Grupa CCC z najmniejszą stratą po covidzie. eobuwie i Modivo nierentowne

W zeszłym roku finansowym grupa CCC przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,4 proc. do 9,44 mld zł zanotowała 125 mln zł straty netto. To piąty rok ze stratą z rzędu, przy czym ta w minionym roku jest najniższa od wybuchu epidemii. Mocno pogorszyły się wyniki eobuwia.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa CCC z najmniejszą stratą po covidzie. eobuwie i Modivo nierentowne
fot. materiały prasowe

9,44 mld zł przychodów grupa CCC wygenerowała w roku obrotowym od lutego ub.r. do styczna br. Wpływy zwiększyły się dużo słabiej niż rok wcześniej, gdy poszły w górę z 7,59 do 9,12 mld zł.

- Z punktu widzenia przyszłości rozwoju modelu biznesowego Grupy CCC, kluczowe było zawarcie strategicznych partnerstw na dystrybucję znanych, globalnie rozpoznawalnych marek w modelu opartym o wykorzystanie znaków towarowych. Pierwsza podpisana umowa dotyczyła marki Reebok, a wkrótce potem dołączyły do niej kolejne, m.in. Kappa, Beverly Hills Polo Club, czy Mexx. Umowy te pozwalają nam na sprzedaż produktów tych marek we wszystkich liniach biznesowych i kanałach sprzedaży oraz na każdym rynku działalności Grupy CCC - na bardzo atrakcyjnych warunkach. Dzięki temu wzmocniliśmy portfolio produktowe Grupy CCC oraz uwolniliśmy potencjał dalszego wzrostu marży brutto - opisuje w komunikacie dla inwestorów Dariusz Miłek, prezes CCC.

W dół sprzedaż i rentowność eobuwia

Segment CCC przy spadku przychodów z 4,17 do 4 mld zł zwiększył zysk EBITDA z 339,6 do 692 mln zł. Rozwijana od trzech lat sieć HalfPrice osiągnęła wzrost wpływów z 843,1 mln 1,42 mld zł i zysku EBITDA z 82,5 do 150,6 mln zł, a przejęte kilka lat temu DeeZee - spadek wpływów ze 115,8 do 90,3 mln zł i zysku EBITDA z 6,4 do 6,7 mln zł.

- Mimo niespełna 3 lat od swojego debiutu, w 2023 r. HalfPrice odpowiadał już za 15 proc. przychodów całej Grupy i był jej najszybciej rosnącą linią biznesową, z dynamiką sprzedaży na poziomie 68 proc. (w tym bardzo wysokim, 17 proc. LFL). Na przestrzeni roku otworzyliśmy 32 nowe sklepy, a HalfPrice zadebiutował na dwóch kolejnych rynkach. Obecnie sieć sprzedaży HalfPrice to blisko 130 sklepów w 11 krajach i nie jest to nasze ostatnie słowo - HalfPrice pozostanie bardzo dynamicznie rosnącym segmentem Grupy CCC - opisuje Dariusz Miłek.

Mocno pogorszyły się wyniki eobuwia: przychody zmalały z 3,08 do 2,84 mld zł, a wynik EBITDA z 82,5 mln zł zysku do 44,3 mln zł straty. Zaś Modivo przy wzroście przychodów z 895 mln do 1,09 mld zł zanotował spadek rentowności EBITDA z 17,3 mln zł zysku do 26,6 mln zł straty.

- Miniony rok był bardzo ważny także dla Grupy Modivo (do której od kilku lat należy eobuwie - przyp.), działającej w wyjątkowo wymagającym otoczeniu konkurencyjnym. Jej głównym zadaniem było w tym czasie dokończenie procesu optymalizacji zapasu oraz głębokiej transformacji technologicznej. Oba te działania zostały skutecznie zrealizowane, co w naszej ocenie uwalnia potencjał odbudowy wyników Grupy Modivo w kolejnych okresach sprawozdawczych - dodaje Miłek.

grafika

Niższa sprzedaż w internecie

Udział e-commerce w łącznych przychodach grupy CCC zmalał o 6 pkt proc. do 46 proc. W przypadku szyldu CCC nastąpił spadek o 7 pkt proc. do 15 proc.

grafika

HalfPrice za granicą trzy razy większy

W Polsce przychody grupy CCC zwiększyły się rok do roku z 4,82 do 51,3 mld zł, głównie dzięki wzrostowi w sieci HalfPrice z 659,9 mln do 1,04 mld zł. W innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej nastąpił wzrost z 3,36 do 3,44 mld zł (sprzedaż w HalfPrice podskoczyła ze 119,1 do 300,6 mln zł, a w przypadku eobuwia zmalała z 1,29 do 1,15 mld zł.

