SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Za dużo reklamy

Wielu obywateli Europy narzeka na nadmiar reklamy

Jak wynika znajnowszy badań wielu obywateli Europy zgodnie twierdzi, że dociera do nich zbyt duża dawka reklam. Czują przesyt - reklama zamiast bawić, informować, traci na swojej atrakcyjności i staje się po prostu nużąca i niepotrzebna. Na nadmiar reklamy najbardziej narzekają mieszkańcy Hiszpanii, wśród których aż 92 procent wskazuje na uciążliwość emitowanych reklam, dalej Rosjanie i Włosi, spośród których 85 procent ma również podobne odczucia. W Austrii, Finlandii, Wielkiej Brytanii i Słowenii, gdzie dwie trzecie respondentów uważa obecną ilość reklam za zbyt dużą, ocena samych reklam wypada nieco lepiej. Co więcej w Wielkiej Brytanii i Rumunii niemalże 12 procent ankietowanych życzyłoby sobie nawet więcej reklam. Natomiast, z czym zgadzają się prawie wszyscy respondenci, niezależnie od kraju - im reklama jest bardziej zabawna, tym mniej ludzi odbiera ją jako dokuczliwą.

Ogólne postawy ludzi wobec reklam odnajdujemy w odpowiedziach na pytania związane z jej rozrywkową wartością. W 14 krajach, spośród 21 objętych badaniem, mniej niż 60 procent respondentów deklaruje, że reklama ich bawi. Za nudną uważają ją szczególnie Czesi, Włosi, Niemcy, Słowacy i Rosjanie. Zupełnie inaczej wypowiadają się Brytyjczycy. 73 procent spośród nich uważa, że reklama jest zabawna. Także 71 procent Słoweńców i 70 procent Portugalczyków odbiera reklamę najczęściej jako rozrywkę.

Postawy wobec reklamy w Europie

Za dużo reklamy Reklama bawi Reklama informuje

Austria      61,8       58,6   81,1
Belgia        74,2       54,9   81,2
Bułgaria      60,2       61,9  76,1
Chorwacja 61,3        56,7  75,6
Dania          73,8      51,7  79,2
Finlandia      58,6           57,8   88,1
Francja          79,6    57,8   59,4
Grecja            82,5    62,2  66,7
Hiszpania 91,7 46,2 50,7
Niemcy 78,2 30,5 53,6
Polska 80,9 67,0 72,4
Portugalia 66,4 70,0 76,8
Czechy 72,0 23,5 45,8
Słowacja 65,4 31,6 45,1
Rosja 85,2 35,7 61,0
Rumunia 61,5 62,9 81,1
Słowenia 57,2 70,9 86,5
Szwajcaria 68,0 55,7 69,1
Szwecja 74,4 52,7 69,6
Wielka Brytania 54,1 72,7 74,1
Włochy 84,7 28,8 33,5

Dane w procentach. Źródło: GfK 2003

Więcej niż połowa obywateli w 18 krajach, spośród 21 badanych, podaje, że reklama dostarcza także użytecznych wskazówek odnośnie nowych produktów. Ponad 80 procent Finów i Słoweńców czuje, że są dobrze poinformowani właśnie dzięki reklamom. Wśród Polaków takie przekonanie ma ponad 70 procent ankietowanych. Niemcy, których 54 procent sądzi, że reklama informuje, plasują się już w dole środkowej części tabeli. Jedynie w Czechach, na Słowacji oraz we Włoszech zdecydowana większość badanych twierdzi, że przesłania reklamowe nie zawierają pomocnych informacji o reklamowanym produkcie.

Reklama z udziałem popularnej osoby bardziej przyciąga uwagę odbiorców. Najczęściej w Portugalii, gdzie ponad 80 procent sądzi, że reklama „gumowych niedźwiadków” będzie skuteczniejsza, jeśli zachwalają je osobistości znane z radia i telewizji. Tego samego zdania jest również ponad 75 procent Chorwatów i Słoweńców. Tak jak w odniesieniu do zawartości informacyjnej reklamy, tak i w przypadku efektów związanych z udziałem gwiazd najwięcej wątpliwości mają Włosi, których tylko 47 procent zgadza się z tytułowym stwierdzeniem. Podobnie Słowacy i Czesi - odpowiednio 35 i 30 procent twierdzi, że udział gwiazd nie wzmacnia wiarygodności przesłania reklamy.

Przemysł reklamowy używa luksusu, czaru i urody, aby za ich pomocą skłonić ludzi do kupowania towarów. 91 procent Szwedów, 89 procent Greków i 87 procent Hiszpanów wierzy, że to działa. Dużo bardziej sceptyczni są Włosi i Rosjanie - tam tylko nieco ponad połowa z nich reprezentuje pogląd, że reklama z jej pozornym światem skłania ludzi do zakupów. Najtrudniej dotrzeć z reklamą do Czechów - tylko 42 procent z nich jest przekonanych o jej skuteczności.

Dołącz do dyskusji: Za dużo reklamy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl