Burda Publishing Polska ze spadkiem wpływów i 2,6 mln zł zysku. Stawia na internet i konsolidację

W ub.r. wydawnictwo Burda Publishing Polska w ub.r. zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7 proc. do 157,94 mln zł oraz 2,65 mln zł zysku netto (wobec 20,06 mln zł straty rok wcześniej). Spółka zapowiada rozwój w zakresie internetu, wydawania książek i marketingu zintegrowanego.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Burda Publishing Polska ze spadkiem wpływów i 2,6 mln zł zysku. Stawia na internet i konsolidację

W sprawozdaniu zarząd Burda Publishing Polska tłumaczy, że zmniejszenie się przychodów firmy wynika głównie z „trendów rynkowych i spadku czytelnictwa magazynów”. Spółka wydaje 23 magazyny, m.in. luksusowe, poradnikowe, podróżnicze, kulinarne, popularno-naukowe i wnętrzarskie. Według danych ZKDP w ub.r. sprzedano 13,37 mln ich egz., o 17,7 proc. mniej niż rok wcześniej (wtedy firma miała 21 tytułów).

Jednocześnie zmalały koszty operacyjne wydawnictwa - o 9 proc., ze 171,56 do 155,42 mln zł. Firma ograniczyła przede wszystkim wydatki na usługi obce (ze 107,65 do 91,66 mln zł), zmalała też wartość sprzedanych towarów i usług (z 8,29 do 3,63 mln zł).

Za to nakłady na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 11,6 do 17,74 mln zł, natomiast wydatki na wynagrodzenia nieznacznie zmalały (z 34,62 do 33,17 mln zł) przy wzroście kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych (z 4,78 do 4,97 mln zł).

W ub.r. Burda Publishing Polska zatrudniała średnio 271 osób, o 20 więcej niż rok wcześniej. Wśród nich 119 pracowało w redakcjach, 79 osób - w dziale reklamy, 30 osób - w pionach finansów i HR, 15 zajmowało się prenumeratą i kolportażem, 10 pracowało w dziale produkcji, a 18 to pozostali pracownicy umysłowi (m.in. prezes spółki).

Zaznaczmy, że w ub.r. firma połączyła się ze swoimi spółkami zależnymi Burda GL Polska, Burda Media Polska i Burda NG Polska. Ma to przynieść wzrost efektywności.

Burda Publishing Polska osiągnęła 2,52 mln zł zysku ze sprzedaży, wobec 1,7 mln zł straty rok wcześniej. Natomiast zysk z działalności operacyjnej wyniósł 1,74 mln zł, podczas gdy w 2016 roku spółka miała 19,27 mln zł straty, głównie z powodu opisów o wartości 14,13 mln zł aktualizujących wartość aktywów niefinansowych (nie podano, o które konkretnie aktywa chodzi).

W konsekwencji wydawnictwo osiągnęło 1,63 mln zł zysku brutto (wobec 20,56 mln zł straty brutto rok wcześniej), a po doliczeniu 1,02 mln zł rezerwy podatkowej miało 2,65 mln zł zysku netto (w 2016 roku zanotowało 20,06 mln zł straty netto).

Zysk przeznaczono na pokrycie strat z poprzednich lat

grafika

Zmalały wpływy reklamowe, więcej ze sprzedaży towarów

W ub.r. przychody Burda Publishing Polska z usług reklamowych wyniosły 65,78 mln zł, po spadku o 10,3 proc. w skali roku. Nie wyszczególniono, jaka część tych wpływów jest z reklam prasowych, a jaka z internetowych.

- W ocenie zarządu rynek reklamy w 2017 nadal nie rozwijał się w stopniu gwarantującym satysfakcjonujące zyski. Jest to nadal efekt kryzysowego ograniczania przez reklamodawców wydatków na promocję - skomentowano to w sprawozdaniu spółki.

Z kolei przychody firmy ze sprzedaży wyrobów wzrosły z 80,38 do 82,09 mln zł, a ze sprzedaży towarów zmalały z 8,77 do 3,63 mln zł. W sprawozdaniu nie podano, ile wpływów wygenerowały magazyny, a ile książki.

Przychody z pozostałej sprzedaży zwiększyły się natomiast z 6,83 do 7,12 mln zł.

- W 2017 roku uwaga Zarządu skupiona była na nowych projektach inwestycyjnych, tj. szukaniu szans rynkowych i rozwoju portali internetowych dla wydawanych czasopism oraz na realizowanych procesach reorganizacji i konsolidacji Grupy - opisał zarząd w sprawozdaniu.

- Spółka nadal będzie się rozwijała w segmencie: książek, internetu, rozwiązań new biznesowych związanych ze zintegrowaną ofertą marketingową, kolekcjonerskim. Spółka umacnia markę swoich tytułów również przez organizowanie wielu akcji medialnych, eventów i uroczystości - wyliczyło kierownictwo Burda Publishing Polska.

Od września 2016 roku prezesem wydawnictwa jest Alexander Sorg. W grudniu ub.r. do zarządu firmy powołana została Justyna Namięta.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"