Natomiast w Europie Zachodniej przychody zmniejszyły się z 928,8 do 869,7 mln zł, głównie wskutek spadku w eobuwiu z 690.1 do 604,3 mln zł.

grafika

Przychody firmy ze sprzedaży detalicznej obuwia zmalały minimalnie - z 6,507 do 6,504 mld zł. Te z odzieży wzrosły natomiast z 1,17 do 1,55 mld zł, z toreb - z 579,5 do 616,6 mln zł, zaś z pozostałych produktów zmniejszyły się z 634,3 do 573,3 mln zł, a z handlu hurtowego i usług - z 222,4 do 191,2 mln zł.

grafika

Mniej na reklamy i energię

Wydatki grupy CCC wyniosły w minionym roku finansowym 9,3 mld zł, wobec 9,07 mld zł rok wcześniej. Koszty własne sprzedaży wzrosły z 4,86 do 5,05 mld zł, a te dotyczące punktów handlu i sprzedaży - z 3,81 do 3,87 mld zł.

Wydatki pracownicze zmniejszyły się minimalnie - z 1,167 do 1,161 mld zł. Nakłady reklamowe spadły zaś z 967,2 do 938 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 214,4 do 154,7 mln zł.

- W odpowiedzi na tak wymagające otoczenie, od początku roku konsekwentnie realizowaliśmy zainicjowany jeszcze jesienią 2022 r. plan wzmocnienia sytuacji płynnościowej i bilansowej Grupy. Jego podstawą był kompleksowy program oszczędnościowy, obejmujący wszystkie linie biznesowe. W rezultacie, w samym szyldzie CCC koszty zostały zredukowane o ponad 360 mln zł (-16 proc.) i już od sześciu kwartałów z rzędu są niższe w ujęciu rok do roku. Przeprowadziliśmy też szereg niezbędnych zmian na poziomie wyższej kadry menedżerskiej, które przyspieszyły transformację, pozwoliły na uproszczenie struktur organizacyjnych i skróciły procesy decyzyjne - opisuje Dariusz Miłek.

grafika

Grupa CCC z ostatnim zyskiem w 2018 roku

Zysk EBITDA grupy CCC w zeszłym rok rozrachunkowym poszedł w górę z 530,9 do 778,4 mln zł, a rentowność operacyjna - z 51,3 mln zł straty do 183,9 mln zł zysku.

Koszty finansowe koncernu (dotyczące m.in. obsługi zadłużenia) zwiększyły się z 401,9 do 446,5 mln zł, z kolei wpływy finansowe (m.in. ze zmian kursów walutowych) podskoczyły z 54 do 124,1 mln zł. W efekcie strata netto zmalała z 443,9 do 124,7 mln zł.

To najmniejsza strata netto grupy CCC od wybuchu epidemii. W 2020 roku firma przy 5,64 mld zł przychodów miała aż 1,28 mld zł straty netto. Rok później zanotowała 7,59 mld zł wpływów i 192,3 mln zł straty netto. Natomiast w przedcovidowym 2019 roku jej przychody wyniosły 5,84 mld zł, a wynik netto był 27,5 mln zł na minusie.

grafika

- W 2024 rok wchodzimy z dużym optymizmem. Mamy smukłą, zwinną i uporządkowaną organizację, nastawioną na dyscyplinę kosztową i na zdobywanie rynku w sposób rentowny. Działamy w oparciu o cztery silne, komplementarne i atrakcyjne dla Klienta szyldy sprzedażowe, oferujące stale udoskonalaną ofertę produktową, pozwalającą na generowanie wysokich marż. Dodatkowo, wraz ze wzrostem płac realnych i stymulacją fiskalną, obserwujemy znaczącą poprawę sentymentu konsumenta, co potwierdzają coraz lepsze odczyty sprzedaży detalicznej - zapewnia Dariusz Miłek.

Kurs akcji CCC mocno w górę

Przez minione 12 miesięcy akcje CCC zdrożały o 78 proc., z czego o 11 proc. od początku stycznia. Na koniec piątkowej sesji kurs wynosił 68,20 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 4,7 mld zł.

Głównym akcjonariuszem spółki jest jej założyciel Dariusz Miłek, który w maju br. po latach przerwy wrócił na stanowisko prezesa. Ma walory stanowiące 33,33 proc. kapitału i 39,01 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"