Ruszyły testy sekcji Facebook News, treści od 200 wydawców. „Zuckerberg stawia na współpracę zamiast konfrontacji”

Facebook rozpoczął próby nowej sekcji o nazwie Facebook News, która ma oferować użytkownikom wyselekcjonowane treści pochodzące od wydawców. Na liście jest ponad 200 mediów, wśród nich „Wall Street Journal” i „Washington Post”, część otrzyma zapłatę do 3 mln dol. rocznie. - Facebook News to dowód na to, że serwis Marka Zuckerberga woli współpracę z wydawcami niż konfrontację z nimi. Ale nowy projekt może skazać media na uzależnienie od humorów Facebooka, a użytkowników serwisu zamknąć w informacyjnych bańkach - oceniają eksperci w rozmowach z Wirtualnemedia.pl.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

O możliwości wprowadzenia przez Facebook nowej sekcji newsowej mówiło się na rynku od kilku miesięcy. W piątek serwis poinformował oficjalnie o rozpoczęciu pierwszych prób tego projektu.

Wybrane miasta, ponad 200 wydawców

Facebook News jest dostępny jako osobna sekcja w mobilnej aplikacji Facebooka, z której na razie mogą korzystać jedynie mieszkańcy kilku dużych miast w USA - Nowego Jorku, Los Angeles, Chicago, Dallas-Fort Worth, Filadelfii, Houston, Waszyngtonu, Miami, Atlanty i Bostonu.

Zakładka składa się z kilku segmentów. W jednym z nich zamieszczane są najbardziej aktualne wiadomości dotyczące bieżących wydarzeń na całym świecie, inne sekcje są poświęcone na materiały z określonych dziedzin, takich jak biznes, nauka, sport, technologie, rozrywka czy zdrowie. Facebook zaznacza, że użytkownicy mogą swobodnie decydować o rodzaju treści jakie chcą widzieć w Facebook News łącznie z blokowaniem określonych sekcji które ich nie interesują.

Zgodnie z planem treści w Facebook News będą w wysokim stopniu spersonalizowane, przy doborze najciekawszych materiałów będzie współpracowało 10 doświadczonych dziennikarzy zatrudnionych przez serwis, o reszcie zaś zdecyduje odpowiedni algorytm. Według zapowiedzi wprowadzenie Facebook News nie oznacza, że z News feedu na kontach użytkowników znikną bieżące wiadomości – nadal będą one tam widoczne w dotychczasowej postaci.

Obecnie w próbnej wersji wersji Facebook News znajdują się treści od ponad 200 wydawców. Wśród nich są „The Wall Street Journal”, „Washington Post”, ABC, NBC, BuzzFeed i „Chicago Tribune”. Kontrowersje w amerykańskiej prasie wzbudził fakt, że wśród partnerów Facebook News znalazł się także prawicowy serwis Breitbart News posądzany o publikowanie nieprawdziwych teorii spiskowych oraz fake newsów. Jednak przedstawiciele Facebooka wyjaśniają, że muszą współpracować także z mediami o skrajnych poglądach po to, aby użytkownicy mieli jak najpełniejszy obraz świata widziany z różnych punktów widzenia.

Treści w Facebook News są prezentowane w różnych formach. Część to newsy i pełne materiały przygotowywane przez wydawców, część zaś to jedynie zapowiedzi pewnych artykułów wraz z linkami prowadzącymi bezpośrednio na internetowe strony poszczególnych mediów. Według wcześniejszych i obecnych doniesień medialnych wybranym wydawcom Facebook będzie płacić za współpracę kwotę od 1 do 3 mln dol. rocznie.

Facebook idzie na współpracę z mediami

W rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl eksperci rynku mediów i segmentu social media z pewną rezerwą spoglądają na nowy projekt Facebooka. Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (DigitalFlow.pl) oraz były zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej” ds. online zwraca uwagę na to, że Facebook News to część taktyki Facebooka zakładającej współpracę, a nie konfrontację z wydawcami.

- Za wcześnie oceniać jaki to będzie mieć wpływ na media, użytkowników serwisu i jak wydawcy zareagują na Facebook News – przyznaje Paweł Nowacki. - Po pierwsze to wciąż test i to dostępny tylko w części miast USA. Po drugie nie wiadomo do końca dlaczego w tym strumieniu są newsy od wydawców takich jak Conde Nast, BuzzFeed czy Wall Street Journal, a także Dow Jones i Blooomberg, ale nie ma Reutersa, Associate Press (agencje informacyjne) czy newsów z NYT. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek będą w takim projekcie małe podmioty, zasadnym stanie się wtedy pytanie o dalszą obecność profili mediów tworzących treści na Facebooka. Jednym płacą, innym nie...

Zdaniem naszego rozmówcy Zuckerberg jest pod ostrzałem mediów i polityków po aferze z Cambridge Analitica, a także za rozpowszechnianie przez FB fake newsów w wyborach prezydenckich w 2016 r. i dlatego chyba woli współpracować z nimi.

- Wielkie platformy technologiczne z USA są obiektem krytyki, cześć demokratów chce postępowania antytrustowego, wydawcy w Europie twardo bronią swojego contentu, a dyrektywa ds. praw autorskich wymusza uzyskiwanie licencji – wylicza Nowacki. - Warto też zwrócić uwagę, że Facebook obrał taktykę współpracy z mediami, czyli chce płacić za ich newsy w przeciwieństwie do Google. Apple już zatrudnia spore grono dziennikarzy, by tworzyli Apple News, ostatnio okazało się, że i Linkedin tworzy swój newsroom i zatrudnia profesjonalnych dziennikarzy. Google nie chce się poddać nowym regulacjom, a jego ostatnie ruchy pokazują, że raczej idzie na zwarcie z mediami – świadczy o tym zmiana sposobu prezentacji treści w wynikach wyszukiwania we Francji od 24 października br., byleby nie dzielić się przychodami z wydawcami, czyli nie płacić obowiązującej licencji.

Ekspert zaznacza, że w tym samym czasie Facebook, Apple i Linkedin (przypomnijmy, że MSN.com płaci mediom – także w Polsce – za wykorzystane treści) próbują współpracować, zrozumieć punkt widzenia mediów.

- Reasumując Mark Zuckerberg skorzystał na tym, że rozpoczął dialog z mediami (słynna rozmowa z Mathiasem Dopfnerem z Axel Springer https://www.wirtualnemedia.pl/mark-zuckerberg-chce-wprowadzic-do-facebooka-jakosciowe-dziennikarstwo-i-placic-wydawcom-dlaczego,7171094284269697a), ale co z tego wyjdzie dla FB, mediów i użytkowników jeszcze nie wiemy – zaznacza Nowacki.

Piaskownica Zuckerberga i bańki informacyjne

Anna Robotycka, managing partner w F11 Agency/AMIN Worldwide w rozmowie z nami nie ukrywa swojej wyraźnej rezerwy wobec nowego projektu Facebooka.

- Jestem raczej sceptyczna wobec tego projektu, zwłaszcza z punktu widzenia wydawców – przyznaje Anna Robotycka. - Najpierw mieliśmy Instant Articles, później newsy zniknęły z News Feed, a w 2018 roku FB nadał priorytet treściom znajomych i rodzin użytkowników, niwelując tym samym zasięg informacji i newsów. Facebook to nie nasza piaskownica, to piaskownica Marka Zuckerberga, który non stop wydawcom zabiera zabawki i zmienia reguły gry.

To, co dla ekspertki jest niepokojące to fakt, że w założeniach FB News zakłada wynagrodzenie dla części wydawców, nie dla wszystkich. Po drugie FB staje się dla wydawców agregatem, ale słabym źródłem ruchu.

- Jak to określił jeden z komentatorów FB to sprytna rura, która zasysa treści, traktując wydawców jak „ghost writerów" – podkreśla Robotycka. - Od strony użytkownika również jestem sceptyczna, ponieważ FB News w swoim założeniu ma utrzymywać nas (oczywiście malując przed nami wizję personalizacji i pełnej kontroli nad doborem treści) w bańce informacyjnej, zmniejszając widoczność treści, z którymi się nie zgadzamy czy nawet potencjalnie nie zgadamy. Innymi słowy personalizacja i działanie algorytmu dopasowującego treści zabije wielowymiarowość świata przedstawianego przez rzetelne dziennikarstwo – przewiduje Robotycka.

W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"