Castrol umacnia swoją pozycję na rynku olejowym w Polsce

Według opublikowanych właśnie badań MOTO SCAN 2009 Castrol zanotował największy wzrost udziałów w rynku spośród wszystkich obecnych w Polsce marek olejowych. Odsetek użytkowników wybierających Castrol wzrósł aż o 3,7 punktów procentowych. To właśnie kierowcy kupujący oleje Castrol najchętniej polecają je innym konsumentom. Obchodząca w ubiegłym roku 110-lecie istnienia firma coraz mocniej zakorzenia się też w świadomości kierowców.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Badanie MOTO SCAN jest prowadzone cyklicznie. Ma na celu określenie wielkości rynku olejów silnikowych i udziałów poszczególnych marek oraz scharakteryzowanie ich nabywców. Określa także najważniejsze kryteria decydujące o wyborze marki olejowej, stopień lojalności nabywców, ich stosunek do reklam produktów oraz miejsca, w jakich najczęściej dokonują zakupu oleju. Najnowsza badanie zostało przeprowadzone w październiku i listopadzie 2009 roku na reprezentatywnej grupie 1015 właścicieli i użytkowników samochodów osobowych z całej Polski. W wywiadzie brały udział jedynie osoby, które ponoszą koszty związane z funkcjonowaniem samochodu.

Według raportu szacunkowa wielkość polskiego rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych wynosi 66 milionów litrów. Wśród największych graczy znajduje się Castrol, który z udziałem 23,1% zajmuje trzecią pozycję, tuż za olejami Mobil i Lotos. W porównaniu do 2008 roku to właśnie Castrol wykazał się największą dynamiką wzrostu, systematycznie zdobywając nowych konsumentów. Choć duża grupa respondentów kieruje się kryterium ceny i poradą mechanika, to na zakup produktów Castrol największy wpływ ma renoma marki, a także porady znajomych. To właśnie użytkownicy olejów Castrol są najbardziej skłonni polecić je innym kierowcom (9,43 pkt.). Dynamicznie rośnie też spontaniczna znajomość marki Castrol – w porównaniu do 2008 roku zwiększyła się o 5,5%, co jest nalepszym wynikiem spośród wszystkich marek i daje firmie drugą pozycję (ze znajomością na poziomie 66,3%), tuż za Mobilem. Podobnie wygląda to w przypadku znajomości wspomaganej, gdzie Castrol z wynikiem 83,6% zajmuje drugie po Mobilu miejsce.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy o 0,8% wzrósł odsetek osób kupujących oleje syntetyczne (do 28,5%), jednak nadal najczęściej użytkownicy wybierają produkty mineralne (39,1%) i półsyntetyczne (32,4%). Niezmiennie kierowcy oczekują, aby zakupiony olej pozwalał na lepsze osiągi silników (28%), przedłużał żywotność silnika (25%), a także pomagał redukować zużycie paliwa (17%).

Według raportu MOTO SCAN 2009 kierowcy najczęściej kupują olej na wymianę w warsztatach nieautoryzowanych (23,8%) i autoryzowanych (23,2%). Z kolei na stacjach benzynowych najczęściej zaopatrują się w olej na dolewkę (25,3%). Zdecydowana większość respondentów decyduje się na wymianę oleju w warsztatach (73,3%). Dla 72% badanych ważna jest wtedy rekomendacja mechaników i pracowników warsztatów, ale ci nie są na ogół skłonni do polecania poszczególnych marek. Tylko 16,2% z nich wymienia konkretną markę, którą najczęściej jest Mobil (24,4%) i Castrol (22,6%).

Polscy kierowcy wykazują niezwykle wysoki stopień lojalności względem olejów silnikowych: tylko 4,1% w ogóle rozważało zakup innej marki, niż ta stosowana dotychczas. W ciągu ostatnich 3 lat markę oleju zmieniło jedynie 7,6%. Najczęściej rezygnowali oni z produktów Lotos, Mobil i Elf.

Według badań kierowcy zwracają też uwagę na komunikację marketingową, najlepiej zapamiętując tę prowadzoną w telewizji.

Z ogromną satysfakcją zapoznaliśmy się z wynikami tego raportu – przyznaje Wojciech Mora, Dyrektor Sprzedaży Castrol na Europę Centralną. – Jego wyniki pokazują, że Konsumenci doceniają nasze zaangażowanie w innowacyjność i stałe dążenie do oferowania coraz bardziej zaawansowanych produktów.”

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online