Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, Znaki Czasu, oraz UniCredit przedstawiają artystyczną podróż przez nowoczesne wielkomiejskie życie.

UniCredit i Bank Pekao S.A. we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu (CSW) w Polsce, pod patronatem Ambasady Włoskiej w Warszawie, przedstawiają drugą edycję wystawy Człowiek w Wielkim Mieście po jej zeszłorocznym sukcesie w Moskwie. Ekspozycja prezentowana będzie od piątku 2 marca do niedzieli, 29 kwietnia 2012 w przestrzeni wystawienniczej CSW.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W trakcie konferencji prasowej, która odbyła się w piątek 2 marca o godz. 12:00, wybitny włoski artysta Francesco Jodice omówił City Tellers, cykl filmów dokumentalnych jego autorstwa, opowiadający o miejskich realiach w São Paulo, Dubaju i Aralu.

UniCredit z przyjemnością przyjął zaproszenie CSW do wzięcia udziału w jego bogatym programie kulturalnym na 2012 rok. Toruń jednak nie jest pierwszym miastem, które gości wystawę dzieł sztuki z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wcześniej, w latach 2009-2010 w Wiedniu, Weronie i Stambule prezentowana była ekspozycja PastPresentFuture, po czym 80 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit zaprezentowanych zostało na wystawie Things are Queer, która miała miejsce w Marta Herford Gallery wiosną 2011 roku.

Człowiek w Wielkim Mieście stanowi artystyczną podróż przez niespotykany wybór 70 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wystawa eksploruje symbiotyczny związek między środowiskiem miejskim i jego mieszkańcami, poczynając od XX wieku, analizuje również przestrzeń miejską jako odzwierciedlenie współczesnego życia. Podróż zaczyna się od widoku z powietrza, później przechodzi niżej, do poziomu ulic, gdzie protagonistami są budynki i wielokulturowy tłum. Następnie wkraczamy w “środowisko domowe’, badając intymną rzeczywistość domu, a podróż kończymy marzycielskimi i utopijnymi wizjami życia w bardziej humanistycznej skali. 

W ramach wystawy pokazywane będą malarstwo, fotografie oraz instalacje, które ukazują osobiste wizje środowiska miejskiego zarówno jednych z najważniejszych artystów XX wieku, jak i współczesnych, włączając takich artystów, jak: Andreas Gursky, Wolfgang Tillmans, Eugène Atget, Barbara Klemm, Jordi Colomer and Peter Blake. Giorgio de Chirico w Piazza d"Italia (1970) prezentuje nierealistyczną perspektywę architektury miejskiej, podczas gdy Gabriele Basilico w Milano (1981) wykorzystuje fotografię, żeby uchwycić przemysłową archeologię obszarów znajdujących się na uboczach miast. Surrealistyczne pejzaże architektoniczne w Paesaggio Giorgio Morandi (1925) nadaje ciekawy kontrast do land-artu Christo, z Dolnego Manhattanu. Wrapped Building Christo jest jednym z pięciu przedmiotów w jego portfolio z 1985 roku, które modyfikują architekturę miast poprzez owijanie budynków i pomników. Film Christiana Marclay"a Telefony (1995) bada funkcję telefonu w naszym społeczeństwie, podczas gdy Hamburg (1952) Henri"ego Cartier-Bressona, ojca fotoreportażu, rejestruje obrazy z życia ulicy.

Wystawa podzielona została na pięć sekcji. Pierwsza, zatytułowana “Z Lotu Ptaka”, pokazuje miasto z góry, jak obserwowane z okna samolotu przed lądowaniem, albo patrząc na mapę. W tej sekcji zobaczymy prace takich artystów jak Voigt, Reimondo i Jodice (obrazy), Shuripa (miniatury), jak również Braas, Tillmans i Barbieri (fotografie).

