Średni poziom przywiązania klientów do firm z branży IT i telekomunikacji jest znacznie niższy niż lojalność kupujących w innych sektorach. Podmiotom tym łatwo zdobyć nabywców, kusząc ich promocjami lub najnowocześniejszymi telefonami w ofercie, jednak zdecydowanie trudniejszym zadaniem jest ich zatrzymanie. Tym bardziej, że rynek w tych sektorach jest bardzo wymagający i konkurencyjny.
Skupienie na kontrahentach
Podmioty z sektora IT i telekomunikacji zdecydowanie bardziej angażują się w walkę o lojalność swoich partnerów biznesowych. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez ARC Rynek i Opinia, w 2013 roku programy lojalnościowe i motywacyjne B2B stosowała połowa przedsiębiorstw z tych branż. Firmy przeciętnie przeznaczały na ten cel o 20% większe budżety niż średnia rynkowa, która wyniosła 480 000 zł. Skąd może wynikać taka różnica?

„Są branże, w których w czasach zaciskania pasa na pierwszy ogień idą wydatki na marketing, w tym na działania ATL, a w następnej kolejności też i BTL. Jednak obserwowana poprawa koniunktury sprawiła, że zarówno rynek, a tym bardziej podmioty z sektora IT i telekomunikacji inwestują w relacje i lojalność swoich partnerów. Firmy zdają sobie sprawę, że to się opłaca - zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Ponadto w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak platformy dostępne online, które spełniają oczekiwania wielu organizatorów akcji wsparcia sprzedaży, a branże IT i telekomunikacyjna są pod tym względem bardzo wymagające” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo.
Karta przedpłacona w katalogu

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o udziale klienta w akcji wsparcia sprzedaży jest atrakcyjny katalog nagród. Nie liczy się jednak tylko prezent, jaki można zdobyć, ale także swoboda jego wyboru. Właśnie dlatego tak popularną nagrodą są kupony i karty przedpłacone. W 2013 roku stosowało je odpowiednio 30% i 23% firm z sektora IT i telekomunikacji. Poza tym są to rozwiązania, które głębiej, niż np. rabaty i upusty, zapadają w pamięć uczestników. Ale ich atuty, takie jak: możliwości wielokrotnego wykorzystania, szeroka sieć akceptantów, możliwość personalizacji i customizacji czy łatwa logistyka doceniają także sami organizatorzy akcji wsparcia sprzedaży. Dlatego też wielu z nich zdecydowało się na stałe wprowadzić karty pre-paid jako alternatywy w ramach szerokich katalogów nagród. W 2013 r. z kart przedpłaconych co najmniej od dwóch lat korzystało aż 88% podmiotów reprezentujących branże IT i telekomunikacyjną.

„Firmy z sektora IT i telekomunikacji są na bieżąco z nowinkami technologicznymi i szybko przyswajają nowoczesne oraz wygodne rozwiązania, czego dowodem jest choćby popularność platform on-line czy też kart przedpłaconych jako nagród w ich programach lojalnościowych B2B. Także ich kontrahenci pozytywnie reagują na proste, intuicyjne rozwiązania, zwłaszcza, kiedy przynoszą im korzyści.” – podsumował Dariusz Deszczka.











