SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

ZenithOptimedia obniża prognozę dla rynku reklamy

Dom mediowy ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki na reklamę zwiększą się w bieżącym roku o 4,1 proc.

Agencja nieznacznie obniżyła swoją prognozę z kwietnia, kiedy przewidywała, że wartość rynku wzrośnie o 4,2 proc. (więcej na ten temat).

Według najnowszych szacunków, tegoroczne nakłady na reklamę sięgną 471 miliardów dolarów, czyli poziomu osiągniętego w 2008 roku - jeszcze przed globalnym kryzysem gospodarczym.

W Ameryce Północnej i Europie Zachodniej wydatki reklamowe mają zwiększyć się w 2011 roku odpowiednio o 2,3 proc. i 3,3 proc., a więc o 0,3 i 0,2 pkt. proc. mniej niż ZO zakładał trzy miesiące temu. Jeszcze bardziej poszły w dół prognozy dla Europy Środkowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej, dla których spodziewane są wzrosty o 9,0 proc. (-1,0 pkt. proc.) i 6,7 proc. (-1,2 pkt. proc.).

Za to w górę zrewidowane zostały szacunki dla regionu Azji i Pacyfiku, w którym spodziewany jest teraz wzrost o 5,9 proc. (+1,3 pkt. proc.). Wpływ miały na to mniejsze od oczekiwanych skutki trzęsienia ziemi w Japonii, dla której prognozowany jest spadek tylko o 2,4 proc. (w kwietniu - o 4,1 proc.). Jednocześnie dla reszty regionu prognozę wzrostu podniesiono z 10,5 do 11,4 proc. (w Chinach - z 11,7 do 13,4 proc., w Malezji - z 10,0 do 12,3 proc.).

Z kolei największa zmiana nastąpiła w przypadku regionu Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, dla którego w kwietniu dom mediowy prognozował minimalny wzrost (o 0,1 proc.), a teraz przewiduje wyraźny spadek (o 12,1 proc.). Przyczyną są coraz dalej idące polityczne zawirowania i wycofywanie się reklamodawców z trzech dużych rynków regionu (Bahrajn, Egipt, Oman).

ZO jednocześnie nieznacznie zwiększył swoje prognozy na lata 2012 i 2013, w których globalne nakłady na reklamę mają zwiększyć się odpowiednio o 5,9 proc. (+ 0,1 pkt. proc.) i 5,6 proc. (+0,1 pkt. proc.). W przyszłym roku do wzrostu mają się w największej mierze przyczynić letnie igrzyska olimpijskie w Londynie, piłkarskie Mistrzostwa Europy w Polsce i na Ukrainie oraz wybory prezydenckie w USA.

W latach 2010 - 2013 wydatki reklamowe w Ameryce Północnej mają rosnąć rocznie średnio o 3,1 proc., w Europie Zachodniej o 3,4 proc., w Japonii o 0,9 proc., na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej o 0,1 proc., w Ameryce Łacińskiej o 8,0 proc., w Europie Środkowo-Wschodniej o 12,4 proc., w regionie Azji i Pacyfiku (z Japonią) o 7,0 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku (bez Japonii) o 10,7 proc.

Rynki wschodzące, definiowane przez ZO jako wszystkie rynki poza Ameryką Północną, Europą Zachodnią i Japonią, mają w latach 2010 - 2013 zwiększyć swój udział w globanym rynku reklamowym z 30,7 proc. do 35,1 proc.

Obecnie na liście dziesięciu największych rynków reklamowych znajdują się dwa rynki wschodzące (Chiny i Brazylia), a w roku 2013 ma do nich dołączyć Rosja.

W omawianym okresie najbardziej do wzrostu globalnego rynku przyczynią się USA, gdzie nakłady na reklamę zwiększą się o 13,8 miliarda dolarów. Za to następnych pięć pozycji w tym zestawieniu zajmują rynki wschodzące - Chiny (13,0 mld USD), Rosja (6,1 mld USD), Brazylia (3,5 mld USD), Indonezja (2,8 mld USD) i Indie (2,5 mld USD).

 

Biorąc pod uwagę poszczególne media, w latach 2010 - 2013 najszybciej będą rosły nakłady na reklamę internetową - rocznie średnio o 14,2 proc. W tym segmencie w najszybszym tempie będzie się rozwijać reklama typu display - o 16,4 proc., podczas gdy reklama w wyszukiwarkach - o 14,4 proc., a ogłoszenia - o 9,1 proc.

Całkowite wydatki na reklamę online mają zwiększyć się z 63,7 do 95,0 miliarda dolarów. W 2013 roku internet stanie się drugim największym reklamowym medium, z 18,3 proc. udziału w wydatkach, wyprzedzając prasę codzienną (17,9 proc.).

Natomiast drugim po internecie najszybciej rozwijającym się medium będzie telewizja, gdzie nakłady reklamowe będą w latach 2010 - 2013 rosnąć rocznie średnio o 6,2 proc. i zwiększą się ze 179,6 do 215,0 miliarda dolarów. Jednocześnie telewizja zwiększy swój udział w wydatkach - z 40,1 proc. w 2010 roku do 41,4 proc. w roku 2013.

Z kolei dla czasopism i prasy codziennej na lata 2010 - 2013 prognozowane są spadki - rocznie średnio odpowiednio o 0,6 proc. i 1,1 proc.

 

Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia obniża prognozę dla rynku reklamy

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mix
Kogo obchodzą popłuczyny tracącego w Polsce wpływy domu mediowego? Że o 1/10 procent cośtam zmniejszyli, śmiech na sali, psa z kulawą nogą nie interesuje...
odpowiedź