Czy Kościół jest bezradny wobec mediów?

Czy Kościół może obejść się bez mediów w dobie społeczeństwa informacyjnego? Czy umie sobie radzić w relacjach z nimi? Czy nie jest bezbronny? Na te ważne pytania odpowiadali: rzecznik Episkopatu, redaktor naczelny KAI i przedstawiciel mediów podczas otwartego panelu dyskusyjnego, zorganizowanego 21 marca przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

- Panel dyskusyjny „Kościół wobec mediów – Media wobec Kościoła” jest pretekstem do przypomnienia wielkiej postaci, jaką był abp Józef Życiński, w pierwszą rocznicę Jego śmierci. Wybitny kosmolog, filozof i teolog ceniony na całym świecie, znany był z wielkiej otwartości wobec mediów. Nasza uczelnia wydała też ostatnią książkę arcybiskupa „Świat matematyki i jej materialnych cieni”, odnalezioną w osobistym komputerze autora – rozpoczął dr Wergiliusz Gołąbek, Prorektor ds. Nauczania WSIiZ, pomysłodawca i organizator wyjątkowego spotkania.

W dyskusji upamiętniającej abp. Józefa Życińskiego uczestniczyli: Ewa Czaczkowska z Rzeczypospolitej, ks. dr Józef Kloch, rzecznik prasowy Konferencji Episkopatu Polski oraz Marcin Przeciszewski, prezes i redaktor naczelny Katolickiej Agencji Informacyjnej.

Czy Kościół może obejść się bez mediów? – zaczął prowokacyjnie redaktor Adam Głaczyński, prowadzący dyskusję.

Paneliści byli zgodni, iż w obecnej dobie musi korzystać z mediów katolickich i świeckich, by dotrzeć do wiernych.

- Kościół od dawna posługuje się mediami. Dziś najważniejszą rolę odgrywa Internet i najnowsze technologie. Katolicki portal opoka.pl odwiedza około 1,8 miliona użytkowników – twierdzi ks. dr Kloch.

- Media powinny być narzędziem Kościoła. Brak informacji rodzi dezinformację – zauważa redaktor Czaczkowska.

Marcin Przeciszewski z KAI stwierdza, że „gdyby Kościół odwrócił się plecami do mediów, zaprzeczyłby swej misji ewangelizacyjnej”.

- 60 procent społeczeństwa polskiego nie chodzi do kościoła. Trzeba do nich dotrzeć poprzez media, Kościół musi w nich widzieć sprzymierzeńca i narzędzie – mówi Marcin Przeciszewski – KAI to rewolucyjne dzieło arbp. Życińskiego, które zapoczątkowało dialog Kościoła z mediami po okresie komunizmu nacechowanego nieufnością.

Paneliści dyskutowali też o pluralizmie wewnątrz mediów katolickich. Zdaniem ks. dr. Klocha media katolickie są kompatybilne, uzupełniają się.

- Katolicy w Polsce to zróżnicowana grupa. Do każdego z tych środowisk trzeba dotrzeć w odmienny sposób. Mamy „Niedzielę” i „Gościa niedzielnego”, ale mamy też „Tygodnik Powszechny”. Ważne, by media nie były tubą żadnej partii politycznej – zauważa Przeciszewski.

- Pluralizm mediów katolickich jest dobry. Gorzej, gdy jedno z nich zaczyna dominować, jako jedyny głos katolików w Polsce. Z kolei, dużym błędem Episkopatu jest brak medium, które byłoby właściwym, wiarygodnym, oficjalnym głosem Kościoła polskiego – podkreśla Ewa Czaczkowska.

Dyskutanci podkreślili, że słabością Kościoła jest brak natychmiastowej reakcji w sprawach ważnych, bieżących lub kontrowersyjnych. Dlatego Kościół pada ofiarą krytycznych kampanii innych mediów. Brakuje Mu też, zdaniem Ewy Czaczkowskiej, działań PR.

- Kościół nie docenia tego narzędzia. Na przykład w sprawie komisji majątkowej zabrakło w mediach pozytywnych przykładów, na co przekazywane są pieniądze – uważa Czaczkowska.

- To się zmienia. Katolicka Agencja Informacyjna ma biuro prasowe oraz rzecznika, podobnie Episkopat – mówi Przeciszewski.

Inny problem w relacjach Kościoła z mediami stanowi, według zebranych ekspertów tabloizacja oraz mitologizacja mediów i coraz doskonalszy marketing polityczny, a także wyraźny kryzys dziennikarstwa.

- Musimy uczyć siebie i swoje dzieci krytycznego odbioru mediów i selekcji – podkreśla ks. dr Kloch.

Jak dotrzeć medialnie do katolików? Robić dobre media – mówią jednym głosem eksperci.

Po panelu dyskusyjnym można było zakupić książkę ks. dra Józefa Klocha „Internet i Kościół” oraz książkę Arcybiskupa Józefa Życińskiego „Świat matematyki i jej materialnych cieni”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu