Co wydarzyło się przez rok w e-commerce, trendy na 2024 r.

Przedstawiamy ostatnią część naszego podsumowania roku w branży e-commerce. Najważniejsze wydarzenia, trendy, sukcesy i kryzysy analizują menedżerowie m.in. z Group One, Cube Group, Marketplanet, Harbingers i Mindshare Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Kornel Dulęba, CEO w Harbingers

grafika

W 2023 roku rynek e-commerce w Polsce kontynuował rozwój, pomimo wyzwań związanych z wysoką inflacją i skutkami inwazji Rosji na Ukrainę. Polski rynek ma mocne podstawy, z ustabilizowaną po okresie pandemii dynamiką kilkunastoprocentowych wzrostów w kolejnych latach.

Wydarzenie roku

Po szoku wynikającym z pandemii i wzrostach napędzanych inflacją, mamy rok kontynuacji spadków sprzedaży detalicznej r/r, niskiego wskaźnika koniunktury gospodarczej oraz wypłaszczenia dynamiki wzrostu udziału sprzedaży online w handlu detalicznym w Polsce na poziomie ok. 10%. Możemy mówić o roku dostosowywania się do dużych wymagań cenowych konsumentów, wzrostu cen usług logistycznych i poszukiwania źródeł poprawy dynamiki wzrostów przychodów w konkurencyjności i czynnikach wewnętrznych. Jest to zdecydowanie najbardziej wymagający rok dla często młodych menedżerów w naszej branży.

Kryzys roku

Lubię powiedzenie „Każda trudność jest okazją w przebraniu”. Podobnie z kryzysami, nie można ich marnować. Ciężko to oczywiście powiedzieć firmom z branż RTV, AGD, czy meblowej gdzie spadki sprzedaży w tych kategoriach są na poziomach nienotowanych od ponad dekady i wynoszą nawet kilkadziesiąt procent r/r. Głównym kryzysem tego roku jest zatem podobnie jak w zeszłym kryzys inflacyjny, jednak końcówka roku pozwala wierzyć, że przyszły rok będzie dużo lepszy. Miejmy nadzieję, iż firmy dobrze wykorzystały ten trudny czas i poprawiły swoją konkurencyjność.

Sukces roku

Według mnie jest to m.in., stały wzrost płatności BLIK-iem i popularyzacja tej metody płatności w e-commerce. Od początku roku 2023 do końca Q3 2023 było ich aż 1,3 mld o wartości 171 mld zł. BLIK najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, jednak z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach płatniczych. W analizowanym okresie we wspomnianych kanałach zanotowano odpowiednio 227,9 mln, 109 mln i 101,7 mln operacji.

Lider/liderka roku

Idąc za ciosem, wskażę Darka Mazurkiewicza, który piastuje funkcję CEO Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności BLIK, za konsekwentny rozwój tej metody płatności w Polsce i ambicje budowy pozycji za granicą. Jako Szef wraz z zespołem BLIKa zrewolucjonizował polski rynek płatności, nie tylko online. Jego sukces jest przykładem tego jak zbudować innowację na silnie konkurencyjnym i wymagającym rynku bankowym.

Najważniejszy trend roku

Strategie obecności w marketplace oraz marketing automation stanowiły i stanowią nadal dla e-commerce wyzwanie w zarządzaniu ofertą sprzedaży i lojalizacji klienta. Do tego nieustannie pojawiające się innowacje w zakresie budowania lepszych doświadczeń zakupowych oraz tańsza realizacja zamówień, które są istotną siłą napędową wzrostu rynku online. Głównymi technologiami i rozwiązaniami odgrywającymi coraz większą rolę stawały się automatyzacja procesów organizacyjnych za pomocą rozwiązań no/low-code czy sztucznej inteligencji, odroczenie płatności/krótkoterminowe finansowanie zakupów, czy rosnąca potrzeba wśród klientów dotycząca realizacji błyskawicznych dostaw bezpośrednio do domu. Mocnym trendem w zarządzaniu ofertą produktową jest także umiejętne wykorzystywanie modeli językowych do tworzenia treści i analizy danych, co pozwala na dokładniejsze dopasowanie produktów i treści do indywidualnych potrzeb odbiorców, co finalnie przekłada się na wzrost sprzedaży i lojalność klientów.

Grzegorz Turowski, senior SEM & paid social manager w One House

grafika

Wydarzenie roku

Od 1 stycznia 2023 wszystkich właścicieli sklepów e-commerce w Polsce zaczęła w końcu obowiązywać dyrektywa Omnibus. Temat nie był ogromnym zaskoczeniem, ale jego poprawne wdrożenie i zastosowanie się do nowych przepisów zdecydowanie nie przez wszystkich zostało zrealizowane tak, jak należy. Teoretycznie większa transparentność dla kupujących ma być krokiem w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i zaufania do zakupów (nie tylko online) u danego sprzedawcy. W praktyce jednak może stanowić to swego rodzaju pole do nadużyć - sztuczne podnoszenie cen w wybranych okresach, aby następnie wskazać najatrakcyjniejszą w momencie zwiększonego popytu – np. święta, poszczególne okazje zakupowe. Dało się to zauważyć chociażby podczas niedawnego Black Friday, gdzie wśród niektórych e-commerce’ów cena produktów po rabatach była zdecydowanie mniej atrakcyjna niż w ciągu ostatnich trzydziestu dni.  

Kryzys roku

Dużym zaskoczeniem było wycofanie się z Polski jednej z najsilniej inwestujących w komunikację i ekspansję pod kątem pozyskiwania użytkowników platform sprzedażowych, czyli Shopee. Mimo potężnych inwestycji reklamowych kładzionych w poprzednich latach niestety nie pozwoliło to utrzymać się na naszym rynku temu serwisowi.

Sukces roku

Pewnym zaskoczeniem, ale też stosunkowo dużym sukcesem jest wejście na nasz rynek platformy zakupowej Temu, która szturmem zdobywa nowych użytkowników i ciągle rośnie. Prześcignięcie lokalnego gracza z bardzo silnym e-commercem (Media Expert) świadczy o ich zdecydowanie dużym apetycie. Pytanie tylko, czy strategia inwestycyjna i faktyczna rentowność prowadzenia biznesu w Polsce nie będzie tutaj niewypałem jak w przypadku Shopee?

Lider/liderka roku

Największy polski gracz z sektora e-commerce, czyli Allegro, nie ustępuje w rywalizacji z innymi marektplace’ami, czy chociażby wciąż rosnącymi w siłę poszczególnymi sklepami internetowymi. Świadczy o tym między innymi ekspansja i wejście na rynek czeski (allegro.cz), która pozwala nie tylko rozwinąć się polskiemu gigantowi, ale również zaistnieć z ofertą lokalnym firmom u naszych sąsiadów. Kolejny rok ma rozwinąć sprzedaż na platformie także w innych europejskich krajach, co tylko potwierdza mocną i stabilną pozycję Allegro. Ponadto wiele wskazuje na to, że platforma stanie na podium wraz z Polsatem i TVN jako największe medium reklamowe w Polsce, co będzie stanowiło swoisty ewenement.

Najważniejszy trend roku

Od początku roku praktycznie cały Internet został przejęty przez tematy związane z rozwojem AI i mnożących się jak grzyby po deszczu rozwiązań bazujących na tejże technologii. Nie ominęło to oczywiście sektora e-commerce, w którym możemy spotkać się np. z udoskonalonymi chatbotami/wirtualnymi doradcami w e-sklepach. Co raz więcej firm inwestuje nie tylko w technologię, ale także specjalistów, którzy sprawnie potrafią wykorzystywać dostępne na rynku rozwiązania. Widać to chociażby po rosnącej liczbie ofert pracy na stanowiskach typu Prompt Engineer.

Prognoza na 2024 r.

Przyszłość stoi zdecydowanie pod szyldem jeszcze większej automatyzacji i nastawienia na poszukiwanie rozwiązań ułatwiających użytkownikom dokonywanie wyborów i samych zakupów online. Usprawnienie własnych sklepów silnikami bazującymi na sztucznej inteligencji nie będzie już nowinką a swego rodzaju standardem, który powoli sprawnie zarządzać całym systemem, logistyką czy nawet komunikacją z klientami. Niesie to oczywiście ze sobą pewne ryzyko – ułatwienie prowadzenia sklepu online dla sprzedawców to dobra strona medalu. Z drugiej mamy natomiast potencjalne zagrożenie w postaci wykorzystania narzędzi AI do wyłudzania danych (ciągle rosnąca aktywność botów np. na platformach zakupowych takich jak OLX, Facebook Marketplace czy Allegro Lokalnie). Konieczna będzie zatem ostrożność i stałe trzymanie ręki na pulsie, by przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo kupujących.

Łukasz Sztuczyński, e-commerce director w GroupM Poland

grafika

Wydarzenie roku 

Niewątpliwie wydarzeniem mającym wpływ na cały handel, zarówno tradycyjny jak i online, była implementacja dyrektywy Omnibus od 1 stycznia 2023, mająca na celu lepszą ochronę konsumentów. Naturalnie najbardziej widoczną zmianą, szczególnie w przypadku promocji cenowych, jest obowiązek podawania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni. Trzeba jednak pamiętać również o innych obowiązkach wprowadzonych przez dyrektywę - informacji czy sprzedawca jest przedsiębiorcą, wskazania zasad plasowania produktów na listingach, czy dbanie o prawdziwość i wiarygodność opinii, m. in. przez zakaz usuwania tych negatywnych.

Wszystkie te elementy wpływają na budowanie pełnego obrazu oferty, ale również zaufania użytkownika do e-sklepu, w którym robi zakupy. Dlatego nawet jeśli w pierwszym odbiorze nowe przepisy wydawały się utrudnieniem w efektywnym (co nie równa się 'etycznemu') działaniu sklepu, to w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na sprzedaż.

Kryzys roku

Dużym wydarzeniem roku 2022 był marsz Shopee po polskim rynku, z głośnymi, zapadającymi w pamięci reklamami i zwiększającą się co miesiąc liczbą kupujących. Dlatego sądzę, że jednym z ważniejszych kryzysów z punktu widzenia e-commerce w tym roku było nagłe zamknięcie działalności tej chińskiej platformy w naszym kraju.

Mogliśmy z niego wyciągnąć kilka ciekawych wniosków. Po pierwsze, nawet ogromne pieniądze w krótkim czasie nie pozwolą wygrać z konkurencją ze strony Allegro. Po drugie, budowanie marketplace to tworzenie oferty jednocześnie dla sprzedawców, marek i konsumentów. Co ważne, każdy z tych elementów jest równie ważny, dlatego jeżeli chociaż jedna ze stron nie czuje się pewnie na platformie, sukcesu nie da się osiągnąć. Po trzecie, świadomość i wizerunek marki buduje się długo i ciągle. Dzisiaj o Shopee już nikt nie pamięta i nie jest to jedynie moje wrażenie. W zeszłym roku w badaniu Gemius "E-commerce w Polsce 2022" 11% robiących zakupy w internecie zapytanych o sklepy online wskazywało Shopee; w najnowszej edycji badania tę samą odpowiedź podał tylko 1% ankietowanych.Jednak działające na naszym rynku platformy marketplace powinny mieć się na baczności.

W miejsce Shopee już pojawił się kolejny gracz - Temu, ponownie zdobywając szeroką rzeszę klientów. To pokazuje, że konsumenci poszukują tańszych towarów i często wolą ryzykować dłuższy czas przesyłki, zamiast kupować towar podobnej jakości na rodzimym rynku z wysoką marżą, szczególnie jeśli to towar pozyskiwany w modelu dropshippingu często z tego samego źródła. Marketplace czerpiący zyski z prowizji od sprzedaży będzie odczuwał zmianę zachowania konsumenta, dlatego musi szukać kolejnych sposobów lojalizacji klienta.

Sukces roku

Jestem pewien, że moglibyśmy wskazać wiele sukcesów - zarówno rozwoju firm, jak InPost czy BLIK, pojawienia się nowych graczy, np. Temu czy Wszystko.pl, dużego wzrostu przychodów Allegro ze sprzedaży reklam czy redefinicji platformy w stronę re-commerce prezentowanej przez OLX. Jednak nawiązując do wskazanego wydarzenia roku, czyli dyrektywy Omnibus oraz wysokiej inflacji, przekładającej się na nastroje zakupowe, uważam, że sukcesem roku możemy nazwać kolejny rekordowy Black Friday. Platforma Atom Store wskazała wzrost sprzedaży w e-sklepach o 70% w porównaniu z Black Friday w zeszłym roku, natomiast IdoSell wzrost o 50% w porównaniu do pozostałych dni w listopadzie.

Lider/liderka roku

W tym roku rzeczywiście dużo się działo, jednak odnoszę wrażenie, że rzadko ciekawe lub istotne wydarzenia ściśle związane były z jednym nazwiskiem. Co ciekawe, nawet wyniki plebiscytów wyróżniających ludzi ze świata e-commerce wskazywały na liderów związanych z bardzo zróżnicowanymi kategoriami oraz specjalizacjami, od mniejszych firm do najważniejszych graczy na rynku. Dlatego wskażę dwie osoby - jedną, która, w moim odczuciu, ma duże szanse na ten tytuł, oraz wybór bardziej prywatny, związany z moją specjalizacją. Pierwszy lider to Rafał Brzoska, który chyba jako jedyny może się kojarzyć zarówno branży, jak i osobom spoza niej, ze światem sprzedaży wysyłkowej. Ponadto, ciągły rozwój oferty, np. fantastyczny pomysł na paczkomat do nadania bagażu na lotnisku, stała ekspansja na kolejne rynki, o wynikach której słyszeliśmy w tym roku kilkukrotnie, i wprowadzenie do słownika języka polskiego określenia 'paczkomat'. To ostatnie akurat nie sukces tegoroczny, a nawet element niewielkiego kryzysu wizerunkowego firmy. Niemniej, poziomu świadomości marki można pozazdrościć.

Drugą osobę wyróżniłbym za otwarte, szerokie podejście do tematu e-commerce, przejawiające się w budowaniu oferty reklamowej platform handlowych. Poza największymi marketplace'ami, polski rynek wciąż z pewną rezerwą traktuje tzw. retail media. Właściciele sklepów niechętnie otwierają się na pracę z zespołami mediowymi, zarówno marek jak i agencji, opierając współpracę na kontraktach handlowych. W trudnej kategorii drogerii, czy niegdyś e-aptek, uwagę zwraca postawa osób odpowiedzialnych za rozwój apteki i drogerii internetowej Melissa. Wiem, że zajmuje się tym cały zespół, ale pozwolę sobie wskazać lidera tej platformy - Jakuba Gierszyńskiego. Zespół Melissy widzi potencjał i potrzeby zarówno handlowców, jak i marketerów, co mnie, jako przedstawiciela agencji mediowej, bardzo cieszy.

Najważniejszy trend roku

W tym roku nie można nie wspomnieć o sztucznej inteligencji. Pod koniec 2022 wszyscy zachłysnęli się możliwościami tzw. generatywnej sztucznej inteligencji, głównie za sprawą ChatGPT. Poźniej co chwila pojawiały się nowe narzędzia (lub zaadaptowane, ale z AI w nazwie) wspierające pracę człowieka przy tworzeniu treści, obrazów czy automatyzacji procesów. Z punktu widzenia e-commerce oraz komunikacji marketingowej bardzo ciekawe wydają się wszelkie narzędzia służące personalizacji oferty, od rekomendacji produktów na stronie do "hiperpersonalizacji" wskazującej w jakim ubraniu klient będzie wyglądał najlepiej, ze względu na budowę ciała, historię zakupów, trendy oraz długą listę innych parametrów.

Ponownie, odnosząc się do reklamowej części świata e-commerce, wskazałbym również rozwój Retail Media. Coraz więcej sklepów widzi potencjał zarówno w dostarczeniu właściwym użytkownikom dopasowanych treści o markach i produktach, jak i w dodatkowej monetyzacji ruchu, który na ich stronie już jest. Również podejście marek ewoluuje w kierunku większej kontroli efektywności komunikacji, która odbywa się na stronach e-commerce, łącząc siły działów marketingu i sprzedaży albo  w osobach Retail Media Managerów, albo odpowiednio szkoląc zespoły KAM-ów.

Prognoza na 2024 r.

Przyszły rok to na pewno poszukiwanie nowych sposobów zainteresowania konsumenta ofertą. Rosnące ceny, wciąż silne przywiązanie do tradycyjnych zakupów, coraz bardziej świadomy konsument - to wszystko będzie sprawiać, że sukces będzie jeszcze trudniejszy do osiągnięcia. Pojawią się trudne decyzje - czy uruchomić sprzedaż na popularnych marketplace'ach, działania D2C, czy współpracować z retailerami. W tle tych decyzji będzie dostęp do danych i możliwości wspomnianej wcześniej personalizacji czy dotarcia do właściwego konsumenta z wybraną ofertą lub marką, szczególnie w kontekście nadchodzącego końca plików cookie (naturalnie, jeśli w końcu się on wydarzy).Ponadto, możemy być pewni, że czeka nas dalszy rozwój oferty narzędzi działających w oparciu o sztuczną inteligencję i dalsza ich komunikacja z uwypukleniem tej cechy.

Mateusz Jeżyk, COO i członek zarządu Sales Intelligence

grafika

Wydarzenie roku

Wydarzeniem 2023 roku jest rozwój narzędzi opartych o algorytmy sztucznej inteligencji i ich coraz szersze wykorzystywanie zarówno przez sklepy internetowe, jak i agencje reklamowe. Wcześniej algorytmy AI wykorzystywane były głównie do tworzenia modeli predykcyjnych oraz personalizacji treści w marketing automation. W tym roku ich zastosowanie stało się o wiele szersze i powszechniejsze. Narzędzia te zaczęły wymuszać na agencjach reklamowych zmiany sposobu funkcjonowania i przedefiniowania oferowanych usług. SEO, pisanie treści reklamowych, tworzenie grafik, czy prowadzenie social mediów stało się prostsze. Zdolność do szybkiego generowania treści blogowych, artykułów i wszelkiego rodzaju prac copywriterskich ułatwia pracę marketerom oraz stawia pod znakiem zapytania dotychczasowe zasady współpracy na linii agencja-klient. AI wzbogaca także analizę danych i personalizację komunikacji z klientem, co jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej.

Pomimo tych zalet, istotnym zagrożeniem jest ryzyko jednorodności treści oraz konieczność ciągłej weryfikacji i kreatywnego wykorzystania generowanych materiałów, aby uniknąć plagiatu i zapewnić zgodność z wartościami marki. Ponadto sporo obecnych stanowisk w agencjach jest zagrożonych. Według mnie w najbliższym czasie najcenniejszym atutem agencji e-commerce będzie umiejętne korzystanie z dobrodziejstw AI w połączeniu z indywidualnym podejściem, sprawnym dzieleniem się wiedzą ekspercką, prawdziwą kreatywnością w tworzeniu materiałów i zwykłą empatią w codziennych kontaktach z klientem.

Kryzys roku

Rok 2023 stanowił wyjątkowo trudny okres dla rynku e-commerce, zarówno na poziomie globalnym, jak i w Polsce. Po przejściu przez pandemię COVID-19 i wybuchu konfliktu w Ukrainie, przez większą część tego roku musieliśmy borykać się z problemem dwucyfrowej inflacji, która miała ogromny wpływ na naszą gospodarkę. Wzrost cen stał się bezpośrednią przyczyną znaczących zmian w zachowaniach konsumenckich.

W obliczu coraz wyższych cen, konsumenci stali się bardziej ostrożni i zredukowali impulsywne zakupy, co wpłynęło negatywnie na wiele branż, prowadząc do spadku wartości koszyka zakupowego. Jest to odczuwalne odwrócenie trendu z okresu pandemii, kiedy to sprzedaż oraz wartość koszyków zakupowych rosły wykładniczo. Pomimo, że obserwujemy spadający poziom inflacji, nastroje konsumenckie wciąż nie powracają do poziomu sprzed kryzysu.

Doskonałym przykładem takiego wpływu jest sieć elektromarketów Neonet, która świetnie radziła sobie w okresie pandemii, szczególnie podczas ograniczeń w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych. Jednak obecny wzrost inflacji, wsparty narastającą presją płacową, sprawił, że firma musiała złożyć wniosek o upadłość. Warto zaznaczyć, że choć początkowo pojawiały się informacje o zakończeniu działalności, to ostatecznie komunikat spółki został sprostowany i sieć nadal funkcjonuje. Mimo to, jej dalsze losy pozostają pod znakiem zapytania.Taki stan rzeczy jest wyraźnym sygnałem dla wszystkich graczy na rynku e-commerce. Należy elastycznie dostosowywać się do zmieniających się warunków, adaptować strategie mediowe i komunikacyjne do obecnych nastrojów konsumenckich, które umożliwią rozwój w trudnym otoczeniu rynkowym.

Sukces roku

Największym sukcesem w 2023 roku jest coraz bardziej dominująca pozycja marketplace’ów na rynku e-commerce. Wprawdzie 2023 rok rozpoczęliśmy od wyjścia Shopee z polskiego rynku, co dla wielu było wstrząsem i znakiem powolnego betonowania rynku marketplace przez obecnych graczy – ale te obawy się nie potwierdziły. Doskonałym przykładem jest sukces chińskiego marketplace’u Temu, który w czerwcu zadebiutował w Polsce, a już we wrześniu zanotował grubo ponad 9 milionów użytkowników. Wszystko to zadziało się bez – jak w przypadku Shopee – głośnych kampanii zasięgowych. Temu skupiło się na sile digital marketingu, realizując głównie kampanie efektywnościowe w mediach społecznościowych, docierając do użytkowników o konkretnych intencjach zakupowych, nie skupiając się na budowie własnego brandu, który to tworzony jest “przy okazji”. Co ciekawe platforma o wiele mniejszy nacisk kładzie na prowadzenie kampanii w Google.

W interesujący, ale mniej spektakularny sposób do grona działających w Polsce marketplace’ów wszedł Comarch z wszystko.pl, który swoją pozycję buduje w oparciu o obecnych użytkowników ich autorskiego oprogramowania. W 2023 roku zadebiutowało również BRW, które to na wzór Decathlonu daje możliwość producentom produktów komplementarnych do tych produkowanych przez nich, korzystania z rozpoznawalności brandu BRW, samemu zwiększając atrakcyjność i konkurencyjność platformy.

Lider/liderka roku

Dla mnie wizerunkowy sukces odniosła marka Oshee. Z marki lokalnej, staje się marką globalną. Możliwe jest to w dużej mierze dzięki współpracy z Igą Świątek oraz LaLiga. Iga Świątek, – wybitna polska tenisistka – stanowi dla marki Oshee symbol zdrowia, siły i determinacji, co doskonale koresponduje z wizerunkiem marki promującej aktywny tryb życia i zdrowe nawyki. Z kolei partnerstwo z LaLiga – jedną z najpopularniejszych lig piłkarskich na świecie – umożliwia Oshee uzyskanie zasięgu na rynkach międzynarodowych i kojarzenie z klubami światowego formatu. Te dwie współprace przyczyniają się do umocnienia pozycji Oshee jako firmy aktywnie wspierającej sport i zdrowy styl życia, a przede wszystkim szeroko eksponuje markę na rynkach międzynarodowych. Uważam, że takie śmiałe i nieszablonowe działania zasługują na wyróżnienie w 2023 roku.

Najważniejszy trend roku

W 2023 roku re-commerce, czyli odwrócony handel, jawi się jako wyjątkowo znaczący trend, który zasługuje na odnotowanie. Jego fenomen polega na odsprzedaży używanych lub odnowionych produktów i jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie konsumentów zrównoważonym rozwojem, ekologią oraz bardziej świadomym konsumpcjonizmem. Platformy re-commerce pozwalają użytkownikom nabywać produkty, które były już wcześniej użytkowane, jednak wciąż posiadają wartość użytkową. Co istotne, są one często dostępne w niższych cenach i generują mniejszy wpływ na środowisko.

Ten trend zdobywa ogromną popularność zarówno wśród konsumentów, którzy coraz częściej kierują się wartościami ekologicznymi i społecznymi podczas zakupów, jak i wśród przedsiębiorstw, które starają się działać bardziej odpowiedzialnie, ekologicznie oraz wspierać gospodarkę obiegu zamkniętego. Warto zwrócić uwagę na to, że coraz więcej firm dostrzega potencjał w re-commerce i wdraża tego typu usługi.

Przykłady takich firm to Zalando, IKEA, H&M i Vinted, które oferują różne formy re-commerce, jak "Oddaj i zyskaj", "Pre-owned" czy platformy "Resell". Ponadto, istnieją specjalistyczne portale, takie jak UPDIWU, które skupiają się na upcyclingu, czyli podnoszeniu wartości używanych ubrań, co stanowi kolejny aspekt tego trendu.

Dla przedsiębiorstw, trend re-commerce może być ciekawą okazją na rozwinięcie swojej obecności w branży e-commerce, na przykład poprzez tworzenie własnych platform marketplace.

Na drugiej podstronie wypowiedzi przedstawicieli Kinesso (IPG Mediabrands), Cube Group, Marketplanet i Mindshare Polska

Michał Kwapisz, head of e-commerce, Kinesso (IPG Mediabrands)

grafika

Wydarzenie roku

Bardzo istotnym wydarzeniem w obszarze e-commerce, które oddziałuje na kształt rynku, jest wprowadzenie przez InPost etykiet online. Rozwiązanie to pozwala na nadanie przesyłki bez konieczności drukowania papierowej etykiety. Obecnie wszystko zrealizujemy za pomocą aplikacji mobilnej. Po wykupieniu w aplikacji usługi doręczenia, numer przesyłki zostaje przyporządkowany do skrytki w paczkomacie, do której włożymy przesyłkę. O właściwe oznaczenie przesyłki i dostarczenie jej do miejsca docelowego zadba InPost. Co więcej, nie musimy nawet deklarować paczkomatu nadania, możemy skorzystać z dowolnego urządzenia w całej Polsce. To bez wątpienia innowacyjne rozwiązanie, które daje użytkownikom dużą elastyczność, i – co równie istotne –  jest w trendzie eko,  pozwalając oszczędzać papier i energię.

Kryzys roku

W mojej ocenie w minionym roku nie było żadnego wydarzenia w branży e-commerce, które nazwałbym kryzysem. Z dużą uważnością natomiast obserwuję szeroko dyskutowaną zmianę, którą w tym roku wprowadził serwis Meta. Chodzi o model subskrypcyjny w obrębie wszystkich należących do Meta platform. Wzbudza to wiele kontrowersji i obaw o przyszłość mediów społecznościowych. Meta, stając w obliczu rosnącej konkurencji i spadających przychodów z reklam, zdecydowała się na zmianę modelu biznesowego, co niewątpliwie jest próbą zdywersyfikowania źródeł dochodu.

Ta decyzja może wywołać efekt domina w całej branży – inne platformy mogą podążyć tym śladem, a to docelowo może doprowadzić do głębszej segmentacji rynku mediów. Gdyby do tego doszło, byłby to kryzysowy moment dla marketerów w kontekście prowadzenia działań socialmediowych. Te zmiany znacząco ograniczyłyby możliwości docierania do zdefiniowanej grupy docelowej w mediach społecznościowych, co bez wątpienia, przełożyłoby się na generowane efekty i przychody ze sprzedaży.

Sukces roku

Na początku tego roku obserwowaliśmy wycofanie się platformy Shopee.pl, które było dla rodzimego rynku e-commerce sporym zaskoczeniem. Niezadowalające wyniki finansowe generowane w Polsce spowodowały rezygnację z trwającej już ekspansji w naszym kraju. Niemniej platforma pod względem komunikacyjnym oraz akwizycyjnym odniosła ogromny sukces i nie można jej tego odmówić.

W tym roku jesteśmy świadkami wejścia na polski rynek platformy sprzedażowej temu.com, która swoim profilem jest odpowiednikiem wspomnianego Shopee. Temu.com oferuje bardzo atrakcyjne warunki: darmową dostawę, promocyjne ceny produktów, pierwszy zakup za niemalże grosze. Bez wątpienia jest to bardzo dużym wabikiem dla nowych klientów. Według listopadowego rankingu data.ai analytics aplikacja mobilna temu.com ma pierwsze miejsce wśród najchętniej pobieranych w Polsce. To duży sukces pod względem digitalowo-akwizycyjnym, bo zapewnia platformie dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Lider/ liderka rokuBezsprzecznie, od wielu lat, liderem rynku w obszarze e-commerce jest grupa Allegro. To silny gracz zarówno wśród konsumentów, jak i marek. To one coraz chętniej korzystają z tego kanału sprzedaży za pośrednictwem merchantów, ale także poprzez własne sklepy stworzone na platformie. Generowana na Allegro sprzedaż osiąga imponujące wyniki, a szereg ułatwień dla użytkowników, czy też rozwiązań marketingowych dla marketerów sprawia, że platforma jest istotną częścią online’owych biznesów. Bardzo ważnym wydarzeniem, które podbija pozycję Allegro, jest tegoroczna ekspansja na rynki krajów bałtyckich. To otwiera przed platformą morze nowych możliwości.

Najważniejszy trend roku

Wskazując najważniejszy trend w 2023 roku należy pamiętać o dynamicznym rozwoju AI, który rewolucjonizuje sposób prowadzenia online’owego biznesu. Sztuczna inteligencja oferuje liczne możliwości i korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Zaawansowane metody segmentacji danych pozwalają tworzyć dla konsumentów rozwiązania spójnych rekomendacji produktowych. Wpływają także na optymalizację i personalizację komunikacji, a także ciągłą poprawę customer experience, choćby poprzez wprowadzenie wirtualnych asystentów pomagających w rozwiązywaniu podstawowych problemów. Dla przedsiębiorców rozwój AI to także wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych.

Sztuczna inteligencja pomaga w prognozowaniu popytu, analizowaniu danych sprzedażowych, optymalizowaniu czasu dla powtarzających się czynności czy nawet zastąpieniu człowieka w niektórych procesach. Coroczny rozwój kanału e-commerce, bez wątpienia oprze się o możliwości, które daje rosnąca w siłę sztuczna inteligencja. To natomiast będzie coraz mocniej przekonywać konsumentów do wybory właśnie tego kanału zakupu.

Prognoza na 2024 rok

Doświadczamy obecnie mocnego wyhamowania rynku sprzedaży internetowej. Nie rośnie on już tak szybko jak w latach 2020-2022, z różnych przyczyn. Jedną z nich, paradoksalnie, jest bardzo rozwinięte zaplecze technologiczne np. różnorodne metody płatności, wiele metod dostaw, płatności odroczone czy dynamicznie zmieniające się ceny. Można powiedzieć, że to powszechna praktyka, nie będąca już czymś, co przyciąga dla konsumentów. Dlatego akwizycja w takim środowisku staje się coraz trudniejsza.

Należy więc skupić się na innych obszarach, które pozwolą nam przyciągać nowych kupujących. Uważam, że w 2024 roku przedsiębiorcy będą kłaść dużo większy nacisk na jakość contentu prezentowanego w kanale online. Przedstawianie produktów, ich opisy i warianty, to elementy które będą zbliżone do tego, co oferują sklepy stacjonarne. Już nie wystarczą zwykłe packshoty. Klient, kupując przez internet, potrzebuje doświadczenia zakupowego bardzo zbliżonego do tego w offline, chce poczuć je tak, jakby był w sklepie stacjonarnym. Wszelkiego rodzaju rozwiązania 3D, jakościowe zdjęcia, wirtualne przymierzalnie czy możliwość oglądania produktu w czasie rzeczywistym, bez wątpienia mogą wyróżnić niejeden sklep na tle konkurencji.

Klaudia Hernik, chief digital officer w Cube Group

grafika

Wydarzenie roku

Rok 2023 przejdzie do historii e-commerce jako moment przełomowy, kiedy to technologia sztucznej inteligencji, a konkretnie ChatGPT, zrewolucjonizowała sposób, w jaki firmy angażują się z klientami online.

Wprowadzenie ChatGPT na rynek e-commerce w pierwszym kwartale 2023 roku, stało się kamieniem milowym. W ciągu roku, zastosowanie ChatGPT w e-commerce rozszerzyło się poza standardową obsługę klienta. Firma OpenAI, twórca ChatGPT, wprowadziła kilka kluczowych aktualizacji, które umożliwiły wykorzystanie tego narzędzia w bardziej złożonych zastosowaniach. Od personalizacji rekomendacji produktowych, przez udoskonalanie ścieżek zakupowych, po tworzenie spersonalizowanych treści marketingowych - ChatGPT stał się nieocenionym narzędziem w arsenale e-sprzedawców.Najbardziej znaczące było jednak wprowadzenie zaawansowanej analizy semantycznej i kontekstualnej.

Inną kluczową aktualizacją była integracja ChatGPT z różnymi platformami e-commerce i narzędziami analitycznymi, co umożliwiło sprzedawcom lepsze zrozumienie zachowań klientów i dostosowanie strategii w czasie rzeczywistym. ChatGPT zaczął pełnić funkcję nie tylko jako narzędzie obsługowe, ale jako centralny komponent systemów CRM i platform analitycznych.

Obecnie firma mierzy się z poważnym kryzysem.Niedawno Google zaprezentował Gemini, model AI, który przewyższa GPT-4 OpenAI. Gemini wygrywa w 30 z 32 akademickich testach wielomodalnych modeli AI. Google planuje wdrożenie Gemini Ultra dla złożonych zadań, Gemini Pro (obecnie dostępny) i Gemini Nano dla urządzeń mobilnych.

Kryzys roku

Oczekiwano, że GA4 zrewolucjonizuje sposób, w jaki firmy e-commerce śledzą i analizują dane o użytkownikach, jednak rzeczywistość okazała się być znacznie inna. Dla mnie GA4 to porażka roku.

Użytkownicy zgłaszali trudności z konfiguracją GA4, co było szczególnie problematyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy miały problemy z przeniesieniem historycznych danych do GA4, co utrudniało analizę trendów. Nowe metryki i raporty w GA4 były często krytykowane za brak przejrzystości. Różnice w śledzeniu kluczowych metryk między GA4 a poprzednimi wersjami wzbudzały wątpliwości co do wiarygodności danych.

Rozczarowanie GA4 doprowadziło do wzrostu popularności alternatywnych narzędzi analitycznych. Firmy zaczęły poszukiwać rozwiązań oferujących większą przejrzystość i łatwiejszą obsługę.

Budowa własnych hurtowni danych oraz rozwijanie indywidualnych modeli atrybucji, wspartych integracją z platformami e-commerce, stała się kluczową strategią dla firm dążących do głębszego zrozumienia i efektywniejszego wykorzystania swoich danych. Hurtownie ponadto dają większą kontrolę, a także elastyczność w sposobach analizy i interpretacji danych.Sukces roku

Sukces roku to dla mnie rozwój narzędzi AI, w tym przede wszystkim czat GPT, który rozpoczął ogólnoświatową debatę na temat przyszłości e-commerce; marketerów, a także bezpieczeństwa danych i etyki tych rozwiązań. Z pewnością przy wielu wigilijnych stołach temat chatu się pojawi. Z chatu GPT obecnie korzysta około 100 mln użytkowników.

Lider/liderka roku

Dla mnie lider to Sam Altman, uznawany za jednego z najpotężniejszych ludzi na świecie. Czytając nagłówki typu” 5 dni, które wstrząsnęły światem” pewnie niewielu z nas wpadłoby na pomysł, że może chodzić o szybką historię kariery jednego człowieka. Przypomnę, że w  branży technologicznej doszło do nieoczekiwanego zawirowania, gdy OpenAI ogłosił nagłe odwołanie swojego CEO, Sama Altmana. W reakcji na tę decyzję, ponad 700 pracowników OpenAI zagroziło odejściem, domagając się przywrócenia Altmana na stanowisko.

Sytuacja ta zwróciła uwagę Microsoftu, jednego z głównych inwestorów OpenAI, który zaproponował Altmanowi nową rolę, rozszerzając tę ofertę również na pracowników rozważających odejście. W obronie Altmana stanęła także Mira Murata, wyznaczona pierwotnie jako jego następczyni, podpisując list poparcia.

W rezultacie tej burzliwej sytuacji, zaledwie kilka dni później, Altman został ponownie mianowany dyrektorem generalnym OpenAI. Wraz z jego powrotem, ogłoszono również nowy skład zarządu firmy, co stanowiło kolejny zwrot w tym nieoczekiwanym wydarzeniu w świecie technologii AI.

Najważniejszy trend roku

Takich trendów w 2023 roku było z pewnością bardzo wiele i są one kontynuacją poprzednich lat. Można wymienić m.in. rozwój handlu mobilnego – m-commerce. Obecnie większość naszych Klientów notuje ruch w okolicach 80-90% z mobile. Mobile również stanowi największe źródło generowania zakupów. Eliminowanie błędów w sklepach internetowych, które utrudniają szybkie robienie zakupów, budowa własnych aplikacji to must have.

Kolejnym trendem zapoczątkowanym w pandemii jest zjawisko tzw. Quick Commerce, czyli szybkich dostaw w przeciągu kilkunastu godzin, a w przypadku dostaw lokalnych – nawet do 30 minut. Aplikacje takie jak Glovo wyrosły z zakupów spożywczych, obecnie dają możliwość zakupów w ramach wielu kategorii jak drogerie kosmetyczne; apteki, sklepy z zabawkami, a nawet erotyka.

W 2023 roku, jeden z kluczowych trendów w branży e-commerce dotyczył znacznego skrócenia oczekiwań klientów zarówno w zakresie czasu odpowiedzi marki, jak i czasu dostawy. Oczekiwany czas reakcji marki na zapytania klientów spadł z dotychczasowych 3 godzin do zaledwie 1 godziny. Równocześnie, konsumenci coraz częściej oczekują szybkiej dostawy produktów, preferując terminy do maksymalnie 3 dni, z naciskiem na dostawę w ciągu 24 godzin.

Green consumerism, a więc podejście do biznesu, które uwzględnia proekologiczne wybory konsumenckie. Tu mamy takie trendy jak recommerce, czyli sprzedaż produktów używanych (Vinted; Zalando) czy wybór marek i produktów tworzonych w sposób zrównoważony (Velo Market).

Osobiście obserwuję także dwa istotne trendy w podejściu biznesów do prowadzenia działań online. Niezwykle granularne podejście do analityki i chęć budowania zaawansowanych analiz i modeli, które możemy wykorzystywać do prowadzenia działań reklamowych real time. Oczywiście mówię tu o świadomych biznesach. Co za tym idzie odchodzenie od GA4 i szukanie alternatyw.

Rosnąca świadomość konieczności budowania strategii full-funnel. Docenianie asetów własnych jak brand; baza własna i SEO i stawianie na ich rozwój. Otwarcie na aktualizację strategii komunikacji, brandowych, budowę buyer person. To nie jest już zbędny wydatek nie uwzględniany w budżetach. Wiele marek w tym roku decydowało się na pivot strategii i dogłębną analizę biznesu od podstaw. Wiele marek zrozumiało, że nie chodzi tylko o sprzedaż, ale o budowanie relacji z Klientem od A do Z.

Wojciech Wilgat, dyrektor działu projektów strategicznych w Marketplanet

grafika

Wydarzenie roku

W Polsce, bez wątpienia rok 2023 zapisze się zmianą rządu, a w konsekwencji nadchodzącymi w 2024 istotnymi zmianami legislacyjnymi w obszarze gospodarki.

Główny wpływ na rynek e-commerce w 2023 roku miała natomiast w dalszym ciągu sytuacja ekonomiczna –  wysoka inflacja podtrzymywała niepewność dostawców i niepokoje konsumentów związane z odczuwalnym przez nich ciągłym spadkiem siły nabywczej. To nieuchronnie przekładało się na poziom konsumpcji. Większość danych o wartościowych wzrostach sprzedaży rok do roku blednie po korekcie inflacyjnej, wskazując na stagnację. Przed nowym rządem nie lada wyzwanie, związane z prognozowanym na przełomie roku wzrostem inflacji napędzanej normalizacją cen paliw, podwyżkami cen energii i usług komunalnych, a także wzrostem płacy minimalnej, która może „zmotywować” przedsiębiorców do podnoszenia cen, także na rynku e-commerce.

Pod względem technologicznym bieżący rok koncentrował uwagę na adaptacji rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Potwierdza to też przygotowywany właśnie raport Marketplanet dot. digitalizacji zakupów B2B. AI zaczęła wspierać nas nie tylko w generowaniu treści, ale także obrazu, w analizowaniu preferencji klientów, w tym także w przygotowywaniu spersonalizowanych ofert. Wirtualni asystenci są już w stanie oferować natychmiastową obsługę, odpowiadając na zapytania i pomagając w rozwiązywaniu problemów. Nie ulega wątpliwości, że w 2023 r. technologie oparte o AI stały się trwałym elementem prowadzenia biznesu.

W naszym obszarze, czyli e-commerce B2B niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem w 2023 roku była organizacja przez Marketplanet pierwszego Procurement Festival EBF Warszawa. Zupełnie nowa formuła spotkania pozwoliła na wymianę doświadczeń między kupującymi, zamawiającymi i ich dostawcami oraz wskazać kierunki rozwoju tak kluczowych obszarach dla rynku B2B jak: ESG, automatyzacja i trendy na rynku pracy.

Kryzys roku

Nagłe przyspieszenie w rozwoju możliwości, jakie oferuje AI, sprowokowało pytania dotyczące samej technologii – czy może ona stać się niebezpieczna w nieodpowiednich rękach? Środowiska prawnicze także wskazują na szereg kontrowersyjnych zagadnień, które powinny zostać jednolicie uregulowane. Problem w tym, że takie regulacje musiałyby być wprowadzane na poziomie globalnym, a nie tylko na poziomie regionalnym, czy krajowym, wydają się więc niemożliwe do przeprowadzenia. Należą do nich takie kwestie jak: zabezpieczenie prawa i ochrony wizerunku, regulacje praw autorskich do utworów powstających z wykorzystaniem AI, prawa własności przemysłowej, kwestie jednoznacznej odpowiedzialności za sztuczną inteligencję i jej działania.

Sukces roku

W mojej ocenie takim sukcesem jest wciąż przyspieszająca popularność płatności mobilnych. Według danych PSP (Polski System Płatności) – operatora systemu BLIK, w 2023 r. liczba klientów platformy BLIK przekroczyła 15 mln, a za jego pomocą zrealizowali oni zakupy o wartości blisko 200 mln zł. To oznacza wzrost rok do roku o ok. 40 proc. Klienci oczekują dziś nie tylko szerokiej i konkurencyjnej oferty, ale także sprawnego procesu zakupowego. Metoda płatności, w tym odroczone płatności, obok bezpieczeństwa transakcji, stała się elementem wpływającym na całokształt doświadczenia zakupowego klienta, co potwierdzają także takie serwisy jak PayU czy Allegro Pay. Jako operator OnePlace podobny trend obserwujemy także na rynku B2B, gdzie z tego typu usług płatniczych korzystają coraz częściej nie tylko kupujący, ale także dostawcy.

Najważniejszy trend roku

W e-commerce B2C obserwujemy trend zwiększania się częstotliwości dokonywanych zakupów. W zawieranych transakcjach internetowych poszukiwana jest przede wszystkim wygoda i prostota, a ta bazuje na nowych modelach biznesowych m.in. Q-commerce, które koncentruje się na błyskawicznej realizacji zamówień i obsłudze zwrotów. Dzięki technologii, optymalizacji łańcucha dostaw i wykorzystaniu rozproszonej sieci magazynów, coraz więcej firm korzysta z tej filozofii działania, właśnie na niej budując przewagę konkurencyjną.

Widoczny jest także rozwój technologii Visual Search, który umożliwia klientom odkrywanie i ocenę produktów na podstawie obrazów. W najbliższych latach, dzięki wykorzystaniu AI, może on zdominować sposób wyszukiwania produktów konsumpcyjnych w e-sklepach.

Lider / liderka roku

Lider wyznacza nowe trendy rynkowe i zawiesza poprzeczkę dla pozostałych graczy rynkowych. Konsumenci potwierdzają, że przywiązują coraz większą wagę do tego, by marki odpowiadały ich wartościom, przekonaniom i koncepcjom moralnym. W konsekwencji ma to wpływ na cały łańcuch dostaw i rynek dostawców B2B. W strategicznym obszarze umocnił się więc aspekt ESG i to w tym obszarze wypatrywałbym liderów. Kwestie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw oraz dbałości o środowisko stały się już elementem, nie tylko rządowych regulacji, ale i komunikacji do klientów i do rynku oraz wyznaczania przewagi konkurencyjnej.

Jako przykład możemy wskazać firmę Apple, która deklaruje długoterminowy cel, jakim jest zachowanie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym globalnym łańcuchu dostaw i cyklu życia każdego produktu do 2030 r. Zbliżone strategie realizują firmy Orange i Siemens, które swoje założenia i cele zaprezentowały na Procurement Festival: EBF Warszawa w listopadzie br.

Kacper Kukulski, e-commerce manager w Mindshare Polska

grafika

Wydarzenie roku

Jednym z wydarzeń, które bez wątpienia miało znaczący wpływ na rozwój e-commerce była sytuacja geopolityczna w Ukrainie. Gospodarka, w tym również e-handel znacznie przyspieszyły, doświadczając mniej zwinne i scyfryzowane organizacje. Mimo tych wyzwań, rok 2023 to także czas dynamicznego rozwoju narzędzi opartych o AI. Sztuczna inteligencja, diametralnie zmieniła podejście do promocji, kreacji i automatyzacji wielu procesów w e-commerce.

W mijającym roku na uwagę zasługuje również sukces systemu płatności mobilnych Blik, który w ciągu zaledwie kilku lat stał się liderem na polskim rynku płatności bezgotówkowych, prześcigając tradycyjne płatności kartami i przelewami. Mimo rosnącej konkurencji, tegoroczne raporty potwierdzają, że opcja ta jest najchętniej wybierana przez konsumentów podczas finalizacji zamówienia – udziały Blika w transakcjach bezgotówkowych w e-commerce wynoszą do 60 proc.

Rok 2023 pokazał także, że w kontekście wydatków reklamowych coraz ważniejszym kanałem stają się retail media. Pomimo trudności gospodarczych, tempo ich rozwoju nie zwolniło, a prognozy sugerują, że do 2024 roku wydatki na reklamę w retail media wzrosną o blisko 4 miliardy dolarów.

Kryzys roku

Rok 2023 to kolejny rok, w którym musieliśmy mierzyć się z kryzysami, które rozpoczęły się w roku poprzednim. W dalszym ciągu jesteśmy zaniepokojeni utrzymującą się na wysokim poziomie inflacją. Niepewnością napawa nas także sytuacja za wschodnią granicą. Te i wiele innych czynników nieustannie wpływają na decyzje Polaków. W mijającym roku praktycznie każdy konsument wprowadził zmiany w zarządzaniu swoimi finansami, a wg raportu "E-Commerce w Roku Kryzysu 2023" ponad połowa zmodyfikowała swoje strategie zakupowe. Polacy zaczęli bardziej skrupulatnie prowadzić budżet domowy i monitorować swoje wydatki, jednocześnie ograniczając te inwestycyjne.

Coraz częściej wybierali także smart-zakupy polegające na dokładnym analizowaniu potrzeb i poszukiwaniu najkorzystniejszych ofert. Handel elektroniczny stał się dla nich atrakcyjną alternatywą, umożliwiającą zminimalizowanie ryzyka zakupu dzięki darmowym zwrotom, odroczonym płatnościom i sprawdzonym miejscom zakupów.Sukces roku

Jako sukces roku wskazałbym rozwiązanie stworzone przez moją macierzystą spółkę GroupM, a które w moim mniemaniu stanowi istotną zmianę w myśleniu reklamodawców o własnej branży. Rozwiązanie, o którym mowa to metodologia pomiaru emisji dwutlenku węgla w branży reklamowej oraz globalny kalkulator emisji CO2, które pozwolą planistom mediów na mapowanie całkowitego śladu węglowego kampanii reklamowych od momentu ich opracowania po dostarczenie do wszystkich kanałów, formatów i na wszystkie rynki. W celu ujednolicenia podejścia do pomiaru w całej branży metodologia ma być udostępniona instytucjom i organizacjom zaangażowanym w dekarbonizację mediów. Zaprojektowana została, by na nowo zdefiniować dane na wszystkich pięciu etapach cyklu życia reklamy dla każdego z formatów, kanałów i rynków, zgodnie ze standardami Greenhouse Gas Protocol. To o tyle istotne, że nasza branża, mimo prowadzenia działań głownie w środowisku digitalowym – ma duży wpływ na generowanie emisji CO2. Łatwo o tym zapomnieć wysyłając kolejny brief przez internet. Co więcej, kwestią tą zaczynają interesować się sami klienci, także ci najwięksi – liderzy rynkowi wyznaczający standardy dla całej branży. Lider/liderka roku

Moim zdaniem, na tytuł Lidera Roku zasługują ex aequo Monika Król i Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezeska i prezes Polskiego Standardu Płatności (PSP), operatora systemu płatności mobilnych Blik. Choć Blik nie jest nowym rozwiązaniem, uważam go za jeden z największych sukcesów polskich fintechów. Pokazuje, jak doskonały pomysł i jego konsekwentna realizacja prowadzą do osiągania imponujących wzrostów biznesowych rok po roku. Co więcej, Pan Mazurkiewicz podkreśla, że celem jest, aby Blik stał się systemem płatności dostępnym dla użytkowników europejskich aplikacji bankowych. Patrząc na dotychczasową ekspansję, wydaje mi się to więcej niż prawdopodobne.Najważniejszy trend roku

Bez wątpienia trendem, który obserwowaliśmy był rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. AI stało się kluczowym elementem, który przekształca branżę, dostosowując doświadczenia użytkowników i usprawniając procesy biznesowe. Sztuczna inteligencja, wyposażona w narzędzia, takie jak: analiza danych, przetwarzanie języka naturalnego czy uczenie maszynowe, pozwala na indywidualizację działań marketingowych, utrzymanie lojalności klientów, automatyzację oraz efektywną sprzedaż. Już nie tylko czołowi gracze jak Amazon korzystają z AI w celu personalizacji rekomendacji produktów, optymalizacji logistyki czy kształtowania strategii cenowych.AI znajduje zastosowanie w e-commerce także poprzez segmentację klientów dla celów marketingowych oraz prognozowanie sprzedaży i popytu. Jej wdrożenie wymaga jednak strategicznego podejścia, które obejmuje wyznaczenie klarownego celu, identyfikację odpowiednich przypadków użycia, wykorzystanie ekspertyzy zewnętrznych partnerów oraz tworzenie kompleksowych rozwiązań.Prognoza na 2024 r.

Na ustach niektórych mógł pojawić się ironiczny uśmiech, kiedy Google po raz kolejny odroczyło termin przejścia do świata bez plików cookie. To, co miało nastąpić już wiele razy, znów zostało odsunięte w czasie. Niezależnie od tego, prędzej czy później nadejdzie jednak era bez ciasteczek, a wtedy moim zdaniem najbardziej zyskają retail media, które stają się coraz ważniejszym kanałem wydatków reklamowych. Pomimo gospodarczych trudności w pierwszej połowie 2023 roku, tempo rozwoju retail media nie zwolniło. Prognozy sugerują, że do 2024 roku wydatki na reklamę w tym kanale wzrosną o prawie 4 miliardy dolarów więcej niż pierwotnie przewidywano. Dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na rozszerzenia społecznościowe, umowy dotyczące telewizji połączonej (CTV), które dopiero zaczynają nabierać kształtów oraz rosnącemu zainteresowaniu wyświetlaniem programowym, wydatki na retail media poza witrynami w USA przekroczą 24 miliardy dolarów w 2027 roku, w porównaniu do 6,73 miliarda dolarów w 2023 roku. Wielkość kanału będzie zależała od stopnia skupienia sprzedawców na partnerstwach i pomiarach. Retail media rośnie tak szybko, że do 2027 roku będzie prawdopodobnie na równi z mediami społecznościowymi, jako drugi największy kanał wydatków.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele