E-commerce: co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok?

O najważniejszych wydarzeniach, osobach i trendach mijającego roku oraz prognozach na nadchodzący rok w sektorze handlu internetowego opowiadają menedżerowie czołowych wydawców oraz firm marketingowych i analitycznych z tej branży.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##

Jacek Treder, process manager w Sales Intelligence

grafika

Wydarzenie rokuŚwiat - Alibaba (właściciel m.in. Aliexpress) w corocznej wyprzedaży pobił swój ubiegłoroczny rekord. W ciągu 24 godzin na ich platformach przeprowadzono transakcje o łącznej wartości przekraczającej 30 miliardów dolarów - jest to wynik trzykrotnie przekraczający roczną wartość całego e-commerce na rynku polskim.

Polska - wejście w życie przepisów RODO. Cały rynek e-commerce zaczął skrupulatnie analizować każdy obszar ścieżki zakupowej, pod kątem przetwarzania danych osobowych.

Sukces rokuSukces roku - znaczny wzrost sprzedaży dronów, które w ostatnim roku osiągnęły przystępniejsze pułapy cenowe.

Porażka / rozczarowanie rokuŚwiat - iPhone Xs oraz Xr zostały przyjęte przez rynek znacznie chłodniej, niż ich poprzednie wersje. Apple mocno zredukował plany produkcyjne dla tych modeli.

Polska - zachowanie niektórych sprzedawców w czasie Black Friday. Zawyżanie cen przed promocją, a następnie tworzenie sztucznych promocji zostało zauważone i mocno skrytykowane przez konsumentów.

Człowiek rokuŚwiat - Jeff Bezos, który dzięki Amazonowi umocnił swoją pozycję na liście najbogatszych ludzi świata.Polska - Rafał Brzoska, który współpracuje z Allegro przy przełomowej na polskim rynku usługi Allegro Smart!, pozwalającej kupującym zaoszczędzić na kosztach dostawy.

Serwis / kampania / projekt rokuPolska - usługa “Allegro Smart!”, która rewolucjonizuje podejście do kosztów dostawy i została dobrze odebrana przez konsumentów.

Świat - Amazon w dalszym ciągu rozwija swoją usługę Amazon Prime Air, czyli dostarczanie paczek za pomocą dronów. Obecny rok przyniósł takie usprawnienia jak: system omijania ptaków oraz bezpieczne zrzucanie ładunków z wysokości do 8 metrów.

Premiera, nowość rokuPolska - usługa zaprezentowana przez sklep eobuwie.pl - czyli esize.me. Jest to skaner stopy, który można znaleźć w wielu punktach (najczęściej galeriach handlowych) w całej Polsce. Urządzenie skanuje twoje stopy, a następnie dzięki dokładnemu modelowi 3D dobiera najbardziej pasujące produkty online z prawie 500 marek obuwia.

Świat - Samsung wstępnie zaprezentował model składanego telefonu, który trafi do sprzedaży w przyszłym roku. W formie rozłożonej otrzymujemy wielkość ekranu odpowiadającą małym tabletom.

Trend rokuZdecydowanie największym trendem w Polsce jak i na świecie są w dalszym ciągu zakupy mobilne. Badania pokazują, że nawet 69 proc. użytkowników rozpoczyna ścieżkę zakupową na urządzeniu mobilnym. Aplikacje mobilne lub responsywna strona sklepu stają się obowiązkowym elementem każdego sprzedawcy w e-commerce.

Prognoza na 2019 rokWedług wstępnych prognoz - rynek e-commerce w Polsce w 2018 roku będzie wart około 37,8 miliardów złotych, o 17 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Według raportu European Ecommerce Foundation rynek e-commerce w Polsce w 2019 roku będzie w dalszym ciągu dynamicznie rósł. Prognoza przewiduje wzrost na poziomie od 17 do 25 proc. Tym samym Polska znajdzie się w czołówce krajów europejskich z najwyższą dynamiką wzrostu rynku, wyprzedzając Niemcy (12 proc.) oraz Francję (11 proc.).

 

Michał Brański, wiceprezes ds. strategii w Wirtualna Polska Holding

grafika

Wydarzenie rokuW moich oczach wydarzeniem roku w Polsce było uruchomienie przez Allegro programu Smart, czyli próba naśladownictwa, dziś jeszcze w okrojonym wymiarze, programu Amazon Prime. Ambitne i wzmacnia lidera horyzontalnych platform e-commerce. Imponujące wzrosty rejestruje też polska branża magazynowa, przyciągając inwestorów, którzy lokują u nas swoje centra logistyczne.

A na świecie? Poruszenie wywołała zmiana strategii marketingowych giełdowego Zalando i Booking.com / Booking Holdings. Co ciekawe, wektory są odwrotne. Generalnie, najwięcej dzieje się w sektorze travel, czyli gałęzi gospodarki stanowiącej ponad 10 proc. globalnego PKB. Tutaj wymienić można m.in. globalną ofensywę Ctrip, napięcia pomiędzy liniami lotniczymi i hotelami versus marketplace’y i metasearche, progres dedykowanych branży rozwiązań Google czy problemy Trivago.

Sukces rokuNieskromnie powiem, że sukcesem roku w Polsce będzie postępująca ofensywa e-commerce’owa WP Holding. Widać to w raportach giełdowych i rekomendacjach analityków, a to znajduje odbicie w pozytywnym sentymencie inwestorów z Polski i z zagranicy, jak i w rosnących udziałach rynkowych poszczególnych spółek z naszego portfela. Składamy wchodzącym do grupy przedsiębiorcom obietnicę, że pomożemy im stworzyć sektorowych czempionów i się z tego wywiązujemy.

Na świecie wyróżniłbym ofensywę chińskich e-commerce’ów w regionie oraz globalnie. Ale na wzmiankę w tej rubryce zasługuje również Booking Holdings i ich ofensywa w Azji za sprawą strategicznych inwestycji i powiązań kapitałowych.

Wyobraźnię pobudza również fenomen firm DTC (direct-to-consumer), które pionowo integrują produkcję, marketing i sprzedaż, omijając tradycyjny handel (przynajmniej w pierwszych kilku latach), zagrażając jednocześnie ikonicznym markom. Zjawisko to obserwujemy w obszarze mody, beauty/kosmetyków, wellness, zdrowia i żywności. Nożyki do golenia, kremy do twarzy, okulary, materace, ubrania szyte na miarę, nowe marki bieliźniarskie itp., które za sprawą automatycznych kanałów marketingu szybko rosną od zera do kilkudziesięciu milionów obrotów. Marki-nowalijki dynamicznie zdobywające udziały rynkowe, których każdy widział dziesiątki takich w swoich strumieniach facebookowych i instagramowych.

Porażka / rozczarowanie rokuZa rozczarowanie roku w polskim e-commerce uznałbym powolne tempo rozwoju handlu wielkogabarytowego oraz w modelach głębszych dla tzw. big ticket items (wyjątkiem segment packaged travel, w tym nasze Wakacje.pl). Na rynkach zagranicznych „ucommerce’owienie” segmentu meblarskiego czy budowlanego jest wyższe, co pewnie przepowiada, że ta transformacja jest jeszcze przed Polską. Można to zapóźnienie czytać jako szansę dla polskich przedsiębiorców, wciąż niewyeksplorowane obszary. W tym oraz jeszcze kilku innych segmentach chcemy pełnić poprzez wyspecjalizowane spółki rolę tzw. facylitatora, udrażniając kanały i organizując rynki internetowe.

Najtwardszy orzech do zgryzienia to nadal spożywka w internecie. Prawie nikt nie zrobił tego dobrze i z pozytywną, wysoką marżą. Obiecujące w tym obszarze są jednak: Amazon/Whole Foods, holenderski Picnic (otwierający się również na Niemcy), polskie Frisco i brytyjskie Ocado.

Człowiek rokuCzłowiekiem Roku 2018 w e-commerce… są pędzący kurier, zapracowani magazynier i pracownik contact center. Apetyty klientów e-sklepów są nienasycone, coraz więcej rodzin (szczególnie tych majętnych w dużych miastach) jak ognia unika wyjść do fizycznych placówek, woląc ten czas zainwestować w oglądanie telewizji, amatorski sport lub czas z rodziną. To cisi bohaterowie transformacji cyfrowej.

Prognoza na 2019 rokA jaki będzie rok 2019? Kierunkowo taki sam, jak ten mijający. Będziemy chcieli więcej i szybciej, większego wyboru w lepszych cenach, niezawodności i wysokich standardów obsługi. To wymusi postępującą konsolidację poszczególnych segmentów. Wygrywać będą efektywność, a tę osiąga się za sprawą innowacyjnego software’u i procesów.

Brakować będzie rąk do pracy. Mowa tutaj o pracownikach fizycznych w łańcuchu dostaw, ale i programistach. Wdrożenia będą się przeciągać i płacić trzeba będzie słono, więc e-przedsiębiorcy mali i średni będą szli w kierunku rozwiązań gotowych SaaS.

W 2019 roku wszyscy też staniemy się, jeśli jeszcze nie jesteśmy, użytkownikami paczkomatów InPostu (w samym 2018 roku przetoczyło się przez nie 80 mln paczek!). Z zaciekawieniem obserwuję ruchy Poczty Polskiej i Orlenu wokół zmagającego się z przeciwnościami Ruchu. Potrzebujemy paczkomatów na stacjach benzynowych, na ścianach dyskontów spożywczych i w kioskach ruchu, aby logistyka e-commerce podołała popytowi Polaków na e-commerce. Ten wirtualny e-commerce na zapleczu jest bardzo fizyczny i namacalny.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Shoper, PizzaPortal.pl, Ideo, Cube Group, Rzetelnej Grupy, Answear.com, Gemius Polska, Grupy Unity i TradeTracker

Łukasz Kozłowski, szef działu customer success w Shoper

grafika

Wydarzenie rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie, wyraźnie rośnie udział kanału mobile. I o tym dyskutujemy już od jakiegoś czasu. W 2018 roku było jednak szczególnie widać, jak niesamowicie przy wzroście mobile traci kanał desktop. Jak wiele serwisów robionych jest dzisiaj z myślą „mobile first" i jak wiele firm, decyduje się na aplikację mobilną z pominięciem nawet projektowania standardowej strony www.

Dalej - chatboty. Czyli bardzo widoczny trend, bo pierwszą linię w customer supporcie wielu firm przejmują właśnie programy komputerowe. Jeszcze nie wiemy jak skutecznie, bo na razie opieramy się głównie na agencyjnych case studies na ten temat, ale w 2019 roku będziemy już mieć na pewno lepszą wiedzę na ten temat.

W mijającym roku sporym wydarzeniem było oczywiście ograniczenie niedzielnego handlu, co spowodowało, że przez wiele dni w roku zakupy odbywają się głównie online. Ale najciekawsze rzeczy na tym polu dopiero przed nami - w 2019 roku handlowa niedziela zostanie już tylko jedna w miesiącu, dopiero więc wtedy e-commerce naprawdę będzie mógł na tym zyskać.

Na efekty przyjdzie nam też poczekać w związku z wprowadzeniem regulacji GDPR/RODO. W 2018 roku na pewno było to spore wydarzenie, bo dotyczyło niemal wszystkich, nie tylko sprzedających, jednak czy można to uznać za sukces będziemy wiedzieć dopiero za jakiś czas.

Sukces rokuPrzede wszystkim social shopping w nowym wydaniu. Już nie sklepy na Facebooku, ale marketplace. Zachowania użytkowników Facebooka związane ze sprzedażą i wymianą dóbr od 2018 roku zyskują nowy wymiar.

Rozwój branży gamingowej. Bo to branża, która rewelacyjnie pożytkuje i kumuluje wszystkie nowe trendy: crowdfunding, VR, AR („Pokemon Go” chociażby). I w której też coraz głośniejsza staje się Polska.

Porażka / rozczarowanie rokuDemitologizacja nowoczesnej gospodarki. Bogaty cyfrowy sektor dużo wcześniej niż „stara” gospodarka pokazał, jak bardzo zbudowany jest na kapitalistycznym wyzysku, sprycie i omijaniu podatków. Skalowany dzięki społecznościom i gospodarce cyfrowej nie pozostawia pozytywnych śladów w społeczeństwie (Amazon - pracownicy, Uber - kierowcy, Allegro - wyzysk małych przedsiębiorców, Google Ads - odskocznia dla dużych korporacji). To jest taki czas, w którym internet z narzędzia jednostki staje się narzędziem wielkich firm.

Za porażkę uznaję też influencer marketing (głównie oparty na Instagramie), bo to kolejny marketing „napompowany” pozornymi danymi i pozornymi zasięgami, ale z mizernym wpływem na rzeczywistość.

Człowiek rokuNa świecie - Jeff Bezos, który w tym roku wbił się w fotel najbogatszego człowieka, a jednocześnie stał się negatywną ikoną e-kapitalizmu.

W Polsce natomiast postawiłbym na Mateusza Tułeckiego, który stał za dziesiątą konferencję Internet Beta, a która dla branży cyfrowej w Polsce stała się najważniejszą imprezą w roku.

Serwis / kampania / projekt rokuW Polsce za taką kampanię/projekt należy chyba uznać wejście na nasz rynek sklepu About You, a także wprowadzenie AllegroSmart - mimo ograniczeń usługi to jednak dla Grupy Allegro spory sukces. Warto odnotować również działania mniejsze, a znaczące. Na przykład polskie rekordy crowdfundingowe: Browar Jastrzębie zebrał w serwisie Beesfund 1,3 mln złotych potrzebnego mu kapitału, a twórcy gry RPG „Zew Cthulhu” = ponad milion złotych na Wspieram.to.

Trend rokuOgromny wzrost liczby sklepów na platformach SaaSowych. W Polsce Shoper, IAI, na świecie - Shopify. To jest trend, którego dynamika wzrasta nieustannie od wielu lat, także w 2018, i na pewno będzie rosła w 2019.

Podobnie jak cyfryzacja kolejnych elementów życia: B2B, zamawianie usług. UberEats, Taxify, Booksy, walka Pyszne.pl z Pizzaportal, rywalizacja Ubera z Mytaxi... W 2018 roku zdecydowanie upowszechnione zostały mobilne usługi i zakupy.

Prognoza na 2019 rokKontynuacja budzenia się „starej" gospodarki i wchodzenie dużych brandów w e-commerce. Rynek krzepnie. Kto miał odpaść, ten odpadł. Transformacja starych brandów w gospodarkę cyfrową będzie następować raczej w ten sposób, że stare sieci retailowe przestaną funkcjonować offline i przejdą do internetu - jak Mark&Spencer czy eButik. Offline będzie z kolei zdefiniowany na nowo przez firmy takie jak Eobuwie.pl, które pokazują nowe, ciekawsze sposoby łączenia sprzedaży stacjonarnej z internetową - patrz wprowadzone w 2018 roku automaty do mierzenia butów.

Zwiększy się też dominacja wielkich firm w e-handlu i koncentracja kanałów sprzedażowych. Profesjonalizacja i specjalizacja małych i średnich sprzedawców - to równie ciekawie zapowiadająca się prognoza na kolejny rok.

 

Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce to przede wszystkim wprowadzanie niehandlowych niedziel, które dla portali takich jak np. PizzaPortal.pl stały się naturalnym źródłem wzrostu zamówień. Dodatkowo wdrożenie RODO, które bardzo zelektryzowało cały rynek „internetowy”.

Na świecie - inwestycja firmy Google w chiński JD.com, która może pokazywać strategię giganta na kolejne lata w obszarze e-commerce. Spekuluje się, że jest to inwestycja związana z rywalizacją z Amazonem i ścieżkami zakupowymi. Klienci, którzy poszukują konkretnych produktów, do wyszukiwania częściej używają Amazona niż Google, co przekłada się na utratę przychodów tego drugiego. JD.com może dostarczyć odpowiednią ofertę produktową dla Google i zmienić tę sytuację.

Dodatkowo, ciekawa wydaje się zapowiedź uruchomienia sklepu Amazon GO w Londynie, co może pokazywać, że po USA, właśnie w Europie ten koncept będzie dalej rozwijany.

W marcu media w Polsce zelektryzowała informacja, że Alibaba Group otworzy w Polsce centrum logistyczne. W listopadzie ogłoszono jednak, że centrum powstanie w Belgii, co z całą pewnością wpłynie na rozwój chińskiej marki w Europie i może zmienić rozkład sił na rynku.

Sukces rokuSprzedaż towarów za 31 mld dolarów w 24 godziny w „Singles Day” przez Alibabę.

Porażka / rozczarowanie rokuPo pierwsze jest to niewykorzystanie przez sieci handlowe potencjału niedziel niehandlowych, które aż proszą się o zbudowanie nowych - innowacyjnych modeli sprzedaży przez internet. Po drugie, ogłoszenie wyjścia Showmax z Polski.

Kolejnym rozczarowaniem są nie do końca wypracowane standardy dotyczące wdrożenia RODO, które doprowadziły do powstania na rynku ofert niezbyt profesjonalnego „doradztwa”. To z kolei wygenerowało mnóstwo absurdalnych sytuacji, jak np. brak możliwości uzyskania przez telefon informacji o rodzinie w szpitalu, czy też kłopoty klientów hostujących sklepy internetowe na platformie Nazwa.pl.

Człowiek rokuJack Ma - za konsekwencję w budowaniu Alibaba Group i odważną decyzję o rezygnacji w przyszłym roku z funkcji prezesa Grupy.  

Serwis / kampania / projekt rokuPatrząc z perspektywy biznesu, koncept „Double 11” czyli chiński „Singles’ Day”, który przyniósł w tym roku miliard zamówień. Wydaje się, że kampanią, którą wywołała w internecie najwięcej emocji (szczególnie w USA), była kampania Nike „Believe in something. Even if it means sacrificing everything” z udziałem Colina Kaepernicka.

W Polsce nie było tak spektakularnych kampanii, ale również dużo się działo. Na uwagę z pewnością zasługuje afera z „szumidłami” w tle, czyli wykorzystanie do nagrania szefa KNF dyktafonu zakupionego w Media Markt. Firma, która przypadkiem stała się bohaterem afery, ciekawie kontekstowo wykorzystała ten fakt, uruchamiając bardzo szybko kampanię dyktafonów w radio i internecie pod hasłem „Nagraj na bank”. Interesujący koncept na święta przygotowało także Zalando - „Święta. Zawsze modnie”, gdzie ludzie w różnym wieku śpiewający kolędę pokazują, że marka ma ofertę modową dla wszystkich. Dużym dystansem do siebie wykazał się Media Expert, który w swoich reklamach zmienił nazwę marki na „Prezenty Expert”.

Wiele marek prowadziło atrakcyjne działania contentowe. Nie zawiódł Netlfix, który do promocji szóstego sezonu serialu „Orange is the New Black” wykorzystał Magdę Gessler. Natomiast OLX.pl ponownie zainwestował w miniserial „Szef internetów. Wielki Powrót”. Ciekawa była też kampania contentowa prowadzona na największych polskich portalach wspierająca „Toyota Outlet”.

Premiera, nowość rokuW Polsce wprowadzenie Allegro Smart!, które w tydzień pozyskało 100 tys. klientów. Myślę, że dużo namiesza także wejście Revolut do Polski, który właśnie otrzymał licencję bankową i ma już 250 tys. klientów w naszym kraju.

Na świecie uruchomienie Google Marketing Platform, która pozwoli lepiej zarządzać paletą usług Google w dużych przedsięwzięciach internetowych.

Trend rokuMożemy zaobserwować kilka trendów.1.    Przenoszenie biznesów internetowych do świata offline.Przykładem tego może być np. ekspansja salonów stacjonarnych eObuwie.pl w Polsce czy zapowiedź uruchomienia 3000 sklepów Amazon GO do 2021 r. w USA. Podobnie jest w Chinach, gdzie JD.com uruchomił zaawansowany technologicznie supermarket 7Fresh i planuje uruchomienie 1000 takich sklepów w okresie kolejnych 3 do 5 lat.  

2.    Rozwój sprzedaży artykułów spożywczych.Już teraz szacuje się, że co piąta dorosła osoba w USA w 2019 roku będzie korzystała z aplikacji do zamawiania artykułów spożywczych. Inwestycja Amazona w sklepy bez kas nie dziwi. Ten trend jest dość wyraźny. W Polsce na szybki rozwój tego obszaru może wpłynąć decyzja Biedronki, której właściciel uruchomił sprzedaż internetową w Portugalii, a także zapowiedź Lidla o otwarciu się na internet w przyszłym roku. W tym kontekście umowa Lidla z InPostem na uruchamianie paczkomatów przy sklepach wydaje się ciekawym podejściem strategicznym.

3.    „Downsizing” sklepów offlinePrzykładem może być IKEA, która otworzyła w Nowym Jorku nowy format sklepu „city center”, który działa jako „studio projektowania” dla kupujących - umożliwia wybranie produktów z oferty, które zostaną dostarczone do domu. W Polsce IKEA realizuje ten koncept nieco inaczej, otwierając punkty odbioru zamówień np. w marketach.  

4.    Automatyzacja poprzez jeszcze lepszą integrację sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.Słowo „chatbot” zostało już tak wyeksploatowane w zeszłym roku, że chyba nic więcej nie trzeba dodawać. Nadal będziemy obserwować rozwój tego typu narzędzi, które będą stale doskonalone. Warto natomiast zwrócić uwagę na to, co pokazał w maju Google - technologia Google Duplex, która wciela się w osobistego asystenta i potrafi np. umówić wizytę u fryzjera lub zarezerwować stolik w restauracji, dzwoniąc samodzielnie do lokalu. Jak to może przedefiniować pojęcie zakupów, które znamy teraz, nie trzeba nawet pisać.

Oczywiście stałym trendem jest dalszy rozwój uczenia maszynowego zarówno w narzędziach Google, jak też w systemach rekomendacyjnych.

Prognoza na 2019 rokTo będzie kolejny rok silnej rywalizacji największych graczy o pozycję, którą można podsumować słowami Jeffa Bezosa do swoich pracowników: „przewiduję, że pewnego dnia Amazon zbankrutuje”, ale zadaniem firmy jest opóźnienie tego tak długo, jak to możliwe. Na globalny rynek wpłynie także to, co dzieje się w Chinach, gdzie państwo zwiększyło kontrolę nad internetem, co musi przełożyć się na wyniki firm z nim związanych, a dodatkowym utrudnieniem będzie wojna handlowa z USA.

W Polsce niewątpliwie dodatkowa niedziela bez handlu w miesiącu będzie kolejnym impulsem dla rozwoju handlu elektronicznego.

Anna Wolanin, specjalista e-commerce w Ideo

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem, które miało niemały wpływ na polski e-commerce było wprowadzenie nowego prawa, ograniczającego handel w sklepach stacjonarnych. Początkowe prognozy pozwalały wierzyć, że zyska na tym przede wszystkim handel online. Niestety ta mogłoby się wydawać naturalna alternatywa zamkniętych sklepów, nie spowodowała lawinowego napływu klientów. Pozostaje czekać czy sytuacja ulegnie zmianie w przyszłym roku, kiedy w miesiącu będzie tylko jedna niedziela handlowa.

Sukces rokuStrach przed wejściem w życie RODO był tak duży, że mogło się wydawać, iż prowadzenie biznesu (tym bardziej takiego, który przetwarza dane klientów) będzie bardzo utrudnione. Tymczasem pół roku od wdrożenia nowych przepisów owszem, mówimy o utrudnieniach, ale nie jest to jednak przepis, który sparaliżował branżę e-commerce.

Sukcesem jest zatem fakt, iż nie daliśmy się zwariować, a sama ustawa okazała się nie taka straszna ja ją malowali. Przy odpowiednim podejściu do tematu dostosowanie się do wymogów RODO można opanować bez większych problemów i konsekwencji dla prowadzonego biznesu.

Porażka / rozczarowanie rokuNajwiększym rozczarowaniem jest odpowiedź polskiego konsumenta (a raczej jej brak) na wprowadzenie nowego prawa dotyczącego zakazu handlu w niedziele. Początkowe prognozy pozwalały wierzyć, że pracujący w branży mogą liczyć na zwiększenie zainteresowania ofertą e-sklepów. Pierwsza niedziela bez handlu była rekordowa w skali roku w zakupach internetowych. Obroty tego dnia oscylowały na poziomie 130 mln zł. Kolejne miesiące nie cieszyły się już takim zainteresowaniem, na jakie zdecydowanie liczył rynek. Oczywiście internetowe zakupy nadal cieszą się zainteresowaniem klientów, jednak nie jest to przyrost tak duży, jak początkowo mogliśmy sądzić, że będzie.

Człowiek rokuJack Ma, który niespodziewanie w dniu swoich 54.urodzin ustąpił ze stanowiska prezesa. Nie wycofuje się jednak z firmy, pozostanie mentorem i doradcą. Miejmy nadzieję, że nowy prezes będzie równie dobrym wizjonerem i w najbliższym roku będziemy mogli zobaczyć efekty podejmowanych przez niego decyzji. Na pewno będzie to miało wpływ na kształt i funkcjonowanie nie tylko chińskiego rynku e-handlu.

Serwis / kampania / projekt rokuWprowadzenie na rynek nowej usługi Allegro Smart ma na celu niewątpliwie mocniejsze przywiązanie do siebie konsumentów. Stanowi pewnego rodzaju krok w przyszłość, która może przynieść wejście Amazon na polski rynek. Program co prawda zawiera ukryte koszty i by być w pełni zadowolonym korzystając z tej opcji, warto dokładnie przeanalizować regulamin. Z drugiej strony warto zauważyć, że idea programu uderza w tony, które klienci cenią sobie najbardziej. Jedynie polecani i zaufani sprzedawcy, (teoretycznie) darmowa dostawa czy produkty w niższych cenach.

Klienci ceniący sobie jasne zasady mogą nie być w pełni zadowoleni z rozwiązań, jakie oferuje Allegro Smart. Warto jednak obserwować takie rozwiązania rynkowe, które opierają się na ofertach-hybrydach, które w założeniu kierowane są do szerokiego grona klientów.

Premiera, nowość rokuAmazon Go to co prawda wejście rynku e-commerce w handel stacjonarny. Jednak rozwiązanie, jakie oferuje internetowy gigant jest na tyle innowacyjne, że należy o nim wspomnieć w kontekście e-commerce. Tym bardziej, że patrząc na to czysto technicznie - jest to hybryda sklepu internetowego ze stacjonarnym. Sklepy pozbawione kas to rozwiązanie, które z jednej strony wydaje się być niemal oczywiste. Z drugiej strony musieliśmy czekać aż do 2018 r., by możliwości technologii i odpowiedni poziom zaufania, pozwoliły na otwarcie sklepu tej kategorii. Dowodem na powodzenie przedsięwzięcia jest niedawne wystosowanie przez Amazon komunikatu o zamiarze uruchomienia Amazon Go w wersji wielkopowierzchniowej. Do końca 2021 r. ma powstać ich 3 tys. W tym celu najprawdopodobniej zostaną wykorzystane sklepy Whole Foods, które Amazon wykupił w 2017 r.

W tym roku nowości nie brakowało również w polskim e-handlu i tutaj również obserwujemy łączenie e-commerce z placówkami stacjonarnymi. Jest nim chociażby wprowadzenie showroomów marki eobuwie. Zresztą sam Marcin Grzymkowski otwarcie przyznaje, że inspiracją były takie marki jak Zalando czy Amazon. Sklepy tego typu to swego rodzaju rewolucja na polskim rynku. Z logistycznego punktu widzenia taki model sprzedaży może się okazać bardziej opłacalny i wygodniejszy dla obydwu stron.

Trend rokuNa pewno trendem, ale i modą jest mobile first oraz PWA. Co prawda mowa o nich od kilku lat, jednak ostatnio były numerem jeden na niemal wszystkich spotkaniach branżowych. To prawdopodobnie konsekwencja informacji o zbliżaniu się poziomu sprzedaży przez mobile z tym generowanym w wersji desktop. Warto zauważyć przy tym, że to Google niejako dyktuje warunki w tym obszarze. Zmiany algorytmu wyszukiwania niejako wymuszają optymalizację stron i sklepów pod urządzenia mobilne.

Z pewnością coraz bardziej na znaczeniu zyskuje również omnichannel. Konsumenci coraz częściej  kładą nacisk na możliwości dokonywania zakupów za pośrednictwem różnych kanałów (stacjonarnych, mobilnych, związanych z mediami społecznościowymi) oraz możliwości swobodnego przeskakiwania między nimi. Co najistotniejsze w kontekście omnichannel - chcą być wszędzie i przez wszystkich traktowani tak samo. Nie ma dla nich znaczenia czy kupują o producenta, jednego z dystrybutorów czy franczyzobiorcę.

Prognoza na 2019 rokRynek powoli przygotowuje się do zwiększenia poziomu sprzedaży produktów spożywczych przez interenet. Największe w tym zakresie trudności związane są ze stroną logistyczno-techniczną. Wzrost sprzedaży towarów spożywczych z kategorii suchych i sypkich jest dowodem na gotowość klientów do realizowania zakupów z tego segmentu. Zapewne ciężko będzie mówić o wielkim boomie sprzedażowym już w 2019 roku. Jednak nowości w zakresie dostarczania logistycznych rozwiązań z pewnością będą bardziej widoczne. Również ruchy ze strony liderów rynku, którzy mniej lub bardziej wprost zapowiadają otwieranie kanałów e-commerce jest jasnym sygnałem, że rynek e-grocery w już niedługo czeka rewolucja.

 

Anna Gromańska, publishing & innovations director w Cube Group

grafika

Wydarzenie rokuNiewątpliwie wydarzeniem, które zelektryzowało polską branżę, był zakaz handlu w niedzielę. Wszyscy gracze na rynku e-commerce zacierali ręce i prognozowali ogromne wzrosty. Choć pierwsze wolne niedziele trochę rozczarowały sprzedawców internetowych, to spodziewany trend wzrostu obrotów w e-commerce jest widoczny. Według szacunków Haitong Bank zakaz może zwiększyć dynamikę wzrostu rynku e-commerce w 2018 o 0,5 proc., a w 2019 o 0,9 proc.

Kolejne wydarzenie, które wbiło mi się w pamięć, to zwolnienia ponad 200 osób z działów marketingu i sprzedaży Zalando. Od dawna wiemy, że coraz więcej pracy może być automatyzowane i przejmowane przez różnego rodzaju maszyny i systemy (polecam zajrzeć na willrobotstakemyjob.com), ale to pierwsza tego typu sytuacja w naszej branży. W Zalando systemy wspierane przez sztuczną inteligencję mają zająć się zadaniami związanymi z obsługą klienta, lead generation, marketing automation. Na razie nikt nie poszedł w ich ślady, ale szlak został przetarty.

Sukces rokuMyślę, że sukcesów wartych odnotowania jest przynajmniej kilka. Carrefour z impetem wchodzi w omnichannel. Digitalizuje się Żabka - ze spersonalizowaną ofertą, inteligentną półką sklepową itd. Lidl - widać ruchy w kierunku długo wyczekiwanego e-commerce w Polsce. LPP - tu w pierwszych trzech kwartałach 2018 wpływy z e-commerce wzrosły o 114 proc. do 460 mln zł. Do tego na liście jest sporo inwestycji w fashion tech. Wirtualna Polska - właśnie przekroczyła wynik 50 proc. dla wpływów z e-commerce. Sporo się dzieje.

Porażka / rozczarowanie rokuChyba jest się z czego cieszyć, bo nie mieliśmy spektakularnych porażek w e-commerce w tym roku. Można mówić co najwyżej o rozczarowaniach. Pod koniec 2017, kiedy Facebook Marketplace wchodził na polski rynek, wszyscy spodziewali się, że będzie to poważny konkurent dla serwisów typu OLX czy Gumtree. Udostępniając Marketplace, Facebook sugerował się potrzebą samych użytkowników, którzy często tworzyli grupy do wymiany lub sprzedaży produktów lub usług, na jego korzyść działa również zasięg serwisu. Po roku widać jednak, że stare portale ogłoszeniowe mają się dobrze i Marketplace na razie nie zawojował naszego rynku. Podobnie zresztą jak funkcje zakupów przez Facebook poprzez sekcję Sklep.

Rozczarowanie z perspektywy polskiego użytkownika to opcja same day delivery - a właściwie jej wciąż bardzo rzadka dostępność. Pojedyncze sklepy (między innymi Answear czy Decathlon) oferują opcję dostawy tego samego dnia, ale na razie w kilku największych miastach. Na zachodzie opcja ekspresowej dostawy jest już dość popularna, dlatego z niecierpliwością czekam na rozwój tego trendu w Polsce.

Człowiek rokuTrochę przekornie - chatbot, czyli wirtualny asystent. Nieograniczone możliwości implementacji w e-commerce: rekomendacje, przyjmowanie zamówień, odpowiadanie na pytania, angażowanie. W tym roku trend chatbotów zdecydowanie wszedł w fazę „new normal”. Mamy mnóstwo ciekawych przykładów wykorzystania chatbotów: LEGO - uroczy Ralph, który pomoże dobrać odpowiedni zestaw klocków dla dziecka, biorąc pod uwagę wiek i zainteresowania; Sephora - bot z tipami i wskazówkami dotyczącymi makijażu, a nawet niekomercyjny Woebot - współstworzony przez psychologów czatbot wspierający terapię poznawczo-behawioralną. Użytkownicy coraz chętniej wchodzą w interakcje z botami, a boty mogą coraz więcej dzięki wykorzystaniu AI/ML. Bussines Insider prognozuje, że do 2020 roku 80 proc. biznesów będzie miało zaimplementowane tego typu rozwiązania. Czekam na kolejne kreatywne pomysły na wirtualnych asystentów.

Serwis / kampania / projekt rokueObowie ze sklepem przyszłości na pograniczu online i offline. O omnichannel mówi się już od kilku lat, ale nadal w przypadku wielu sklepów ogranicza się to do odbioru przesyłek w punktach offline czy do możliwości sprawdzenia online dostępności produktów w sklepach stacjonarnych. To, co zrobiło eObuwie, to faktycznie krok milowy w kwestii miksu technologii, e-commerce i tradycyjnego handlu. Komfort klienta jest tu stawiany na pierwszym miejscu: możliwość wyboru z ogromnej puli produktów, zamówienie wybranych produktów online i przymierzenie ich na miejscu pozwala zaoszczędzić czas, a jednocześnie usuwa barierę dla użytkowników, którzy nie lubią kupować bez obejrzenia towaru - i wszystko to w nowoczesnym wnętrzu naszpikowanym technologicznymi gadżetami. Takie sklepy sama chciałabym odwiedzać, czekam na salon w Warszawie! Liczę też na to, że polskie e-commerce’y również pójdą w kierunku kreowania innowacji.

Premiera, nowość rokuAllegro z usługą Smart. Świetne posunięcie, zwłaszcza w kontekście problemów, z jakimi borykała się platforma z powodu odpływu zakupów poza platformę. Zamiast zaostrzania zasad i kontroli w kontekście sprzedawców, zaoferowano niezwykle korzystną ofertę kupującym. Darmowa dostawa powyżej 40 złotych na pewno przyczyni się też do zwiększania wartości koszyka oraz częstotliwości zakupów. Tym bardziej, że koszty dostawy nadal są jednym z głównych powodów, zniechęcających do zakupów online. Rękawica została rzucona. Kto następny? :)

Wejście na Polski rynek AboutYou. Do tej pory Zalando mogło czuć się bezpiecznie na swojej pozycji lidera w branży fashion, ale teraz użytkownicy otrzymali podobne warunki zakupu i częściowo pokrywającą się ofertę produktową w AboutYou. Dobrze przeprowadzona kampania launchowa pozwoliła AboutYou zapisać się w świadomości polskich konsumentów. Jestem ciekawa, jak będzie wyglądała sytuacja Zalando vs. AboutYou za kilka miesięcy.

Trend rokuPersonalizacja - to słowo, które pojawiało się niezwykle często w 2018 roku. Wszyscy już rozumieją, że zwykłe zakupy przez internet to za mało, chodzi o budowanie jak najlepszych doświadczeń dla użytkowników. Aby było to możliwe, konieczne jest poznanie i zrozumienie, kto i dlaczego u nas kupuje.

Coraz więcej e-commerce’ów inwestuje w platformy CDP integrujące dane o swoich klientach (customer data platforms) oraz w analityków. Coraz częściej słyszymy również o wykorzystaniu machine learningu w budowaniu segmentów i decydowaniu, jaki komunikat powinien trafić do którego użytkownika. Algorytmy ML potrafią także z duży prawdopodobieństwem przewidywać daty kolejnych zamówień czy skłonność do zamówienia określonych produktów czy kategorii - to wszystko daje potężne możliwości personalizacji i zwiększania konwersji. Mnie osobiście marzy się aplikacja, która zbierałaby dane dotyczące wszystkich moich wyszukiwań w sklepach internetowych i na ich bazie będzie tworzyć rekomendacje w określonych segmentach i kategoriach - optymalizacja czasu poświęconego na przekopywanie produktów w sklepach internetowych i osobista stylistka w jednym.  

Prognoza na 2019 rok1. Jeszcze w więcej mobile! Dla biznesów najwyższa pora, by przestawić się na myślenie „z perspektywy telefonu” - mobile przestaje być robiony „na doczepkę”, teraz właściwie desktop jest już nieco „na doczepkę”. O ile duzi gracze radzą sobie w tej kwestii dobrze, to średnie i małe sklepy mają jeszcze lekcję do odrobienia i 2019 rok to naprawdę ostatni dzwonek. Według danych eMarketera do 2020 roku sprzedaż poprzez urządzenia mobilne będzie stanowiła 70 proc. e-commerce.

To, że jesteśmy przyklejeni do naszych telefonów, pociąga za sobą również inne zmiany, np. przenoszenie do online zamówień w kawiarniach i restauracjach. I nie mówię tu o aplikacjach w stylu UberEats. Chodzi o zamówienia z odbiorem osobistym w lokalu - w Starbucks U.S. tego typu zamówienia to już 10 proc. całości. W przypadku lokali sieciowych ten trend będzie się rozwijać. Wyobrażam sobie też aplikację, dzięki której zamawiam wcześniej dania, które chcę zjeść na miejscu w restauracji - po co czekać 20 minut przy stoliku?

2. Rozszerzona rzeczywistość ma już kilka udanych wdrożeń w e-commerce, głównie w branży home & garden. Ikea Place pozwalająca zobaczyć skandynawskie meble w twoim wnętrzu czy Amazon ze swoją aplikacja, dzięki której możesz zobaczyć, jak produkty będą się prezentować na stole czy półce. Ja natomiast czekam na AR w branży fashion, wdrożenie awatarów odpowiadających naszej sylwetce i możliwość przymierzenia w ten sposób ubrań w sklepach internetowych.

3. Voice search to jedna kwestia, ale dla e-commerce visual search może być ważniejszym trendem. Aplikacje (ScreenShop, Pinterest), sklepy (Target) czy marketplace (eBay) już umożliwiają wyszukiwanie za pomocą obrazów. Oczywiście technologia potrzebuje jeszcze trochę czasu, bo obecnie najczęściej dostajemy produkty o różnym poziomie zbliżenia do tego, czego poszukujemy. Google od jakiegoś czasu także umożliwia visual search, pytanie tylko kiedy połączy to z funkcją Google Shopping?

Rafał Stępniewski, prezes Rzetelna Grupa

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce - wydarzeniem roku było bez wątpienia wejście w życie RODO. Przepisy w dużej mierze liberalizują wymogi, jakie musi spełnić przedsiębiorca, i dają mu pewną swobodę w zakresie zabezpieczania danych osobowych. Niezwykle istotną kwestią jest budowania świadomości na temat tego, że dane osobowe są cenną wartością zarówno dla firmy, jak i samego konsumenta, a fakt nienależytego ich zabezpieczenia może narazić firmę na konsekwencje, a konsumenta na problemy.

Na świecie - przesłuchanie Marka Zuckerberga w amerykańskim senacie oraz afera Cambridge Analytics. To pokazało dwie rzeczy, tj. na ile nieświadomi nowych technologii są ludzie odpowiedzialni za sprawowanie władzy i mający wpływ na nowe prawo oraz jak dużo informacji zbierają o nas media społecznościowe i jak łatwo można je wykorzystać do manipulacji informacją.

Sukces rokuW Polce - ekspansja wielowalutowej karty brytyjskiego fintechu Revolut - możliwość płacenia bez opłat, prowizji i spreadów już w 150 różnych walutach za pomocą jednej karty. Revolut w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, ma już 200 tys. użytkowników.

Na świecie - gigant e-commerce Amazon drugi na mecie w klubie firm wartych bilion dolarów (po Apple).

Porażka / rozczarowanie rokuW Polsce - za porażkę roku uznałbym bez wątpienia występ polskiej drużyny narodowej na mistrzostwach świata w piłce nożnej w Rosji.

Na świecie - za porażkę uznałbym wojnę handlową USA z Chinami, która wpływa negatywnie na gospodarki na świecie, a spowodowana jest stronniczym podejściem stron konfliktu.

Człowiek rokuW Polsce - dr Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji, za duży wkład i zaangażowanie w edukację przedsiębiorców w zakresie RODO, obalanie mitów, wydawanie za pośrednictwem Ministerstwa Cyfryzacji poradników branżowych w w/w zakresie.

Na świecie - Elon Musk za sukces stworzenia rakiet wielokrotnego użytku. Na co dzień często nie zdajemy sobie sprawy, na ile inwestycje w technologie kosmiczne przekładają się na rozwój w dziedzinach życia codziennego. Przełamywanie barier pozwala nam na usprawnienia w mniej wymagających obszarach.

Serwis / kampania / projekt rokuW Polsce - projekt realizowany przez e-obuwie oraz esize.me, który łączy off-line z on-line przełamując największą barierę w zakresie doboru odpowiednio dopasowanego obuwia w kanale sprzedaży internetowej. Elektroniczny „odlew” stopy oraz odpowiednie przełożenie na kształt obuwia rozwiewa obawy konsumenta, a dla firmy sprzedającej buty minimalizuje ilość zwrotów.

Na świecie - Amazon - gigant handlu internetowego otwiera sklepy stacjonarne Amazom Go. Podobnie robią najwięksi gracze na rynku handlu elektronicznego w Chinach: Alibaba i JD.com. Celem jest przejęcie całości handlu odbywającego się zarówno online i offline.

Premiera / nowość rokuW Polsce - Żabka pracuje nad „sklepami jutra” z inteligentnymi półkami i kasami rozpoznającymi produkty. Inne firmy, giganci typu Amazon, również pracują nad takimi rozwiązaniami.

Na świecie - roboty zamiast kelnerów - w Szanghaju ruszyła pierwsza pionierska restauracja obsługiwana przez roboty. Właścicielem restauracji jest chińska Grupa Alibaba. Klienci potrzebują smartfona, bo bez niego nie da się złożyć zamówienia.

Trend rokuW Polsce - to kolejny wzrost rynku e-commerce, który rozwija się nie tylko w strefie konsumenckiej, ale i także w relacji B2B. Z roku na rok obserwujemy dwucyfrowy wzrost udziałów e-commerce. Nowe rozwiązania e-commerce z jednej strony optymalizują procesy w firmach, a z drugiej strony zwiększają przychody firm, które przenoszą obsługę klientów z kanału tradycyjnego do elektronicznego.

Na świecie - automatyzacja i coraz większe korzystanie z systemów sztucznej inteligencji w zakresie procesów przede wszystkim w obszarze obsługi klienta. Machine learning coraz powszechniej wykorzystywany jest w wielu dziedzinach związanych z bieżącymi zadaniami, które są powtarzalne i da się je w pewien sposób usystematyzować. Wykorzystywanie aplikacji VR w biznesie, np. specjalne okulary pozwalają robić zakupy w przestrzeni wirtualnej.

Prognoza na 2019Zdecydowany wzrost udziału samochodów elektrycznych w związku ze zmianą przepisów dających samorządom możliwość wyznaczania zielonych stref, gdzie wjechać będą mogły tylko pojazdy elektryczne.

Dalszy rozwój trendu Internet of Things - największy potencjał rozwoju w branżach typu motoryzacja, służba zdrowia, budownictwo (inteligentne domy i przedmioty codziennego użytku) czy energetyka.

 

Wojciech Tomaszewski, dyrektor ds. marketingu i e-commerce w Answear.com

grafika

Wydarzenie rokuDla mnie wydarzeniem ostatnim lat (a nie tylko ostatniego roku) jest to, że na naszych oczach powstają (ale też i kończą swój żywot) naprawdę ogromne biznesy. Ciężko to sobie wyobrazić, ale jeszcze 10 lat temu (a czasem nawet kilka lat temu) nie było na świecie m.in. Ubera, Instagrama, Airbnb, Pinteresta, Whatsappa, Tindera, Snapchata, TikToka i zapewne większości sklepów internetowych, w których robimy zakupy.

Moim zdaniem to fantastyczne zjawisko. Oznacza ono, że żyjemy w tak ciekawych czasach, że na żaden pomysł i na żaden biznes nie jest za późno. Co więcej, do dużych sukcesów można dojść w kilka lat, a czasem, w wyjątkowych sytuacjach, nawet w kilka miesięcy. I jeszcze jedno - nigdy w historii, granice, odległości, państwa i kontynenty nie stanowiły tak małej przeszkody w rozwoju jak obecnie. Do odważnych, zdeterminowanych, dobrze zorganizowanych i kreatywnych świat należy!

Sukces rokuZ komercyjnego punktu widzenia sukcesem z pewnością okazał się tzw. Black Friday. Nie spotkałem jeszcze osoby zajmującej się handlem w Polsce, a nawet w naszej części Europy, która by narzekała na to, co spotkało ją pod koniec listopada 2018. Także w Answear.com pobiliśmy wszystkie możliwe rekordy (sprzedaży, liczby klientów, wysłanych paczek czy ruchu na stronie). Sprzedaż, w porównaniu z Czarnym Piątkiem z poprzedniego roku, który także wtedy uznaliśmy za wielki sukces sprzedażowy, wzrosła o ponad 160 proc. Ciekawym zjawiskiem jest stopniowe rozciąganie Black Friday na „czarny” tydzień, a nawet na cały miesiąc. To z kolei powoduje, że obecnie, w wielu branżach, to listopad przejął od grudnia pałeczkę „najlepszego sprzedażowego miesiąca w roku".

Porażka / rozczarowanie rokuMoże ciężko to nazwać porażką, a nawet rozczarowaniem, ale zastanawiające jest to, jak wygląda wdrażanie ustaw, które z zasady mają przynosić bardzo pozytywne skutki. Przy okazji wdrażania RODO w 2018 znalazłem wiele analogii do 2013, gdy weszła w życie nowelizacja prawa telekomunikacyjnego w zakresie zgody na stosowanie cookies.

Prawodawca ma zwykle dobre intencje, ale i tak zawsze występuje etap strachu, paniki i chaosu, a ostatecznie i tak każda firma lub instytucja interpretuje ustawę czy rozporządzenie na swój sposób i wdraża to całkowicie inaczej. Gubią się firmy, gubią się konsumenci i jak w starym dowcipie... pozostaje niesmak.

Będę to powtarzać regularnie, ale nieustannie, rok w rok, rozczarowuje mnie wszechobecny hejt oraz kłamstwa (fake newsy, fikcyjne wydarzenia i sukcesy, nieprawdziwe, kupione opinie, recenzje i komentarze). Można na to tylko narzekać, a można starać się coś z tym robić. Zwracajmy uwagę (osobiście lub na przykład w komentarzach w mediach społecznościowych) lub nawet delikatnie piętnujmy tych, którzy w naszym otoczeniu mają zawsze do powiedzenia innym lub o innych tylko negatywne słowa, a tym bardziej tych, którzy szydzą i obrażają ludzi, często słabszych lub będących w mniejszości. Niech to będzie nasz mały wkład w walkę z rozprzestrzeniającym się, szczególnie w internecie, hejtem.

Serwis / kampania / projekt rokuW ostatnim czasie najbliżej mi do akcji marketingowych, które oprócz wszystkich swoich głównych celów biznesowych, przy okazji zwracają też uwagę na tematy ekologii, ochrony środowiska. Coca Cola wdrożyła w tym roku strategię „World Against Waste”, w której zobowiązuje się, że do 2030 roku będzie zbierać i poddawać recyklingowi opakowania w liczbie odpowiadającej liczbie sprzedanych przez nią butelek i puszek. To nie pierwsza taka akcja tej firmy. Już w 2016 ogłosiła, że zwraca naturze 115 proc. zasobów wodnych zużytych podczas produkcji swoich napojów. Nie mam pojęcia, jak to jest możliwe, ale chcę wierzyć, że jest to prawdziwe. A na pewno takie działania stawiają firmę w bardzo dobrym świetle. Coca-Cola od kilku lat eksperymentuje także z produkcją butelek cieńszych, zawierających mniej plastiku oraz składających się po części ze składników roślinnych.

Warto wspomnieć o Adidasie, który dla graczy Major League Soccer w USA wyprodukował koszulki sportowe stworzone z plastikowych śmieci znalezionych i zebranych na plażach i w oceanach. Każda koszulka powstała z około 10 butelek.

Wiele marek odzieżowych ogłosiło w tym roku, że w ciągu najbliższych kilkunastu czy kilkudziesięciu miesięcy całkowicie wycofa z asortymentu ubrania zawierające moher, kaszmir, jedwab, a także pierze.

W Polsce świadomość ekologiczna nie jest jeszcze tak rozbudowana jak choćby w USA, Kanadzie, Australii czy Europie Zachodniej, niemniej jednak i u nas temat ten zaczyna być mocno gorący. Być może wyjdę na naiwnego, ale popieram ruchy antysmogowe, akcje promujące segregację śmieci, kampanie dotyczące emisji CO2, ograniczenia ilości plastiku czy stowarzyszenia i organizacje zajmujące się ochroną zwierząt. Wspierałem ochronę Doliny Rospudy, ekologów i społeczników broniących Puszczę Białowieską przed wycinką, krakowskich aktywistów walczących ze smogiem czy WWF mających na celu ochronę rysi w Polsce. I jeżeli jakaś firma, w ramach polityki CSR, realnie stawia na ekologię, będę jej kibicować. Podobała mi się polska akcja „Tu pijesz bez słomki", w której kilka miesięcy temu wzięło udział wiele restauracji i pubów.

Przyszłe pokolenia będą nam za to wdzięczne.

Premiera, trend, nowość rokuInteligentni asystenci głosowi. Google Assistant, Apple Siri, Amazon Alexa, Microsoft Cortana czy Samsung Bixby. Na razie niestety nie chcą się nauczyć dobrze mówić po polsku. Chyba każdy z nas widział wiosenną prezentację Google’a, podczas której asystent głosowy zamawiał dla swojej klientki wizytę u fryzjera. Wydaje mi się, że jest to trend, który będzie błyskawicznie zyskiwał na popularności, także w e-commerce. I jak to zwykle bywa, palmę pierwszeństwa wśród użytkowników tych usług będą dzierżyć młodzi ludzie.

Prognoza na 2019 rokKrótko i pozytywnie: będzie dobrze. Niech nam świat rośnie w siłę, a ludzie żyją zdrowiej i dostatniej. Nie mam pojęcia, czy tak będzie, nie jestem futurystą ani nawet cenionym ekonomistą, ale mocno na to liczę. Niech to działa jak samospełniająca się przepowiednia.

Katarzyna Binert, e-commerce manager w Gemius Polska

grafika

Wydarzenie rokuJednym z najważniejszych wydarzeń mijającego roku było wprowadzenie nowych przepisów w zakresie zakazu nieuzasadnionego blokowania geograficznego. Przepisy te weszły w życie 3 grudnia w całej Unii Europejskiej. Dzięki tej regulacji, Europejczycy uzyskają łatwiejszy dostęp do towarów i wybranych usług na terenie całej Unii Europejskiej. Prawo to m.in. zabrania przedsiębiorcom odmawiać sprzedaży ze względu na kraj wydania karty kredytowej czy też automatycznie przekierowywać konsumentów do wersji językowej strony odpowiedniej dla kraju, w którym się znajdują. Co najważniejsze, kupujący mogą wybrać, z której wersji językowej strony chcą kupić towar. Oznacza to, że jeżeli np. na stronach angielskich czy niemieckich cena będzie bardziej atrakcyjna, to polski konsument może dokonać zakupu właśnie tam - nie będzie automatycznie przekierowywany do polskiej wersji sklepu, gdzie cena może być wyższa.

Sukces rokueObuwie.pl i doskonałe wdrożenie strategii omnichannel we wrocławskim Parku Magnolia. Otwarto tam pierwszą przymierzalnię butów eObuwie.pl, gdzie klienci, na kilkudziesięciu ekranach, mogli wybrać jedną z 100 tys. par butów, które przynoszono im z inteligentnego zaplecza sklepu już w ciągu 3 minut. To jedno z pierwszych tego rodzaju wdrożeń na świecie w sektorze obuwniczym, w którym technologia przenosi doświadczenia e-commerce do rzeczywistości.

To między innymi takie innowacyjne rozwiązania przyczyniają się do kolejnego sukcesu, o którym warto wspomnieć. Jest nim ogromny wzrost postrzegania zakupów w sieci jako bezpiecznych. Z raportu „E-commerce w Polsce”, przygotowanego przez Gemius dla E-commerce Polska, wynika, że w 2018 roku aż 60 proc. wszystkich internautów uważa zakupy online za bezpieczne. Dla porównania, w ubiegłym roku było to tylko 30 proc. badanych.

Porażka / rozczarowanie rokuNiestety nadal borykamy się z problemem, który powinien zostać rozwiązany już dawno temu: aplikacje mobilne nie są odpowiednio dostosowane do zakupów w sieci. Przeszkadza to głównie najmłodszym internautom, którzy są „mobile first”.

Do rozczarowań dodałabym także podwyższanie cen przez e-sklepy przed okazjami zakupowymi takimi jak Black Friday czy Cyber Monday.

Człowiek rokuJack Ma, założyciel oraz prezes Alibaba Group, drugi najbogatszy człowiek w Chinach i dwudziesty na świecie według rankingu „Forbesa”. Z okazji swoich 54. urodzin postanowił odejść ze spółki i zapowiedział przekazanie jej Danielowi Zhang, po 20 latach prowadzenia biznesu. Teraz chce skupić się na swojej fundacji, która zajmuje się zdrowiem publicznym, ochroną środowiska oraz edukacją.

Serwis / kampania / projekt rokuChciałabym pochwalić markę IKEA - za niekonwencjonalne podejście do reklamy i kreowanie silnego wizerunku zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przykładem może być kampania „Dźwięki wypoczynku”, w której wykorzystano technikę relaksacji ASMR. Kampania, która bazowała także na wykorzystaniu influencerów (Grupa Filmowa Darwin), w sugestywny sposób pokazywała, jak IKEA pomaga się odprężyć i odstresować - wystarczy włączyć filmik na youtube’owym kanale marki. Kreatywność, oryginalność, poczucie humoru i wciągająca narracja sprawiały, że nie miało się wrażenia obcowania z reklamą.

Warto docenić także kampanię IKEA z okazji Black Friday. Firma przedstawiła serię zdjęć prezentującą odłożone i zapomniane przez nas przedmioty, które piętrzą się w zakamarkach szaf. Wszystko po to, by wywołać refleksję, zachęcić do robienia bardziej odpowiedzialnych oraz przemyślanych zakupów, a także oddawać nieużywane artykuły tym, którzy ich potrzebują. Oryginalnie i pod prąd, dzięki czemu łatwo można było zapamiętać kreację, która dodatkowo promowała kolejną ważną dla IKEA wartość - ekologię.

Premiera, nowość rokuNa świecie Amazon Prime - usługa ta jest szalenie popularna w Europie i USA. Za kilka euro bądź dolarów można zapewnić sobie gwarantowaną dostawę towarów tego samego lub następnego dnia. Dodatkowo, w ramach tej subskrypcji, oferowane są inne benefity, takie jak dostęp do platformy VOD (Amazon Prime Video), biblioteki 1000 książek i magazynów (Prime Reading) czy subskrypcja muzyki (Prime Music), a także dostęp do ekskluzywnych promocji tylko dla subskrybentów.

W Polsce: Allegro Smart. W tegorocznej edycji raportu Gemius „E-commerce w Polsce” aż 67 proc. internatów zasugerowało, że niższe koszty dostawy zachęciłyby ich do częstszych zakupów. Allegro wyszło temu oczekiwaniu naprzeciw, zapewniając sobie tym samym lojalność konsumentów i przyciągając tych, dla których koszty dostawy były decydujące przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Już tydzień po premierze usługi skorzystało z niej ponad 100 tys. klientów.

Trend rokuWdrożenie komunikacji marketingowej z okazji niehandlowych niedziel, która „konwertuje” klientów do zakupów online, gdy nie mogą zrobić ich stacjonarnie. Tradycyjne sklepy z kolei zachęcają do robienia zakupów w inne dni, kusząc promocjami - w tym zakresie stałą komunikację prowadzi np. Lidl, promując „Tanią Sobotę”.

Kolejnym trendem jest handel transgraniczny: już 23 proc. internautów kupuje produkty ze sklepów poza granicami kraju. W porównaniu do ubiegłorocznego raportu „E-commerce w Polsce” od Gemius jest to wzrost o 7 punktów procentowych. Liderem tego rankingu niezmiennie pozostaje AliExpress.

W Polsce pojawia się także coraz więcej chatbotów, które ułatwiają prowadzenie małych i średnich firm,  zwłaszcza w gorących okresach dla obsługi klienta.

Prognoza na 2019 rokCoraz większe znaczenie na rynku, także e-commerce, będzie miał jednoźródłowy pomiar i optymalizacja kampanii, prowadzona zarówno offline, jak i online. Możliwość sprawdzenia wspólnego zasięgu wszystkich działań reklamowych, prowadzonych na wielu platformach, będzie bardzo pożądana przez wszystkich graczy na rynku e-handlu.

Z pewnością coraz ważniejsze będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji i możliwość zautomatyzowania procesów. Hasło uczenie maszynowe” i „sztuczna inteligencja” pojawiały się na wszystkich konferencjach e-commerce w 2018r. i przewiduję, że pojawiać będą się także w przyszłym roku.

Ponadto umocnieni się pozycji sklepów stacjonarnych. Jest to globalny trend - swoje sklepy offline otworzyły już takie giganty jak Amazon i Alibaba. Robienie zakupów w świecie fizycznym ma w sobie jednak „to coś”, czego handel internetowy nie może zastąpić - przynajmniej na razie.

 

Tomasz Gutkowski, e-commerce strategy manager w Grupie Unity

grafika

Wydarzenie rokuPolska: Wydarzeniem roku jest na pewno wdrożenie RODO, które wprowadziło sporo zamieszania w interpretacji nowych przepisów. Regulacja spowodowała wiele zmian w podejściu do polityki prywatności, wymusiła na właścicielach sklepów zmodyfikowanie niektórych funkcji informacyjnych, wprowadziła nowe procedury, które raczej nie zostały pozytywnie przyjęte. Jak to z nowymi przepisami bywa, właściwa interpretacja nie do końca jasnych zapisów zostanie określona na podstawie pierwszych wyroków sądowych. Oby było ich jak najmniej.

Świat: Niewątpliwie jednym z największych wydarzeń mijającego roku na świecie było wykupienie Magento przez Adobe w maju 2018 za kwotę 1,68 mld USD. Ten ruch wywołał wiele spekulacji dotyczących dalszych losów wersji open-source. Adobe znane jest z umiejętnej komercjalizacji własnych produktów, dlatego niektóre z prognoz wskazują na zamknięcie darmowej wersji i rozwój wersji Commerce szczególnie w wydaniu Cloud. Magento posiada znaczny udział globalnego rynku platform e-commerce. W Polsce również jest bardzo popularnym rozwiązaniem.

Sukces rokuPolska: Sukcesem roku w Polsce jest dla mnie sprzedaż platformy e-commerce IAI Shop funduszowi MCI Capital za 140 mln zł. To istotne wydarzenie, ponieważ definiuje wartość i jakość polskiej platformy e-commerce, na której działa kilka tysięcy sklepów w Polsce.  Z drugiej zaś strony obserwując branżę (i konkurencję) ciekaw jestem kierunków dalszego rozwoju IAI.

Świat: Sukcesem jest dla mnie dynamiczny rozwój rynku e-commerce w krajach biedniejszych i dotkniętych kryzysami gospodarczymi w ostatnim czasie. Byłem pod wrażeniem czytając o 78-proc. wzroście wartości rynku sprzedaży online w Indonezji, którego wartość to 7.2 mld dolarów (około 28 mld zł). Warto pamiętać o tym, że 40 proc. rynku posiadają w tym regionie Chiny, zatem dynamiczny wzrost Indonezji jest imponującym wynikiem. Podobnie rzecz się ma w Ameryce Płd., gdzie kraje dotknięte potężnymi kryzysami takie jak: Argentyna i Kolumbia notują wzrosty w obszarze wartości rynku e-commerce kolejno o: 25 proc. i 45 proc.

Porażka / rozczarowanie rokuPolska: Trudno mi wskazać jakąś spektakularną porażkę w 2018. Jeśli musiałbym wskazać konkretne negatywne zjawisko, to byłbym skłonny zakwalifikować jako porażkę zadyszkę znanych sieci sprzedaży w branży odzieżowej, która może rzucać ciemne światło na kondycję tej branży. Dotychczasowi potentaci retail tacy jak: Gino Rossi, Solar zanotowali spore straty, co odbiło się spadkiem cen akcji do kilkudziesięciu groszy. Próchnik z kolei ogłosił bankructwo. Każda z tych sieci prowadzi sprzedaż online, dlatego widzę luźny związek z e-commerce.

Świat: Uderzając w podobny ton, rozczarowaniem w tym roku może być upadek wielkich sieci handlowych w USA będących symbolami tradycyjnej sprzedaży, takich jak Sears i ToysRus. Co ciekawe, Sears był jednym z pierwszych orędowników i propagatorów idei omnichannel. Jako jeden z pierwszych dużych sklepów wprowadził odbiór osobisty zamówień online oraz inwestował w rozwój m-commerce. Sieć przegrała jednak z konkurentami i przede wszystkim z Amazonem.

Człowiek rokuDla mnie człowiekiem roku jest Jack Ma, głównie ze względu na stały rozwój Alibaba, którego przychody rocznie rosną o około 30 proc.

Serwis / kampania / projekt rokuPolska: Ciekawa i nośna kampania dotyczyła launchu e-sklepu aboutyou.pl. Nowa marka weszła na rynek dosłownie w świetle marketingowych reflektorów biorąc pod uwagę ilość kanałów i mediów oraz ambasadorów komunikujących ten debiut. Budżet przedsięwzięcia musiał być naprawdę potężny. Zobaczymy, jak e-sklep będzie radził sobie na rynku multibrandowym, gdzie prym wiodą m.in. Zalando i Answear.com.

Premiera, nowość rokuPolska: Premierą, a jednocześnie ciekawą innowacyjnością było wprowadzenie przez eObuwie sklepu stacjonarnego, w którym zamówienia odbywają się przez tablet, a dowolny towar z szerokiego asortymentu (150 tys. indeksów) po wyborze dostarczany jest z magazynu do klienta w ciągu kilku minut. Bardzo ciekawe rozwiązanie poszerzające dotychczasowe spojrzenie na customer experience.

Kolejną premierą określiłbym Google Pay. Chociaż płatności Android Pay obecne są na polskim rynku od 2016 roku, to w styczniu 2018 w Polsce miała miejsce premiera Google Pay, które daje więcej możliwości niż jego poprzednik (oprócz kart debetowych / kredytowych można dodawać karty lojalnościowe i podarunkowe). Coraz większa liczba punktów umożliwia płacenie tą metodą, którą akceptuje kilkanaście polskich banków. Z uwagą przyglądam się rozwojowi płatności Google.

Trend rokuTrend który już trwa to postępująca cyfryzacja życia społecznego (PUE - ZUS, e-recepty, e-zwolnienia), która wprowadza udogodnienia w załatwianiu rozmaitych spraw, natomiast w kontekście e-commerce trendem 2018 jest dla mnie rosnący udział urządzeń mobilnych w zakupach online oraz stale zwiększająca się rola social media w podejmowaniu decyzji zakupowych (opinie, oceny produktów, rekomendacje). Cały czas aktualnym trendem jest także konsumeryzacja B2B, gdzie użytkownicy kupujący w B2B oczekują doświadczeń zbliżonych do tych wyniesionych ze sklepów internetowych.

Prognoza na 2019 rokPolska: Według rynkowych badań Polacy są jedną z najbardziej podatnych na promocje grup. Kupujemy przede wszystkim, wówczas, gdy wiemy, że obniżka jest naprawdę duża. Dlatego też Black Friday czy kiermasze (np. kiermasz w Wittchen) cieszyć się będą jeszcze większą popularnością. Kto wie, czy znaczna część kupujących nie będzie wstrzymywać się z zakupami, czekając na moment największych okazji?

Polacy coraz więcej kupują w zagranicznych sklepach, wydaje mi się, że ten trend będzie podtrzymywany. Postępować będzie konsumeryzacja B2B. Coraz więcej firm będzie także dążyć do digitalizacji przejawiającej się m.in. wdrażaniem systemów PIM służących do zarządzania informacjami produktowymi.

Świat: Nieprzerwana ekspansja Chin na rynki europejskie. Według doniesień w Polsce ma ruszyć budowa gigantycznego centrum logistycznego obsługującego kilka krajów. W kwestii trendów na 2019, zauważalne już są działania związane ze sztuczną inteligencją, a szczególnie wykorzystanie mowy. Myślę, że w 2019 roku coraz częściej klienci będą mówić do swoich urządzeń zamawiając produkty zamiast je wyklikiwać. Jestem pewny, że w 2019 roku ponownie znacząco zwiększy się udział mobile w dokonywanych transakcjach. Niewykluczone, że będziemy świadkami premiery nowej formy lub kanału płatności.

Justyna Spytek, managing director w TradeTracker, trener DIMAQ, szef grupy roboczej e-commerce w IAB Polska

grafika

Wydarzenie roku25.05.2018 - Dzień, który zapamięta pewnie każdy e-commerce. Po czasie długich przygotowań i wdrożeń, pełnym niepewności i obaw o to, co trzeba zmienić aby być „zgodnym z RODO”,  przyszedł dzień wejścia w życie drastycznych zmian dotyczących przechowywania i przetwarzania danych. Dostosowanie e-commerce do wymogów RODO wiązało się między innymi z obowiązkiem informowania użytkowników o zmianach w regulaminie, doprecyzowania, jakie dane są zbierane, w jakim celu oraz jak są przetwarzane i segmentowane.

Niewygodne zmiany - niosące ze sobą często niemałe nakłady finansowe - okazały się prostsze w implementacji niż wynikało to z nieprecyzyjnych informacji, co tak naprawdę musi zrobić e-sklep do 25 maja 2018 roku. Jednak odczuwalną dla e-sklepów konsekwencją obowiązywania wymogów RODO była niewątpliwie utrata bazy własnej, jeśli zgody stosowane dla subskrybentów do tej pory nie były zgodne z RODO (dobrowolne, jasne, wyodrębnione).

Sukces rokuW Polsce sukcesem roku e-commerce okazało się umiejętne wykorzystanie niehandlowych niedziel, by zwiększyć sprzedaż online. Ograniczenie, które nie dotyczyło internetu, przyniosło spektakularne wzrosty w sprzedaży online. Wszystkie e-sklepy, które umiejętnie wykorzystały w swojej strategii promocyjnej kalendarz niedziel bez handlu, przyzwyczaiły użytkowników do okazji zakupowych i przyciągnęły  na swoją stronę nowych e-kupujących.

Globalnie sukcesem branży e-commerce są na pewno zmieniające się zwyczaje użytkowników i związany z nim dynamiczny wzrost obrotów w e-sklepach w okresie listopad-grudzień. Według raportu Deloitte („2018 Deloitte holiday retail survey”) wzrasta liczba deklarujących zakup prezentów online, a sprzedaż internetowa w okresie przedświątecznym wzrośnie w tym roku o 17-22 proc. (detaliczna tylko o 5-5,6 proc.).

Tak naprawdę dzięki dynamicznemu rozwojowi handlu transgranicznego zakupy przedświąteczne rozpoczęły się już 11 listopada, w dniu największych promocji chińskich gigantów takich jak Grupa Alibaba, odnotowująca po raz kolejny rekord sprzedaży (25,3 mld dolarów obrotu w jeden dzień!). Po skorzystaniu z ogromnych przecen w sklepach azjatyckich, użytkownicy masowo wzięli udział w promocjach przygotowanych przez wszystkich graczy e-commerce  z okazji Black Friday i Cyber Monday. Skala i atrakcyjność oferowanych w tym czasie promocji jest dyskusyjna, ale nie zmienia to faktu, że listopadowy rekord sprzedaży istotnie wpływa na sukces rosnących obrotów online.

Człowiek rokuZa sukcesem danego e-commerce’u nigdy nie stoi jedna osoba, ale cały zespół. W tym roku takim zespołem - zebrał laury w konkursie e-Commerce Polska Awards, zdobywając tytuł Najlepszego z najlepszych -  jest ekipa odpowiedzialna za rozwój platformy e-obuwie.pl. Po zapewnieniu użytkownikom wszystkich potrzeb związanych z  zakupami online poszli o krok dalej, integrując kanał online z doświadczeniami offline. Tym samym dodali nowy wymiar do handlu internetowego.

Serwis / kampania / projekt rokuNiewątpliwie trudno było przeoczyć w tym roku spektakularną kampanię platformy zakupowej Aboutyou. Ogromny budżet mediowy, który został wydany zarówno na media online, jak i offline, miał na celu w pierwszy etapie kampanii zaintrygować i zachęcić do oczekiwania na wielkie otwarcie e-sklepu w Polsce. Jednak nieporozumieniem był fakt, że polska wersja tej multibrandowej platformy funkcjonowała już regularnie od kilku miesięcy. Wyniki sponsorowane w Google po frazie „Aboutyou” przenosiły na stronę teaserową bez możliwości zakupu, ale już wyniki naturalne na podstronę polskiej wersji e-sklepu, gdzie możliwy był zakup. Niemniej jednak kontynuacja wydatków reklamowych na regularną komunikację największych benefitów platformy, w połączeniu z oryginalnym konceptem wizualnym, pozwoliła utrzymać ruch w sklepie na poziomie dwukrotnie większym niż przed kampanią (wg Similarweb). Nie jest to jeszcze drugie Zalando, ale spokojnie może konkurować z lokalnymi platformami multibrandowymi.

Premiera, nowość rokuTen rok obfitował na polskim rynku w premiery usprawniające zakupy online. Dzięki rewolucyjnej metodzie dobierania rozmiaru, wprowadzonej kilka miesięcy temu przez e-obuwie, użytkownicy nie muszą się zastanawiać, czy podany rozmiar buta na pewno będzie pasował. Narzędzie esize.me (po wykonaniu darmowego skanu stóp w punkcie stacjonarnym eobuwie.pl) rozpozna twój unikalny kształt stopy i wskaże, które buty będą na niej dobrze leżeć.

Udogodnienia pojawiły się również w obszarze płatności. ING, wprowadzając pierwszą w Polsce bankową bramkę płatniczą imoje wraz z systemem odroczonych płatności Twisto, umożliwił kupującym płatność do 21 dni od zakupu - bez rejestracji i podpisywania dokumentów. Dzięki wykorzystaniu technologii big data oraz machine learning, ocena zdolności kredytowej klienta generowana jest w milisekundach.

Od tego roku  możemy również zaoszczędzić na zakupach online wykupując subskrypcję na darmowe przesyłki Allegro Smart. W zamian wystarczy zapłacić stosunkowo niewielką opłatę stałą. Co prawda usługa póki co ma wiele ograniczeń i ciężko porównać ją tą z wprowadzoną przez Amazon dla użytkowników konta Business Prime (darmowa wysyłka z dostawą w ten sam dzień), ale na pewno jest dobrym wabikiem do maksymalizowania zakupów online na platformie Allegro.

Z udogodnień globalnych, warto zwrócić uwagę jak eBay upraszcza proces sprzedaży, wprowadzając eBay Instant Selling- program umożliwiający konsumentom  błyskawiczną sprzedaż swoich smartfonów i natychmiastowe finansowanie innych potrzeb kuponem eBay.

Trend rokuDostarczanie klientom spersonalizowanych doznań zakupowych to jeden z głównych trendów mijającego roku, który pozwala podmiotom rynku e-commerce stawać się bardziej konkurencyjnymi.

Zbieranie danych z wielu źródeł oraz ich efektywne wykorzystanie w oparciu o rozwiązania bazujące na  sztucznej inteligencji umożliwiaj identyfikację intencji i zachowań zakupowych konsumentów. To z kolei pozwala dotrzeć z właściwym przekazem do właściwej grupy, zaprezentować na stronie ofertę najlepiej dopasowaną do danego użytkownika. Coraz więcej biznesów e-commerce zaczęło łączyć dane demograficzne, dane o historii zakupowej użytkownika czy dane behawioralne pochodzących z własnego serwisu lub od partnerów zewnętrznych. Dynamicznie rosnące inwestycje e-commerce w rozwiązania tzw. SMACIT (Social, Mobile, Analytics, Cloud, Internet of Things) na pewno będą kontynuowane w  kolejnych latach na wszystkich rynkach.

Na świecie obserwowaliśmy w tym roku popularyzację rozwiązań wykorzystujących AR  i VR (augmented reality/virtual reality), które po wprowadzeniu Google Cardboard  stały się praktycznie bezpłatne. Tego typu doświadczenia pozwalające „wypróbować produkt” przed zakupem stały się popularne już nie tylko w branży meblarskiej (np. IKEA), ale również kosmetycznej, od kiedy L’oreal przejął  markę MoodieFace i jej rozwiązania pozwalające dobierać i próbować  produkty do twarzy i włosów.

Prognoza na 2019 rokTo będzie na pewno kolejny rok bicia rekordów wzrostów sprzedaży online, rok jeszcze lepszego dostosowania komunikacji i produktu do klienta dzięki wykorzystaniu machine learningu napędzanego danymi. Ponadto pojawią się nowe projekty z wykorzystaniem blockchain, rozwiązania które miało swoją premierę w tym roku i jest najszybciej rozwijającą się technologią ostatnich miesięcy. Ten zdecentralizowany model jest w stanie usprawnić działania e-commerce w obszarze logistyki, bezpieczeństwa danych, czy szybkości realizacji płatności. Przewiduje się m.in. implementację rozwiązania takiego jak Pay via Eye- opcja błyskawicznych i bezpiecznych płatności za pomocą skanu tęczówki oka.

 

dr hab. Grzegorz Mazurek, ekspert w zakresie transformacji cyfrowej marketingu i organizacji, Akademia Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuZa wydarzenie roku można uznać przeforsowanie regulacji zakazującej geoblokowania na poziomie europejskim. To może być spora zmiana w rozwoju e-handlu w Europie - na pewno dobra dla klienta. To także spore wyzwanie dla całego sektora, w tym dla budowania przewagi konkurencyjnej „polskiego e-commerce’u”.

Ważnym wydarzeniem w tym roku było również wprowadzenie usługi Allegro Smart.

Porażka / rozczarowanie rokuPorażką roku 2018 było wycofanie się Showmax z Polski.Prócz tego ogromna utrata zaufania do marki Facebook w perspektywie kilku lat może stanowić nie lada problem dla giganta - już teraz młodzi użytkownicy coraz mniej chętnie korzystają z tej platformy.

Człowiek rokuZa konsekwentną realizację obranych strategii biznesowych nagrodę człowieka roku w kategorii e-commerce można ex aequo przyznać takim przedsiębiorcom, jak Jack Ma (Alibaba) oraz Jeff Bezos (Amazon).

Premiera, nowość rokuRozwój takich nowości jak Google Assistant, chatbotów i innych systemów obsługi głosowej już obecnie wywołuje rewolucję w sferze obsługi klienta. Ponadto te rozwiązania w najbliższym czasie spowodują również rozwój nowego obszaru marketingu. Nie B2C czy B2B, ale B2M - a więc marketingu skierowanego do „maszyny”.

Trend rokuTrendem roku jest bezobsługowość zakupów fizycznych. Wzorem Amazon Go oraz innych systemów wdrażanych powoli w dużych sieciach handlowych, spodziewam się, że ten trend zdecydowanie przyśpieszy.

Prognoza na 2019 rokDalszy dynamiczny dwucyfrowy rozwój e-handlu, przyśpieszenie e-handlu w retailu, ogromne wyzwania transformacji cyfrowej organizacji.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online