Grupa Ergis po czterech kwartałach 2013: Dalszy rozwój sprzedaży i znaczący wzrost wyników operacyjnych

GRUPA ERGIS PO CZTERECH KWARTAŁACH 2013: DALSZY ROZWÓJ SPRZEDAŻY I ZNACZĄCY WZROST WYNIKÓW OPERACYJNYCH

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Grupa ERGIS, lider przetwórstwa tworzyw sztucznych w Europie Środkowo–Wschodniej, zanotowała po czterech kwartałach 2013 roku przychody w wysokości 673,3 mln zł (czyli o 6,4% wyższe niż rok wcześniej), zysk operacyjny sięgający 25,4 mln zł (czyli o 72,7% wyższy niż po czterech kwartałach 2012 roku) oraz zysk netto w wysokości 11,4 mln zł, czyli o 54% wyższy niż rok wcześniej.

Wzrost rentowności jest rezultatem osiągnięcia planowanego poziomu sprzedaży folii nanoErgis oraz zwiększenia wolumenu sprzedaży i podjętych działań reorganizacyjnych w biznesie folii twardych, produkcja których została częściowo przeniesiona z Berlina do Wąbrzeźna.

Grupa realizuje obecnie istotną inwestycję, polegającą na uruchomieniu przed końcem I kwartału 2014 roku drugiej linii do produkcji folii nanoErgis w Oddziale w Oławie. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 18 mln zł, a jej uruchomienie planowane jest na koniec I kwartału 2014 roku.

WYNIKI FINANSOWE – SZCZEGÓŁY

Wyniki finansowe Grupy ERGIS po trzech kwartałach 2013 roku przedstawia poniższa tabela:

Grupa Ergis zanotowała dobre wyniki finansowe, zarówno w IV kwartale 2013 roku, jak i narastająco po czterech kwartałach.

W IV kwartale 2013 ceny głównych surowców strategicznych (PVC, DINP, LLDPE, PET) były nieznacznie niższe zarówno w stosunku do poprzedniego kwartału, jak i do analogicznego kwartału ubiegłego roku (tylko cena LLDPE była nieznacznie wyższa niż w IV kwartale 2012). Spadek cen żadnego z surowców nie przekroczył jednak 10%. W efekcie można podsumować, że sytuacja surowcowa w IV kwartale 2013 była sprzyjająca. Również w skali całego roku ceny surowców (poza LLDPE) były stabilne.

Przychody ze sprzedaży Grupy za cztery kwartały wzrosły o 6,4% w porównaniu do osiągniętych rok wcześniej, przy nieznacznie wyższym (o 0,09%) średnim kursie euro.

Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży opakowań przemysłowych o 20,3%, wynikający ze wzrostu sprzedaży folii stretch (o 23,6%), co jest rezultatem rozwoju sprzedaży innowacyjnej 33-warstwowej folii nanoErgis. Wzrost sprzedaży opakowań drukowanych o 7,2% jest z kolei wynikiem lepszego wykorzystania zainstalowanych mocy produkcyjnych. Zanotowany 3,6-proc. wzrost sprzedaży twardych folii opakowaniowych to rezultat stopniowej odbudowy pozycji na rynku. Spadek sprzedaży folii miękkich PVC (o 3,1%) dotyczy głównie asortymentów związanych z budownictwem (folie okleinowe, folie podkładowe do tapet). Spadek sprzedaży w pozycji „pozostała sprzedaż” (o 25,6%) wynika z wycofania się Grupy ze sprzedaży paneli i parapetów oraz rezygnacji z produkcji i dystrybucji tapet.

Podsumowanie roku 2013 dla Grupy wypada dobrze pod względem rentowności operacyjnej. Na wyraźnie wyższym poziomie ukształtowały się zysk z działalności operacyjnej, który wzrósł o 72,7%, do 25,4 mln zł oraz EBITDA, który wyniósł 46,5 mln wobec 35,4 mln zł w roku 2012 (wzrost o 31,6%).

Poprawa rentowności dotyczy segmentu wyrobów opakowaniowych i miała miejsce zarówno w Jednostce Dominującej, jak i głównych spółkach zależnych. Wzrost rentowności jest rezultatem zwiększenia wolumenu sprzedaży, podjętych działań reorganizacyjnych, przeprowadzonych głównie w biznesie folii twardych (w tym relokacji środków produkcji z Niemiec do Polski), a także sukcesami w sprzedaży  folii  nanoERGIS..  

Mimo niekorzystnego wpływu niezrealizowanych różnic kursowych (w 2012 roku różnice kursowe powiększały zysk brutto o 5,3 mln zł, natomiast w 2013 roku pomniejszyły o 1,4 mln zł), zysk brutto wyniósł 15,2 mln zł wobec 10,2 mln zł rok wcześniej (wzrost o 49%). Zysk netto sięgnął 11,4 mln zł wobec 7,4 mln zł po czterech kwartałach 2012 roku (wzrost o 54,3%).

Mamy za sobą udany rok, w którym wypracowaliśmy dobre wyniki finansowe. Widoczna poprawa rentowności Grupy jest przede wszystkim efektem zwiększenia wolumenu sprzedaży i reorganizacji w biznesie folii twardych, w tym transferu części produkcji z Berlina do Wąbrzeźna. Na wynik pozytywnie wpłynął także dalszy rozwój sprzedaży folii nanoERGIS  - powiedział Tadeusz Nowicki, Prezes Zarządu ERGIS-EUROFILMS.

Obecnie koncentrujemy się na uruchomieniu drugiej linii do produkcji folii nanoERGIS w naszym zakładzie w Oławie - dodał Tadeusz Nowicki.

DODATKOWE INFORMACJE

Grupa ERGIS jest liderem przetwórstwa tworzyw sztucznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiada sześć zakładów produkcyjnych, z których cztery zlokalizowane są w Polsce, dwa w Niemczech. Grupa specjalizuje się w produkcji opakowań do żywności (folie i laminaty barierowe na bazie PVC i PET, drukowane laminaty wielowarstwowe) oraz opakowań przemysłowych (folie stretch z LLDPE oraz taśmy spinające z PET). Oprócz tego ERGIS jest m.in. producentem folii do pakowania leków, folii hydroizolacyjnych oraz granulatów z PVC. W 2013 roku przychody Grupy przekroczyły 673 mln zł. 

Dodatkowe informacje o firmie dostępne także pod adresem www.ergis.eu

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"