Następnie przechodzimy do sekcji o nazwie “Widoki”, w której obserwator niejako schodzi na ziemię, a przestrzeń miejska przedstawiana jest bardziej szczegółowo, poprzez fotografie Maiera-Aichena, Castelli, Luttera, Basilico oraz Zanty, piktorializm Kokoschki, Corintha, Liebermanna, Morandiego oraz Fettinga. Kolejna sekcja, "Ulica”, ukazuje już miasto jako organizm tętniący życiem, zapełniony ludźmi. Będziemy mieli tutaj okazję podziwiać czarno-białe fotografie Cartiera-Bressona, Berengo Gardina, Weegee i Klemma, natomiast fotograficzne sekwencje barbary Probst przestawiają miasto jako scenę, po której mieszkańcy – niczym aktorzy w sztuce – poruszają się nieustannie, dniem i nocą. 

Następna sekcja, zatytułowana “W Domu Najlepiej”, kładzie nacisk na sferę prywatną miejskiego życia. W pracach Alexandra Brodsky’ego, fotografiach Nany Goldin oraz filmach Christiana Marclaya to dom znajduje się na pierwszym planie. Wystawę zamyka “Wyśnione Miasto”, gdzie motywem przewodnim jest wyidealizowane wyobrażenie miasta, przedstawione jako: sen (Peter Blake), wizerunek metafizyczny (Giorgio de Chirico), oraz symbol potęgi (Christo).

Wystawa zaprojektowana i kuratorowana jest przez Waltera Guadagnini"ego, przewodniczącego Naukowej Komisji Sztuki UniCredit, w skład której wchodzą również Luca Massimo Barbero, Loránda Hegyi i Angelikę Nollert. Na otwarciu będzie również obecny pan Hegyi, jeden z najwybitniejszych ekspertów sztuki Europy Środkowej i Wschodniej. Specjalne podziękowania należą się pani Dobrile Dobrila Denegri, dyrektor artystycznej Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Wszystkie dzieła sztuki prezentowane na wystawie Człowiek w Wielkim Mieście są częścią Kolekcji Sztuki UniCredit i pochodzą z Austrii, Niemiec, Włoch, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Kolekcja Sztuki UniCredit liczy ponad 60.000 prac i jest złożona z obrazów, rzeźb, instalacji, filmów wideo oraz zdjęć, z których wszystkie odzwierciedlają grupową tożsamość europejską i symbolizują jej międzynarodowe oddanie sztuce.

Bank Pekao SA działa od ponad 80 lat, jest jedną z największych instytucji finansowych Europy Środkowo-Wschodniej. Pod względem wartości aktywów jest drugim co do wielkości bankiem w Polsce, natomiast biorąc pod uwagę siłę kapitałową mierzoną współczynnikiem wypłacalności,Bank Pekao jest liderem wśród dużych banków w Polsce (wg. stress-testów przeprowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego w lipcu 2011 roku) i jedną z najsilniejszych kapitałowo instytucji finansowych w Europie (współczynnik Core Tier 1 na koniec III kwartału 2011 r. na poziomie 17,1%).

Bank PekaoSAjest czterokrotnym zdobywcą tytułu Najlepszego Banku w Polsce przyznawanego przez „Euromoney”. Trzykrotnie był uznany za najlepszy bank w Polsce przez magazyny „The Banker” i „Global Finance”, ostatnio w 2010 roku.  W 2011 roku po raz czwarty z rzędu otrzymał prestiżowe nagrody magazynu „Global Finance” za usługi bankowości korporacyjnej, która została uhonorowana m.in. nagrodą „Złotego Bankiera” za pierwsze w Europie wprowadzenie do oferty usługi identyfikacji klienta za pomocą odcisku palca. W bankowości detalicznej bank zdobył w 2011 roku godło „Teraz Polska” za system bankowości elektronicznej Pekao24.

Bank PekaoSAdysponuje drugą co do wielkości siecią oddziałów (1000 placówek w całym kraju) oraz siecią ponad 4000 bezpłatnych bankomatów w Polsce i ok. 20 000 w 22 krajach Europy. W grupie kapitałowej Pekao znajdują się również największe w Polsce Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, fundusz emerytalny, dwa domy maklerskie oraz spółki oferujące leasing i faktoring.

Bank PekaoSAnależy do Grupy UniCredit, jednej z wiodących międzynarodowych instytucji finansowych, która działa w 22 europejskich krajach poprzez sieć 9600 placówek oraz zatrudnia w sumie ok. 160 tys. osób. 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"