowaliśmy nad rozwojem portfolio naszych usług tak, aby były one dostępne dla wszystkich polskich rodzin, niezależnie od miejsca zamieszkania, potrzeb, wybranego zakresu świadczeń i technologii. Działania te nie tylko odpowiadały na oczekiwania naszych klientów, ale także wzmacniały nasz program łączenia usług smartDOM, który zdobył już 2 miliony uczestników - podkreślił prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk w piśmie do interesariuszy.


1,2 mld zł na inwestycje

W ub.r. firma na inwestycje przeznaczyła 1,23 mld zł, wobec 928,4 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł z roku na rok z 3,7 do 4,2 mld zł, a marża EBITDA - z 34,6 do 35,9 proc.

Ponad połowa wydatków inwestycyjnych grupy Cyfrowy Polsat jest przeznaczana na sieć telekomunikacyjną, a ponad jedna trzecia - na IT. Relacja inwestycji do łącznych przychodów firmy zwiększyła się z 8,7 proc. w 2018 roku do 10,5 proc. w ub.r.

Mniej abonentów, więcej usług telefonii mobilnej

Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,39 mln jednostkowych usług (RGU), o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług oferowanych w modelu abonamentowym zwiększyła się o 3,3 proc. do 14,73 mln zł, głównie dzięki wzrostowi w zakresie telefonii mobilnej o 7,5 proc. do 7,89 mln RGU.

Natomiast liczba usług płatnej telewizji zmalała o 1,2 proc. do 5,04 mln (za to liczba usług multiroom wzrosła o 2,8 proc. do 1,19 mln), a liczba usług internetowych - o 1,1 proc. do 1,79 mln.

Firma miała 5,64 mln klientów ofert abonamentowych, o 1,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychodów od abonenta (ARPU) wzrósł z 84 do 85,60 zł, natomiast wskaźnik rezygnacji (churn) zmalał z 7,6 do 6,4 proc. Abonent korzystał średnio z 2,61 usługi, podczas gdy w 2018 roku było to 2,5.

Z kolei w segmencie pre-paidowym liczba sprzedanych usług zwiększyła się o 0,4 proc. do 2,66 mln, mimo spadku sprzedanych usług telefonii mobilnej o 0,3 proc. do 2,41 mln. Przeciętny miesięczny przychód od klienta wynosił bez zmian 20,30 zł.

Od marca br. Cyfrowy Polsat oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder). W połowie lipca operator wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.

- Nowe usługi pozwalają nam docierać do zupełnie nowych klientów, zainteresowanych ciekawymi i wartościowymi treściami telewizyjnymi dostępnymi za pośrednictwem najnowszych technologii, jak i oferować dotychczasowym abonentom jeszcze większą elastyczność w dostępie do ich ulubionych kanałów i programów - komentuje Mirosław Błaszczyk.


Cyfrowy Polsat z serią przejęć, 3 mld zł z obligacji i kredytu

Pod koniec grudnia w efekcie wezwania giełdowego Cyfrowy Polsat przejął mniejszościowy pakiet akcji Asseco Poland - za 21,68 proc. jego kapitału zapłacił 1,17 mld zł, a 0,22 proc. walorów tymczasowo przejęła spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza. Krótko przed tym należący do Cyfrowego Polsatu Polkomtel, operator sieci Plus, zawarł ugodę z Huawei w sprawie wdrożenie zintegrowanego systemu IT.

Natomiast w połowie ub.r. Cyfrowy Polsat zrealizował wielokrotnie mniejszą akwizycję - przejął większościowy pakiet udziałów działającej od trzech lat firmy windykacyjnej Vindix (nie podano wartości tej transakcji).

Wiosną i w grudniu ub.r. firma Zygmunta Solorza sprzedała dwie serie 7-letnich obligacji po 1 mld zł. Natomiast pod koniec listopada w ramach umowy kredytowej pozyskała 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.

10,8 mld zł zadłużenia netto Cyfrowego Polsatu

Na koniec ub.r. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 11,53 mld zł, z czego 9,6 mld zł to połączony kredyt, 900 mln zł - kredyt obrotowy, a 1 mld zł - obligacje wyemitowane wiosną ub.r.

Po uwzględnieniu 753,1 mln zł środków posiadanych przez firmę jej zadłużenie netto to 10,78 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,9-krotność.

Cyfrowy Polsat w br. i 2021 roku ma spłacić po 1,02 mld zł kredytu, w 2022 roku - aż 6,63 mld zł, a w 2023 roku - 1 mld zł.

- Przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do 1,1 mld zł. Na przewidywanym poziomie 1,3 mld zł są wolne przepływy pieniężne. W zakładanym tempie realizujemy zapowiedziane ponad 2 lata temu synergie wynikające ze współpracy z Netią. Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć trzy istotne dla nas filary - sprawne oddłużanie Grupy z niezbędnymi inwestycjami i wypłatą dywidendy. W zeszłym roku przyjęliśmy nową, atrakcyjną, przewidywalną politykę dywidendową - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu. - Dodatkowo zrefinansowaliśmy posiadane obligacje serii A emisją na bardzo dobrych warunkach obligacji serii B, a z myślą o dalszym rozwoju Grupy pozyskaliśmy na bardzo atrakcyjnych warunkach dodatkowe finansowanie - zapewnia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy reklamowe Grupy Polsat wzrosły o 1,9 proc., nadawca zadowolony z wyników oglądalności

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Olo
Za to pracownicy wciąż niezadowoleni ze śmieciowych umów.
6 1
odpowiedź
User
Ilona
Gdyby Klaudiusz Michalec wrócił do Polsat News, oglądalność byŁałby na poziomie co najmniej TVN24.
Pozdrawiam, sąsiadka z Łaskarzewa.
1 0
odpowiedź
User
Moniczka
Gdyby Klaudiusz Michalec wrócił do Polsat News, oglądalność byŁałby na poziomie co najmniej TVN24.
Pozdrawiam, sąsiadka z Łaskarzewa.

A Bałkowski?
1 1
odpowiedź
User
MS
Czy gdzieś dostępne są informacje o przychodach reklamowych TVP?
Mają przecież same piki oglądalności.
Więc i przychody powinny być wyższe, a tu 2 mld z publicznej kasy poszło, a o wpływach reklamowych cisza.
2 0
odpowiedź
User
Seba
Ale zaczną spadać, ludzie kupują teraz w sklepie to co jest i nie wybrzydzają.
Wydawanie kasy na reklamy od niedzieli nie ma sensu
1 0
odpowiedź