SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Agora z 13 mln zł straty w 2016 r., „Gazeta Wyborcza” 20 proc. mniej z reklam, wzrosty w kinach Helios, AMS i internecie

W całym ub.r. Agora zanotowała wzrost przychodów o 0,8 proc. i 13,2 mln zł straty netto (wobec 15,3 mln zł zysku netto w 2015 roku). Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały o 6,2 proc., a z reklam - o 21,6 proc., natomiast wzrosły przychody w kinach Helios, internecie i firmy outdoorowej AMS. - W 2016 r. podjęliśmy wiele odważnych działań - zarówno w zakresie restrukturyzacji, jak i rozwoju naszych biznesów - mówi Bartosz Hojka, prezes Agory.

Bartosz Hojka, prezes Agory, fot. materiały prasowe Article

W 2016 r. przychody Agory wyniosły 1 198,4 mln zł i wzrosły o 0,8 proc. w porównaniu do 2015 r. Największy wpływ na wzrost przychodów firma w tym okresie miały wyższe wpływy w segmentach Film i Książka, Internet, Reklama Zewnętrzna oraz Radio. Niższe były natomiast przychody segmentów Prasa oraz Druk

W 2016 r. koszty operacyjne Agory zwiększyły się o 0,9 proc. i wyniosły 1 181,7 mln zł. Najwyższą dynamikę wzrostu kosztów operacyjnych - 14,7% do kwoty 144,9 mln zł - odnotował segment Internet. - To głównie rezultat wyższych kosztów związanych z pośrednictwem w sprzedaży reklam na powierzchniach innych wydawców internetowych, wyższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników oraz konsolidacji spółki GoldenLine. Wzrost o 6,7% kosztów operacyjnych w segmencie Radio do kwoty 100,6 mln zł to przede wszystkim efekt wzrostu kosztów reprezentacji i reklamy, wyższych kosztów związanych ze świadczeniem usług pośrednictwa w kinach Helios oraz wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. Wzrost kosztów operacyjnych segmentu Film i Książka o 4,8% do kwoty 337,0 mln zł wiąże się głównie z wyższymi kosztami zakupu kopii filmowych oraz rozwojem sieci kin Helios - opisuje spółka w raporcie finansowym.

Agora zaznacza, że na jej wyniki wpłynęły zdarzenia jednorazowe. - Negatywny wpływ na wynik operacyjny Grupy miały koszty rezerwy związane z procesem zwolnienia grupowego realizowanego w Agorze S.A., która obciążyła wynik operacyjny na poziomie EBIT kwotą 6,9 mln zł. Natomiast pozytywnie na wysokość wyniku operacyjnego Grupy wpłynęły zysk ze sprzedaży nieruchomości Spółki w Łodzi w wysokości 6,0 mln zł oraz ze sprzedaży udziałów w spółce zależnej Green Content. w wysokości 10,5 mln zł. Dodatkowo, warto zauważyć, że wynik netto Grupy został pomniejszony o 7,1 mln zł kosztów finansowych ze względu na odbywającą się standardowo, zgodnie z zasadami określonymi w polityce rachunkowości Grupy Agora, aktualizacją wyceny zobowiązań z tytułu opcji put przyznanych akcjonariuszom i udziałowcom niekontrolującym spółek zależnych - podaje firma.

Przypomnijmy, że Agora pod koniec października ub.r. zawarła umowę sprzedaży swojej łódzkiej siedziby za 9,7 mln zł (ma tam mniej pracowników, więc woli wynajmować mniejszą powierzchnię biurową), a w grudniu ub.r. - sprzedaży za 19 mln zł działki przy swojej warszawskiej siedzibie oraz za 14 mln zł 49 proc. udziałów spółki Greent Content (nadawcy kanału telewizyjnego Metro), które kupiło Discovery Polska.

W całym ub.r. Agora zanotowała 13,2 mln zł straty netto, wobec 15,3 mln zł zysku rok wcześniej. Przy czym w samym czwartym kwartale ub.r. miała 49,1 mln zł zysku EBITDA (przed rokiem było to 41,3 mln zł) i 11,7 mln zł zysku netto (rok wcześniej: 17,2 mln zł).

- W 2016 r. podjęliśmy wiele odważnych działań - zarówno w zakresie restrukturyzacji, jak i rozwoju naszych biznesów. Obecne, rewelacyjne wyniki kin sieci Helios, które korzystają z rekordowej frekwencji oraz pozycji lidera pod względem liczby obiektów w Polsce, to wynik naszej konsekwentnej polityki inwestycyjnej w tym obszarze. Najlepszy wynik w swojej historii odnotował AMS, co jest zasługą metodycznie realizowanej strategii rozwoju w segmencie nośników premium. Umacniamy również swoją pozycję w najszybciej rosnących segmentach rynku internetowego jak programmatic czy mobile. Świetnie radzą sobie radiostacje, głównie za sprawą rekordowego udziału w słuchalności Radia TOK FM oraz coraz lepszych wyników słuchalności Radia Pogoda - wylicza Bartosz Hojka, prezes Agory. - Istotnie zmienia się również nasza działalność prasowa - restrukturyzujemy jej odsłonę tradycyjną, a jednocześnie inwestujemy w rozwój kompetencji cyfrowych, co już przynosi pozytywne efekty nie tylko w postaci blisko 100 tys. prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej”, ale również wzrostu przychodów ze sprzedaży reklam w czasopismach - dodaje.

W segmencie prasowym Agora zanotowała spadek wpływów o 10,9 proc. do 267,9 mln zł. Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały o 6,2 proc. do 102,1 mln zł, a z reklam - o 21,6 proc. do 82,4 mln zł. W samym czwartym kwartale procentowy spadek wpływów ze sprzedaży był wyższy - 10,5 proc. (w połowie października wzrosła cena egzemplarzowa „GW”, zmieniły się też dni publikowania niektórych dodatków). Wzrosły natomiast przychody ze sprzedaży reklam w czasopismach - o 12,8 proc. do 24,6 mln zł.

Koszty zwolnień grupowych, przeprowadzonych od października do grudnia ub.r., w segmencie prasowym wyniosły 5,8 mln zł. Natomiast wydatki na wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników w całym ub.r. zmalały w skali roku o 5,6 proc. do 110,3 mln zł, a w czwartym kwartale ub.r. - o 8,4 proc. do 27,2 mln zł.

W segmencie filmowo-książkowym agora zanotowała wzrost wpływów o 5,5 proc. do 364 mln zł. W należącej do Agory sieci kin Helios przychody ze sprzedaży biletów zwiększyły się o 20 proc. do 195,1 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 21,5 proc. do 72,3 mln zł, a ze sprzedaży reklam - o 6,3 proc. do 30,2 mln zł. Jest to związane z wyższą frekwencją - w samym czwartym kwartale ub.r. sprzedano 3,4 mln biletów, o 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jednocześnie wzrosły koszty, co firma uzasadnia m.in. powiększeniem się sieci kin Helios o kolejne obiekty (w czwartym kwartale ub.r. uruchomiono kina w Gdańsku, Przemyślu, Poznaniu i Tomaszowie Mazowieckim).

W ub.r. przychody Grupy AMS zajmującej się reklamą zewnętrzną wzrosły w skali roku o 7,6 proc. do 168 mln zł, a tylko ze sprzedaży reklam - o 8 proc. do 165,6 mln zł. Jednocześnie zwiększyły się koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (o 11,9 proc. do 22,5 mln zł) oraz realizacji kampanii (o 6,4 proc. do 25,1 mln zł), a zmalały wydatki na utrzymanie systemu oraz reprezentację i reklamę.

Grupa AMS zanotowała 40,8 mln zł zysku EBITDA, o 34,7 proc. więcej niż w 2015 roku.

W segmencie internetowym Agora osiągnęła w ub.r. 167,9 mln zł wpływów, o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży reklam internetowych zwiększyły się o 9,2 proc. do 135,2 mln zł, a ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach zmalały o 3,7 proc. do 13 mln zł.

