"Gazeta Wyborcza" bez kolejnego rekordu subskrypcji. Kurczy się druk

W zeszłym kwartale przychody "Gazety Wyborczej" z subskrypcji i reklam cyfrowych zmalały o ponad 3 proc. Liczba subskrybentów cyfrowych "GW" mocno wzrosła, ale nie przebiła rekordu sprzed kwartału. Agora zamyka swoją ostatnią drukarnię, dlatego zarabia coraz mniej z usług poligraficznych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
"Gazeta Wyborcza" bez kolejnego rekordu subskrypcji. Kurczy się druk
Fot. materiały prasowe Agory

Segment prasowy grupy Agora w trzecim kwartale 2025 roku wypracował 51,9 mln zł, co wobec 56,4 mln przed rokiem oznacza spadek o równe 8 proc. W skład tego pionu wchodzi "Gazeta Wyborcza", kilka czasopism (m.in. "Wysokie Obcasy Extra" i "Książki. Magazyn do czytania") oraz warszawska drukarnia.

Kwartalne przychody ze sprzedaży "GW" i czasopism zmniejszyły się rok do roku o 5,7 proc. do 23 mln zł. To konsekwencja przede wszystkim malejącej sprzedaży egzemplarzowej "Wyborczej". Jak niedawno opisywaliśmy, według danych PBC w trzecim kwartale br. średnia sprzedaż ogółem "GW" wynosiła 25 676 egz., po spadku rok do roku o 17,33 proc.

Z kolei wpływy reklamowe zmalały r/r minimalnie: o 0,6 proc. do 15,4 mln zł. W raporcie Agory podano, że to głównie efekt spadku wpływów z reklam w internetowej wersji "GW", przy jednoczesnym wzroście w jej wersji papierowej.

Agora zamyka drukarnię

Na pozostały obszar segmentu prasowego w minionym kwartale przypadło 12 mln zł przychodów, podczas gdy rok wcześniej było to 14,8 mln. Według Agory to konsekwencja spadku wpływów z organizacji eventów.

Mocno maleje też biznes drukarski firmy. W pierwszych trzech kwartałach br. osiągnął już tylko 14,6 mln zł, o 30,1 proc. mniej niż przed rokiem (20,9 mln).

Ten obszar w najbliższych kwartałach w praktyce zniknie, ponieważ Agora zamyka swoją ostatnią drukarnię, położoną w Warszawie. Pod koniec sierpnia przeniosła druk "Gazety Wyborczej" do dwóch drukarni Polska Press, z którą podpisała 5-letnią umowę. Zapowiedziała, że będzie na tym oszczędzać ok. 6 mln zł rocznie.

Natomiast w swoim warszawskim zakładzie Agora przeprowadziła zwolnienie grupowe obejmujące prawie 50 pracowników. Kosztowało to firmę 2,7 mln zł.

Spadek w obszarze cyfrowym

W ostatnich latach liczba subskrybentów cyfrowych "Gazety Wyborczej" oscylowała wokół 300 tys. Pierwszy raz ten pułap osiągnęła pod koniec 2022 roku, zaś w 2024 roku nastąpiły spadki znacznie poniżej owego poziomu.

Sytuacja mocno zmieniła się wiosną br., gdy w czasie finiszu kampanii przed wyborami prezydenckimi wzrosło zainteresowanie tematyką polityczną. Liczba subskrybentów cyfrowych "Wyborczej" podskoczyła z 288 tys. na koniec marca do 320,2 tys. trzy miesiące później. To rekordowy wynik w historii "GW".

W minionym kwartale nastąpił niewielki spadek: do 317,6 tys. subskrybentów cyfrowych na koniec września. Przy czym rok do roku ich liczba poszła w górę o 9,1 proc., z 291 tys. na koniec września ub.r.

Łączne przychody cyfrowe "Gazety Wyborczej", z subskrypcji i reklam, w zeszłym kwartale wyniosły blisko 18,1 mln zł. W porównaniu do prawie 18,8 mln zł rok wcześniej zmalały o 3,7 proc. Zaś ich udział w całkowitych przychodach "GW r/r poszedł w górę o 1,8 pkt proc. do 44,6 proc.

Natomiast w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku "Wyborcza" wypracowała prawie 53,7 mln zł wpływów cyfrowych, wobec 54,5 mln przed rokiem. Ich udział w całkowitych przychodach dziennika zwiększył się o 0,9 pkt proc. do 46,7 proc.

Więcej z reklam

Segment prasowy Agory w pierwszych trzech kwartałach br. zanotował ogółem 138,1 mln zł przychodów, o 8,2 proc. mniej niż przed rokiem. Przychody ze sprzedaży "Gazety Wyborczej" i czasopism poszły w dół o 6,9 proc. do 70,4 mln zł.

Za to przychody reklamowe zwiększyły się o 3,6 proc. do 43,1 mln zł. Agora zaznaczyła, że wzrosły wpływy z reklam zarówno w drukowanej, jak też internetowej wersji "GW".

Cała grupa kapitałowa Agora w trzecim kwartale 2025 roku wypracowała wzrost przychodów o 10,2 proc. do 368,6 mln zł, głównie dzięki wyższym wynikom kin Helios i z dystrybucji filmów. Strata netto firmy zmalała z 11,5 do 5,3 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Gazeta Wyborcza" opisała leki szefa BBN. Minister zapowiada postępowanie

"Gazeta Wyborcza" opisała leki szefa BBN. Minister zapowiada postępowanie

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?
Materiał reklamowy

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera