Fałszywe opinie o produktach w Google i na Facebooku. UOKiK stawia zarzuty dwóm firmom

Prezes UOKiK postawił firmom marketingowym Opinie.pro i SN Marketing zarzuty handlowania wytwarzanymi prze siebie rzekomymi opiniami klientów, zamieszczanymi na platformach internetowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Fałszywe opinie o produktach w Google i na Facebooku. UOKiK stawia zarzuty dwóm firmom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie podkreśla, że zarzuty wobec spółek Opinie.pro i SN Marketing to efekt prowadzonego od kilku miesięcy postępowania sprawdzającego zasady współpracy m.in. w ramach tzw. marketingu szeptanego czy usługi polegającej na „gwarantowaniu oryginalnych, wiarygodnych opinii”.

Agencje pakietowo sprzedawały fałszywe opinie w internecie

Obie firmy oferują zamieszczanie na różnych platformach internetowych, m.in. Google, Google Maps, Facebooku i Tripadvisor, fałszywych opinii o produktach i usługach swoich klientów. Według ustaleń UOKiK spółki tworzą lub pozyskują opinie, których wystawienie nie poprzedzono sprawdzeniem produktów lub usług.

- „Nasze działanie prowadzone jest w pełni anonimowo, a dbanie o dyskrecję wpisane zostało w politykę firmy… Usługa, którą oferujemy, polega na tworzeniu profesjonalnych, pozytywnych opinii… Zawiera zdania pojedyncze i złożone, napisane zgodnie z zasadami języka polskiego” - tak reklamowała się jedna z agencji.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wojtek-przezdziecki-ojwojtek-youtube-influencerzy-scam-wkladki,7169847918540929a ##

Fałszywe opinie są oferowane w pakietach - po 5, 10, a nawet 200 wpisów. Agencje rozliczają się z klientami na podstawie wystawianych faktur, bez zawierania stałych umów współpracy.

Zarzuty wobec Opinie.pro i SN Marketing mogą prowadzić do nałożenia kar wynoszących do 10 proc. rocznych obrotów każdej firmy.

- Renoma przedsiębiorców powinna opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Działania obu spółek sprawiają, że reguły uczciwej gry zostają zakłócone - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Fałszywe opinie mogą niestety wywoływać błędne wrażenie, że są autentycznymi komentarzami osób, które skorzystały z oferty. Mogą więc sztucznie zawyżać oceny, a tym samym wprowadzać w błąd i prowadzić do decyzji zakupowych, których klienci nie podjęliby, gdyby zdawali sobie sprawę, że są wymyślone i kupione. Takie działania mogą zniekształcać zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/vectra-usluga-bezpieczny-internet-reklamacja-jak-odzyskac-pieniadze-zarzut-uokik,7169847786575489a ##

Wiosną ub.r. UOKiK informował, że w wyniku jego działań serwisy Ceneo.pl i Opineo.pl zgodziły się zmienić zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów - zrezygnowały z ukrywania części opinii i ocen negatywnych oraz nieuwzględniania ich w statystykach.

UOKiK radzi ws. opinii internetowych

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamieszczono listę rad dla osób przeglądających w internecie wpisy o produktach i usługach:

1. Recenzje wystawione przez osoby bez zdjęć profilowych, z kont fikcyjnych np. ze zdjęciami modeli lub modelek powinny wzbudzić twoją czujność.
2. Bądź sceptyczny, jeśli opinia, którą czytasz, jest częścią gwałtownego wzrostu liczby komentarzy o danym produkcie lub usłudze.
3. Zwracaj uwagę na sposób pisania opinii. Ostrożnie podchodź do komentarzy przyznających 5 gwiazdek, bez szczegółowego opisu albo bardzo lakonicznych np. polecam, super sprzedawca.
4. Zwróć uwagę, czy zasady i warunki publikowania i moderowania opinii są jasne i jednoznaczne. W szczególności, kto może wystawić ocenę, czy są to tylko osoby, które dokonały zakupu.
5. Unikaj sprzedawców, którzy zachęcają do składania wyłącznie opinii o określonej treści np. pozytywnych.
6. Jeśli zostałeś poproszony o wystawienie opinii w zamian za określone korzyści rzeczowe lub finansowe - oznacz, że jest to komentarz po otrzymaniu zachęty. Zwróć uwagę również, czy sklep, któremu wystawiasz ocenę, oznacza takie opinie w wyróżniający się sposób.
7. Jeśli zostałeś poproszony o wystawienie opinii w sprawie towaru, z którego nie korzystałeś - nie rób tego, bo zostaniesz wykorzystany przez nieuczciwego przedsiębiorcę.
8. Zawiadom UOKiK, jeśli notorycznie spotykasz się z manipulowaniem prawdziwymi opiniami np. poprzez blokowanie czy opóźnienie publikacji - najczęściej negatywnych komentarzy - pod pretekstem rozpoznawania problemu.

Zaznaczono, że fałszywe opinie są tworzone na wzór opinii wystawianych przez prawdziwych konsumentów, są jednak pisane „na zamówienie”, często w hurtowych ilościach. Mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne, w zależności od celu, jaki marka chce osiągnąć.  

Z kolei fałszywe zdjęcia - podobnie jak opinie - wprowadzają w błąd i ich zamieszczanie może być uznane za niezgodne z prawem. UOKiK podkreślił, że opracowywanie zestawu komentarzy przez sprzedawcę, a następnie zlecanie ich zamieszczania w sieci jest niezgodne z prawem. - W praktyce wygląda to na pozorowanie zamieszczania komentarzy przez różne podmioty, z różnych kont, podczas gdy faktycznie opracowuje je sprzedawca lub inny podmiot na jego zlecenie - stwierdzono w komunikacie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+