Influencer jako nowy autorytet. Różne role społeczne twórców online

Dzisiejszy influencer marketing to już nie tylko nośnik zasięgu, ale wartości ważnych dla marek, stąd influencerów należy dobierać właśnie pod tym drugim kątem – wynika z raportu Y&LOVERS przygotowanego na zlecenie agencji Brandlift. Ponad połowa Polaków uważa, że to twórcy internetowi kreują trendy, prawie 70 proc. przyznaje, że influencerskie rekomendacje ułatwiają im wybór produktów.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Influencer jako nowy autorytet. Różne role społeczne twórców online
„The Culture of Influence(r)”

Raport "The Culture of Influence(r)" opisuje kulturowe matryce różnych ról digitalowych osób wpływu. Podano także, kiedy marki mogą sięgać po jaki typ osoby.

"Nasza matryca ról influencera nie tylko systematyzuje sposoby, w jakie twórcy funkcjonują dziś w kulturze, ale również pozwala lepiej zrozumieć, skąd biorą się trendy. Pokazuje, że obserwowane w digitalowej przestrzeni trendy są odpowiedzią na nowe potrzeby, niepokoje i pragnienia współczesnego odbiorcy"- opisują twórcy raportu.

Typologia ról wpływowych twórców internetowych

"Filtr informacyjny" – taki twórca, który bierze na siebie wybór, segregowanie i porządkowanie treści dla użytkowników. To np. kanały commentary, "przeglądy internetu". Marka może sięgać po nich, kiedy zależy jej na zasięgu konkretnej akcji promocyjnej.

Twórca w roli "przepustka za kulisy (nie)codzienności" pozwala odbiorcy zobaczyć, jak wygląda inne życie niż "moje własne" – zajrzeć poza bańkę i uciec od poczucia marazmu własnej codzienności – opisano w raporcie. 61 proc. badanych wyraża zainteresowanie tym, co dzieje się "za kulisami" znanych miejsc, wydarzeń czy zawodów. Odpowiedzią są np. influencerki vlogujące, podróżujące, twórcy daily vlogów. W kampaniach przydają się, jeśli chcemy pokazać zakulisowe życie marki.

Figura "współczesny self-made man" udowadnia, że własną ciężką pracą można dojść do sukcesu, daje widzom poczucie sprawczości. U tych twórców pasja staje się pomysłem na życie. To np. coachowie kariery, treści pod szyldem "ile zarabiają influencerzy". Marketingowo do wykorzystania, jeśli chcemy pokazać markę jako partnera w rozwoju osobistym i realne wsparcie dla osiągnięć – wskazano w opracowaniu.

Twórca "popkulturowy DJ" jest kreatorem doświadczeń, które zostają z odbiorcą na długo. Pokazuje eventy, trasy koncertowe i inne rozrywkowe wydarzenia. Jako przykład wskazano Ekipa Festiwal –. event łączący świat internetu z realną przestrzenią. Cenne w kampaniach marek, którym zależy na wyróżnikach i efekcie cut-through, dostarczeniu konsumentowi wyjątkowych doświadczeń.

Persona "kotwica społeczna" będzie aktywistą, który daje poczucie przynależności do wspólnoty, dziania dla ważnej sprawy, często społecznej lub nawet politycznej. Tacy twórcy odpowiadają na epidemię samotności i kryzys relacji, inicjują wspólne działania. Często to streamerzy, twórcy zakotwiczeni w więcej niż jednym medium, np. YouTube + Discord. W marketingu do wykorzystania dla marek, które chcą budować poczucie wspólnoty wokół idei lub lifestyle’u, a nie tylko produktu.

Obserwacja konkretnych profili pozwala wielu odbiorcom (60 proc. w wieku 18-44 lata i 35 proc. powyżej 45 lat) budować własną tożsamość, co pokazuje rosnące znaczenie influencerów jako elementu autoidentyfikacji – czytamy w badaniu.

"Kompas moralny" to rola twórcy, dla którego priorytetem będzie dostarczania wiarygodnych informacji oraz propagowanie własnych wartości etycznych, moralnych. Taki twórca, wskazano w raporcie, w oczach wielu odbiorców będzie bardziej wiarygodny niż tradycyjny ekspert, uwikłany często politycznie lub biznesowo.

"Kompas moralny" oddaje głos zwykłemu człowiekowi, co potwierdzają dane z raportu - członkostwo w internetowej społeczności deklaruje 52 proc. młodszych i 38 proc. starszych respondentów. Współpraca z takim twórcą jest dla marek, których kampania jest mocno osadzona w wartościach– światopoglądowych, społecznych, edukacyjnych.

Twórca "Emo translator" będzie szczególnie ważny dla osób poniżej 45 roku życia– zwłaszcza młody wiek (do 30 lat) cechuje wysoka labilność emocjonalna i potrzeba lepszego zrozumienia własnych emocji. Taka persona w przystępny sposób tłumaczy emocje i stany wewnętrzne. Cenna do zaangażowania w kampanie niosącą pozytywny przekaz w duchu emocjonalnego self-care.

Stereotypy i odbiór influencerów. Twórcy jako wyznacznicy trendów

Z badania ilościowego Y&LOVERS wynika, że znaczna część Polaków postrzega influencerów przede wszystkim jako osoby zarabiające głównie na reklamach i sponsorowanych postach (66 proc.).

Jednocześnie aż 76 proc. respondentów deklaruje brak sympatii i zaufania do influencerów. Pomimo tego, 73 proc. badanych akceptuje fakt, że współpraca z markami pozostaje naturalną częścią ich pracy. Co interesujące, ponad połowa (57 proc.) dostrzega także społeczne funkcje influencerów, takie jak edukacja czy wsparcie emocjonalne.

Polacy w dużej mierze wierzą, że to właśnie twórcy internetowi kreują trendy – potwierdza to 53 proc. ogółu. Wśród młodszych osób w wieku 18-44 lat ten odsetek wzrasta do 61 proc., zaś wśród osób starszych (45+) spada do 47 proc.

Twórcy internetowi pełnią funkcję kuratorów informacji. Ponad połowa badanych (54 proc.) często dowiaduje się od nich o ważnych sprawach, z wyraźnym podziałem na grupy wiekowe – 64 proc. w wieku 18-44 lata oraz 46 proc. w wieku 45+.

Influencerzy pomagają też podejmować decyzje zakupowe – 69 proc. badanych przyznaje, że ułatwia im to wybór przetestowany przez innych produkt. 54 proc. uważa twórców za odkrywców trendów i produktów, przy czym młodsza grupa wiekowa jest bardziej przekonana o ich roli w tym aspekcie.

Premiera raportu "The Culture of Influence(r)" przygotowanego przez instytut badawczy Y&LOVERS, odbyła się 25 listopada podczas konferencji agencji Brandlift "The Culture of Influence(r): marki w kulturze wpływu". Publikację oparto na ogólnopolskim badaniu CAWI przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie osób dorosłych (N=1000, 18+).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Tylu Polaków korzysta z gazetek promocyjnych przed zakupami w sklepie

Tylu Polaków korzysta z gazetek promocyjnych przed zakupami w sklepie

Nowy świąteczny spot Jakdojade

Nowy świąteczny spot Jakdojade

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Przedpremierowe pokazy filmu "SONG SUNG BLUE" już 25 grudnia

Przedpremierowe pokazy filmu "SONG SUNG BLUE" już 25 grudnia