Barometr Providenta: Na Wielkanoc wydamy średnio 400 zł

Koszty urządzenia Świąt Wielkanocnych w większości polskich domów będą w tym roku takie same, jak w roku ubiegłym. Tylko 16% Polaków zakłada zwiększenie wydatków na ten cel – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Provident Polska.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W wielu domach ruszyły już przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Wiążą się z nimi niestety spore wydatki. Z cyklicznego badania Barometr Providenta wynika, że Polacy zamierzają zachować jednak umiar i rozsądek podczas przedświątecznych zakupów. Średnia kwota, jaką polska rodzina przeznaczy na organizację nadchodzących świąt, wynosi 400 zł i jest taka sama jak przed rokiem. Na poziom wydatków wielkanocnych w poszczególnych rodzinach wpływ mają przede wszystkim dwa czynniki – wysokość dochodów oraz ilość osób w rodzinie.

- Wysokość środków przeznaczonych na organizacje świąt rośnie wraz ze wzrostem dochodów – w grupie osób z dochodami netto powyżej 2,5 tys. zł kwota przeznaczona na święta wynosi 509 zł, podczas gdy wśród osób o dochodach poniżej 1 tys. zł zaledwie 349 zł. Co ciekawe, nie widać w wynikach badań znaczących różnic między miastem i wsią. We wszystkich kategoriach wielkości miejscowości zamieszkania średnia deklarowana kwota na organizacje świąt oscyluje wokół 400 zł – zauważa Mariusz Pawłowski, Dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.

Większe rodziny w lepszej sytuacji materialnej

Z badań wynika również, że im większa rodzina, tym wyższe koszty organizacji świąt. - Najwyższe są wśród rodzin czteroosobowych, gdzie kwota wydatków sięga średnio 511 zł. Wyjątkiem są rodziny liczące pięć osób i więcej, w tej grupie respondentów przeciętne wydatki wielkanocne spadają do 464 zł. W tej grupie bieżące koszty utrzymania są na tyle wysokie, że dużo trudniej wygospodarować dodatkowe środki na organizacje świąt – wyjaśnia Mariusz Pawłowski.

Co ciekawe, to właśnie największe gospodarstwa domowe najbardziej odczuwają poprawę sytuacji materialnej w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Aż 40 proc. respondentów z rodzin liczących minimum 5 osób deklaruje, że ich sytuacja w ciągu roku poprawiła się, 55 proc. ocenia, że pozostała ona bez zmian, zaś jedynie 2 proc. mówi o pogorszeniu. Na drugim biegunie znajdują się single i osoby samotne – tylko 9 proc. takich osób w ciągu ostatnich 12 miesięcy odczuło poprawę sytuacji materialnej. - Największy odsetek odpowiedzi dotyczących poprawy sytuacji materialnej wśród największych gospodarstw domowych najprawdopodobniej jest związany ze świadczeniem 500 plus, które obecnie trafia do ok. 2,6 mln rodzin i znacząco wpływa na wysokość dochodu rozporządzalnego w gospodarstwach domowych – wyjaśnia Mariusz Pawłowski.

Święta bez prezentów

Warto zauważyć, że Wielkanoc kosztuje nas zdecydowanie mniej niż Boże Narodzenie. Na Boże Narodzenie wydaliśmy w ubiegłym roku bowiem ponad 720 zł, a więc niemal dwukrotnie więcej niż na tegoroczną Wielkanoc. Jednym z powodów, dla których wydajemy mniej na Święta Wielkanocne, jest prawdopodobnie mniejsze przywiązanie do tradycji prezentowej.

Provident sprawdził także, jak Polacy podchodzą do kwestii prezentów z okazji Wielkanocy. - Interesujący jest fakt, że 37% badanych deklaruje chęć obdarowania prezentem kogoś spośród najbliższych. Zwyczaj ten zatacza szersze kręgi wśród mieszkańców większych miast. W miastach liczących 50-200 tys. mieszkańców ponad połowa respondentów deklaruje chęć obdarowania najbliższych prezentami. Dla porównania, tylko 26 proc. mieszkańców wsi potwierdza takie plany – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. komunikacji w Provident Polska. Osoby, które zadeklarowały  kupno prezentów, wydadzą na ten cel średnio 123 zł (rok temu deklarowana kwota wynosiła 110 zł). 

O „Barometrze” Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 24-26.03.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online