SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Na tegoroczne święta wydamy prawie 1200 zł. Rośnie udział sprzedaży internetowej

Polacy wydadzą w tym roku na święta Bożego Narodzenia średnio 1168 zł. To o 6 proc. więcej niż w roku 2017 roku - prognozuje Deloitte. Coraz ważniejsze dla nas stają się zakupy internetowe.

Article

Raport Deloitte "Zakupy świąteczne 2018" pokazuje, że w tym roku wydamy na święta średnio o kilkadziesiąt złotych więcej niż rok wcześniej (1 168 zł vs. 1 104 zł). To najwyższy wzrost spośród wszystkich dziesięciu krajów europejskich uwzględnionych w badaniu.

- Podobny wynik zanotowała Rosja. Największym budżetem na świąteczne wydatki dysponują jednak Brytyjczycy z 587 euro i Hiszpanie z blisko 495 euro. W porównaniu tym należy brać pod uwagę sytuację ekonomiczną i siłę nabywczą w danym kraju - mówi Wojciech Górniak, dyrektor, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte.

Średnia dla wszystkich ankietowanych państw wyniosła 377,4 euro.

Pod choinkę z droższym prezentem

Priorytetem polskich rodzin są prezenty - na nie przeznaczone jest 45 proc. świątecznego budżetu (532 zł). Na jedzenie wydamy 511 zł (44 proc. całego budżetu), a spotkania towarzyskie 125 zł (11 proc.).  

Polacy często przekraczają swój założony, świąteczny budżet. W ubiegłym roku 53 proc. ankietowanych w naszym kraju wydało więcej o ponad 200 zł niż początkowo zakładali (w badanych krajach średnio 32 proc.). Dyscyplinę utrzymują w tej materii Austriacy, Rosjanie i Brytyjczycy.

Najczęściej wybierane prezenty

Podobnie jak w latach ubiegłych, Polacy najczęściej spodziewają się pod choinką kosmetyków i perfum. Na podium znalazły się również słodycze i książki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna. Wśród mieszkańców badanych krajów najpopularniejsze są książki, odzież i obuwie oraz bony zakupowe.   

Sami kupujemy najbliższym książki, kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe, książki oraz gotówka. Największy awans w rankingu zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) dotknął artykuły szkolne.

Do najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należały lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans z 4. miejsca), które zastąpiły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37 proc.), a na trzecim książki (32 proc.).

27 proc. Polaków (najwięcej w Europie, wspólnie z Włochami) kupuje prezenty na ostatnią chwilę, od 15 do 24 grudnia. Najwcześniej w Europie świąteczne zakupy planują zrobić Austriacy (48 proc.), Brytyjczycy (52 proc.) i Niemcy (55 proc.).

Pomysł na prezent w internecie

Prawie połowa (49,5 proc.) badanych inspiracje przy kupowaniu prezentów czerpie z sieci.  Pod tym względem wyprzedzają nas jedynie Włosi. Najchętniej korzystamy z wyszukiwarek (55,3 proc.), stron konkretnych marek (49 proc.) oraz stron z kuponami i ofertami (43,7 proc.).

Ponad 37 proc. z nas pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych, a nieco ponad jedna czwarta ankietowanych po prostu pyta najbliższych, o to, co chcą otrzymać.

Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych sieci stacjonarnych. Jedna czwarta zaopatrzy się w platformach e-commerce. Aż 26,6 proc. prezenty pod choinkę kupi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych.

- W ubiegłym roku było to 42 proc., co oznacza, że z roku na rok coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów w sieci. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z kupnem żywności. Tylko około 11 proc. świątecznego budżetu przeznaczonego na ten cel zostanie wydane w sklepach internetowych. To pokazuje, nie tylko jak wielki potencjał wciąż stoi przed rynkiem e-grocery, ale także jak dużą pracę muszą wykonać sprzedawcy - mówi Wojciech Górniak.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy ich dokonać (82 proc.), jak również możliwość sprawdzenia, co inni konsumenci myślą o danym produkcie (75 proc.). Ważna jest także dostawa do domu (74 proc.) oraz łatwość porównania cen (72 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy to, że otrzymujemy produkty bezpośrednio (81 proc.), możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (79 proc.) oraz ochrona danych osobowych (76 proc.).

Badanie online przeprowadzono w dniach 27 września – 22 października 2018 roku, wśród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Na tegoroczne święta wydamy prawie 1200 zł. Rośnie udział sprzedaży internetowej

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Xyz
Kolejny korpobełkot napisany przez oderwanych od rzeczywistości jajogłowych.
Funta kłaków warty.
8 8
odpowiedź