Polscy użytkownicy Facebooka będą mogli dodatkowo odwoływać się od zablokowania wpisów i profili

Ministerstwo Cyfryzacji zawarło z Facebookiem umowę przewidującą uruchomienie punktu kontaktowego dla polskich użytkowników serwisu. Platforma ma pozwalać internautom na dodatkowe odwołanie się od decyzji Facebooka w wypadku usunięcia kont lub zamieszczonych na nich kontrowersyjnych treści, a wniosek ma zostać rozpatrzony w ciągu 72 godzin.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Polscy użytkownicy Facebooka będą mogli dodatkowo odwoływać się od zablokowania wpisów i profili

O zawarciu odpowiedniego porozumienia z Facebookiem poinformował podczas konferencji minister cyfryzacji Marek Zagórski w obecności Markusa Reinischa, wiceprezesa Facebooka ds. polityki publicznej w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Prace resortu związane z uruchomieniem punktu kontaktowego dla użytkowników Facebooka były prowadzone od kilku miesięcy. Teraz doszło do podpisania odpowiedniej umowy.

W założeniach zapowiadana platforma będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.

72 godziny na rozpatrzenie

Z punktu kontaktowego będzie można skorzystać jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Minister Zagórski zaznaczył podczas konferencji że na razie współpraca i możliwości odwołania będą ograniczone do takich treści jak mowa nienawiści czy fake newsy.

Warunek drugi - użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o usunięciu profilu czy treści, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.

- Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – wyjaśnia Zagórski.

Według planów po uruchomieniu punktu kontaktowego decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o własne standardy społeczności.

Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a te, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, będą odblokowane. Według zapewnień w przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku Facebook zrobi wszystko, by przesłać do punktu kontaktowego uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.

Formularz na stronie NASK

MC zapowiada, że planowany punkt kontaktowy zostanie uruchomiony w najbliższym czasie, w trakcie konferencji nie podano jednak dokładnych terminów. Według nieoficjalnych informacji uzyskanych przez Wirtualnemedia.pl zapowiedziane rozwiązanie jest na ostatnim etapie realizacji, a punkt kontaktowy powinien wystartować najpóźniej w styczniu 2019 r.

Punkt kontaktowy ma być prowadzony przez NASK. Na dedykowanej stronie użytkownicy będą musieli wypełnić stosowny formularz i potwierdzić go za pomocą własnego profilu zaufanego.

MC przyznaje, że oprócz Facebooka prowadzi obecnie rozmowy także z innymi największymi platformami społecznościowymi takimi jak Twitter oraz Google. W przyszłości punkt kontaktowy może zostać zatem rozbudowany o możliwość kontaktu z kolejnymi serwisami i aplikacjami social media.

Resort cyfryzacji zaprzecza jakoby za stworzeniem pierwszego punktu kontaktowego Facebooka w Polsce stał fakt, że w naszym kraju pojawia się wyjątkowo wiele agresywnych i hejterskich treści. Zaznacza jedynie, że polski oddział serwisu był w tej sprawie bardzo życzliwy i skłonny do współpracy w kwestii udostępnienia użytkownikom dodatkowych narzędzi w komunikacji z serwisem.

Wokół funkcjonowania Facebooka w Polsce pojawiały się w przeszłości kontrowersje związane z zamieszczanymi tam treściami. W listopadzie 2016 r. serwis zablokował konta organizacji prawicowych związane z Marszem Niepodległości, z kolei w kwietniu br. usunął treści promujące ONR oraz Narodowe Odrodzenie Polski. W kilku wypadkach po odwołaniach Facebook przywrócił w serwisie kontrowersyjne wpisy.

W III kwartale br. Facebook zanotował przychód na poziomie ponad 13,5 mld dol., a zysk netto wzrósł do ponad 5,1 mld. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to obecnie blisko 2,3 mld.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"