Eksperci: kampania Adidas na mundial 2018 z sierpem i młotem „to głupota”

„Trzeba być naprawdę chorym, aby używać w marketingu symbolu, który używany był w związku z systemem, który ma na rękach krew setek milionów ludzi”, „nieświadomość, myślenie krótkowzroczne”, „głupota” - tak eksperci oceniają najnowszą kampanię Adidasa, która ma nawiązywać do strojów piłkarskiej drużyny z ZSRR w 1991 roku.

nb
nb
Udostępnij artykuł:
Eksperci: kampania Adidas na mundial 2018 z sierpem i młotem „to głupota”

Popularna na całym świecie marka sportowa Adidas wypuściła linię sukienek oraz koszulek z symbolem ZSRR oraz sowieckim herbem z sierpem i młotem. Linia powstała w związku ze zbliżającymi się mistrzostwami świata w piłce nożnej Rosja 2018.

W cenie 90 dolarów można kupić czerwone koszulki oraz sukienki z logo ZSRR oraz z herbem z sierpem i młotem, który znajduje się na piersi. Koszulka dostępna jest w wersji z  rękawami oraz bez.

Na stronie znajduje się opis „sportowej sukienki inspirowanej piłką nożną”: „Aby uczcić turniej w 2018 roku w Rosji". Adidas przekształca archiwalne koszulki piłkarskie w elementy mody. Ta sukienka czerpie inspirację ze strojów sportowych z 1991 roku, noszonych przez Związek Radziecki i ponownie wprowadza inspirowany sportem styl z oddychającą siateczką. Bawiąc się oryginalnymi detalami, letnia sukienka jest ozdobiona haftowanym herbem federacji, nadrukiem ZSRR i numerem 11 z tyłu.”

Natomiast opis „dwukolorowej koszulki z motywem piłkarskim z 1991 r. ZSRR” brzmi następująco: „Dopasowany krój inspirowany wyglądem damskiej koszulki (z czasów ZSRR). Stworzony według wzoru koszulek piłkarskich Związku Radzieckiego w 1991 roku”. Koszulka ma na sobie grafikę ZSRR i numer 9 z tyłu.

Eksperci bezlitośni

Pytani przez Wirtualnemedia.pl, eksperci mają jednoznaczną opinię na temat kampanii, która używa symboli komunistycznego systemu do celów marketingowych.

- Trudno domyślać się, co znajduje się w mózgu tego chorego człowieka, który to wymyślił. Trzeba być naprawdę chorym, aby używać w marketingu symbolu, który używany był w związku z systemem, który ma na rękach krew setek milionów ludzi. Patrząc jednak na niski poziom świadomości historycznej tzw. elit zachodnich, mnie to nie dziwi. Przykładem jest choćby niedawne wystąpienie Jean-Claude’a Junckera w związku z rocznicą urodzin Karola Marksa. Takie postępowanie wynika z nieświadomości tego, co stoi za tymi symbolami - komentuje Zbigniew Lazar, manager i ekspert ds. komunikacji i PR, prezes i założyciel Modern Corp.

Dodaje jednocześnie: - Dobrze jest wywołać poruszenie w przypadku marki, która chce zaistnieć na rynku. Tak było na przykład z United Colors of Benetton, która początkowo wzbudzała duże kontrowersje. W tym przypadku chodzi raczej o nieświadomość i brak wiedzy, co te symbole reprezentują. Ktoś chyba pomyślał, że i jedno i drugie – czyli komunizm i Mundial – mają związek z  Rosją i dobrze jest to powiązać. Zachodowi wmówiono, że jedynym zbrodniarzem podczas II wojny światowej był Hitler i faszyzm, a tymczasem oba te zbrodnicze systemy powinny być oceniane na równi. To nieświadomość, myślenie krótkowzroczne. Działanie takie to pokłosie tego, że od wielu dziesiątek lat edukacja historyczna w szkołach jest taka, a nie inna.

Marek Skała, medioznawca i ekspert PR ocenia sprawę jeszcze ostrzej: - Dobrze, że koszulki nie nawiązują do 1952 roku, wtedy można by wydrukować na koszulkach Stalina i wyszłaby z tego jeszcze głupsza kampania. To ewidentna prowokacja z jednej strony, a z drugiej postawienie na zysk. Podejrzewam, że te koszulki będą się cieszyły popularnością w Rosji.Medioznawca uważa, że takie stroje nie wszystkich mogą urazić, ale należy mieć to na uwadze: - W moim odczuciu to połączenie chciwości i braku wrażliwości na to, że ten system jest winien śmierci milionów ludzi. Wiadomo że dzisiejsza Rosja patrzy na to inaczej, tam koszulki mogą być hitem - twierdzi.

grafika

 

grafika

Natomiast Maciej Mrozowski prof. Uniwersytetu Warszawskiego dziwi się, że ubrania zostały wyprodukowane przez niemiecki koncern.

- Dziwi mnie to, bo Niemcy nie lubili komunistów, przecież Związek Radziecki pokonał Hitlera i doprowadził do podziału Niemiec. Sądzę, że w kulturze Niemiec, starszego pokolenia jest głęboko zakodowana niechęć do komunizmu. Myślę, że takie zagranie to albo głupota, która jest prowokacją, albo prowokacja, która jest głupotą. Świadczy o tym, że marketing nie szanuje żadnych systemów wartości - komentuje Mrozowski. Kończy: - Jest jasne, że Adidas celuje w młode pokolenie, ponieważ starsi nie będą kupować butów, koszulek i sprzętu sportowego, tylko młodzi dla których historia jest daleką przeszłością. Oni urodzili się w wolnych Niemczech i nie pamiętają poprzedniego systemu. Sądzę, że ten ruch to przesada - puentuje Mrozowski.

Na kampanię jak na razie zareagowało jedynie Ministerstwo Spraw Zagranicznych Litwy, które na Twitterze napisało: „Wciąż istnieją chorzy na nostalgię po imperium - tylko jakoś nieoczekiwanie należy do nich Adidas”.

Teraz Adidas, wcześniej Reserved

Marka nie jest pierwszą, która sięgnęła do kontrowersyjnych symboli historycznych, nawiązujących do systemu, w związku z którego działalnością zginęły miliony ludzi. Wcześniej na kontrowersyjny pomysł wpadła firma LPP (producent marki Reserved), która wyprodukowała koszulę w stylu militarnym, przypominającą strój hitlerowców. Koncern po burzy w mediach społecznościowych wycofał ją ze sprzedaży i przeprosił za sytuację.

nb
Autor artykułu:
nb
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów