Mecze włoskiej Serie A coraz częściej oglądane nie na telewizorach

Platforma streamingowa DAZN zdradziła dane dotyczące widowni meczów Serie A podczas dwóch pierwszych kolejek tego sezonu we Włoszech. O połowę spadła liczba widzów korzystających z telewizorów. Więcej kibiców korzysta za to z urządzeń mobilnych.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Mecze włoskiej Serie A coraz częściej oglądane nie na telewizorach
Kanał DAZN1 HD będzie dostępny w ofercie brytyjskiej platformy cyfrowej

We Włoszech głównym nadawcą narodowej ligi w latach 2021-2024 jest serwis streamingowy DAZN. Platforma cyfrowa Sky Italia może pokazywać tylko wybrane mecze na podstawie sublicencji. W jej kanałach premium rozgrywki są pokazywane od 2003 roku, ale w poprzednich sezonach Sky posiadała licencję na transmisje znacznie większej liczby meczów. Większa liczba transmisji w streamingu przyczyniła się do zmian w przyzwyczajeniach odbiorców. Liczba Włochów oglądających piłkę nożną Serie A na telewizorach spadła ze średnio 6,7 mln w weekendy do nieco ponad 3,4 mln w ciągu jednego roku.

grafika

Transmisje z urządzeń mobilnych

Dziennik „La Repubblica” podał, że obecnie 28-30 proc. widzów ogląda transmisje ze smartfonów, 68 proc. z telewizorów, a 5 proc. z tabletów lub komputerów. Z danych Nielsena wynika, że w dniu otwarcia sezonu mecze oglądało 4 mln osób, a tydzień później już 4,7 mln. Są to jednak dane, które nie obejmują osób korzystających ze smartfonów, tabletów i udostępniających sygnał z tych urządzeń na telewizorach z Android TV lub Smart TV. Nie ma więc drastycznego spadku oglądalności Serie A, tylko zmiana urządzenia, z którego kibice oglądają transmisję.

grafika

Traci tradycyjna platforma cyfrowa

Widownia za pośrednictwem serwisu DAZN wzrosła dwukrotnie do ponad 2 mln użytkowników. Lawino spadła z kolei liczba kibiców oglądających spotkania za pośrednictwem kanałów Sky Italia. W poprzednim sezonie było to 5,6 mln osób, a teraz jedynie 1,4 mln. DAZN za każdy sezon licencji płaci 840 mln euro. Sublicencja kosztuje Sky Italia 70 mln euro rocznie. Niedawno prezentowaliśmy wyniki raportu Digital TV Research. Wynika z niego, że we Włoszech DAZN, który posiada prawa do Serie A w latach 2021-2024 osiągnie w pierwszym sezonie przychody z tego tytułu na poziomie 4,7 mld zł.

grafika

Kanał naziemny DAZN

Niedawno platforma streamingowa uruchomiła naziemny kanał. Dociera do odbiorców, którzy mają problem z dostępem do szerokopasmowego internetu. DAZN Channel działa od 9 sierpnia. Został umieszczony na multipleksie, gdzie nadają też stacje La 7 i La 7 HD. Nadaje w wysokiej rozdzielczości w standardzie 1920 x 1080 H.264, z kodowaniem Nagravision. Włoskie media informują, że wynajem częstotliwości kosztował DAZN około 3 mln euro rocznie. Ma się to zwrócić m.in. dzięki sprzedaży dekodera DAZN TV Box, który kosztuje 139,99 euro plus koszt wysyłki.na

Platformy streamingowe kontra platformy cyfrowe

Na całym świecie trwa coraz bardziej zaciekła walka między platformami streamingowymi i obecnymi od lat platformami cyfrowymi. We Francji Amazon wylicytował znacznie korzystniejszy pakiet praw do Ligue 1 niż Canal+. Tradycyjny nadawca chciał wycofać się z transmisji i odwołał się do sądu, ale ten zmusił go do respektowania licencji aż do wyroku. W Polsce prawa do Bundesligi pozyskała platforma streamingowa Viaplay. Od kolejnych sezonach będzie też transmitować Premier League, obecną od dwóch dekad w Canal+. DAZN na polskim rynku również działa, ale nie posiada najbardziej pożądanych licencji sportowych. Skupia się na sportach walki i kosztuje 7,99 zł miesięcznie. Niewykluczone, że w przyszłości zawalczy o bardziej znaczące licencje. Na przykład do polskiej ligi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Superauto.pl sponsorem reprezentacji Polski w biathlonie

Superauto.pl sponsorem reprezentacji Polski w biathlonie

Lavazza i Jannik Sinner przedłużają współpracę. "Dla mnie Lavazza to przede wszystkim rodzina"

Lavazza i Jannik Sinner przedłużają współpracę. "Dla mnie Lavazza to przede wszystkim rodzina"

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI
Materiał reklamowy

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI

T-Mobile Polska przyciąga nowych klientów. Zysk w górę

T-Mobile Polska przyciąga nowych klientów. Zysk w górę