Sprzedaż nieruchomości za granicą polskim klientom to zadanie, które wymaga szczególnego przygotowania ze strony agenta nieruchomości. Oferowanie międzynarodowych inwestycji niesie ze sobą zarówno wiedzę specyficzną dla danego rynku, jak i potrzebę dostosowania do kontekstu kulturowego i społecznego, co jest istotne ze względu na różnorodne tradycje i normy prawne. Agent powinien posiadać umiejętność wskazania istotnych aspektów, które różnią się od lokalnych realiów, takich jak różnice w przepisach podatkowych czy konieczność zapłaty podatku od zakupu nieruchomości.
Taka osoba powinna mieć szeroką sieć kontaktów w danym kraju i współpracować z lokalną kancelarią prawną, tak by zapewnić jak najbardziej rzetelną obsługę transakcji. Dzięki temu klienci będą mieli pewność, że w trakcie załatwiania formalności nie zaskoczą ich żadne kruczki prawno-administracyjne.

Międzynarodowe transakcje kupna-sprzedaży wymagają również, by dokładnie zbadać specyfikę danego kraju – zorientować się w uwarunkowaniach geopolitycznych, gospodarczych i ekonomicznych, poznać jego historię i panujące tam zwyczaje. Każdy rynek różni się od siebie w znaczącym stopniu. Podobna nieruchomość może być opłacalna w jednym kraju, a w innym generować straty.
Nie mniej ważne jest to, że inwestycja za granicą często ma inne cele niż zakup domu w kraju – może chodzić o zabezpieczenie kapitału czy generowanie dochodu z wynajmu. Dlatego ważna jest wszechstronna pomoc agenta, który wskazuje na te aspekty, które są kluczowe z perspektywy inwestora. Agent w Polsce powinien także przedstawić klientowi realia prawne i podatkowe obowiązujące w kraju inwestycji. Choć często posiadają wiedzę dotyczącą samej transakcji, mogą nie być przygotowani na doradztwo w dłuższej perspektywie. Współpraca z prawnikami dewelopera często może skupiać się na ograniczonym przekazie informacji, nie uwzględniającym dłuższej analizy prawno-podatkowej z punktu widzenia kupującego.

Pośrednik specjalizujący się w zagranicznych nieruchomościach powinien też wykazać się tzw. „nosem” i krytycznym spojrzeniem – nietrudno bowiem natrafić na oszustów. W mojej pracy wielokrotnie spotkałam się z fałszywymi ogłoszeniami, próbami sprzedaży tej samej nieruchomości dwóm innym kupcom w tym samym czasie oraz oszustwo, w których nieruchomość sprzedawała osoba, która nie posiadała prawa własności.
Podsumowując – dobry agent szukając dla klienta nieruchomości zagranicą zawsze robi dokładny research. Taka osoba potrafi przedstawić plusy i minusy danej lokalizacji i krok po kroku przeprowadzić przez proces zakupowy. To wszystko składa się na wysoki standard obsługi klienta, a trzeba pamiętać, że marketing szeptany i polecenia są w tej branży głównym sposobem pozyskiwania nowych zleceń.











