Bogusław Chrabota: Reforma mediów nie leży w interesie klasy politycznej, stąd Kukiz i jego postulaty

Pomysły Pawła Kukiza to najlepszy dowód zaniedbań w zakresie reformy sfery medialnej, zwłaszcza mediów publicznych. Od dawna domagamy się nowych regulacji, a ich brak potwierdza diagnozę Kukiza o „zamrożeniu” tej sfery - ocenia Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

łb
łb
Udostępnij artykuł:
Bogusław Chrabota: Reforma mediów nie leży w interesie klasy politycznej, stąd Kukiz i jego postulaty
Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, prezes IWP - fot. polsat

Od dawna widać, że media to jeden z tych obszarów, których reforma nie leży w interesie klasy politycznej. Stąd Kukiz i jego pomysły. Stąd - w szerszym znaczeniu - geneza pokolenia „protestu”.

Co myślę o pomysłach? Niektóre są sensowne, jak na przykład zakaz koncentracji mediów w ramach jednej grupy kapitałowej. Oczywiście kwestią do dyskusji są szczegóły: jakie media, jaki procent rynku, etc. Gorzej jest z tym przepisem o zakazie reklamy instytucji publicznych i firm z kapitałem państwowym w mediach z udziałem zagranicznym. Pamiętajmy, że wiele podmiotów mediowych jest na giełdzie, a ta daje możliwość zakupu udziałów firmom zagranicznym. Czyli znów, przepis należałoby sprecyzować (np. ustalić, że chodzi o kontrolę konkretnego wydawcy, czy nadawcy przez podmiot zagraniczny).

Generalnie idea ochrony polskiego kapitału w mediach mnie nie obraża i w świetle przykładów z Francji i Niemiec należy ją podnieść i przemyśleć. Kary za „rozpowszechnianie nieprawdy”? Już są, nie widzę tu potrzeby zmian. Zatrudnianie w mediach publicznych dziennikarzy pracujących dla mediów zagranicznych? Oczywiście, wiem o kogo tu chodzi, ale to strzał w płot. Ci sami dziennikarze mogą się łatwo przenieść do mediów komercyjnych i tam zabierać głos jeszcze głośniej. Problemem nie jest zresztą kwestia, kto dla kogo pracuje, ale jak pracuje i tu warto by włączyć mechanizm lepszej kontroli jakości pracy dziennikarzy. Generalnie, zmiany są potrzebne, ale nie w stronę jakiegoś „upatriotyczniania” mediów na siłę, lecz w stronę ich wzmacniania i unowocześniania.

Reforma, której domaga się Kukiz, w jakimś zakresie jest w Polsce możliwa do przeprowadzenia. Czy takie postulaty mogą przyciągnąć wyborców? Średnio.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pawel-kukiz-chce-reformy-rynku-mediow-mniejsza-konsolidacja-bez-reklam-panstwowych-u-zagranicznych-wydawcow ##

Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą