Clear Channel Poland: przychody w dół o 37 proc., wynik netto o 13 mln zł

W ub.r. wpływy sprzedażowe firmy reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland zmalały o 37,4 proc. do 39,97 mln zł, a wynik netto - z 3,32 mln zł zysku do 9,77 mln zł straty.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Clear Channel Poland: przychody w dół o 37 proc., wynik netto o 13 mln zł

Przychody Clear Channel Poland od klientów krajowych zmalały rok do roku z 58,65 do 36,96 mln zł, a od klientów zagranicznych - z 5,2 do 3,01 mln zł. Łączne wpływy ze sprzedaży miejsca na powierzchniach reklamowych poszły w dół z 63,08 do 39,24 mln zł, a te z pozostałych usług - z 770 do 730 tys. zł.

Cały sektor reklamy zewnętrznej mocno ucierpiał wskutek spadku mobilności społecznej po wybuchu epidemii. Według danych IGRZ i Publicis Groupe w ub.r. łączne wydatki na reklamę zewnętrzną (klasyczne OOH, city transport i DOOH) zmalały o 38,8 proc. do 351,6 mln zł. Tylko w drugim kwartale ub.r., w związku z pierwszym lockdownem, spadek wyniósł 71 proc.

- Wyniki sprzedażowe spółki w poszczególnych miesiącach 2020 r. w dużej mierze uzależnione były od wielkości i wpływu nałożonych restrykcji oraz stabilności sytuacji epidemiologicznej. Niemniej jednak zaczynając od drugiego półrocza, wraz z luzowaniem obostrzeń i wzrostem mobilności konsumentów można było zaobserwować powolny trend powrotu wydatków marketingowych - zaznaczyła firma w sprawozdaniu złożonym w KRS.

Większy udział billboardów, mniejszy nośników cyfrowych i tranzytowych

W ub.r. 43 proc. przychodów Clear Channel Poland pochodziło ze sprzedaży powierzchni na billboardach, wobec 36 proc. rok wcześniej.

Natomiast udział mebli ulicznych pod tym względem zmalał z 32 do 30 proc., nośników cyfrowych - z 21 do 18 proc., a nośników tranzytowych - z 10 do 8 proc.

Firma wyliczyła, że w ub.r. dalej digitalowe meble miejskie w największych aglomeracjach i nośniki w galeriach handlowych typu premium oraz zaczęła współpracę z władzami Wrocławia przy realizacji projektu smart city.

Ponadto rozwijała sprzedaż opartą na danych z pomiaru Instytutu Badań Outdooru oraz dostosowywała się do uchwał krajobrazowych wchodzących w życie w niektórych miastach.

grafika

Udział sprzedaży za pośrednictwem agencji mediowych zmalał rok do roku z 53 do 50 proc., a obrotów działu sprzedaży firmy wzrósł z 45 do 57 proc.

grafika

Firma podkreśliła, że „w dalszym ciągu stawiała na zindywidualizowaną ofertę i dostosowanie się do potrzeb klienta, reagowanie na bieżącą sytuację ekonomiczną i pandemiczną, oferty specjalne i sezonowe wykorzystując szerokie portfolio Clear Channel Poland - klasyczne nośniki typu billboard 6x3, backlight oraz city light, digitale miejskie oraz w galeriach handlowych (np. spektakularne ekrany digitalowe), reklama na i w środkach transportu publicznego (tzw. tranzyt)”.

Koszty 17 proc. w dół

Wydatki operacyjne Clear Channel Poland zmalały z 61,33 do 50.85 mln zł, czyli o 17,1 proc. Stanowiące zdecydowaną większość koszty usług obcych spadły z 46,33 do 37,11 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zmniejszyły się z 6,35 do 5,36 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze wzrosły z 911 tys. zł do 1,16 mln zł. Średnia liczba pracowników etatowych firmy zmniejszyła się z 59 do 52. W lutym ub.r. CEO spółki został Dariusz Janczewski, zastąpił na tym stanowisku Kalinę Janicką, która po 18 latach pracy pożegnała się z firmą jesienią 2019 roku.

Koszty amortyzacji zwiększyły się z 3,35 do 3,62 mln zł, a zużycia materiałów i energii spadły z 2,85 do 2,41 mln zł.

Po wybuchu epidemii spółka uzyskała 74,9 tys. zł dotacji od kilku samorządów, m.in. 63,4 tys. zł z budżetu Warszawy.

Prawie 10 mln zł straty

Wyniki rentowności Clear Channel Poland zmalały poniżej zera. Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 2,52 mln zł zysku do 10,88 mln zł straty, wynik operacyjny - z 2,14 mln zł zysku do 11,82 mln zł straty, wynik brutto - z 2,27 mln zł zysku do 11,93 mln zł straty, a wynik netto - z 3,32 mln zł zysku do 9,77 mln zł straty.

W ub.r. spółka dzięki tarczy podatkowej oszczędziła 2,15 mln zł, a rok wcześniej - 1,05 mln zł.

grafika

W br. nadzieja na odbicie reklamowe

Clear Channel Poland oczekuje, że w br. wraz ze wzrostem liczby osób zaszczepionych, zmniejszeniem zachorowań i hospitalizacji oraz stopniowym znoszeniem poszczególnych ograniczeń na rynku reklamowym nastąpi odbicie w górę.

- Powinno to pozytywnie wpłynąć na powrót wydatków reklamowych nie tylko na standardowy OOH, ale w szczególności przyczynić się do dalszego wzrostu udziału przychodów pochodzących z rozwiązań digitalowych DOOH, w których skład wchodzą digitale miejskie, digitale w galeriach handlowych premium, digitale spektakularne i digitale w reklamie tranzytowej oraz niedigitalowe meble uliczne, które to nośniki spółka uznaje za najbardziej rozwojowe w całej branży reklamy zewnętrznej - zaznaczono w sprawozdaniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"