CCC nie dowiezie obietnic. Tylko HalfPrice z dużym wzrostem

Grupa CCC w zeszłym kwartale finansowym osiągnęła wzrost przychodów o 7 proc., ale jej zysk operacyjny zmalał o jedną trzecią. Sieć HalfPrice, licząca już prawie 200 sklepów, zwiększyła sprzedaż o jedną czwartą. Równocześnie firma znacząco obniżyła swoje całoroczne prognozy finansowe, przez co jej akcje mocno staniały.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
CCC nie dowiezie obietnic. Tylko HalfPrice z dużym wzrostem
Sklep HalfPrice

Według wstępnych, szacunkowych danych w kwartale finansowym od sierpnia do października 2025 roku grupa kapitałowa CCC wypracowała 2,97 mld zł przychodów sprzedażowych, o 7 proc. więcej niż przed rokiem.

Firma wskazała w komunikacie, że bardzo dobre sprzedażowo były październik i kilka tygodni sierpnia z ofertą na powrót do szkół, zaś słabo wypadł wrzesień, z powodu wyjątkowo ciepłej pogody.

Sklepy CCC z niższym zyskiem

Ponad jedną trzecią biznesu firmy stanowi sieć CCC. W zeszłym kwartale finansowym zanotowała wzrost przychodów o 5 proc. do 1,29 mld zł, przy czym sprzedaż omnichannelowa zmalała o 3 proc. do 1,14 mld.

Koszty sprzedażowo-administracyjne podskoczyły rok do roku o 10 proc. do 580 mln zł, co firma uzasadnia centralizacją niektórych procesów w ramach całej grupy oraz rosnącym tempem otwierania nowych sklepów.

W konsekwencji na poziomie skorygowanej EBITDA zysk zmalał r/r z 273 do 210 mln zł, a marża – z 22,3 do 16,3 proc., zaś zysk operacyjny zmniejszył się ze 185 do 121 mln.

Na koniec października br. sieć CCC liczyła 868 sklepów stacjonarnych, o 60 więcej niż przed rokiem (to 7 proc. w górę).

– Wyniki tego kwartału, jak i całego roku są poniżej naszych oczekiwań. Przez większość roku prowadziliśmy działalność w wymagającym otoczeniu biznesowym. Dodatkowo, przyspieszyliśmy inwestycje pozwalające nam na realizację długoterminowych celów strategicznych, które były krótkoterminowym obciążeniem dla wyników – stwierdził w komunikacie prasowym Dariusz Miłek, prezes CCC.

Wyniki grupy CCC
Wyniki grupy CCC © Licencjodawca

40 sklepów eobuwie wróciło do tradycji

Z kolei przychody grupy Modivo, obejmującej przede wszystkim eobuwie, zwiększyły się r/r o 1 proc. W komunikacie zaznaczono, że wzrost został wypracowany mimo znaczącego spadku wydatków na performance marketing.

Koszty sprzedaży i administracji zmalały zaś o 8 proc. do 357 mln zł (firma podkreśla, że ogranicza je nieprzerwanie od dziewięciu kwartałów), mimo trwającej zmiany modelu sklepów stacjonarnych eobuwie. Na początku 2025 roku grupa CCC zapowiedziała, że będą one działać w bardziej tradycyjnej formule, bez mierzenia stóp przez klientów skanerami 3D esize.me.

Taka zamiana wymagała znaczącego remontu, który jak dotąd przeprowadzono w 40 sklepach. Na koniec października pod szyldem eobuwie działało 58 placówek, o siedem więcej niż przed rokiem.

Zyskowność grupy Modivo zmieniła się nieznacznie: skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 98 do 105 mln zł, a zysk operacyjny zmalał z 79 do 73.

Wyniki grupy CCC
Wyniki grupy CCC © Licencjodawca

Sprzedaż w HalfPrice 25 proc. w górę

Z kolei sieć HalfPrice w ciągu roku zwiększyła się ze 141 do 197 sklepów stacjonarnych, co przełożyło się na wzrost kwartalnych przychodów o 25 proc. do 582 mln zł.

Znacząco zmalała natomiast zyskowność: na poziomie skorygowanej EBITDA ze 100 do 79 mln zł, a na operacyjnym – z 64 do 28 mln. To m.in. skutek wzrostu wydatków sprzedażowo-administracyjnych o 49 proc. do 263 mln zł.

Firma zaznaczyła, że w tych kosztach ujęto znaczącą część wydatków przed otwarciem nowych sklepów HalfPrice. A w czwartym kwartale ma zostać uruchomione 34 proc. placówek zaplanowanych na cały rok.

Wyniki grupy CCC
Wyniki grupy CCC © Licencjodawca

Na koniec października do grupy CCC należało 1 158 sklepów stacjonarnych, o 144 więcej niż przed rokiem. Ich łączna powierzchnia poszła w górę r/r o 21 proc.

Wyniki grupy CCC
Wyniki grupy CCC © Licencjodawca

Kwartalne wydatki sprzedażowo-administracyjne wzrosły r/r o 10 proc. do 1,2 mld zł. Firma podkreśla, że to dużo niższa dynamika od wzrostu powierzchni jej sklepów.

– Rozwijamy się szybciej niż planowaliśmy, bo mamy dostęp do atrakcyjnych powierzchni handlowych, wynajmowanych na bardzo dobrych warunkach. Tak wysokie tempo rozwoju wiąże się z wyższym poziomem kosztów, które traktujemy jako inwestycję w realizację długoterminowych celów strategicznych – zaznaczył w komunikacie Dariusz Miłek.

– Otwarciu każdego sklepu towarzyszą koszty związane z jego uruchomieniem, m.in. koszt najmu za okres remontu i przygotowania sklepu do sprzedaży, koszt personelu i jego szkolenia, koszt przygotowania towaru i jego alokacji. Są to wydatki ponoszone zanim sklep zacznie generować przychody. W przyszłym roku wszystkie sklepy otwarte w 2025 r. będą już w pełni kontrybuowały do obrotów grupy – opisał.

Na poziomie skorygowanej EBITDA zysk poszedł w dół z 479 do 404 mln zł, a marża – z 17,3 do 13,6 proc. Natomiast zysk operacyjny zmniejszył się z 328 do 221 mln zł, a marża operacyjna – z 11,8 do 7,5 proc.

Wyniki grupy CCC
Wyniki grupy CCC © Licencjodawca

Sprzedaż i zysk niższe od zapowiedzi

Wraz z publikacją wstępnych wyników z zeszłego kwartału grupa CCC obniżyła swoje założenia na cały rok finansowy. Na początku br. zapowiedziała, że wypracuje ponad 12 mld zł przychodów i 20 proc. marży EBITDA.

Teraz spodziewa się, że jej przychody wyniosą 11,3–11,5 mld zł, a zysk EBITDA – 1,2 mld. W pierwszych trzech kwartałach zanotowała 8,2 mld zł wpływów i 1,2 mld zł zysku EBITDA.

Z czego wynika obniżenie celów biznesowych? Grupa CCC wskazała koszty szybszego niż pierwotnie zakładano tempa otwierania nowych sklepów. Z drugiej strony uruchomienie dużej części placówek przesunięto na koniec drugiego półrocza, przez co w mniejszym stopniu przyczynią się do wyników w bieżącym roku.

Firma narzeka też na pogodę, podkreślając, że przez większą część roku utrzymywały się "niesprzyjające warunki pogodowe do handlu obuwiem".

– Rewidujemy nasze pierwotne założenia wynikowe na ten rok, podtrzymując jednocześnie cele strategiczne. Po 2025 roku jesteśmy zdecydowanie lepiej przygotowani do ich realizacji. Niezmiennie wierzymy w nasz model biznesowy i jego skuteczność – podkreślił Dariusz Miłek.

CCC przecenione na giełdzie

Po publikacji wyników i obniżonych prognoz akcje CCC od początku piątkowej sesji giełdowej były na kilkuprocentowym minusie. Po godz. 12 taniały o ok. 7-8 proc. do nieco ponad 140 zł.

Tymczasem w kwietniu i maju br., po ogłoszeniu zmienionej strategii, kurs CC sięgał 240 zł. Potem nastąpił duży spadek, w konsekwencji walory spółki są obecnie o jedną piątą tańsze niż 12 miesięcy temu.

Wyniki grupy CCC
Wyniki grupy CCC © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style