GfK: polski rynek kosmetyków dla mężczyzn wart 780 mln zł

W okresie od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r. konsumenci w Polsce przeznaczyli ponad 780 mln zł na zakupy produktów dla mężczyzn do pielęgnacji twarzy i ciała, co stanowiło 1-proc. wzrost w stosunku do poprzedniego analogicznego okresu - wynika z danych GfK.

km
km
Udostępnij artykuł:
GfK: polski rynek kosmetyków dla mężczyzn wart 780 mln zł
fot. Shutterstock.com

Analizowana kategoria obejmuje 7 segmentów: żele pod prysznic i płyny do kąpieli, szampony i żele do ciała (2w1, 3w1), dezodoranty, mleczka i toniki do twarzy, kremy do rąk i ciała, szampony oraz produkty do golenia typu pianki, żele, kremy, mydła.

Najbardziej dynamicznie rozwija się segment szamponów i żeli do ciała typu 2w1 lub 3w1, gdzie wzrost wartościowy w analizowanym okresie osiągnął poziom 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Spośród wszystkich badanych segmentów, nabywcy przeznaczyli prawie połowę swoich wydatków z koszyka kosmetyków męskich na dezodoranty męskie, jednakże to segment szamponów żelowych odnotował najwyższy udział wolumenowy w okresie od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r., równocześnie odnotowując największą dynamikę wzrostu wolumenu w badanym okresie (+23 proc.).

Cała kategoria kosmetyków dla mężczyzn wzrosła ilościowo o 5 proc. Dynamiczny wzrost całej kategorii obserwowany jest w ostatnich trzech latach, choć aktualnie dynamika zarówno ilościowa, jak i wartościowa zakupów nieco spadła, ale w dalszym ciągu spodziewany jest trend wzrostowy.

grafika
grafika

W badanym okresie przeciętni nabywcy zaopatrywali się w kosmetyki dla mężczyzn średnio 4 razy w ciągu roku, ale wydali na nie mniej o 4 proc. niż w analogicznym okresie rok wcześniej - w sumie 39,3 zł za l/kg. Wraz z obniżką średniej ceny następowały częstsze zakupy (+2 proc.), szczególnie widoczne w segmentach szamponów i żeli do ciała oraz mleczek i toników do twarzy (+7 proc.).

Podczas pojedynczej wizyty w sklepie koszyk klienta z kosmetykami męskimi wart był 11,50 zł (11,70 zł w roku ubiegłym) i równał się 0,3 l/kg (wzrost wolumenu o 3 proc.). W okresie ostatnich 12 miesięcy wydatki poniesione przez pojedynczego nabywcę na artykuły do pielęgnacji twarzy i ciała przeznaczone dla mężczyzn wzrosły o 1 proc., odzwierciedlając tym samym wzrost zakupionego wolumenu (+5 proc.).

Analizując miejsca zakupów kosmetyków dla mężczyzn, największe znaczenie pod względem udziałów w całej kategorii miały drogerie/perfumerie z udziałem wartościowym 39 proc. i wolumenowym 35 proc. (wzrost wartości o 1,2 proc. i wolumenu o 7,5 proc.). W drugiej kolejności nabywcy dokonywali zakupów w hipermarketach i dyskontach, których udział wartościowy wyniósł kolejno 23 proc. i 16 proc., zaś wolumenowy - 22 proc. i 23 proc.

W analizowanym okresie klienci hipermarketów wydawali mniej o 6 proc. oraz mniej kupowali o 5 proc. męskich produktów kosmetycznych. Inaczej wygląda sytuacja dyskontów, które mogą się pochwalić najwyższym tempem wzrostu wartości (+18 proc.) i wolumenu (+19 proc.). Pozostałe kanały dystrybucyjne miały marginalne znaczenie, za wyjątkiem supermarketów, których udział wydatków i wolumenu nie przekroczył 12 proc. w omawianej kategorii.

Kosmetyki dla mężczyzn kupują najczęściej kobiety (54 proc.), w wieku 30-39 lat, głównie z obszarów wiejskich oraz posiadające średni dochód na osobę 1000-1999 zł. Były one odpowiedzialne za najwyższy wolumen zakupów analizowanych produktów kosmetycznych.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z - prowadzonego w ramach Panelu Gospodarstw Domowych - Panelu Indywidualnego GfK. Jego próbę stanowi 11 tys. respondentów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji