Domy mediowe podsumowują polską reklamę w 2014 roku i prognozują 2015 rok

O mijającym roku w polskiej branży reklamowej i perspektywach na 2015 rok mówią portalowi Wirtualnemedia.pl menedżerowie z czołowych domów mediowych, m.in. Izabela Albrychiewicz, Jakub Bierzyński, Piotr Piętka, Agnieszka Kosik, Krzysztof Sobieszek i Marek Wochna.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Domy mediowe podsumowują polską reklamę w 2014 roku i prognozują 2015 rok

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-branza-interaktywna-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-pod-lupa-branzy-pr-prognozy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2014-roku-co-w-2015-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-polskiej-e-reklamie-co-wydarzy-sie-w-2015-sieci-wydawcy-agencje ##

 

Izabela Albrychiewicz, CEO w MEC

grafika

Wydarzenie rokuDo wydarzenia roku, jakim miała być reklamowa megafuzja Omnicomu i Publicisu, nie doszło. Martin Sorrel, globalny szef WPP, twierdzi, że gdyby doszło - byłaby to jeszcze lepsza wiadomość dla naszej grupy niż ostateczna porażka tej inicjatywy. Tak czy owak, widmo połączenia działało na wyobraźnię branży, w tym moją, w 2014 roku. Sukces rokuObrona polskich jabłek - sankcje gospodarcze miały mniej uciążliwe konsekwencje dla polskich sadowników, ponieważ całe społeczeństwo, sieci handlowe, marketerzy, firmy i osoby opiniotwórcze stanęły murem za polskimi jabłkami, tj. zaczęły ich znacznie więcej jeść. Takiego przejawu solidarności nasz kraj dawno już nie widział. Brawo dla „Pulsu Biznesu” - PR-owy majstersztyk roku! Porażka rokuGdybym była złośliwa, powiedziałabym, że porażką roku są obchody 20-lecia bezowocnych rozmów na temat wprowadzenia standardu pomiaru outdooru w Polsce. Ale do inicjatywy firm outdoorowych, które znów łączą siły w próbie jego powołania, podchodzę naprawdę optymistycznie i mam nadzieję, że w przyszłym roku będę mogła ten projekt nazwać Sukcesem 2015. Trend rokuJeśli przeanalizować branżowy „buzz”, to eksplozja big data… Tyle że z perspektywy domu mediowego trudno uznać ten trend za nowość. Wspominam o nim dlatego, że PR-owa kariera „big data” wspiera biznes domów mediowych. W odróżnieniu od firm z wielu segmentów rynku, my nie tylko o danych dużo mówimy, ale naprawdę potrafimy zrobić z nich biznesowy użytek. Prognoza na 2015Więcej rozwiązań na urządzenia mobilne. Rozwój content marketingu. Mobilizacja na rynku VoD. Reklamowe kariery celebrytów z YouTube’a. Intensywna promocja płatnych treści w sieci. Umacnianie się domów mediowych w roli głównych dostawców usług marketingowych dla klientów. To wszystko w warunkach względnie stabilnego rynku reklamy.

 

Jakub Bierzyński, CEO Grupy OMD

 

 

 

Agnieszka Kosik, CEO w MediaCom Warszawa

grafika

Wydarzenie rokuWydarzenie z obszaru polityki, ale z dużym potencjałem promocyjnym, mianowicie nominacja Donalda Tuska na stanowisko szefa Rady Europejskiej. To wydarzenie odbiło się szerokim echem medialnym w regionie i na świecie. Trudno wymyśleć lepszą formę promocji naszego kraju.

Z branży natomiast - sprzedaż najstarszego portalu internetowego w Polsce - Wirtualnej Polski przez Orange Polska Grupie O2, jednej z dynamicznie rozwijających się grup internetowych w Polsce. Sukces rokuW tym roku brakowało jednego, wyraźnego sukcesu. Na podkreślenie zasługuje wprowadzenie pod koniec ubiegłego roku nowej polityki handlowej TVN Media związanej z transparentnością kosztów i zmieniającej strukturę wydatków reklamowych. Decyzja TVN-u miała istotny wpływ na cały rynek telewizyjny w tym roku. Tą samą ścieżką podąża TVP. Wart zaznaczenia jest też wzrost zainteresowania big data, w końcu otwarcie mówi się o poprawieniu standardu badań internetu, ruszył przetarg na dostawcę Megapanelu, a z aktualnych ustaleń wiadomo, że będzie lepiej niż do tej pory. Za to określenie biznesowych korzyści i społecznych zagrożeń związanych z wykorzystywaniem big data nadal stanowi dla nas duże wyzwanie.

Sukcesem spoza branży były niewątpliwie dwa wydarzenia sportowe: mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn  historyczne zwycięstwo polskiej reprezentacji nad Niemcami 2:0 w eliminacjach do Euro 2016. Te dwa wydarzenia zrobiły w tym roku więcej dla wizerunku Polski niż milionowe kampanie w mediach.

Porażka rokuRezygnacja Dominika Libickiego z funkcji prezesa Cyfrowego Polsatu i wiceprezesa Polkomtelu - po 20 latach pożegnał się z Polsatem z powodu różnicy zdań co do sposobów realizacji strategii spółki.

Ciągłe mówienie i tworzenie buzzu wokół mobile’owej rewolucji. Mobile to tak naprawdę kolejne narzędzie optymalizacji komunikacji, stąd wydatki na reklamę będą wzrastały ewolucyjnie, wraz z rosnącymi możliwościami reklamowymi i większym użyciem transferu danych. Mobile już jest i będzie kolejnym punktem styku na linii marka-konsument, który każdy marketer musi uwzględnić w swojej komunikacji 360. Również brak istotnego rozwoju rynkowego standardu badań online wideo. To sprawia, że zarówno w procesie planowania jak i ewaluacji wyników marketerzy nie mają pełnego dostępu do danych, który umożliwiłby jeszcze lepsze wykorzystanie tego kanału komunikacji. Człowiek rokuZa wydarzeniami roku w naturalny sposób stoją ludzie roku czyli Donald Tusk oraz Michał Brański, jeden z trójki założycieli Grupy O2, nowego właściciela Wirtualnej Polski. Trend rokuZdecydowanie jest to postępująca contentyzacja mediów oraz wykorzystanie social mediów i blogerów w działaniach reklamowych. Coraz więcej marketerów odkrywa, że tradycyjny model reklamy push nie jest już tak skutecznym kluczem do serc i kieszeni konsumentów. Konieczne jest uwzględnienie w strategii marketingowej wartościowego contentu, który zainteresuje grupę docelową. Obserwujemy ten trend z dużym zadowoleniem i sami go tworzymy. Prognoza na 2015Myślę, że ciągle będziemy świadkami emigracji naszych rodzimych specjalistów do krajów zachodnich, o ile ta tendencja nie wzrośnie. Powinniśmy też obserwować dalszy rozwój usług peer-to-peer - mamy już aplikacje, dzięki którym kierowcy podwożą pasażerów do innych miast (Blablacar), użytkownicy wymieniają się meblami, ubraniami bez udziału instytucji, aplikacje taksówkowe (Uber), parkingowe. W przyszłym roku możemy częściej zadawać sobie pytanie, czy idziemy w kierunku słuchania innych i pomijania przy tym roli organizacji. To może być też rok pod znakiem rozwoju programmatic buyingu, który wymusi zmianę modelu biznesowego i zacznie dynamicznie zmieniać sposób prowadzenia kampanii online. Umożliwi to także użycie na szerszą skalę big data w celu zwiększenia skuteczności działań marketingowych.

 

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Starcom MediaVest Group, ZenithOptimedia Group, Lowe Media, Carat Polska, Easymedia, PHD, Mindshare Polska, Mastermind, MEC i DDC Media.

Piotr Piętka, CEO Starcom MediaVest Group w Polsce

grafika

Wydarzenie rokuOdejście z Cyfrowego Polsatu Dominika Libickiego. Człowiek, który od 13 lat tworzył i kształtował rynek multimedialnej rozrywki w Polsce, wpływał na gusta Polaków i sposób spędzania przez nich wolnego czasu, odchodzi ze stanowiska prezesa Cyfrowego Polsatu. Trzeba mieć dużo determinacji i odwagi, aby przeciwstawić swoją wizję ideom prezesa Solorza. Z wielkim zainteresowaniem przyglądam się rozwojowi sytuacji. Na razie grupa Polsat ma się świetnie. Jak wynika z analiz zawartych w raporcie Starlinka, po trzech kwartałach 2014 roku Grupa Polsat wraz z kanałami w ofercie brokerskiej zarobiła na reklamie o 10,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Sukces rokuEksplozja rynku wideo online. Dotyczy to zarówno strony podażowej, czyli dostępności coraz większej ilości jakościowych treści, jak również strony popytowej, czyli budżetów jakie reklamodawcy kierują w ten segment rynku. Raport Starlinka pokazuje, że po trzech kwartałach br. dynamika przychodów netto wydawców z reklamy wideo in-stream wynosiła 23,4 proc. Dalszy rozwój tej formy będzie zależał przede wszystkim od zasobów wydawców. Najbardziej dobitnym przykładem tego trendu jest spektakularny sukces Sylwestra Wardęgi w serwisie YouTube.

Porażka rokuRozwój rynku wideo nie pociągnął niestety za sobą poprawy standardów badawczych, tak istotnych dla reklamodawców. Wciąż brakuje nam jednoźródłowego badania wszystkich formatów wideo. Telewizja w tradycyjnym rozumieniu monitorowana jest w miarę dokładnie, wideo online prezentuje się już zdecydowanie gorzej, ale już prawdziwą zmorą dla wszystkich uczestników rynku jest brak standardu rynkowego, jednorodnego pomiaru współkonsumpcji obu typów mediów i analiz generowanych zasięgów. Największe agencje zajmujące się komunikacją zmuszone są inwestować we własne narzędzia, aby sprostać wymaganiom rynku i oczekiwaniom reklamodawców. SMG zrealizowała w tym roku kolejną falę Startracka, pierwszego na polskim rynku badania pozwalającego uzyskać z jednego źródła dane na temat współkonsumpcji dowolnych mediów, a dodatkowo uruchomiliśmy narzędzie MAD, które pozwala optymalizować zasięgi. Niestety brak narzędzi syndykatowych będzie ograniczał rozwój tych mediów.

Człowiek rokuDariusz Dąbski, prezes TV Puls. Za konsekwentną strategię budowania własnej grupy medialnej i umiejętność wykorzystania cyfryzacji sygnału telewizyjnego, która skokowo zmieniła liczbę oglądających TV Puls oraz za efektywne alianse handlowe (kontrakt z grupą TVN na sprzedaż czasu reklamowego) i dalsze inwestycje w produkt (podpisanie umowy z Viacom).

Trend rokuZdecydowanie rozwój content marketingu. Wystarczy przyjrzeć się najlepszym kampaniom nagradzanym w głównych konkursach reklamowym na polskim rynku, żeby dostrzec zasadniczą zmianę marketerów w podejściu do tworzenia komunikacji reklamowej. Marki opowiadają historie, angażują w interakcję, oferując swoim konsumentom różne wartości dodane, a coraz częściej pozwalają również odbiorcom współtworzyć przekaz. Wymyślona przez nas „islandzka” kampania Prince Polo czy wybory Najmilszego Miasta Milki to najlepsze przykłady tego trendu. Obie historie opowiedziane w wielu kanałach komunikacji, zazębiających się, a każdemu z nich przypisana odpowiednia funkcja, wynikająca z jego przewag i sposobów korzystania przez odbiorców.

Prognoza na 2015Po pierwsze tempo wszystkich zmian będzie na pewno znacznie większe. W masowej komunikacji wygrywać będą te marki, które dostarczą odbiorcom wartościową treść, oczywiście dystrybuowaną w najbardziej efektywnych kanałach komunikacji i urządzeniach technologicznych. Jednocześnie rozwój tych urządzeń i coraz lepsza mierzalność interaktywnych kanałów komunikacji spowodują, że na znaczeniu zyska marketing precyzyjny. Terabajty danych z różnych źródeł zaczną skutecznie pracować, kiedy będziemy je łączyć i gromadzić wokół konkretnych osób. Analizując na bieżąco zachowania i potrzeby odbiorców, będziemy nie tylko dostarczać konkretnemu użytkownikowi ważny dla niego, spersonalizowany komunikat, we właściwym miejscu i preferowanej przez niego formie, ale także natychmiast reagować na to jak działa nasza komunikacja, modyfikować ją w czasie rzeczywistym i finalne być jeszcze bardziej skutecznymi w budowaniu pożądanych działań i sprzedaży.

 

Krzysztof Sobieszek, chief strategy officer w ZenithOptimedia Group

grafika

Wydarzenie rokuNie wiem, czy mogę wskazać jednoznacznie na wydarzenie, które zdecydowanie bardziej niż inne „zatrzęsło” rynkiem. Oczywiście można mówić o pierwszym roku funkcjonowania zmienionej  polityki handlowej TVN i generalnej zmianie sił na rynku telewizyjnym, ale ja zwróciłbym uwagę na ugruntowanie się roli mediów internetowych. Abstrahując od tego, czy wydzielanie internetu w torcie reklamowym jest wciąż zasadne, jego udział wciąż stabilnie wzrasta, aby w tym roku zbliżyć się do 23 proc. Biorąc pod uwagę niezmiennie dwucyfrowy wskaźnik dynamiki, ugruntowuje to obraz rynku mediów mocno różny od tego sprzed kilku lat.

Sukces rokuPowstanie i pierwszy rok funkcjonowania Grupy WP. Myślę, że po roku działalności grupa nabiera rozpędu, a z ust większości komentatorów zniknęło pytanie „Czy w praktyce to się uda?”. Zresztą rywalizacja z Grupą Onet wyznacza nowy rytm dynamiki rynku online. Kolejne akwizycje (NK.pl w przypadku Onetu, czy Money.pl w przypadku WP), podnoszenie jakości oferty to tylko pierwsze objawy.

Porażka rokuPrzypieczętowanie zjawiska, które branża określiła już rok temu jako „rozbiór Atmediów”. W ciągu samego tylko 2014 spółka straciła 26 kanały ze swojego portfolio i stała się realnie zagrożona w swoim istnieniu. To dobitnie pokazuje, że na zmiennym rynku mediów nawet silny i dynamiczny podmiot w ciągu dwóch lat może dramatycznie zmienić swoją pozycję. W kontekście AtMedia to oczywiście przykre, ale też pouczające i motywujące dla wszystkich graczy w różnych segmentach rynku.

Człowiek rokuTu akurat mój wzrok spoczął na aż trzech osobach. Łączy je jednak wspólny sukces. Michał Brański, Krzysztof Sierota, Jacek Świderski za fuzję z WP i stworzenie silnej grupy w polskich mediach interaktywnych. Tak istotne sukcesy akwizycyjne nie są na ogół udziałem graczy lokalnych, co rodzi tym większe uznanie. Zdaję sobie zresztą sprawę, że nie jestem tu specjalnie oryginalny. Panowie zdobyli wiele czołowych miejsc w różnych tegorocznych rankingach jak np. Liderzy Biznesu 2014 Forbes, czy Człowiek Roku IAB Mixx (tę nagrodę otrzymał Michał Brański, ale ze sceny mówił o wspólnym sukcesie jego i kolegów).

Trend rokuWskazałbym tu dwa trendy. Pierwszy to postępująca konsolidacja rynku. Konsumenta otacza coraz bardziej zdywersyfikowane bogactwo punktów styku… ale jednocześnie koncerny medialne starają się gromadzić się coraz więcej pod swoim dachem. Akwizycje i fuzje stają się naturalnym sposobem rozwoju rynku, również agencyjnego.

Drugi trend to komunikacja zintegrowana. Niby jest to coś oczywistego, ale na polskim rynku jeszcze dwa lata temu naprawdę ciężko było o projekty, które spójnie, kreatywnie i wieloplatformowo realizowały idee komunikacyjną. Rok 2014 pokazuje pozytywny ruch w tym kierunku. Widać też jak nieużyteczny staje się podział na „online” i „offline”.

Prognoza na 2015Według naszych prognoz rynek reklamy w Polsce będzie notował stabilny wzrost 3,1 proc., nieco mniej dynamiczny niż na globalnym rynku, gdzie wzrosty sięgną 5 proc.

Internet uzyska ponad 11 proc. wzrost, nieznacznie mniejszy niż w 2014 roku, co idzie w parze z ugruntowaną pozycją i dojrzałością rynku. Wzrost odnotują również telewizja (3,4 proc.) i radio (2,7 proc.). W prasie natomiast utrzymają się kilkunastoprocentowe spadki. Pozostałe media czeka stabilizacja wyrażająca się niewielkim wzrostem w przypadku kina (0,6 proc.) oraz minimalnym spadkiem w reklamie zewnętrznej.

Dominującym trendem na rynku agencyjnym stanie się wykształcanie zaawansowanych kompetencji analitycznych oraz technologicznych w kontekście rosnących zasobów danych. O big data mówimy już od wielu lat, ale wydaje się, że wyzwania związane z tym obszarem stały się niezwykle namacalne.

Lucyna Koba, deputy nedia director domu mediowego Lowe Media

grafika

Wydarzenie rokuMediowym wydarzeniem roku zdecydowanie był nowy układ sił na rynku telewizyjnym. Przejęcie przez dużych nadawców usług brokerskich dla stacji tematycznych spowodowało podział rynku telewizyjnego pomiędzy trzech największych nadawców. Dodatkowo, konsekwentnie prowadzona nowa polityka handlowa stacji TVN zaowocowała wzrostem cen dotarcia, na czym skorzystały również inne media przejmując kampanie mniejszych reklamodawców, dla których kampania telewizyjna stała się zbyt droga.

Sukces rokuSukcesem roku jest na pewno ostateczne porozumienie branży outdoorowej co do wspólnych nośników.   Mam nadzieje, że w przyszłym roku sukcesem będzie ich realizacja.

Porażka rokuPorażka roku to Atmedia, które zostały rozparcelowane przez dużych nadawców telewizyjnych. Jak to w życiu bywa: dla jednych porażka, dla innych sukces.

Człowiek rokuNikt szczególny nie przychodzi mi do głowy w tym roku

Trend rokuTrend roku to odpływ konsumentów do internetu z pozostałych mediów. To zjawisko dotyczy już nie tylko wydawców prasy drukowanej, ale również telewizji i radia. Wydawcy mediów muszą nauczyć sobie z nim radzić, bo cyfrowa migracja będzie się tylko nasilać.

Prognoza na 2015W nadchodzącym roku nastąpi dalszy wzrost czasu konsumpcji internetu, co pociągnie za sobą dalsze przesuwanie do tego medium budżetów reklamowych. Wzrost kosztów dotarcia telewizji również będzie skutkował przesunięciem budżetów do innych mediów - zapewne głównym beneficjentem będzie internet. Jednak można spodziewać się, ze w dużej mierze będą to playery stacji telewizyjnych, które w ten sposób będą chciały zatrzymać reklamodawców w ramach swojej grupy. Być może spowoduje to w końcu zapowiadany od jakiegoś czasu wspólny pomiar widowni tradycyjnej telewizji oraz tej na playerach i w konsekwencji wspólne dla tych dwóch kanałów GRP.

 

Agnieszka Gajzler, vice president i dyrektor ds. innowacji w Carat Polska

grafika

Wydarzenie rokuPrzejecie przez Grupę Onet serwisu społecznościowego NK.pl. Sięgając wstecz, jak rozwijał się ten serwis od 2006 roku, najpierw czas absolutnej euforii, ciekawości, poznawania nowego. Dalej bardzo dynamiczny wzrost, klasyczna monetyzacja formatami reklamowymi, do dywersyfikacji przychodów przez godny podziwu rozwój VAS’ów, których w tamtym okresie rynek polski nie potrafił jeszcze dobrze rozwijać. Aż po stagnację, zniechęcenie części użytkowników poprzez „zaściankowy” charakter contentu oraz brak jasnego kierunku rozwoju produktu.

Tym bardziej ciekawi mnie co, poza rzecz jasna istotną zmianą w Megapanelu, Grupa Onet wyniesie z tej transakcji. Rozumiem inwestycję w portfolio gier, które NK.pl rozwinęło już jakiś czas temu. Dołączenie ich zatem do trzech poświęconych grom serwisów Grupy Onet.pl - gry.onet, gryonline.onet oraz grydlaniej.onet. wydaje się konsekwencją obranej strategii. Jestem natomiast przekonana, że tak duży i doświadczony gracz jak Onet, ma w zanadrzu co najmniej kilka innych planów wynikających z tego przejęcia. I z zaciekawieniem będę ten rozwój wypadków śledzić.

Sukces rokuOddałabym naszym rodakom, za wprowadzenie na rynek światowy rozwiązań stworzonych w Polsce przez startup’y typu Estimote czy Infinity. Można by zaryzykować stwierdzeniem, że staje się to naszą polską specjalność, czyli beacony. Wpisują się w globalny trend konsumpcjonizmu, ułatwiając nam korzystanie z ciekawych opcji, meldując się, informując o okazjach. Pytanie tylko, kiedy zasięg dostępnych ofert będzie zadowalający dla przeciętnego użytkownika. Dziś to tylko gadżet, ale mocno wierzę w rozwój tej technologii.

Porażka rokuTo mocne słowo, ale w tym przypadku to raczej powolny rozpad niegdyś bardzo silnej organizacji. Od przełomu 2013/2014 z niepokojem obserwuję losy dawnego ARBO. Wygląda na to, że szyld Goldbacha nie służy ani ekipie zarządzającej (odejście wieloletniego managera, Artura Muszkieta, powołanie i odejście Marka Parzydło, odpływ wielu kluczowych pracowników) ani produktom, w wyniku czego wybrani wydawcy zasili portfolio klientów konkurencyjnych sieci. Czas pokaże, jak skutecznie szwajcarski gigant zrealizuje swoją misję w Polsce.

Prognoza na 2015Trzy kluczowe obszary.

Optymalizacja narzędzi/usług dla branży agencyjnej. Real time marketing w połączeniu z big data, czyli postępująca automatyzacja dostępnych dziś usług, ale w postaci przyjaznych użytkownikowi interfejsów, które w czasie rzeczywistym będą agregować, przetwarzać i udostępniać dane np. do planowania kampanii . W Denstu Aegis Network rozwijamy w ten sposób choćby narzędzia Social Pulse, czy House of Loop.

Content marketing, wręcz czekam na boom równy sile rozwoju social media. Content marketing dziś znaczy dla każdego coś innego, warto by pokusić się o, uznaną przez najważniejszych graczy, standaryzację oraz spójne metody działania tej formy reklamy natywnej. W moim odczuciu, strategie content marketingowe będą stanowić rozbudowane ekosystemy, z przeważającym udziałem online, czasowym włączaniem offline. Najlepiej w modelu efektywnościowym.

Mobile - ale nie jako dawno zapowiadamy „ rok mobile”, a jako edukacja reklamodawców przez podmioty z branży, w zakresie istoty obecności mobile w mediaplanie. Branża od dawna wie, że warto włączać mobile, klienci od wielu lat traktują mobile jak ozdobę, bez emocji usuwając ją przy redukcji kosztów.

Marek Wochna, managing director Easymedia i PHD

grafika

Wydarzenie rokuMówiąc o wydarzeniach 2014 roku na lokalnym polskim rynku, chciałem wskazać dwa.Po pierwsze, zmiana i uporządkowanie polityki sprzedaży przez TVN. Biorąc pod uwagę, że rynek telewizyjny to ponad 50 proc. budżetów reklamowych, a grupa TVN odpowiada za sprzedaż prawie połowy wartości rynku tv (kanały własne plus brokerka), to zmiana dotknęła około 25 proc. wartości rynku reklamowego. Do tej polityki dopasowały się inne koncerny telewizyjne działające w Polsce.

Po drugie, konsolidacja na rynku polskich portali internetowych - przejęcie przez Grupę o2 portalu WP. Wyrósł nam na rynku nowy lokalny lider - Grupa WP. Dalsze odsłony tego procesu konsolidacji to zakup przez RASP (Onet/Axel Springer) NK.pl, a p oraz Money.pl przez Grupę WP.

Myśląc o rynku międzynarodowym, za wydarzenie roku uważam proces udanej monetyzacjii mobilnych użytkowników Facebooka.

Sukces rokuPolsat Media jak i TVN Media z sukcesem przejęły sprzedaż kanałów tematycznych od brokera Atmedia. Obaj gracze skutecznie wyeliminowali rywala z rynku. Budżety reklamowe lokowane w tych kanałach wzrosły. Widać, że na rynku brokerskim wygrała oferta łącząca ze sobą przychody reklamowe jak i dystrybucję kanałów.

Porażka rokuZa największą porażkę uznaję spadek udziałów w rynku jak i ilości kanałów w portfolio Atmediów. Większość negocjacji związanych z tym faktem miała miejsce pod koniec 2013 roku, natomiast jej efekt widzieliśmy w całym 2014 roku.  Jeszcze 2 lata temu wydawało się że Atmedia może być groźną alternatywą dla trzech grup mediowych (TVP, TVN, Polsat). Broker miał mocarstwowe zapędy, a dziś wydaje się, że przed Atmediami drugi ciężki rok i brak perspektyw na nowy biznes.

Jako kolejną porażkę można uznać strukturę przychodów reklamowych kanału TVN. Nadawca poprzez politykę sprzedaży skutecznie zraził do siebie mniejszych reklamodawców. TVN ustalił taką politykę handlową, że sprzedaje głównie „tanie GRP” największych reklamodawców, a głównymi komercyjnymi beneficjentami tej polityki jest TVP i Polsat.

Człowiek rokuZygmunt Solorz. Konsekwentna budowa imperium trwa, integracja medium, telekomu i usług bankowych rozwija się. Polsat Media w przychodach zachowuje się lepiej niż rynek. Po nieudanych negocjacjach z potencjalnymi sponsorami mistrzostw świata w siatkówce, podjął odważną decyzję o zakodowaniu sygnału telewizyjnego i na tym wygrał.

Trend rokuDalsza postępująca ilościowo i wartościowo liczba kampanii reklamowych, jak i reklamodawców kupujących kampanie online w modelu RTB, w tym w mediach społecznościowych - nowa polityka, jak i nowe możliwości reklamowe Facebooka pogłębiają ten trend.

Kolejnym zauważalnym trendem, który umacnia się z roku na rok jest wzrastający udział kampanii wideo online.

Prognoza na 2015Pogłębiającym się trendem będzie spędzanie przez użytkowników większej ilości czasu w konsumpcji rozrywki video w internecie. Netflix planuje wejść na polski rynek  w pierwszej połowie 2015 roku. Jak pokazuje historia, Netflix oferuje dostęp do wysokiej jakości rozrywki wideo w internecie po bardzo rozsądnych cenach. W planach na ten rok trzecia seria „Hous of Cards” oraz nowy serial o wyprawie Marco Polo do Chin. Pozostali dostawcy - Ipla.tv, Player.pl, VoD.pl, Iplex.pl aby utrzymać widzów będą musieli zaoferować równie ciekawy, nowy kontent dla użytkowników. Pojawiające się nowości przyciągną widzów do rozrywki w serwisach online wideo, co jednocześnie będzie wiązało się ze skróceniem czasu poświęcanego na oglądanie telewizji - spadkiem ratingów telewizyjnych, zwłaszcza wśród młodszych grup celowych.

Dla konsumenta najbliższy rok będzie rokiem kuponów, specjalnych promocji i rozwinięcia zjawiska smart shoppingu. Do tej pory trend ten wyznaczała Biedronka i Lidl, edukując nas, że kupując u nich postępujesz smart - masz wysokiej jakości produkty najtaniej. W dobie nowych mediów, upowszechnieniu smartfonów i możliwości geolokalizacyjnych, konsumenci będą zasypywani coraz większa ilością „kuponowych” komunikatów.

 

Paulina Sobieszek, partner w pionie business development w Mindshare Polska

grafika

Wydarzenie rokuW 2014 roku najważniejszy był raczej brak wydarzenia, czyli brak połączenia Publicis Groupe i Omnicom Media Group. Efektem utworzenia wspólnych struktur i połączenia budżetów tych dwóch holdingów byłoby pojawienie się największej grupy i siły negocjacyjnej na polskim rynku. Do tego procesu nie doszło, w efekcie rozkład sił na rynku mediów pozostał bez zmian.

Sukces rokuPatrząc na zmiany w portfolio klientów, w 2014 roku liderem wydaje się być MediaCom, który pozyskał lub utrzymał takie budżety, jak GlaxoSmithKline, TVN, Polpharma, czy finalnie Coca‒Cola.

Bardzo pozytywnie oceniamy również kondycję Mindshare. Po 2013 roku skoncentrowanym na pozyskiwaniu nowego biznesu, rok 2014 oznaczał dla nas rozpoczęcie współpracy z firmą Maspex Wadowice, przedłużenie kontraktu z Aflofarmem - największym reklamodawcą w Polsce - na kolejny 2015 rok oraz utrzymanie praktycznie całego dotychczasowego portfolio klientów.

Porażka rokuSwojej nie odnotowaliśmy, a konkurencji nieelegancko byłoby takową wytykać ;)

Człowiek rokuCzłowiekiem roku na rynku mediów jest Agnieszka Kosik, CEO MediaCom Warszawa. Pozycja i kondycja spółki utrzymywana już od wielu lat, a sukcesy 2014 roku są niewątpliwą zasługą Agnieszki i zespołu, który stworzyła.

Trend rokuTradycyjnie - już od wielu lat - główne trendy na rynku domów mediowych determinowane są przez rozwój samych mediów, a w szczególności internetu. W mijającym roku obserwowaliśmy duży nacisk na badawcze i strategiczne wykorzystanie zjawiska multiscreeningu, a także powstawanie działów i narzędzi do łącznego planowania kampanii w telewizji i wideo online. Konsekwentnie również rok 2014 był kolejnym już rokiem mobile’u. Medium to wykorzystywane jest w coraz większej liczbie kampanii, a co za tym idzie - rozwijane są produkty i narzędzia do planowania i realizacji mobilnych aktywności.

Prognoza na 2015Trudno w tym momencie prognozować, jakie ruchy w rankingu domów mediowych mogą nastąpić w przyszłym roku. Pewne jest natomiast, że jeszcze pod koniec 2014 roku oraz w przyszłym spodziewamy się rozstrzygnięć kilku istotnych procesów przetargowych, które potencjalnie mogą stanowić o zmianach w układzie sił poszczególnych agencji. Jeśli natomiast spojrzymy na kompetencje domów mediowych, głównym trendem wydaje się być tworzenie i rozwój produktów i platform związanych z programmatic i automatic buyingiem.

Beata Szcześniak, managing director OMD

grafika

Za wydarzenie roku uznaję wprowadzoną przez TVN z początkiem roku zupełnie nową, przejrzystą i jawną politykę sprzedaży. Normalizacja rynku telewizyjnego zdaje się postępować, biorąc pod uwagę planowane zmiany polityki TVP. Sukces rokuJeśli szukać gracza, który odniósł sukces, to wskazałabym Facebook. Zmiany w polityce portalu w tym roku pozwoliły zmonetyzować  jego działalność. Za sukces uważam również porozumienie SAR z Unlieverem w kwestii terminów płatności. Jak widać, warto rozmawiać. Gratuluję obu stronom. Porażka rokuZ przykrością: Atmedia. Człowiek rokuNie wskażę jednego, a całą grupę internetowych twórców - vlogerów, których sukcesy na polu pozyskiwania widzów są naprawdę imponujące. Wardęga sprawił, że tematem youtuberów zainteresowały się wszystkie media. Dziś subskrypcje na najpopularniejszych kanałach rosną w błyskawicznym tempie. Siedem polskich kanałów doczekało się po więcej niż milion subskrybentów. Filmy zamieszczone na nich, wyświetlono blisko miliard i trzysta milionów razy. Kolejnych siedem kanałów subskrybuje po około 800 tys. osób.

Trend rokuZ pewnością bardzo widocznym trendem w dwóch kluczowych mediach z perspektywy lokowania budżetów przez reklamodawców jest konsolidacja. Swoją pozycję negocjacyjną konsekwentnie wzmacniają Polsat i TVN, włączając do oferty coraz szersze  portfolio mniejszych stacji. Warto też przypomnieć przejęcia na rynku internetowym w Grupie WP (WP+O2) i Media Impact Polska (Onet+RASP). Prognoza na 2015Dwa trendy z rynku internetowego będą determinowały przyszłoroczny landscape reklamy. Jest to rozwój reklamy wideo oraz programatic buying.

 

Michał Tober, prezes Mastermind

grafika

Wydarzenie rokuKonsolidacja na rynku mediów. Szczególnie dotyczy to rynku internetowego i w mniejszym stopniu telewizyjnego i prasowego.

Naturalny trend przejęć i budowy wydawców operujących w rożnych mediach, został dodatkowo wzmocniony słabą kondycją wydawców zmęczonych kryzysem.

Wyróżniłbym też rozstania i powroty Kota Przybory i Iwo Zaniewskiego z PZL.

Sukces rokuSukcesy polskich sportowców w 2014 i marketerów, którzy zainwestowali w tym roku w sport. Nie będę tu wyróżniał konkretnych marek, bo wygrali prawie wszyscy, którzy uwierzyli, że polski sportowiec potrafi...

Porażka rokuOczywiście że system PKW, a z naszej branży to według mnie projekt Mateusza Kuśnierewicza - Zoom.me. Z zapowiadanej burzy na rynku nie spadł nawet mały deszcz.

Człowiek rokuRobert Lewandowski - najlepsza wizytówka Polski na świecie i twarz polskiego sukcesu sportowego w 2014.

Trend rokuW tym roku modne było nagrywanie. A tak poważnie, to myślę, że najczęściej używanym zwrotem, który słyszałem było programmatic buying. I to nie tylko w teorii jak dawniej bywało, ale również w praktyce. Wreszcie działa i daje dostęp do sensownych powierzchni reklamowych.

Prognoza na 2015Triumf kultury obrazkowej. Modne słowa w  reklamie: strategie cross mediowe;  share zamiast like; content marketing; więcej i więcej wideo.Czekam na programmatic buying w innych mediach, np. w telewizji.

Paweł Gala, managing partner MEC w Europie Środkowo-Wschodniej

grafika

Wydarzenie rokuCo najmniej kilka zasługuje na wspomnienie, a wśród nich:- wygrana z Niemcami w piłkę nożną;- Ice-bucket challange - kompletnie nowy sposób na zaangażowanie ludzi w pomoc potrzebującym (ale także inspiracja dla marketingowców);- wejście Amazona do Polski;- nowa polityka handlowa TVN, która obrazuje nowe kierunki myślenia nadawców o zarządzaniu sprzedażą czasu reklamowego. Sukces rokuLaunch Nju mobile, czyli wykreowanie nowej silnej marki na nasyconym rynku telekomunikacyjnym;SA Wardęga, który pod względem liczby subskrybentów (fakt, ci jego nie płacą) za chwilę dogoni Cyfrowy Polsat. Porażka rokuOodwołane połączenie Publicis i Omnicom. Wiele hałasu i finał w postaci zawiedzionych nadziei. Człowiek rokuIdąc za ciosem - Sylwester Wardęga. YouTube może być mu wdzięczny za zwrócenie uwagi na potęgę vlogerów. W Polsce m.in. za jego sprawą rozpoczyna się detronizacja ATL-owych celebrytów. Trend rokuCoraz większe zainteresowanie marketerów performance marketingiem.Selfie.Blogeriada (i vlogeriada). Prognoza na 2015Coraz większe oczekiwania klientów w stosunku do integracji komunikacji i współodpowiedzialności agencji za cele biznesowe.

Zawodowe zarabianie na internecie i „ucelebrycczenie” blogerów/vlogerów (modowi, kulinarni, kto następny?).Dynamiczny rozwój social economy.

 

Krzysztof Dębski, head of DDC Media (grupa DDB Warszawa)

grafika

Wydarzenie rokuZ medialnego punktu widzenia - zdecydowanie przejęcie przez Grupę o2 portalu Wirtualna Polska. Oprócz wysunięcia nowo powstałej Grupy Wirtualna Polska na pozycję lidera pod względem zasięgu w polskim internecie, zmieniło to także pozycję negocjacyjną grupy i konkurencyjność wobec dotychczasowej hegemonii Media Impact Polska (Grupa Onet - RASP).

Sukces rokuNajchętniej wskazałbym dwa sukcesy. Pierwszym z nich jest niewątpliwie zdobycie po raz trzeci z rzędu przez DDB Warszawa tytułu najbardziej efektywnej agencji reklamowej roku. To w połączeniu z tytułem najbardziej efektywnej agencji reklamowej 10-lecia sprawia, że DDB stało się agencją 15-lecia pod tym względem. Nikt w Polsce jeszcze tyle nie osiągnął.

Drugim sukcesem roku jest moim zdaniem przejęcie przez Dentsu Aegis Network grupy Socializer, która otworzyła Socializerowi nowe horyzonty i zapewniła parasol ochronny oraz dostęp do biznesu w skali międzynarodowej.

Porażka rokuNieudane połączenie grup Omnicom oraz Publicis, które zaraz po jego ogłoszeniu narobiło mnóstwo szumu i zmroziło krew w żyłach niejednego przedstawiciela świata reklamy, aby po chwili ogłosić, że ambicje obu szefów nie pozwoliły na sfinalizowanie transakcji.

Człowiek rokuBez dwóch zdań Michał Sadowski z Brand24. To, co robi jako biznesmen, jak rozwija swoją firmę i jakim człowiekiem przy tym pozostaje, wzbudza mój podziw i szacunek. Kibicuje mu wiele osób z branży. Wreszcie mamy produkt eksportowy, który obok beaconów od Estimote, ma szansę podbić globalny rynek.

Trend rokuJak co roku - mobile, od niedawna - content marketing i wideo. Wszyscy o tym mówią, mało osób to robi - czyli dokładnie tak jak z mitycznym seksem wśród nastolatków :)

Prognoza na 2015Oczywiście dalsze przenoszenie budżetów marketingowych z mediów tradycyjnych do digitalu. Zmiana podziału tortu online i przesunięcie części wydatków z displayu w stronę wideo oraz reklamy natywnej. Byłoby cudownie móc prognozować zmiany, jakie wprowadzi Facebook w swojej polityce, ale przyzwyczaił nas już, że takowe ogłaszane są z dnia na dzień. Pewne jest jedno - już nigdy więcej nie będzie medium bezpłatnym, a który z marketerów poskąpi w przyszłym roku pieniędzy na ten kanał, ten będzie zmuszony go opuścić.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące