Dopiero w 2013 roku większe odbicie na rynku reklamowym

Z raportu PricewaterhouseCooper wynika, że kryzys gospodarczyograniczy wzrost reklamy internetowej, spowoduje zmniejszenie sięrynku reklamy prasowej w ciągu najbliższych trzech lat o 24 proc.oraz spadek rynku reklamy telewizyjnej o 11,4 proc. w 2009 r.

masz / pr / kk
masz / pr / kk
Udostępnij artykuł:

Pierwszych wzrostów w branży mediów i rozrywki możemy oczekiwaćw 2010 r. a wartość rynku do 2013 r. osiągnie 1,6 biliona USD - togłówne wnioski z najnowszego raportu pt. GlobalEntertainment & Media Outlook 2009-2013, opracowanegoprzez PricewaterhouseCoopers.

Raport pokazuje, że globalny rynek reklamy mediów i rozrywki,uwzględniając wydatki konsumentów i reklamodawców, spadnie w 2009roku o 3,9 proc., w 2010 wzrośnie o 0,4 proc., a w 2013 możnaoczekiwać przyspieszenia do 7,1 proc..

- Nie ma wątpliwości, że w porównaniu z poprzednimi okresamidekoniunktury, obecna recesja potrwa dłużej ze względu na znaczniepoważniejsze spadki oraz ostrzejszy wpływ kryzysu na wydatkikonsumenckie. Zmiana zachowania konsumentów nie pozostanie bezwpływu na rynek mediów i rozrywki - wg prognoz wydatki konsumenckiespadną o 1,2 procenta w 2009 r., następnie przez 2010 r. pozostanąna stosunkowo niskim poziomie, aby dopiero w 2011 r. odnotowaćpierwsze wzrosty na poziomie ok. 3,2 procenta - czytamy w analiziePricewaterhouseCoopers.

W zależności od kraju i regionu skutki recesji pozostanązróżnicowane - przewiduje się, iż najszybszy wzrost będzie miałmiejsce w Azji, Australii i Oceanii, gdzie skumulowana roczna stopawzrostu wyniesie do 2013 r. 4,5 procenta, dzięki czemu wartośćrynku sięgnie 413 mld USD. Z wyłączeniem Japonii - kraju odominującej pozycji w tym regionie, na który przypadało 45 procentcałkowitych wydatków w 2008 r. - w prognozowanym okresieskumulowana roczna stopa wzrostu nakładów na media i rozrywkę wkrajach Azji oraz Australii i Oceanii powinna wynieść 7,1procenta.

Zmieniające się oblicze reklamyW ciągu najbliższych pięciu lat, w miarę jak coraz większa częśćoferty rynku mediów i rozrywki będzie trafiać do konsumentów zapośrednictwem platform cyfrowych i mobilnych, reklamodawcy będąprzesuwać swoje budżety do tych kanałów, w celu lepszegodopasowania do bardziej rozdrobnionego rynku reklamowego.Prognozuje się, że wydatki na reklamy w grach wideo będą rosły wszybszym tempie od reszty branży reklamowej, choć co prawda zniskiego pułapu wyjściowego. Skumulowana roczna stopa wzrostupowinna wynieść w tym segmencie w prognozowanym okresie 13,8procenta, podczas gdy dla całej branży przewidywany jest spadek o0,6 procenta rocznie. Reklamy w internecie i mobilne zwiększą swójudział w ogólnym rynku reklamowym z 12 procent w 2008 r. do 19procent w 2013 r.

Reklama internetowaKryzys gospodarczy będzie ograniczał wzrost reklamy internetowej wnastępnych dwóch latach i doprowadzi do spadków w AmerycePółnocnej, Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie oraz dospowolnienia wzrostu na Dalekim Wschodzie i Ameryce Łacińskiej.

Z raportu wynika, że klasyczne ogłoszenia drobne oraz reklamagraficzna będą segmentami, które najbardziej ucierpią z powodukryzysu, podczas gdy reklama video i w wyszukiwarkach nie będą ażtak dotknięte negatywnymi skutkami w globalnej gospodarce.

Oczekiwane ożywienie gospodarcze doprowadzi do powrotudwucyfrowego wzrostu w latach 2012- 2013. Wzrost ilościszerokopasmowych łączy internetowych będzie kluczowym czynnikiemnapędzającym rozwój promocji w internecie, podczas gdy na rynkuusług mobilnych do głównych czynników wzrostu należeć będą rozwójsieci bezprzewodowych i komórkowych, wzrost liczby abonentówkomórkowych, rosnący udział smart-phone'ów z dostępem do internetuoraz ekspansja telewizji komórkowej.

PricewaterhouseCoopers szacuje, iż wydatki na reklamęinternetową wzrosną z 59.9 miliardów USD w 2008 r. do 86,7miliardów USD w 2013 r, czyli o 7,7 procent rocznie w rejonieAmeryki Północnej, w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, DalekimWschodzie oraz w Ameryce Łacińskiej.

W Polsce wskaźnik wzrostu dla segmentu reklamy internetowejprognozowany jest na poziomie 12,6% CAGR, dzięki czemu wartośćrynku osiągnie 736 mln USD w 2013 r. w porównaniu do 407 mln USD w2008 r.

Wg wyników raportu IAB AdEx udział reklamy SEM w Polsce wzrósł z20% w 2007 roku do 23% w 2008 roku. Porównując Polskę na tle rynkówdojrzałych (Europa), gdzie udział SEM wynosi średnio 44%, a wniektórych krajach przekroczył już nawet 50% (np. w WielkiejBrytanii) wciąż istnieje u nas pole do dalszych wzrostów SEM.

Dostęp do internetu: mobilny istacjonarnyW najbliższej perspektywie możemy spodziewać się niższego poziomumigracji z analogowych łączy 'dodzwanianych' do łączyszerokopasmowych, niższego poziomu wzrostu liczby szybkich łączy wbliskim okresie oraz większej konkurencji, która doprowadzi doobniżenia średniego poziomu wydatków przypadającego nakonsumenta.

W dłuższej perspektywie, dalsze zwiększenie udziałów łączszerokopasmowych na terenach wiejskich oraz ich coraz większaprzepustowość przyspieszą migrację użytkowników na szerokopasmowełącza internetowe. Wzrost wykorzystania światłowodów w sieciinternetu oraz światłowodowych łączy dostępowych FTTH doprowadzi dozwiększenia prędkości transmisji, a tym samym sprawi, że będą sięone nadawały do odtwarzania dużych aplikacji video.Globalnie rynek mobilnego dostępu do internetu będzie najszybciejrosnącym segmentem, a prognozowany wzrost ma wynieść 16,5% CAGR,osiągając wartość 111 mld USD w 2013 roku. Spodziewany jest wzrostpolskiego rynku mobilnego dostępu do Internetu z 230 mln USD w 2008r. do 1 127 mln USD w 2012 r., CAGR na poziomie 37,4 procent.

Reklama telewizyjnaW krótkiej perspektywie spowolnienie gospodarcze będzie dominującymczynnikiem mającym wpływ na rynek reklamy telewizyjnej wposzczególnych regionach, a poprawa warunków gospodarczychprzyczyni się do ożywienia spodziewanego w latach 2012 i 2013.Reklama wielokanałowa będzie najszybciej rozwijającym się segmentemw każdym regionie w wyniku większego rozpowszechnienia technologiicyfrowych oraz wzrostu oglądalności telewizji kablowej,satelitarnej oraz kanałów DTT.

Globalny rynek reklamy telewizyjnej odnotuje spadek na poziomie11,4 procent w 2009 roku i osiągnie szacowaną wartość 168,4miliardów USD w 2013 roku, czyli powróci do poziomu 168,3 miliardówUSD z 2008 roku.

W Polsce wskaźnik wzrostu dla segmentu reklamy telewizyjnejprognozowany jest na poziomie 0,8% CAGR, co patrząc na wartośćrynku w poszczególnych latach przełoży się na spadek z poziomu 1597 mln USD w 2008 r. do 1 400 mln USD w 2010 r., a następniewzrost w 2013 do poziomu 1 659 mln USD. Prognozowany spadek rolianten ogólnotematycznych na rzecz intensyfikacji i rozbudowywaniaportfolio kanałów tematycznych spowoduje, że wartość reklamy wkanałach tematycznych w Polsce będzie w dalszym ciągu rosnąć (pozaniewielkim spadkiem w 2009) na poziomie 9,8 procenta CAGR,osiągając wartość 498 mln USD w 2013 r.

Płatna telewizjaSegment telewizji płatnej na całym świecie odnotuje wolniejszywzrost w latach 2009 -2010, po czym nastąpi oczekiwane ożywieniegospodarcze. Abonenci zamieniający telewizję analogową nawielokanałową telewizję cyfrową będą napędzać wzrost usług VOD(telewizji na żądanie), który odbędzie się głównie kosztempay-per-view. Darmowe usługi telewizji komórkowej świadczone wwybranych krajach (np. Japonii) zmniejszą potencjalne wydatki naabonamenty telewizji komórkowej. Telewizja typu IPTV (internetprotocol television), VOD oraz pay-per-view będą najszybciejrozwijającymi się technologiami abonamentowymi w poszczególnychregionach. W Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie, darmowatelewizja typu DTT rozwijać się będzie kosztem wydatków naabonamenty telewizyjne.

Globalnie segment ten wzrośnie z 186,1 mld USD w 2008 r. o 6,3%CAGR, by w 2013 r. osiągnąć pułap 252,3 mld USD. Wydatki naabonamenty telewizji komórkowej będą najszybciej rozwijającą siękategorią, która z niskiego pułapu osiągnie poziom 4,2 miliardówUSD w 2013 roku.

W Polsce PricewaterhouseCoopers prognozuje wzrost rynku płatnejtelewizji o 3,1% CAGR z 1 829 mln USD w 2008 do 2 128 mln USD w2013 r.

Prasa Globalny rynek reklamy prasowejodnotował spadek o 8,7 procent w 2008 roku, a w następnych trzechlatach zmniejszy się o dodatkowe 24 procent. Wydatki na reklamę w2013 roku osiągną tym samym poziom 83,5 miliardów USD, co oznacza4,5 procentowy spadek rok do roku.Rynek reklamy wydań onlinowych tytułów prasowych wzrośnie o 6,8procent rok do roku, do poziomu 8,3 miliardów USD w 2013 roku zpoziomu 6 miliardów USD w roku 2008, zwiększając przy tym swójudział w ogólnym rynku reklamy prasowej do 9,1 procent z 5,4procent w 2008 roku.

Wzrost obserwowany w segmencie reklamy cyfrowej nie zniwelujejednak spadków reklamy prasowej i łączny poziom wydatków na tenrodzaj promocji obniży się z 110,8 miliardów USD w 2008 r. do 91,8miliardów USD w 2013 r., co stanowi 3,7 procentowy spadek liczącrok do roku.W Polsce prognozowany jest spadek wartości tego rynku o 3,6% CAGR,z 525 mln USD w 2008 r. do 438 mln USD w 2013 r.

masz / pr / kk
Autor artykułu:
masz / pr / kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"