SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Związek Cyfrowa Polska chce rozporządzenia i przyspieszenia prac nad cyfryzacją radia

Związek Cyfrowa Polska, który zrzesza największe w Polsce firmy z branży nowoczesnych technologii rekomenduje powołanie międzyresortowego zespołu ds. wdrożenia w Polsce cyfrowego radia, przyjęcie rozporządzenia, które określi minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych, a także opracowanie wspólnej, ogólnopolskiej koncepcji marketingowej promocji radia cyfrowego w Polsce.

fot. Shutterstock.com Article

Pod koniec maja br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konkursy na cyfrowe multipleksy lokalne w 7 miastach. W sumie złożono 54 wnioski w konkursach na cyfrowe multipleksy lokalne - mniej, niż jest przewidzianych miejsc na MUX-ach. Konkursów jeszcze nie rozstrzygnięto, nie oznacza to jednak, że dyskusja nad cyfryzacją radia na szeroką skalę w Polsce się zakończyła.

W Polsce większość dużych komercyjnych nadawców radiowych jest przeciwna cyfryzacji radia, ponieważ są zdania, że przyszłością jest obecnie radio internetowe.

W raporcie „DAB+: postęp cyfryzacji radia w Polsce na tle światowym i europejskim. Analiza sytuacji i rekomendacje” Związek Cyfrowa Polska zarekomendował działania, jakie należy podjąć, by doszło do jak najszybszego wdrożenia DAB+.

Według organizacji, aby przyśpieszyć proces cyfryzacji radia należałoby przyjąć rozporządzenie, które określi minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych w technologii DAB+.  

Obecnie nie wszystkie odbiorniki radiowe znajdujące się w sprzedaży mają zagwarantowany odbiór sygnału w DAB+. - Niewiedzę konsumentów wykorzystuje nieuczciwa konkurencja, która sprzedając odbiorniki w technologii DAB wprowadzają ich w błąd - przestrzega Michał Kanownik, prezes Związku „Cyfrowa Polska”.

Organizacja proponuje także powołanie międzyresortowego zespołu roboczego z udziałem ekspertów, którzy mieliby opracować propozycję strategii wdrożenia radia cyfrowego w Polsce. Miałaby ona zakładać harmonogram działań oraz określić warunki, jakie miałyby zostać spełnione, by nastąpiło wyłączenie radia analogowego (obecnie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie wyznaczyła terminu switch offu, zakłada także funkcjonowanie jednocześnie radia analogowego i cyfrowego – przyp.red.).

Według „Cyfrowej Polski” należy również określić priorytety w budowie zasięgu nadawania radia cyfrowego oraz dotyczące pokrycia sygnałem autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg krajowych.

Zdaniem branży, wymagane jest też opracowanie koncepcji marketingowej dla promocji radia cyfrowego. Miałaby być stosowana zarówno przez nadawców, producentów odbiorników, sprzedawców i organów administracji państwowej, jak i przykładowo przez resort cyfryzacji czy Urząd Komunikacji Elektronicznej.  - Promocja radia cyfrowego powinna zostać zakwalifikowana jako kampania społeczna - zaznacza Cyfrowa Polska w raporcie.

Argumenty za cyfryzacją radia

Zdaniem Związku, cyfryzacja radia powinna być elementem cyfrowej transformacji całego państwa. - Polska powinna iść śladem innych europejskich krajów i wdrożyć działania, które przyśpieszą ten proces w naszym kraju - uważa prezes „Cyfrowej Polski”, Michał Kanownik.

Zaznacza, że plusem cyfrowego radia jest więcej miejsca w eterze, lepsza jakość dźwięku i szansa dla konsumentów na dostęp do nowoczesnych usług oferowanych w ramach darmowego sygnału cyfrowego. - Korzyści z radia cyfrowego z całą pewnością docenią słuchacze, ponieważ sygnał cyfrowy przyczyni się do bardziej urozmaiconej oferty oraz umożliwi dostęp do większej ilości informacji. Poza tym skoro mamy aspiracje inwestowania w gospodarkę cyfrową, to cyfryzacja radia powinna być tego naturalną konsekwencją - stwierdza Michał Kanownik.

Dodaje, że „dla przedsiębiorców z branży cyfrowej i nowoczesnych technologii cyfryzacja radia będzie szansą na dodatkowe zaistnienie na rynku poprzez oferowanie nowoczesnych, cyfrowych odbiorników radiowych”.

Liczba radioodbiorników cyfrowych w polskich gospodarstwach domowych systematycznie rośnie. Od 2013 roku ich łączna sprzedaż przekroczyła ponad 100 tys. sztuk.  

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Związek Cyfrowa Polska chce rozporządzenia i przyspieszenia prac nad cyfryzacją radia

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Taxer
Kto uważa, że przyszłością radiofonii jest wyłącznie internetowe, powinni zapłacić bardzo wysokie i jeszcze wyźsze podatki by wprowadzić podatek od radia internetowego w ramach podatków cyfrowych, by uderzyć najbardziej w duże komercyjne rozgłośnie radiowe.
3 1
odpowiedź
User
yki
Również uważam, że przyszłością jest radio internetowe (choć nie wykluczam, że przez najbliższe kilka lat DAB+ mogłoby mieć jeszcze sens), ale nie jestem rozgłośnią, a zwykłym słuchaczem.
2 5
odpowiedź
User
miś społeczny
Słucham tylko radia publicznego. To, że w DAB+ nie ma eremefu, zwisa mi i powiewa.
3 0
odpowiedź
User
Związek
chyba trochę nie ogarnia rzeczywistości.

1 "Według organizacji, aby przyśpieszyć proces cyfryzacji radia należałoby przyjąć rozporządzenie, które określi minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych w technologii DAB+."
To już dawno zrobiono. Zdefiniowane są minimalne wymogli dla prostych (podstawowych) odbiorników cyfrowych DAB+, oraz dla odbiorników klasy wyższej.

2. "Obecnie nie wszystkie odbiorniki radiowe znajdujące się w sprzedaży mają zagwarantowany odbiór sygnału w DAB+. - Niewiedzę konsumentów wykorzystuje nieuczciwa konkurencja, która sprzedając odbiorniki w technologii DAB wprowadzają ich w błąd"
Nic takiego się nie dzieje. Fakt, miało to miejsce w czasie wdrażania DVB-T, ale nie w przypadku radia. Zainteresowanie odbiorców radiem cyfrowym jest znikome, marginalne wręcz. Chyba, że pan prezes mówi o sprzedaży radyjek na targowiskach, to mógłbym się zgodzić.

3. "wymagane jest też opracowanie koncepcji marketingowej dla promocji radia cyfrowego. [...] Promocja radia cyfrowego powinna zostać zakwalifikowana jako kampania społeczna - zaznacza Cyfrowa Polska w raporcie."
To też już było robione, ale pewnie pan prezes o tym nie wie. PR wyłożyło grubą kasę na road show z którym jeździło po kraju. I co?? I nic. Ludzie w roku 2019 nie są głupi i nie widzą sensu przechodzenia na DAB+, zaś Polska nie jest Norwegią (gdzie analogu wcale nie wyłączono do końca - stacje regionalne i lokalne nadal pracują w FM). Wszelkie badania pokazują, że wdrażanie DAB+ jest już musztardą po obiedzie. Z danych wynika, że starsze pokolenie jeszcze nie jest (i nie będzie) zainteresowane wymianą sprzętu na DAB+, natomiast młodzież już nie jest tym zainteresowana - dziś radia słucha się głównie przez internet, co akurat doskonale wiedzą szefowie stacji komercyjnych, dla tego nie chcą wywalać kasy w błoto, jak to robi PR. No, tyle że PR wywala w błoto kasę podatników, więc kto im zabroni?
O wdrażaniu DAB trzeba było myśleć 15-20 lat temu. Dziś nie ma to już sensu. PR postawiło trochę nadajników, uruchomiło specjalnie kilka kanałów, w tym lokalne we Wrocławiu i Krakowie i co? I nic. Wyniki słuchalności DAB+ są takie, że PR nie chce ich ujawnić.

4. "plusem cyfrowego radia jest więcej miejsca w eterze, lepsza jakość dźwięku i szansa dla konsumentów na dostęp do nowoczesnych usług oferowanych w ramach darmowego sygnału cyfrowego. - Korzyści z radia cyfrowego z całą pewnością docenią słuchacze, ponieważ sygnał cyfrowy przyczyni się do bardziej urozmaiconej oferty oraz umożliwi dostęp do większej ilości informacji."
Kolejne bzdury. Po pierwsze, ze ze względów oszczędnościowych, aby upchać w danym MUXie większą liczbę stacji, stosuje się znacznie większą kompresję, a to pogarsza jakość transmisji. Po drugie, tam gdzie radio analogowe szumi ale jeszcze w miarę przyzwoicie działa, tam DAB+ już nie działa. Mieszkam w centrum jednego z największych miast w Polsce. Abym mógł odbierać interesujące mnie programy po DAB, musiałbym mieć zainstalowane 3 systemy antenowe do odbioru programów z 3 różnych nadajników. Gdzie tu sens i logika ??
DAB+ umożliwi dostęp do większej ilości informacji ?? Dostęp do informacji mamy od dawna, przeciętny człowiek nie potrzebuje jej więcej, wręcz przeciwnie, potrzebuje jej mniej.
2 0
odpowiedź
User
.
tylko radio internetowe potrzebuje operatora, któremu co miesiąc trzeba płacić. Brak dostępu - to i brak radia.
teoretycznie - wybucha wojna, pierwsze co, znika internet. radio na antenie gra.
1 0
odpowiedź