Dobry wizerunek firmy - jak to zrobić?

Dobrego wizerunku nie dostaje się z przydziału, trzeba na niego zapracować. Jak to zrobić? Oprócz oferowania produktów i usług na najwyższym poziomie i zgodnie z oczekiwaniami klientów, w budżecie warto odnaleźć miejsce dla Systemu Identyfikacji Wizualnej, a w otoczeniu wewnętrznym firmy dbać o komunikację „jednym głosem”.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

Logo to zbyt mało, by mówić o identyfikacji. Jest nieuchwytne dla oczu nie wyczulonych na nie klientów. Logotyp musi komponować się z pozostałymi, stałymi elementami, które w całokształcie stworzą Identyfikację Wizualną – twarz firmy. Wszystkie elementy muszą doskonale ze sobą współgrać. Wśród nich najważniejszymi są kolorystyka oraz typografia. Całość konsekwentnie stosowana w materiałach firmowych, reklamowych, katalogach, informatorach czy oznakowaniu firmy, a nawet w uniformach pracowniczych, zapewnia rozpoznawalność marki oraz skuteczne wyróżnienie od konkurencji. Wyrazistym przykładem jest z pewnością „kolor Mc Donalda” - rzucające się w oczy połączenie czerwieni z żółtym jest identyfikowane z tą marką praktycznie na całym świecie. Kolorystyka nie może być przypadkowa. To, że kolory do siebie pasują, lub trafiają w gusta osób decyzyjnych nie wystarcza, by wybrać je jako kolory komunikujące markę. Takie postępowanie może zaszkodzić wizerunkowi firmy. Barwom i ich oddziaływaniu na podświadomość poświęcono wiele uwagi zarówno w dziedzinie psychologii jak i marketingu. Ignorowanie cennych wskazówek, jakich dostarczają badania tej  materii może okazać się tragiczne w skutkach. Firma musi wiedzieć z czym chce być kojarzona, jaki efekt chce wywołać, a następnie starannie dobrać komponenty uzewnętrzniające kluczowe komunikaty. Dobrym przykładem jest kolorystyka wybrana przez nowego gracza na polskim rynku kapitałowym. W Systemie Identyfikacji Wizualnej Alior Banku jako kolory dominujące zastosowane zostały: żółto-złoty oraz burgundowy. Złoty symbolizuje słońce, i dobrobyt, natomiast doświadczenie i jakość wyraża kolor burgundu.  Dodatkowo w logo znajduje się rycina anioła, symbolizującego bezpieczeństwo i ochronę. Badania przeprowadzone tuż po wejściu na rynek nowej spółki potwierdziły, że w oczach potencjalnych Klientów instytucja odbierana jest jako bezpieczna, przyjazna, dbająca o potrzeby Klienta, firma, której można zaufać. Voilà! Cel został osiągnięty. Spółka West Real Estate postawiła na nieskomplikowany znak graficzny oraz kolorystykę srebrno czarną. Pragnie przez to wyrazić reprezentowaną przejrzystą i elegancką politykę firmy, „bez haczyków”. Logo nawiązuje do kodu kreskowego, które ma być kojarzone z  pieniędzmi, transakcjami, inwestycjami. Kod kreskowy jest wydłużony o kilka nierównej długości słupków, mogących kojarzyć się zarówno z wielkomiejskimi wieżowcami, jak również ze wzrostem i spadkiem akcji na giełdzie. Szczególnie w perspektywie długofalowej, inwestycja w System Identyfikacji Wizualnej jest bardzo opłacalna. Dzięki gotowym wzorcom, firma obniża koszty, a także oszczędza czas przy projektowaniu kolejnych materiałów. O korzyściach płynących z rozpoznawalności marki nie wspominając. Identyfikacja Wizualna jest również narzędziem spójnych działań reklamowych, marketingowych oraz PRowych, co ułatwia efektywną komunikację z otoczeniem. Koherentna komunikacja wzbudza zaufanie, powoduje, że firma jawi się jako partner poważny, silny, stający na wysokości zadania.  Kolejnym „za” dla Systemu identyfikacji wizualnej jest księga identyfikacji wizualnej - inaczej księga CI. Jest to szczegółowy, techniczny opis każdego elementu składowego systemu identyfikacji wizualnej. Procedura jego tworzenia. Powstaje w postaci tradycyjnej książki lub w wersji elektronicznej. Jest szczególnie przydatna, kiedy firma posiada wiele filii na różnych szerokościach geograficznych, a od każdej wymaga się bezwzględnego stosowania systemu identyfikacji wizualnej. Ponadto księga znacząco wpływa na wartość przedsiębiorstwa. W sytuacji sprzedaży firmy lub prawa do marki, wycena jej może być zwiększona o wartość księgi CI. Jeszcze ktoś gotów pomyśleć, że ujednolicone foldery, szyldy, ulotki i strona internetowa załatwią sprawę. Tak nie jest. Kluczem do prawdziwego, długodystansowego sukcesu jest potwierdzenie komunikatów przekazywanych poprzez System Komunikacji Wizualnej w dobrych praktykach. Identyfikacja Wizualna plus strategia działania spójna z komunikatami marketingowymi  jest tym, do czego każda firma z „miłą aparycją” powinna dążyć. Klienci muszą odczuć, że to, co zostało im zakomunikowane w żadnym stopniu nie mija się z rzeczywistością. Przekonani o tym musza być również pracownicy i to nie tylko na szczeblu menedżerskim, ale wszyscy, od najbardziej szeregowych począwszy. Cała firma powinna mówić jednym głosem, co będzie zwieńczeniem spójnego i czytelnego komunikatu dotyczącego wizerunku firmy.

Autor: Maja Pawelska, IPO.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów