Od stycznia do czerwca br. cennikowe wydatki reklamowe Grupy Żywiec (bez uwzględnienia internetu) na promocję marek piwnych wyniosły 101,26 mln zł, o 2,63 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 2,5 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Największa część budżetu marketingowego firmy została przeznaczona na dwie marki: Żywiec i Warkę. Pierwsza na początku br. była reklamowana w kampanii „Żywcem dopełnij” (zobacz szczegóły), wiosną konsumenci w ramach kampanii mogli wybierać spośród trzech wariantów (Bock, Marcowe i Białe) ten, który trafi do sprzedaży na stałe (więcej o tym), natomiast kilka dni temu zaczęła się akcja oparta na formacie Żywieckiej Kroniki Filmowej (obejrzyj spot). Warka była promowana w piłkarskich kampaniach „Akcja na Rio” i „Akcja na mecz” (zobacz więcej), a w osobnych reklamach prezentowana była Warka Radler (obejrzyj to).

Browar reklamował też swoje inne marki: w spocie Tatry pokazano akcję ratowników górskich (obejrzyj to), reklamy Desperadosa były utrzymane w stylistyce imprezowej (zobacz więcej), natomiast wiosenna kampania Heinekena była związana ze sponsorowaną przez markę piłkarską Ligą Mistrzów, a obecna przebiega pod hasłem „Otwórz miasto” (więcej na ten temat).
Ponadto Grupa Żywiec reklamowała organizowany przez siebie cykl koncertów Męskie Granie (zobacz szczegóły), przy czym w zestawieniu zostały uwzględnione wydatki firmy (tak samo jak w przypadku innych browarów) tylko na promocję marek piwnych. W konsekwencji całościowy cennikowy budżet Grupy był nieznacznie wyższy - wyniósł 103,67 mln zł.
Kompania Piwowarska cennikowo przeznaczyła na reklamy 75,9 mln zł, o 9,57 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 11,1 proc.). Firma od lat najintensywniej promuje marki Lech, Tyskie i Żubr. W ostatnich reklamach Lecha ludzie z różnych zakątków świata dziękowali Leszkowi Chmielewskiemu (zobacz szczegóły), w spotach Tyskiego pojawił się aktor Arkadiusz Jakubik i nawiązania do legendarnego trenera piłkarskiego Kazimierza Górskiego (więcej na ten temat), natomiast charakterystyczne animowane spoty Żubra tym razem obrazowały hasła „Żubr podchodzi do grilla” (obejrzyj to) i „Dobrze wpaść na Żubra” (zobacz to).

Z kolei cennikowy budżet reklamowy marek piwnych Carlsberg Polska wzrósł w skali roku o 2,95 mln zł, do 72,61 mln zł (to 4,2 proc. w górę). Najważniejszymi markami browaru są Carlsberg, Okocim i Harnaś. Wiosenna kampania pierwszej była prowadzona pod hasłem „Where’s the Party” (zobacz więcej), w spocie Okocimia wystąpili dawni i współcześni wojownicy (obejrzyj to), reklama Okocimia Radler pokazuje eksplozję orzeźwienia (zobacz szczegóły), a Harnasia wspiera promocja „Miliony piw od króla gór” (więcej o niej).
Łączne wydatki trzech największych browarów w I półroczu br. osiągnęły wartość 249,8 mln zł i były o 9,1 mln zł mniejsze niż rok wcześniej (to spadek o 3,5 proc.). Stanowiły 92,2 proc. budżetów reklamowych wszystkich producentów piwa, o 0,8 pkt proc. mniej niż w I połowie ub.r.

Z kolei Browar Namysłów (producent m.in. piw Namysłów) cennikowo przeznaczył na reklamy 13,77 mln zł, aż o 8,13 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 144,3 proc. Wydatki firmy Van Pur, która najwięcej inwestuje w promocję piwa Łomża, zmalały w skali roku o 2,47 mln zł (czyli o 26,7 proc.), do 6,8 mln zł. Od ponad roku kolejne spoty Łomży pokazują różne formy łomżingu (obejrzyj ostatnią reklamę).
W I połowie br. 213,39 mln zł cennikowych wydatków na reklamy piwa trafiło do telewizji. To o 20,16 mln zł mniej niż rok wcześniej (spadek o 8,6 proc.). Jednocześnie udział telewizji w wartości budżetów marketingowych browarów zmalał z 83,9 proc. do 78,8 proc.
Za to wydatki na reklamy outdoorowe zwiększyły się w skali roku o 7,57 mln zł (czyli o 27,4 proc.), a na reklamy kinowe - o 7,59 mln zł (92,8 proc. w górę). Spadki nastąpiły natomiast w nakładach na reklamy w magazynach, radiu i gazetach.

Jeśli chodzi o internet - nieuwzględniony w analizie Kantar Media - to producenci piwa nie mają zbyt wielkiego udziału w inwestycjach reklamowych w tym medium. W I kwartale br. wydatki na reklamy napojów alkoholowych stanowiły 1 proc. rynku reklamy internetowej wartego 573,9 mln zł (według badania IAB AdEx - zobacz szczegóły).











