SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 20 osób ma stracić pracę po zamknięciu „Focusa”, „Elle Man” i „Samego Zdrowia”

Ponad 20 pracowników Burda Media Polska może pożegnać się z pracodawcą po tym, jak wydawnictwo zamknęło tytuły marki „Focus” oraz „Elle Man” i „Samo Zdrowie” - dowiedział się nieoficjalnie serwis Wirtualnemedia.pl. Burda nie komentuje sprawy.

W czwartek Burda Media Polska poinformowała, że zamyka wersje drukowane i serwisy internetowe magazynów „Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching” i „Elle Man” oraz drukowany magazyn „Samo Zdrowie” (nie miał swojego serwisu).

Wydawnictwo tłumaczyło, że przyczyną zakończenia wydawania tytułów były rosnące ceny papieru, energii i usług oraz zmiany w zachowaniach konsumenckich.

Jak nieoficjalnie ustalił portal WirtualneMedia.pl, w związku z zamknięciem magazynów i serwisów wydawnictwo może rozstać się z ponad 20 osobami. Nasz informator twierdzi, że z pracą pożegnają się całe zespoły redakcyjne „Focusa”, Focus.pl, „Elle Man”, Elleman.pl, „Samego Zdrowia” oraz kilka osób z biura reklamy.

O ewentualne zwolnienia spytaliśmy wydawnictwo. - W tej chwili nie komentujemy tych kwestii. Proces zmian, w tym harmonogram, będzie wypracowany w dialogu z zespołami, których one dotyczą - mówi Dorota Górska z agencji Lighthouse, odpowiedzialna za kontakt Burdy z mediami.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Naczelnym „Focusa” od połowy 2020 roku jest Łukasz Załuski. Redakcja - jak wynika z informacji na stronie Focus.pl - składa się z pięciu osób. Redaktorem prowadzącym Elleman.pl jest Michał Janowski, poza nim w redakcji pracuje Michał Miernik (jako redaktor).

Fuzja Burdy z Edipresse Polska - co dalej?

Jeszcze w lipcu ub.r. Burda Media Polska kupiła od Gruner und Jahr marki wydawnicze „Focus” wraz z portalem Focus.pl Wydawnictwo podkreślało wtedy, że umożliwi to dalszy rozwój magazynów „Focus” na polskim rynku i kontynuację prac nad dopasowaniem treści do oczekiwań polskich odbiorców. Dlaczego teraz zdecydowała się zamknąć tytuły?

- Dogłębnie przeanalizowaliśmy perspektywę ekonomiczną segmentu tytułów związanych z marką Focus. Biorąc pod uwagę z jednej strony sytuację rynkową, w tym postępujący wzrost kosztów wydawniczych oraz zmiany w zachowaniach konsumenckich, z drugiej naszą strategię rozwojową, podjęliśmy decyzję o reorganizacji naszego portfolio, także w odniesieniu do marki Focus – mówi Górska.

Spytaliśmy, czy Burda ma plany zamknięcia innych swoich tytułów albo zmiany ich cykli wydawniczych. - Co do zasady nie wypowiadamy się na temat przyszłych decyzji biznesowych, dlatego powstrzymamy się od komentarza na ten temat – ucina Górska.

W połowie ub.r. Burda porozumiała się z Edipresse Group w sprawie kupna Edipresse Polska. Strony nie podały kwoty transakcji, oczekuje ona teraz na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W poniedziałek UOKiK przekazał nam, że postępowanie nadal jest w toku. Kiedy Burda spodziewa się rozstrzygnięcia sprawy? - Ze względu na trwające postępowanie, powstrzymamy się od komentarza w tej sprawie – mówi Górska.

„Focus” zniknie po 29 latach

Wydawanie „Focusa” Burda przejęła w 2013 roku wraz z kupnem G+J Polska. W różnych okresach oprócz miesięcznika „Focus” wydawano magazyny „Focus Historia”, „Focus. Nauka zmienia świat”, „Focus Ekstra, „Focus Wiedza” i „Focus Śledczy”, a od ponad dwóch lat realizowano też podcasty „Focus on”.

Jeszcze w lipcu ub.r. Burda Media Polska kupiła od Gruner und Jahr marki wydawnicze „Focus” wraz z portalem Focus.pl Wydawnictwo podkreślało wtedy, że umożliwi to dalszy rozwój magazynów „Focus” na polskim rynku i kontynuację prac nad dopasowaniem treści do oczekiwań polskich odbiorców. Magazyn „Focus” pojawił się na polskim rynku w styczniu 1993 roku.

„Elle Man” pojawił się na rynku 2014 roku, początkowo ukazywał się dwa razy w roku. Na początku 2018 roku został przekształcony w kwartalnik, a jego redaktorem naczelnym został dziennikarz TVN Olivier Janiak. W grudniu 2018 roku uruchomiono witrynę internetową magazynu, jej pierwszym redaktorem prowadzącym był Oskar Dąbkowski.

Magazyn kobiecy „Samo Zdrowie” w ostatnich latach ukazywał się jako dwumiesięcznik, a wcześniej był kwartalnikiem i miesięcznikiem. Burda wydawała go przez ponad dekadę.

Zmiany we władzach Burda Media Polska

W listopadzie ub.r. z Burda Media Polska pożegnała się dyrektor generalna i członkini zarządu Justyna Namięta, po 29 latach pracy zdecydowała się zakończyć aktywność zawodową.

Parę dni temu wydawnictwo poinformowało, że rozstało się z chief financial officer Dobrosławą Snarską-Pełką, wcześniej z firmy odeszła chief digital officer Justyna Dziegieć. Do zarządu firmy dołączył natomiast Przemysław Kłobut, a kierownictwo jest dodatkowo wspierane przez Martina Weese, chief operating officera w Burda International.

W 2020 roku przychody Burda Media Polska zmalały o 20,1 proc. do 130,75 mln zł, głównie z powodu spadku wpływów reklamowych o 35,2 proc. Średnioroczne zatrudnienie w firmie zmniejszono o 19 osób, a wynik netto poszedł w dół z 3,66 mln zł zysku do 9,83 mln zł straty.

W kwietniu 2020 roku, krótko po wybuchu epidemii, firma zwolniła ok. 50 pracowników, m.in. m.in. z redakcji „Gali”, „Elle” i „Glamour”, z biura reklamy, zespołów projektów specjalnych i badań focusowych oraz fotoedytorów.