Mocno wzrosły wydatki na usługi obce (o 33,1 proc. do 64 mln zł), co Agora uzasadnia większą skalą działalności w zakresie pośrednictwa reklamowego. Natomiast wzrost kosztów wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników wynika z pełnej konsolidacji firmy GoldenLine oraz wzrostu zatrudnienia w Yieldbird, Optimizers i w redakcjach serwisów sportowych.

Wynik EBITDA pionu internetowego zmalał o 5,7 proc. do 27,9 mln zł.

W segmencie radiowym Agora zanotowała wzrosty wyników zarówno po stronie przychodów, jak i wydatków. Wpływy całego pionu zwiększyły się w skali roku o 5,3 proc. do 113,4 mln zł, a koszty operacyjne - o 6,7 proc. do 100,6 mln zł.

Wynik EBITDA pionu zmalał o 1,9 proc. do 15,9 mln zł.

Wpływy w pionie druku zmalały o 5,6 proc. do 155,5 mln zł, natomiast koszty operacyjne zwiększyły się o 0,5 proc. do 163,2 mln zł.

Mocno spadł zysk EBITDA - o 55,2 proc. do 8,1 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora z 13 mln zł straty w 2016 r., „Gazeta Wyborcza” 20 proc. mniej z reklam, wzrosty w kinach Helios, AMS i internecie

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szary Polak
Czytam prezesa Agory. Nieustające pasmo sukcesów. Tylko skąd zatem takie straty?
odpowiedź
User
ujjk
Te odważne działania to kolejne fale zwolnień grupowych ?
114 5
odpowiedź
User
conf
Czytam prezesa Agory. Nieustające pasmo sukcesów. Tylko skąd zatem takie straty?


no właśnie największym sukcesem agory jest ta strata;) a w 2018 po wyborach pójdą na rekord -50% zysków z reklam;)
62 7
odpowiedź
User
ja
nie tak duzo tej straty, ja tylko nie rozumiem ze sa ludzie ktorzy zyja takimi wiadomosciami, nie macie co robic w zyciu, czy co
13 52
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Super wiadomość, ale to dopiero rano. Może po południu upadek TVN ? To by było co świętować - kurs i ścieżka do pluralizmu, i demokracji


Żałosne to pisowskie państwo "wstające z kolan" skoro jedna gazeta i jedna tv są oznakami przywracania demokracji. Kompleks narodowego socjalizmu jest potworny.
13 70
odpowiedź
User
elpe
Pisiory zacierają ręce, ale to chwilowe! Chwilowe! Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni. Agoro, Gazeto - "alleluja i do przodu!"
10 68
odpowiedź
User
Mam pytanie
Te sto tysięcy prenumerat internetowych to sprzedane za pełną cenę, sprzedane po 10 groszy w promocji, rozdane za darmo czy Gronkiewicz zamówiła po sto prenumerat dla każdego pracownika ratusza?
58 6
odpowiedź
User
pavv
Te korporacyjne gadki prezesa to mogą być dobre dla firmy która jest dopiero rok na rynku, a nie dla upadającej Agory. Typowo korporacyjna gadka. Pali się główna siedziba, a korpoludki będą gadały, że to tylko niedopałek się tli w popielniczce.
43 3
odpowiedź
User
tami
trzeba przyznać, że sporo nieprawdy było w tym gadaniu, że Agorę utrzymuje rząd Platformy. Spadki wcale nie tak dramatyczne, raczej sobie radzą w tych trudnych dla nich czasach. Zobaczymy za czas jakiś jak kroplówka zostanie odcięta prawicowym tytułom...
11 45
odpowiedź
User
Tymon
trzeba przyznać, że sporo nieprawdy było w tym gadaniu, że Agorę utrzymuje rząd Platformy. Spadki wcale nie tak dramatyczne, raczej sobie radzą w tych trudnych dla nich czasach. Zobaczymy za czas jakiś jak kroplówka zostanie odcięta prawicowym tytułom...
Prawicowe pisma nigdy nie miały kroplówki, a sobie spokojnie radzą. Nie chodzi o Agorę ogólnie, ale o gw, która nie potrafi sobie radzić bez kroplówki.
36 4
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing