Zagraniczna ingerencja w wybory? Nowy raport NASK

NASK zidentyfikowała aktywność międzynarodowej organizacji CitizenGO podczas tegorocznej polskiej kampanii prezydenckiej, publikującej reklamy polityczne w mediach społecznościowych – podał portal TVN24, który dotarł do treści raportu instytucji.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Zagraniczna ingerencja w wybory? Nowy raport NASK
Siedziba NASK, fot. Tomasz Jastrzebowski/REPORTER

Reklamy publikowane z profilu CitizenGO wspierały w różnych fazach kampanii Sławomira Mentzena i Grzegorza Brauna, a ostatnio Karola Nawrockiego. Krytycznie odnosiły się do Rafała Trzaskowskiego. Przy czym, reklamy nie zawierały żadnych jednoznacznych zachęt do głosowania na danego kandydata. Kampania w social mediach CitizenGO rozpoczęła się 13 maja - podaje TVN24, powołując się na zdobyty raport NASK. 

Od drugiej tury wyborów konto CitizenGO nawoływało do "powstrzymania" Rafała Trzaskowskiego i wspierania Karola Nawrockiego. NASK zgłosił ich kampanię 28 maja do Mety, „w związku ze znanymi zagranicznymi powiązaniami". Po zgłoszeniu konto nie było już dostępne na Facebooku.

Jak podsumowuje w swoim raporcie NASK, kampania CitizenGO "mogła dotrzeć do kilku tysięcy odbiorców".

Przypomnijmy, że krótko przed pierwszą turą wyborów prezydenckich NASK poinformował o podejrzeniu ingerencji zagranicznej w kampanię wyborczą za pośrednictwem reklam politycznych na Facebooku. Miały kosztować ponad 400 tys. zł, co przewyższało budżety oficjalnych komitetów wyborczych. Sprawa została zgłoszona do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. NASK nie podawał, o jakie profile chodzi. 

Dziennikarze Wirtualnej Polski ustalili, że chodzi o facebookowe strony Wiesz jak nie jest i Stół Dorosłych. Powiązane są nimi osoby z fundacji Akcja Demokracja, jej prezes Jakub Kocjan był niegdyś asystentem posłanki PO. WP podała, że za stronami stoi zarejestrowana w Austrii agencja marketingowa Estratos. Jej głównym udziałowcem są fundusz Higher Ground Labs Fund III LP, powiązany z amerykańską Partią Demokratyczną.

Co to jest CitizenGO

CitizenGO to skrajnie prawicowa organizacja, według różnych źródeł powiązana z rosyjskim oligarchą Konstantinem Małofiejewem, propagandystą i zaufanym sojusznikiem Władimira Putina. Małofiejew szerzy skrajnie antyeuropejskie, antyaborcyjne i ultranacjonalistyczne poglądy pod przykrywką „walki o wartości chrześcijańskie”. Znawcy putinowskiego systemu twierdzą, że to on stoi za finansowaniem ideologa Kremla Aleksandra Dugina, uznają go za „współtwórcę” konfliktu w Donbasie

CitizenGO zaprzeczyło, jakoby kiedykolwiek otrzymało środki od osób związanych z Kremlem. Na poziomie międzynarodowym angażuje się w różne kampanie wywierania wpływu, sprzeciwiające się prawu do aborcji, małżeństwom osób tej samej płci, eutanazji oraz edukacji seksualnej. 

Data publikacji: 29.05

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż