Co się wydarzyło w 2021 w influencer marketingu i co nas czeka w 2022

W ramach cyklu podsumowań roku zapraszamy do przeglądu najważniejszych wydarzeń i trendów, które zdominowały ostatnie 12 miesięcy w branży influencer marketingu.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Co się wydarzyło w 2021 w influencer marketingu i co nas czeka w 2022

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-prognozy-2022-rok ##

Kamil Bolek, CMO, członek zarządu LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)

grafika

Wydarzenie roku

Najważniejszym wydarzeniem mijającego roku zdecydowanie będzie działanie UOKiK i KRRiT, które ostatecznie uznały influencerów jako znaczących nadawców treści na rynku. Współpraca branży z instytucjami legitymizuje zawód twórcy internetowego i otwiera możliwość wprowadzenia dobrych praktyk i regulacji w tym zakresie.

Ogromnie znaczące były także kampania produktów influencerskich (Koral i Ekipa, Mata i McDonald's) które wywołały niespotykane wręcz poruszenie wśród odbiorców i udowodniły, że influencer marketing działa w ogromnej skali także w off-linie.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

•    Wspólne biznesy marek i influencerów. To ewolucja, która dzieje się na naszych oczach - od lokowania produktów, przez ambasadorstwa i sygnowanie linii produktowych, co-branding, aż po nowe marki tworzone przez influencerów samodzielnie lub przy współpracy z największymi firmami na rynku.

•    Cross-platformowość w influencer marketingu. Nie mamy już do czynienia z  działaniami z youtuberami, instagramerami, tiktokerami, streamerami itp. Teraz mówimy przede wszystkim o multiplatformowych kampaniach w oparciu o twórców internetowych, z wykorzystaniem wielu różnych kanałów, formatów i narzędzi.

•    Trend na 2022: NFT i cokolwiek ze sobą przyniesie.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Pandemia otworzyła niektóre z bardziej konserwatywnych branż na digitalowe rozwiązania. Klienci poszukiwali rozwiązań docierających do odbiorców w ich własnych domach, więc digitalizacja reklam np. branży budowlanej była nieunikniona. Na przykład polska grupa budowlana Erbud nawiązała współpracę z youtuberami, rozwinęła swoje działania wideo, ale także zainteresowała się gamingiem i esportem, co zaowocowało nagradzanym projektem "Walka o Koszyki", w którym gracze CS:GO walczyli w wirtualnej Hali Koszyki, przeniesionej na mapę gry.

Największe wyzwanie na 2022r.

Standaryzacja rynku influencer marketingu przy współpracy z UOKiK i KRRiT. Przed agencjami, sieciami partnerskimi, ale także influencerami i reklamodawcami stoi wyzwanie stworzenia uspójnionych i przemyślanych zasad i procedur, zabezpieczających interesy wszystkich stron, także konsumentów.

Łukasz Skalik - prezes i twórca Video Brothers

grafika

Wydarzenie roku

Konsternacja branży wywołana postępowaniem UOKiK w sprawie nieinformowania o treściach sponsorowanych na kontach społecznościowych influencerów. Jest to wypadkowa chciwości i krótkowzroczności kolegów z sieci partnerskich, domów mediowych i agencji, od lat ignorujących legislację i regulaminy platform internetowych, aby wyrobić KPI w Excelach na plecach twórców, wykorzystując przy tym cynicznie 5 minut ich sławy. W efekcie politycy kompletnie nierozumiejący naszej branży – zabiorą się za jej regulację i jak to politycy – wygenerują tylko większe szkody. W badaniach dzieci i młodzież jako wymarzony zawód przyszłości wskazuje bycie youtuberami, instagramerami i toktokerami. Spoczywa na nas wszystkich duża odpowiedzialność, którą większość branży, w pogoni za łatwym pieniądzem, ma po prostu w d… lub udaje, ze nic nie wie (scam, droppshipping, kryptowaluty, szkodliwe produkty spożywcze itd.). No i teraz cierpimy wszyscy.

Z bardziej „przyziemnych” wydarzeń - debiut Shorts, czyli próba konkurowania YouTube z TikTokiem w segmencie krótkich treści. TikTok w USA i Wielkiej Brytanii przebił popularnością YouTube, więc walka tu będzie zacięta. Klipy w ramach Shorts dostają dobry boost w algorytmie, podnoszą kanały w rekomendacjach, a lada moment będą monetyzowane.

Na minus - usuniecie łapek w dół na YouTube. Ruch ten świadczy o lekkim oderwaniu od rzeczywistości, aby (zdaniem wielu) jeszcze bardziej zadowolić pokolenie płatków śniegu - delikatnych, roszczeniowych, niezaradnych. Co będzie dalej? Ukrywanie ocen na imdb i filmweb, jeśli produkcja zbierze poniżej 5 gwiazdek?

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Znaczne zwiększenie rentowności AdSense. Po raz pierwszy w historii programu partnerskiego – dochody z reklam in-stream na YouTube stały się realną alternatywą do lokowania produktów. Do Polski dotarł trend obecny od dawna w USA. Warto zauważyć, że polepszenie zarobków nastąpiło przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby wyświetleń. Silniejszy AdSense już teraz pozwala twórcom kategorii specjalistycznych – edukacja, motoryzacja, film, kuchnia – mocniej skupić się na stronie merytorycznej produkcji, zyskać swobodę i autentyczność, bez zniekształcania przekazu nachalnym wtłaczaniem marek, które swoim kapturem często wywołują efekt odwrotny.

Dominacja muzyki w karcie „na czasie” YouTube Polska i dające się wyczuć malkontenctwo oraz stetryczenie głosu krytyki względem twórczości Michała Matczaka, który w tym rankingu królował. Narzekanie na „Matę” jest modne wśród hip-hopowego audytorium, przyzwyczajonego do JP i niegrzecznych chłopców z bloków. Tymczasem „Młody Matczak” przełamał boomerski status quo raperów i toruje drogę Nowej Fali artystów, która jeszcze silniej wybrzmi w 2022.

Popularyzacja długich i angażujących wywiadów w internecie. Tu pewien fenomen „Kanału Sportowego”, na którym najlepsze serwowane treści kompletnie nie dotyczą sportu, a nawet zawierają więcej publicystyki niż profile wideo uznanych polskich periodyków czy portali newsowych. To najbardziej opiniotwórczy obecnie projekt na polskim YouTube, robiony z dużym rozmachem i największym budżetem. Do tej ekipy będzie należał przyszły rok, o ile wcześniej „nie spadnie z rowerka” za poglądy interlokutorów lub lokowane produkty - newralgiczne z punktu widzenia wytycznych YouTube.

Obserwowaliśmy eksplozję internetowych dram, które spopularyzowały jedną z wiodących obecnie kategorii - commentary. Dzieki „strażnikom internetu” dowiedzieliśmy się m.in. o plagiatach i promocji produktów wątpliwej jakości przez najpopularniejsze „ekipy”, o znęcaniu nad zwierzętami, finansowych malwersacjach. To tylko mały wycinek. Dramy przyspieszyły erozję określenia „influencer” do tego stopnia, że wśród społeczności internetowej jest ono synonimem obciachu. W efekcie modne jest wyśmiewanie „gwiazd internetu”, wytykanie im hipokryzji, często agresywne, na granicy smaku i niesłuszne. Przykładem jest tutaj Krzysiek Gonciarz. Hype na tego twórcę zmienił się w czystej postaci hejt. Swoje zrobiła niespójność światopoglądowa i ideologiczna, której dopełnieniem był słynny wywiad u Stanowskiego. Niemniej wiadra pomyj wylewane na Gonciarza przez anonimowych linczowników już dawno przekroczyły granicę smaku.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Umocniła internet w mediaplanach. YouTube jako mini-gałąź gospodarki dokłada do PKB na razie „tylko” 100 mln PLN rocznie. Wiadomo, że kwota szybko ulegnie multiplikacji i wiadomo, że swoje „in plus” dołożyła pandemia. W efekcie nastąpiła duża nadpodaż treści wideo i jeszcze większe rozdrobnienie rynku influencerów. Z „na czasie” algorytm YouTube wyciął praktycznie całą „starą gwardię”, która musi resetować modele i od nowa szukać na siebie pomysłu. Dylemat czy robić treści premium wymagające inwestycji (efekty niepewny) czy implementować tryb „bylejakości” – rób dużo, szybko i szyj wszystko pod trenujące frazy. Do tego wielu profesjonalnych artystów żyjących przede wszystkim z występów poza internetem - silniej postawiło na YouTube. Mniej ludzi na koncertach, występach, eventach w off-line przesunęło repertuar do on-line. Po poluzowaniu obostrzeń, zgodnie z obawami, artyści profesjonalni nie odzyskali widowni. Nie tylko uciążliwość wymogów sanitarnych. Pandemia po prostu wywołała efekt psychologiczny wśród fanów. Ludzie nie lgną jak dawniej do tłumów. Wielu artystów zaczęło próbować swych sił w „nowych mediach” wypychając z YouTube dotychczasowych liderów rankingów.

Patrząc na kwestie natury administracyjnej - do biur w większości już nie wrócimy, bo tak łatwiej, oszczędniej i okazuje się, ze zdalny model pracy się po prostu sprawdza. Obserwujemy zamykanie niepotrzebnych przestrzeni i większy outsourcing, redukcje modelu produkcji in-house. Zmianie uległo również podejście do e-zakupów. Rewolucja na tym polu funduje nam też patologię w postaci „paczkomatozy” w dużych miastach, upychania automatów w absurdalnych miejscach (vide: paczkomat w bramie na Mokotowie).

Największe wyzwanie na 2022

Platformy streamingowe VOD złamały monopol tradycyjnej telewizji i zaczynają realnie zagrażać rynkowi sieci kablowych i nadawców satelitarnych. Pomogły widżety jak Android TV. W efekcie mamy klęskę urodzaju - dużo płatnych nadawców z darmowymi trial’ami, w tym debiutantów notujących nagłe skoki wyświetleń w Megapanelu, aby za chwile wylądować na jego długim ogonie. Mnogość frustruje odbiorców. Przełączanie się między kilkoma platformami męczy użytkowników, jak i konieczność rejestrowania się do kolejnych, aby obejrzeć tylko jedną produkcję. Tymczasem już mamy zapowiedzi debiutu nowych graczy zagranicznych. Tylko w Polsce przybędzie ich 3. Do tego dochodzi armia niezadowolonych z polityki YouTube, którzy chcą budować swoją alternatywę i mają na to środki. Prace nad własnymi platformami zakomunikowało 6 dużych kanałów YouTube, które napotkały problemy z monetyzacją w Polsce. Co zrobić, aby poruszanie się między nimi było mniej uciążliwe? Jak spiąć to w jeden interfejs na telewizorach, aby maksymalnie uprościć odbiór?

Największym wyzwaniem stojącym przed całą branżą jest znalezienie sposobu, aby uchronić biznesy przed skutkami kryzysu fundowanego nam przez rządzących. Dla spółek i osób na JDG priorytetem stało się przetrwanie wejścia „Nowego Ładu”. Politycy majstrujący przy ekonomii, którzy nie przepracowali godziny życia „na swoim” i traktują przedsiębiorców jak kobyłę do zarżnięcia (która ma wykarmić armię urzędników i utrzymać social ich elektoratu). Co może pójść nie tak? Czeka nas pogłębianie inflacji, dalszy chaos w sądownictwie i służbie zdrowia, nagonki na mniejszości seksualne i szczucie opozycji w TVP, obciach na arenie międzynarodowej, widmo Polexitu i ataki na wolne media, w tym pogarszanie relacji ze Stanami Zjednoczonymi. To dopiero czubek góry lodowej. Jeśli ktoś z branży wierzy, że ominą go skutki gospodarcze – niech przejrzy strukturę kapitałową platform na których działa. 80% aktywacji internetowych twórców wynika bezpośrednio lub pośrednio z funkcjonowania w obszarze serwisów będących własnością Amerykanów. To że wielu z nas chwilowo korzysta z premii jaką daje wysoki kurs dolara jest tymczasowe i niestety szybko się o tym przekonamy.

Katarzyna Fabjaniak, business director of operations and development, Havas PR Warsaw

grafika

Wydarzenie roku

UOKiK wziął pod lupę rynek influencer marketingu. To zdecydowanie przełom w tym sektorze, który de facto w Polsce nadal pozostaje nieuregulowany prawnie. I choć dyskusja na temat regulowania rynku influencer marketingu na świecie toczy się od dawna, a Wielka Brytania już w 2019 roku postanowiła wyznaczyć trendy w tym zakresie, w Polsce UOKiK dopiero w 2021 r. ogłosił, że przyjrzy się czy influencerzy odpowiednio oznaczają treści sponsorowane i tym samym nie wprowadzają swoich odbiorców w błąd. Zapowiedzi Tomasza Chróstnego nie pozostały bez działania i już we wrześniu urząd wezwał wybranych twórców do wyjaśnień ws. nieoznaczonych treści sponsorowanych. Obecnie nadal toczą się postępowania wobec części influencerów, a wielu zaczęło dużo bardziej klarownie oznaczać swoje płatne współprace z markami w social mediach.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Influencer marketing to realnie działająca machina biznesowa. Dobrze dobrani influencerzy sparowani z odpowiednią marką mogą być kołem zamachowym dla biznesu firmy. Wg marki Koral, lody sygnowane przez Ekipę sprzedawały się o blisko 300% lepiej niż jakiekolwiek inne nowości produktowe. Gdy McDonald’s zaprosił do współpracy Matę, choć wiele osób początkowo krytykowało samą współpracę, na koniec dnia przyniosła ona wymierne korzyści biznesowe. Wg deklaracji sieci fast food ruch w aplikacji, za pośrednictwem której można było zamówić zestaw Maty wzrósł o 150%, a sprzedaż o 60% do analogicznego okresu rok wcześniej.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Rok 2021 to zdecydowanie dla całej branży duży test – test autentyczności. Influencerzy i marki, które nie zdały tego egzaminu – były narażone na negatywne komentarze, a nawet straty finansowe. Konsumenci zrewidowali wiarygodność swoich ulubieńców, a marki również zrozumiały, że aby pozostać w centrum wyboru muszą nie tylko „mówić”, ale też „robić”. Jak wynika z badań HAVAS, aż 54% konsumentów wierzy, że to marki, a nie rządy mają większe możliwości do zmiany świata na lepsze (Meaningful Brands Polska 2019, Havas Group). Uświadomienie sobie tej ważnej roli spowodowało, że wiele marek w branży zaczęło wyraziściej niż dotychczas opowiadać się za pewnymi wartościami i poglądami. Marka YES jednoznacznie pokazała swoje poparcie dla wolnych wyborów kobiet, pokazując w spocie telewizyjnym „Jestem kobietą” różnorodne niezależne kobiety, manifestujące swoje przekonania. Answear.LAB wspierając idee feminizmu, zaangażowała znanych mężczyzn celebrytów, by w Dniu Feminizmu dołączyli do akcji #JESTEMFEMINISTA. IKEA zaś chcąc przeciwdziałać Homofobii, Transfobii i Bifobii wprowadziła do sprzedaży limitowaną wersję wielokolorowej „tęczowej” torby, z której dochód został przeznaczony na dofinansowanie  telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Największe wyzwanie na 2022 r.

Kluczowym wyzwaniem dla branży w 2022 r. jest zrozumienie, jak zmienił się konsument post pandemiczny oraz jak obecnie patrzy na świat i realizuje swoje potrzeby. Jak wynika z najnowszego raportu Havas Creative Group HAVAS GEN 2020 r., gdy już jako społeczeństwo przeszliśmy etap szoku oraz oswoiliśmy się z nową erą post COVID-19, jako jednostki staliśmy się dużo bardziej przygotowani na zmiany – mamy bardziej wykształcony gen adaptacji, jesteśmy bardziej wrażliwi na otaczający świat, a w wielu działaniach kierujemy się intuicją. Z tego powodu konsumenci zaczęli być dużo bardziej świadomi swoich przekonań i wartości oraz stawać w ich obronie. Gdy na tej linii pomiędzy wartościami odbiorców a influencerów pojawi się zgrzyt – następuje silne tarcie. Wyzwaniem nadchodzącego roku będzie więc to, aby nadać większej wagi bliskości relacjom pomiędzy influencerami a ich odbiorcami oraz silniej wsłuchać się w potrzeby jednych i drugich.

Łukasz Kępiński, CEO w Tears of Joy

grafika

Wydarzenie rokuWspaniały to był rok. Nie zapomnę go nigdy. A czego sobie życzę w 2022? Tego samego, co w 2021. Dużo briefów miałem, piłem dużo kawy, bo bardzo ją lubię, i dużo spałem.

Co do wydarzenia roku – będzie nim powrót wydarzeń stacjonarnych. Można mieć różne odczucia związane z sensem eventów branżowych, jednak po tym, jak miałem możliwość uczestniczenia w InternetBeta, od razu poczułem, za czym tęskniłem.

Drugą ważną kwestią było wydanie przez podgrupę IAB dot. Influencer Marketingu zbioru dobrych praktyk, który miałem przyjemność współtworzyć. Dzięki temu z optymizmem patrzę na rozwój działań w tym obszarze i lepszą współpracę na linii Influencer – Agencja – Marka.

A poza tym… Niewątpliwie równie istotną rzeczą było wszczęcie przez UOKiK postępowania w sprawie oznaczeń w materiałach influencerskich płatnych współprac. To był potrzebny impuls, bo jego efekty dało się zauważyć błyskawicznie.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Influencer Marketing staje się coraz bardziej mikro – i tak też będzie w kolejnych latach. Jednocześnie widać też rosnące zainteresowanie Live Commerce i większą rolę kampanii sprzedażowych wśród twórców.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia znacząco wpłynęła na styl i sposób pracy wielu agencji. Mam wrażenie, że mocno stłumiła pokłady kreatywności i utrudniła obsługę klientów, i tylko te agencje, które odnalazły się w nowych okolicznościach, miały szanse skorzystać na pandemicznym zamieszaniu.

Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwania pozostają niezmienne - wciąż znajdować pokłady dobrej, kreatywnej energii i pomysły na pozytywne angażowanie odbiorców. Nie można też zapominać o tym, o czym wspomniałem w trzecim punkcie, czyli o zmieniających się realiach pracy w agencji i współpracy z klientem.

Anita Serafin, director, invention w Mindshare Poland

grafika

Wydarzenie rokuUOKiK bierze pod lupę influencer marketing! Zainteresowanie publicznej instytucji brakiem regulacji na rynku twórców internetowych wywołało dość duże poruszenie. Głównym zarzutem była kryptoreklama, czyli zakazana w Polsce praktyka braku informowania o współpracach komercyjnych. Działania UOKiK zmierzające do uporządkowania kwestii prawnych pokrywały się zarówno z oczekiwaniami klientów, agencji, jak również samych influencerów. W inicjatywę zaangażowało się też IAB i grupa robocza Influencer Marketingu, a dla całej branży wprowadzenie oficjalnych standardów może być tylko korzystne.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 20222021:Wysyp produktów influencerskich - już wcześniej twórcy wydawali książki, sprzedawali ubrania czy kosmetyki firmowane swoim nazwiskiem, ale sukces lodów Ekipy przebił wszystkie dotychczasowe przypadki. Po lodach pojawiły się kolejne produkty Ekipy, a inne grupy internetowych idoli poszły śladem Friza. Warto obserwować rynek w 2022 r. i przyglądać się, czy tego typ działania będą odnosiły równie spektakularne rezultaty.

2021/2022:Live shopping i social commerce to rodzaj contentu idealnie dopasowany do warunków pandemicznych. Łączy ze sobą zarówno interakcję z fanami, jak i realizację celów sprzedażowych klienta. Facebook i Instagram rozwijają możliwości technologiczne w tym zakresie, więc czeka nas coraz więcej wydarzeń sprzedażowych z udziałem influencerów.

2022:W nadchodzącym roku szykujmy się na rosnący nacisk na wprowadzenie rozliczeń za efekty w działaniach influencerskich. Dotychczas współprace z twórcami internetowymi były traktowane w dużej mierze jako działania wizerunkowe i zwiększające świadomość marki. Wraz z powiększaniem się puli influencerów i rozwojem analityki w serwisach społecznościowych pojawia się coraz większe oczekiwanie ze strony klientów, aby wynagrodzenie we współpracach rozliczać na bazie ustalonych KPI sprzedażowych. Nie jest to łatwe zadanie – trzeba opracować model rozliczania się, a doświadczeń czy benchmarków jest mało, więc przed nami etap nauki i testów.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?2021 r. był dobrym rokiem dla internetowych twórców. Większość obostrzeń została zniesiona i można było, w miarę normalnie, realizować projekty, co, w porównaniu do roku 2020, dało poczucie powrotu do (prawie) normalności.

Dodatkowo pandemii zawdzięczamy rozwój niektórych zjawisk, cieszących się rosnącą popularnością, przykładem są live shopping i podcasty, które zapewne pozostaną z nami na dłużej.

Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem na nadchodzący rok będzie odpowiedź na pytanie, jak skonfrontować influencer marketing z innymi działaniami marketingowymi, czyli jak zweryfikować efektywność współpracy z trendsetterami.

Z jednej strony rozwijają się modele rozliczeń za konkretny efekt z danym twórcą, a z drugiej – mamy coraz więcej możliwości analitycznych w ekosystemie Facebooka, Youtube’a czy TikToka. Influencer marketing jest porównywany z innymi działaniami klienta – czy bardziej opłaca się emitować płatną reklamę na Instagramie czy opublikować post organiczny u opiniotwórczej osobowości?

Debiut InluToola kilka lat temu sprofesjonalizował branżę od strony zasięgów i rankingów, teraz pytania dotyczą szacowania, którzy twórcy generują „tylko” zasięgi, a których z nich działania przekładają się na realne efekty. Wszelkie inicjatywy choć trochę przybliżające nas do oszacowania wartości marketingowej influencerów, jak na przykład badanie GroupM - Influence Power Index, są na wagę złota w momencie, gdy klienci szukają rekomendacji opartych na danych, a nie tylko desk researchu.

Marek Myślicki - przewodniczący grupy roboczej influencer marketing IAB Polska, PR & strategic partnership director w agencji GetHero

grafika

Wydarzenie roku

Tego roku nie da się podsumować bez wymienienia dwóch wydarzeń – projektu lodów EKIPA oraz postępowania w sprawie kryptoreklamy prowadzonego przez UOKiK.  Pierwszy case udowodnił realną siłę jaką influencerzy i internetowi twórcy mają jeżeli chodzi o wpływa na wybory oraz zachowania konsumentów. Drugie potwierdziło zaś to co już od ponad roku mówimy na łamach Grupy Roboczej Influencer Marketingu w ramach IAB Polska czyli o konieczności uregulowania rynku i stworzenia odpowiednich ram w których marki i agencję mogą wyżej wymienioną siłę wykorzystywać.

Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że ogólnonarodowe szaleństwo, kilkadziesiąt milionów sprzedanych lodów, kolejki pod sklepami, rekordowe ceny papierków na portalach aukcyjnych to dowód na to, że influencerzy mają siłę. Można ich nie lubić i można się krzywić na ich zarobki, hejtować w komentarzach jednak nie można ignorować. Jednak najlepiej nauczyć się jak dobrze wykorzystać ich potencjał.

Postępowanie UOKiK to z kolei potwierdzenie kierunku, w którym zmierza cały świat, a więc uregulowanie obszaru, który do tej pory nie był w żaden sposób objęty jakimkolwiek nadzorem prawnym, bądź jasno określonymi skodyfikowanymi zasadami. W ramach prac w IAB, wspólnie z różnymi podmiotami zajmującymi się tym obszarem oraz samym UOKiK pracujemy nad propozycją kodeksu, który mamy nadzieje stworzy solidne i bezpieczne podstawy do dalszego rozwoju influencer marketingu w Polsce.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Zdecydowanie dalszy rozwój segmentu micro influencerów, z dużym naciskiem na wyspecjalizowanych i zajmujących się nawet wąską tematyką twórców. Z pewnością ten trend utrzyma się w kolejnym roku.

Produkty marek wypuszczane z influencerami bądź przez influencerów – to zagadnienie to nie tylko lody EKIPA, ale także płatki Teamu X, zestaw Maty w McDonalds czy produkty własne takich influencerów jak Red Lipstick Monster czy Warszawski Koks.

Kolejnym to influencerzy gamingowi i gamerzy, którzy zaczynają stawiać na content lifestyle (np. na Youtube, a treści stricte gamingowe prezentować tylko na streamach), co mocno uświadomił mi ostatnio nasz szef gamingu w GetHero.  Widać to po rozwoju tego obszaru i ilości zapytań oraz skali projektów lifestyle, które prowadzimy właśnie z influencerami podejmującymi tematykę gamingową

No i oczywiście stałe wzrosty na platformie TikTok oraz coraz szybciej starzejąca się demografia platformy, co wynika z tego że coraz więcej starszych osób dołącza do społeczności tej aplikacji.

Ostatnim zjawiskiem które dostrzegamy jest coraz większa potrzeba influencerów do bycia zaopiekowanym. Cześć oczywiście posiada managerów, część jest zrzeszona w MCNach czy agencjach taka jak nasze, jednak potrzeby influencerów coraz częściej wykraczają poza pomoc związaną z technicznymi aspektami prowadzenia kanałów i pomocy przy sprzedaży. Oczekują wsparcia PR, pomocy przy prowadzeniu większych projektów czy też doradztwa w prowadzeniu własnych czasem już niemałych biznesów. Rodzi to konieczność wypracowania jasnych zasad współpracy z agencja ale też wymusza dobudowywanie kompetencji w agencjach, chcących zapewnić influencerom możliwie jak najszerszy wachlarz wsparcia.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Wzrost e-commerce oraz konsumpcji mediów społecznościowych wywołany przez pandemię cały czas wpływa na wysokie zapotrzebowanie usługami influencerów. W porównaniu do roku 2020, nie zaobserwowaliśmy żadnych nowych skutków pandemii, jednak cały czas sytuacja odbija się na określonych zachowaniach konsumentów i kształtuje sposób robienia zakupów czy konsumowania mediów.

Bardziej niż to co pandemia zmieniła, zastanawiam się co zmieni się kiedy całkowicie wyjdziemy z obecnego zagrożenia pandemicznego i czy zarówno e-commerce i popularność kanałów social media, wróci do poziomu sprzed pandemii… raczej nie wydaje się to prawdopodobne ale z drugiej strony nikt nie przewidywał też tak nagłych i szybkich wzrostów.

Największe wyzwanie na 2022r.

Doprowadzenie do uregulowania rynku influencer marketingu. Myślę, że to wyzwanie stojące przed całą branżą. Jest to zdecydowanie priorytet i najważniejsze zadanie na rok 2022r. Jeśli uda nam się wspólnie wypracować zasady, to stworzymy solidne podstawy i grunt do dalszych wzrostów rynku oraz bezpieczeństwa konsumentów oraz samych influencerów. Wtedy przyjdzie czas na pozostałe wyzwania.

Dlatego z tego miejsca chciałbym także zaprosić wszystkie podmioty zajmujące się influencer marketingiem do dołączenia do naszej grupy roboczej w ramach IAB w której na początku 2022 ruszamy z intensywną pracą nad stosowną rekomendacją dla UOKiK.

Robert Sosnowski, CVO, REACHaBLOGGER

grafika

 Wydarzenie roku

Chyba za takie należy uznać postępowanie UOKIK wobec influencerów. Oznaczanie współprac influencerów jako reklamowe / sponsorowane jest wymagane prawem. Myślę, że to postępowanie przyczyni się do dużego wzrostu świadomości konieczności oznaczania współprac wśród influencerów.

Drugim takim „zjawiskiem roku” jest wzrost popularności TikToka wsród marek. Coraz więcej z nich wykorzystuje w działaniach TikTokowych influencerów, reklamy lub nawet zakłada własne profile firmowe. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Myślę, że w 2021 roku można było zaobserwować całkiem sporo trendów, które będą kontynuowane w 2022 roku:

- Influencerzy z trendu wyewoluują w stały, i wielu przypadkach wiodący, element marketing miksu. Przy czym, dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć więcej reklam audio w podcastach.

- Kontent wideo będzie robił się coraz krótszy. Użytkownicy mają jednak coraz mniej czasu. Liczy się esencja, zwłaszcza kiedy szukamy na youtubie rozwiązań. W tym kontekście wyglądam z utęsknieniem momentów, w których nie będzie już wezwań do subskrybcji, komentarzy, reakcji, ech.

- Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego bo cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych.

- TikTok będzie cieszył się dalszym wzrostem zainteresowania marek. Influencerzy z TikToka będą otrzymywać coraz więcej zleceń na współpracę.

- Marketplaces „automatyzujące” dostęp do tysięcy ofert influencerów online z podanymi cenami i zasięgami, zyskają na popularności. Reklamodawcy chcą móc porównywać oferty i szybko realizować kampanie.

- Twitch i streamerzy będą coraz częściej znajdywać się na celowniku marek. Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Pandemia przyspieszyła digitalizację marek, które jeszcze szybciej przenoszą do sieci sprzedaż swoich produktów i usług. Influencerzy stanowią ważny element marketing miksu, więc siłą rzeczy zwiększa się zainteresowanie nimi. Zwiększa się zainteresowanie szybkim dostępem do ofert influencerów co wspiera rozwój platform influencerskich (takich jak Reach a Blogger). Influencerzy postrzegani są coraz częściej jako alternatywa do platform takich jak Facebook, Instagram czy Google Ads. Największe wyzwanie na 2022 rok

Myślę, że takich wyzwań można wymienić kilka, m.in.:

-  Oznaczanie współprac influencerów jako reklamowe / sponsorowane.

-  Udział influencerów w kampaniach reklamowych, które są zorganizowane przez nieuczciwe firmy, na przykład nie dostarczające zakupionych produktów, lub dostarczające produkty niezgodne z opisem / reklamą ,  czyli udział influencerów w scamach lub quasi-scamach, na przykład gdy produkty nie są ofertami promocyjnymi, a tak są reklamowane.

- Udział influencerów w patologicznych programach i obciążanie tym wizerunku całej branży, który to wizerunek delikatnie mówiąc do najmocniejszych nie należy.  

Karina Hertel, partner agencji marketingu influencerskiego BrandLift

grafika

Wydarzenie roku

Zdecydowanie wydarzeniem roku była współpraca młodego rapera Maty z McDonald’s. Początkowo działania Maty spotkały się z krytyką ze strony ekspertów, iż promuje niezdrowy tryb życia wśród swoich odbiorców. Nie zapominajmy, że jest uznawany za głos pokolenia. Jednakże wyniki kampanii były naprawdę zadowalające. Pokazuje to, jak wielkie znaczenie na rynku mają współprace na linii marka – twórca. Jestem zdania, że coraz więcej firm będzie angażować do swoich kampanii influencerów z wysokimi zasięgami, którzy trafią do grona młodszych odbiorców.

Na uwagę zasługuje konkurencyjne uderzenie Instagrama w TikToka czyli mocne wejście nowego formatu Reels. Dało to bardzo dobre wyniki kampanii opartych na tej funkcji oraz ciekawe, bardziej estetyczne treści tworzone przez influencerów.

Kolejnym wydarzeniem była wypowiedź Barbary Kurdej-Szatan. Ta skrytykowała działania Straży Granicznej, a jej słowa miały bardzo duże konsekwencje. Została wycofana z serialu TVP, a ponadto jej działalność reklamowa na Instagramie ucierpiała. Sytuacja była głośno komentowana w mediach przez kilka tygodni. To pokazuje, jak ważne jest odpowiednie dobieranie słów – szczególnie w sytuacji, gdy ma się zasięgi wyższe niż niejedna telewizja.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022 r.

Mijający rok przyniósł nam kolejne wzrosty w obszarze influencer marketingu. Zaobserwowaliśmy, że budżety na kampanie z twórcami są coraz wyższe – zwiększa się świadomość marek na temat mocy sprzedażowej influencerów. Prognozuję, że w 2022 roku firmy będą zwiększać budżety na kampanie influencerskie, nawet kosztem tych telewizyjnych. Zwróćmy uwagę na to, że następuje odpływ od telewizorów osób w wieku 10-29 lat. Obecnie jedynie ok. 10 proc. z nich regularnie korzysta z TV.

Firmy coraz chętniej będą podejmować współprace z influencerami na zasadach długofalowych. Kampanie ongoingowe są obarczone mniejszym ryzykiem, a znajomość marki umożliwia zrealizowanie zlecenia w sposób poprawny i z mniejszym nakładem czasowym. Czas jest kluczowy dla każdej marki. Te będę jeszcze intensywnej poszukiwać skutecznych narzędzi sprzedażowych. Firmy zwrócą się ku platformom martechowym – takim, jak BrandLift – kosztem samodzielnych rozmów z influencerami. Wyspecjalizowana platforma umożliwia wyselekcjonowanie twórców, zapewnia jakość, posiada historyczne dane i gwarantuje wyniki – tego marki nie otrzymają od pojedynczych osób.

We współczesnym świecie liczy się indywidualne podejście do realizowanego zadania, a także nuta wyjątkowości. Jestem zdania, że firmy będą poszukiwać influencerów, którzy – być może nie mają dużych zasięgów, ale reprezentują nisze. Będą to mikro, a nawet nano influencerzy.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Pandemia zweryfikowała rynek influencer marketingu. Na początku wiele marek zaczęło racjonalizować wydatki i redukować koszty związane z szeroko pojętą reklamą. To na chwilę „zmroziło” branżę tylko po to, aby za chwilę z dużym impetem odrabiać straty i przekierować konsumentów do e-commercu. Ponieważ rynek nie lubi postojów w tzw. międzyczasie influencerzy kreowali nowe źródła przychodów i rozpoczęli wydawanie książek, e-booków czy własnych linii produktów. Myślę, że ten trend się utrzyma.

Największe wyzwanie na 2022 r.

Tych wyzwań będzie kilka. Firmy zwrócą uwagę na dobór odpowiedniego influencera do kampanii. Tylko poprawne weryfikowanie parametrów twórcy będzie w stanie zapewnić odpowiednie zasięgi. Marki – szczególnie zważywszy na ostatnie wydarzenia – w przyszłym roku zwrócą jeszcze większą uwagę na dobór twórców. Ponadto będą dążyć do wyboru influencerów, którzy będą identyfikować się z marką, jej przekazem, a także reprezentować jej wartości.

Kolejnym wyzwaniem będzie ustandaryzowanie przepisów związanych z reklamowaniem produktów na portalach społecznościowych. W tym roku było sporo zamieszania w tej kwestii. Należy pamiętać, że twórcy wywierają ogromny wpływ na swoich odbiorców, a rekomendowanie produktów powinno wiązać się ze szczerością wobec fanów. Informowanie o płatnych współpracach będzie kluczowym wyzwaniem. 

Klaudia Jamróz, influencer marketing manager w Labconie

grafika

Wydarzenie roku

To, co kolektywnie poruszyło świat influencer marketingu, to na pewno działania UOKiK i sprawdzanie przez Urząd działalności reklamowej influencerów. Jest to temat, który pozwolił zarówno twórcom, agencjom, markom związanym z influencerami zrobić stopklatkę w swojej działalności, przemyśleć ją i podjąć odpowiednie kroki, które będą miały na celu usystematyzwoanie całej branży. Czasami warto wrócić do korzeni, aby przypomnieć sobie o największych benefitach, jakie daje współpraca między influencerami a markami.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Zarówno 2021 jak i nadchodzący 2022 to czas powrotu do korzeni influencer marketingu, czemu mocno kibicuję. To nowe otwarcie na autentyczność. W mijającym roku coraz częściej mogliśmy zauważyć, że zarówno dla twórców jak i odbiorców liczy się coraz bardziej szczerość, zarówno w warstwie wizualnej jak i treści komunikatów. Doytyczy to w równym stopniu oznaczanie współprac jak i rodzinnego content, a nawet budowania wizerunku. Myślę, że przyczyniła się do tego pandemiai to, że influencerzy pokazywali swoją „domową" odsłonę, a także ruchy takie jak body positive, dzięki którym otwieramy się na naturalne piękno i różnorodność.

Zmiany technologiczne ciężko nazwać trendami, ale niewątpliwie rozwój TikToka oraz pojawienie się NFT w branży, to coś co pokazuje, że influencer marketing ciągle się rozwija i łapie z rynku to, co ten rozwój może mu zapewniać.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Stale utrzymuje się wysoka pozycja Live'ów jako ciekawych, angażujących, przyciągających uwagę placementów wykorzystywanych przy kampaniach z influencerami. Myślę, że ograniczenie eventów wpłynęło tez na szybsze zainteresowanie marek takimi platformami jak TikTok, który od kilku lat niezmiennie rośnie w siłę, ale niektórzy ciągle nie są do niego przekonani.

Największe wyzwanie na 2022r.

Dostosowanie się do nowych technologii i regulacji rynku. Jestem pewna, ze jako branża damy sobie z tym radę, ale nie zapominajmy, że influencerzy to nie tylko topowi twórcy, ale też ogromna grupa micoinfluencerów i na każdej z tych grup ciąży odpowiedzialność za podtrzymywanie standardów i zasad. Samoregulacja branży jest tutaj kluczowa.

Olivia Drost - partner zarządzająca Spotlight Agency i founderka oLIVE media

grafika

Wydarzenie roku

Zaczęłabym od wydarzenia, które miało wpływ na cały biznes w Polsce, niezależnie od branży - akredytacja szczepionek globalnych koncernów przeciwko COVID-19 i masowe szczepienia, które umożliwiły m.in. częściowy powrót "do normalności", również w marketingu. Mimo że kampania influencer marketingowa dotycząca programu szczepień nie należała do najlepszych i spotkała się ze sporą krytyką, efekt tego wydarzenia odbił się na całej branży.

Jeżeli chodzi o kampanię z największym sukcesem w minionym roku, to moim zdaniem było to przejęcie Maka przez Matę. Pomysł wygenerował jasne, oparte na twardych liczbach wyniki wizerunkowe i sprzedażowe (m.in. jeden z najlepszych tygodni w historii polskiego McDonald's), z którymi nie sposób polemizować.

Wydarzeniem roku w branży influencer marketingu było postępowanie wszczęte przez UOKiK, mające na celu zbadanie standardów informowania przez influencerów o treściach sponsorowanych. Do tej pory żadne przepisy nie obligowały twórców do jasnego oznaczania płatnych współprac, dlatego samo zainteresowanie tym tematem przez UOKiK może być nie tylko wydarzeniem minionego roku, ale też wyzwaniem na kolejny. Spodziewam się standaryzacji i regulacji tej branży ze strony władz.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku.

Coraz więcej osób dostrzegło, że TikTok to nie tylko śmieszne filmiki z lip-sync czy tańczącymi nastolatkami, ale też platforma content marketingowa, kanał budujący świadomość marek i nowe możliwości dystrybucji reklam dla wielu branż i sektorów. TikTok zaczął być traktowany "na poważnie", a marki uczą się, że to nie tylko miejsce współpracy z influencerami, ale również platforma, na której powinny stworzyć własną przestrzeń i wykorzystywać jej nowe formaty reklamowe.

Trendem minionego roku był też rozwój krótkich, coraz częściej pionowych, formatów video, do którego najmocniej przyczynił się właśnie TikTok. Odpowiedź na to wyzwanie od innych platform społecznościowych padła szybko, powstały Instagram Reels czy YouTube Shorts.

Trend na 2022

Zakładam, że w przyszłym roku nastąpi mocny rozwój social commerce i live'ów sprzedażowych z udziałem influencerów, które dają nowe możliwości prezentowania produktów w użyciu i intensyfikacji sprzedaży.

Uważam, że największym trendem będzie stopniowe odchodzenie od kampanii opartych na pojedynczych postach z lokowaniem produktów na poczet strategii, uwzględniających większą i bardziej długofalową intensyfikację współprac między marką a influencerem. Przykładem może być współtworzenie produktów przez topowych influencerów lub tworzenie dla nich dedykowanych brandów.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Pandemia wzmocniła nie tylko obecność influencerów, ale w ogóle działanie w Internecie. Na obecnym etapie już chyba nikt nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu bez aktywności w sieci. Krach na rynku w momencie rozpoczęcia epidemii i zupełne zatrzymanie budżetów reklamowych, dało influencerom i agencjom managementowym do myślenia w zakresie dywersyfikacji źródeł przychodów. Większość twórców internetowych uzależniała swoje zarobki w większości od kontraktów z markami, a pandemia spowodowała, że zaczęliśmy działać w kierunku różnicowania przychodów - trendem jest rozwój nowych formatów wideo, obecność na różnych platformach, współprace z markami, polegające na tworzeniu wspólnych produktów lub własnych brandów, budowanie własnych sklepów internetowych, wydawanie e-booków, produktów online'owych itd.

Największe wyzwanie na 2022 r.

Bardzo szybki rozwój branży influencer marketingu na pewno wykreował potrzebę regulacji, ustandaryzowania dla całego sektora. Nowe przepisy zawsze stanowią wyzwanie i konieczność dostosowania się, ale widzę w tym raczej szansę do zbudowania nowych, przejrzystych formatów. Pozostaje jeszcze kwestia zachowania autentyczności influencerów przy jednoczesnym dostosowaniu się do nowych przepisów. Wierzę jednak, że dzisiejszy widz ceni sobie transparentność i dzięki niej influencerzy zdobędą zaufanie swoich fanów.

Patryk Trzaska, head of influencer marketing, agencja Plej

grafika

Wydarzenie roku

Zwyczajowo odpowiadając na pytanie dotyczące wydarzenia roku wskazuje się spektakularne realizacje wykonane przez influencerów. Choć rok 2021 można uznać za niezwykle urodzajny w tej kwestii, to warto byłoby przełamać jednak schemat i zwrócić uwagę na rzecz absolutnie bezprecedensową, a mianowicie na działania UOKiK mające na celu wprowadzenie jednolitych standardów informowania followersów i subskrybentów o współpracach sponsorowanych. Dotychczas brakowało ustandaryzowanych regulacji, które byłyby drogowskazem dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w kreowanie przekazów reklamowych u twórców internetowych. Osobiście wierzę, że jest to krok ku lepszemu, bo influencerzy będą musieli wziąć na swoje barki odpowiedzialność za promowane produkty, czy usługi i pisząc to mam na myśli przede wszystkim te osoby, które w minionych miesiącach trafiły na pierwsze strony portali branżowych przez afery scamowe.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

TikTok był na ustach wszystkich w roku 2021. Świadczy o tym liczba raportów, kampanii z udziałem influencerów, działań mediowych czy po prostu przyrost użytkowników z grupy 18+. Można byłoby o tym wydać solidny zbiór książek i nie wyczerpać tematu. TT klasyfikowany dotychczas jako trend wszedł na stałe do naszego życia i trzeba uznać go za codzienny rutynowy constans użytkowników smartfonów. W kontrze do TikToka Instagram zaimplementował funkcjonalność „Reels”, więc zasadnym byłoby spodziewać się tam działań reklamowych z udziałem influencerów. Przypuszczam, że nie wszystkim twórcom będzie chciało się ponownie zbierać community w obrębie nowej platformy, więc przełożenie formatów znanych nam z TT do apki, w której mają już swoje silne grono odbiorców jest wygodnym i bezbolesnym rozwiązaniem.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Pandemia trwa już na tyle długo, że wymogła na nas zmiany w prawie każdym możliwym obszarze życia zawodowego. Natomiast spektrum zmian jest na tyle szerokie, że muszę pokusić się o wydzielenie chociaż trzech obszarów, aby zobrazować, dokąd nas one zaprowadziły. Po pierwsze możliwość pracy całkowicie zdalnej albo hybrydowej dało pracownikom możliwość wykonywania swojej pracy z dowolnego miejsca na świecie, co jednocześnie przełożyło się na zmniejszenie kosztu ich utrzymania przez pracodawców – wiele firm mogło przenieść swoje siedziby do mniejszych biur. Po drugie e-commerce dla wielu klientów przestał być jedynie jednym z filarów sprzedaży i stał się jej głównym motorem napędowym, co jednocześnie przełożyło się na formę współpracy z influencerami. A skoro mowa o nich mowa, to po trzecie, eventy z udziałem twórców internetowych przestały być tak powszechne, jak przed marcem 2020. Choć oczywiście możliwość wykonywania testów na COVID nie stanowi problemu, to regulacje reżimu sanitarnego nakładają na branżę ograniczenia w liczbie osób mogących wziąć udział w danym wydarzeniu, a to w momentach krytycznych, jak kolejne fale pandemii w kraju, przekłada się na opłacalność ich organizacji.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Wspomniałem już o działaniach UOKiK, których pokłosie będzie odczuwalne w kolejnych latach. Pisząc o wyzwaniach warto wspomnieć również o kontrolach umów o dzieło zawieranych z influencerami, które zaczął przeprowadzać ZUS. Deklaratywnym celem ich działań jest właściwe oskładkowanie tychże dokumentów, które w mniemaniu ZUS mogą być umowami o zlecenie. Sprawa jest bezapelacyjnie poważna, bo stwarza ryzyko konieczności korekty dokumentów stworzonych do 5 lat wstecz i uregulowania ewentualnych różnic składkowych. Konsekwencją takich działań może być wzrost cen na rynku influencer marketingu w najbliższej przyszłości, bo MCNy, managerowie, czy po prostu twórcy internetowi będą musieli znaleźć środki na zrealizowanie tych zobowiązań finansowych.

Agnieszka Pawełek, account manager, Agencja Słucham

grafika

Wydarzenie roku

Największym wydarzeniem tego roku były… wydarzenia. Pierwszy rok pandemii odcisnął ogromne piętno na eventach branżowych, koncertach, galach, premierach i najważniejszych wydarzeniach sportowych takich jak Letnie Igrzyska Olimpijskie 2020, które musiały zostać odwołane i finalnie odbyły się w roku 2021.

W roku bieżącym organizatorzy wzięli do serca restrykcje, uzbroili się w odpowiednie środki zaradcze i chociaż wydarzenia odbywały się inaczej niż je zapamiętaliśmy, postarali się abyśmy my - odbiorcy, uczestnicy - mogli się poczuć chociaż trochę jak za “starych przedpandemicznych czasów”.

Wydarzenia które przeszły największym echem, to wspomniane Igrzyska Olimpijskie, kwalifikacje do Mistrzostw Świata Piłki Nożnej z udziałem widowni - kibiców, festiwale muzyczne: Open’er Festival tymczasowo w formie Open’er Parku, SBM Festiwal, Letnie Brzmienia, czy Męskie Granie.

Z perspektywy marketingowej wznowienie festiwali i eventów to przede wszystkim ponowne uruchomienie możliwości promocji dla marek, zwłaszcza brandów które patronują festiwalom, Żywiec (Męskie Granie), Lech (Lech Polish Hip Hop Music Awards), Play (Pol'and'Rock Festival) i wiele wiele innych.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

2021: Niezaprzeczalnie największym trendem w 2021 jest peak działań muzyków integrowanych z kampaniami marek. Kto razem ze mną myślał, że jest to trend ubiegłoroczny i nie będzie już kontynuowany - bardzo się pomylił. Niektórym markom i muzykom wyszło to lepiej, niektórym gorzej, ale finalnie w ramach współpracy powstało kilka naprawdę solidnych produkcji. Wśród najciekawszych angaży muzycznych można wymienić czwórkę wokalistów, w tym Artura Rojka, w kampanii Tymbark z piosenką “Ktoś mnie pokochał”, CCC x Sprandi na koncercie Maty w Warszawie, czy limitowaną kolekcję Brodki dla Reserved, którą możemy obejrzeć w klipie “Game Change”. Kto policzy w ilu kampaniach reklamowych wzięła udział Sanah?

2022: Trendem w przyszłym roku będzie dostarczanie swoim odbiorcom treści w formie premium. Będą to dodatkowe, specjalne materiały dostępne dla zamkniętego grona. To content, który już kiełkuje w tym roku - powstanie więcej kreatywnych produkcji na miarę “Random” by Storytel, audioseriali, odcinków specjalnych tworzonych przez naszych ulubionych youtuberów, czy twórców podcastów, a to wszystko umieszczone za paywallem. Już tym roku w takiej formie posłuchać możemy pierwszego polskiego audioserialu true crime stworzonego przez Marcina Myszkę (“Kryminatorium”), czy odcinka specjalnego podcastu “Piąte Nie Zabijaj” autorstwa Justyny Mazur, poświęconego sprawie Magdaleny Żuk.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Podcasty to kategoria nadal rozwijająca się, a pandemia zmieniła tempo ich wzrostu - zwiększając je. Trudny okres sprawił że wielu twórców, artystów, ludzi z mediów tradycyjnych, rozpoczęło poszukiwania nowych dróg komunikacji, rozpalili w sobie chęć do zastanowienia się nad swoją twórczością, do tworzenia jakościowych treści, czego dostarcza właśnie format podcastów.

W rankingu najpopularniejszych podcastów nastąpiło przetasowanie i bardzo krótkim czasie w topce pojawiło się wiele nowych twarzy, które na pewno zostaną tam na dłużej. W podcastach szansę na jakościowy przekaz upatrzyły również kolejne marki, tworząc własne bądź patronackie podcasty, takie jak kolejny sezon realizowanej przez nas “Dobrej Roboty” Pracuj.pl, czy “Z pokolenia na pokolenie”, podcast prowadzony przez Magdę Mołek w partnerstwie z marką Reserved, którego też jesteśmy dumnym twórcą. Warto wspomnieć, że dobrze prowadzone podcasty marki mogą wspiąć się, mimo brandowych treści, do zestawienia najpopularniejszych polskich podcastów - “Z pokolenia na pokolenie” by Reserved trafiło na piąte miejsce, “Dobra Robota” by Pracuj.pl - na osiemnaste!

Największe wyzwanie na 2022 rok

Ogromne wyzwanie na 2022 rok to marketing w duchu zrównoważonego rozwoju bez bullshitu. Czy portale mogą obiecywać generowanie zerowego śladu węglowego? Czy hasła “bio” i “eko” straciły już swoją wartość przez ich nadużywanie? Czy tworzenie eko-kampanii jest modne?  W bieżącym roku można było zaobserwować wiele wpadek zakrawających na greenwashing, bardzo szybko weryfikowanych przez obserwatorów i aktywistów. Wyzwaniem na 2022 będzie pogodzenie celów biznesowych marek z możliwymi do zrealizowania obietnicami dążenia ku lepszemu stanowi planety.

Dagmara Plata-Alf z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuZrealizowana przez markę Koral we współpracy z Ekipą kampania zrewolucjonizowała podejście do marketingu skierowanego do pokolenia Z. Pokazała, jak olbrzymi potencjał kryje się w najmłodszym pokoleniu, a kluczem w dotarciu do niego jest wykorzystanie właśnie Influencerów jako tych, którzy stanowią autorytety i wzorzec dla młodego pokolenia. Sprawiło to, że nie tylko przygotowany koncept komunikacyjny doskonale podgrzał atmosferę i zainteresowanie samym produktem (np. za pewien PR-owy strzał w 10-tkę uznaję sprzedawanie papierków po lodach Ekipy na Allegro po kilkaset złotych), ale również do komunikacji włączyli się sami klienci, czyli dzieci i młodzież sprawiając, że buzz wokół produktów i samej akcji osiągnął niebywałe rozmiary. Można jedynie domniemać, że przerosły one oczekiwania nawet samej marki Koral, gdyż dostępność lodów stała się w pewnym momencie bardzo ograniczona. Relacje z poszukiwań oraz bitwy o nie urosły wręcz do legendy, a sam produkt stał się towarem trudnodostępnym i przez to luksusowym.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Rok 2021 upłynął w mojej ocenie pod hasłem wideo – zmieniając jego formy i mocno ewoluując na przestrzeni tego czasu. W popularyzacji tego trendu niemały udział miała aplikacja TikTok, której fenomen sprawił, że jako bardzo przystępne medium zaczęła przyciągać nie tylko najczęściej identyfikowane z nią najmłodsze pokolenie, ale zaktywizowała również odbiorców w wieku 18-34. Prostota obsługi, mnogość funkcji i możliwość tworzenia nieszablonowych treści sprawiają, że TikTok stał się nr 1 w tej kategorii. Oznacza to w mojej ocenie równocześnie rozkwit udziału TikTokerów w kampaniach marek – w końcu tam, gdzie obecni są nasi odbiorcy, powinniśmy być obecni i my.

Z kolei to, co będzie wg mnie gamechangerem roku 2022 i wbrew pozorom nie jest tylko chwilową modą to niezbywalne i unikatowe tokeny NFT emitowane przez twórców. W minionym roku mieliśmy kilka przykładów ciekawych akcji opartych o tokeny, wśród których zdecydowanie warto wyróżnić influencerkę Marti Renti, która za prawie milion złotych sprzedała… Cyfrową Miłość. Mimo kontrowersji może to oznaczać konieczność zejścia z utartych, marketerskich ścieżek i zastanowienie nad tym jak wykorzystać wskazany trend w naszych działaniach i prowadzonych kampaniach.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Czas pandemii sprawił, że coraz mocniej przywiązaliśmy się lub wręcz uzależniliśmy od mediów społecznościowych. Sprawiło to, że stały się one dla nas źródłem informacji, miejscem spotkań ze znajomymi i rodziną, a także miejscami do dyskusji, w których oczekujemy jeszcze mocniej niż kiedykolwiek opinii i komentarza od obserwowanych przez nas liderów opinii/influencerów. Nie tylko z tego tytułu fani powiedzieli sprawdzam co w ważnych dla mnie tematach sądzą moi idole, ale również głoszone opinie zaczęły mieć wpływ na decyzje marek w zakresie realizacji potencjalnych kooperacji i wspólnych kampanii.

Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwaniem dla wielu influencerów będą kontrole ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapowiedział nie tylko działania w zakresie prawidłowego oznaczania odpłatnej promocji produktów lub usług, ale również weryfikacji faktu, czy influencerzy nie promują tzw. scamu.

Odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Bezwzględnie dla wielu twórców, jak i marek nadanie transparentności ich współpracom będzie należało do pewnych wyzwań, ale z pewnością pozwoli na uporządkowanie nieuregulowanego obszaru w tym zakresie.

Urszula Kopeć, influencer and SM specialist w K2 Create (Grupa K2)

grafika

Wydarzenie roku

W 2021 roku było kilka wydarzeń, o których naprawdę głośno się mówiło.

Metaversum – zmiany związane z rozwijaniem wirtualnej rzeczywistości będą miały duży wpływ na działania zarówno influencerów, jak i marek.

W podsumowaniu 2021 warto wspomnieć o jednym artyście, dla którego ten rok był naprawdę zaskakujący. Mata – młody raper, który przemawia za obecne, młode pokolenia. Zaczęło się od publikacji Patoreakcji, czyli głosu generacji Z wobec tego, co dzieje się w naszym kraju. Później organizował koncerty – schodki nad Wisłą oraz jedno z największych wydarzeń w historii polskiego hip-hopu – koncert na lotnisku Bemowo. 2021 rok kończy ze współpracą z MacDonaldem, która nie była do końca udana wizerunkowo, ale która i tak przyniosła duże zyski dla marki.

W 2021 roku ważnym wydarzeniem była również kampania Spotify – RADAR. Polscy artyści zostali pokazani na bilbordach w NY!

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Trendy, które zaczęły się już w 2021 roku, będą miały również swoje rozwinięcie i kontynuację w 2022. Przede wszystkim influencerzy otworzyli się na content video. Jest to związane z Tik Tokiem i jego szerzącą się popularnością wśród twórców i marek. Przyczyniło się to do stworzenia REELSÓW na Instagramie, z których influencerzy coraz częściej korzystają.

Kolejnym trendem jest ekonomia twórców, którzy nie traktują swojej twórczości jedynie jako pasji, ale rozwijają ją w bardzo ekonomiczny sposób (przyczynia się do tego również fakt, że Instagram zaczyna płacić twórcom za wrzucane treści). Coraz częściej powstają własne marki czy produkty influencerów. Dodatkowo możemy zauważyć, że najpopularniejsi influencerzy zaczynają promować mniejszych twórców, aby pobierać od ich współprac/zasięgów/wizerunku własne zyski (Friz-projekt Genzie, Żabson i przekształcenie swojego kanału w INTERZIOMALE, Smolasty i publikowanie filmów Oliwki Brazil u siebie na kanale, Natsu i założenie własnego Teamu X itp.)

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Pandemia przyczyniła się przede wszystkim do tego, że marki musiały postawić na działania bardziej online niż offline. Zorganizowano o wiele mniej eventów, koncertów czy ścianek. Marki organizując wydarzenia, musiały liczyć się z pewną niepewnością i ryzykiem, które się z tym wiązało (przez możliwość wprowadzenia obostrzeń z dnia na dzień). Pandemia wpłynęła również na większą popularność Tik Toka, a przy tym większą popularność dodawania krótkich, bardzo dynamicznych, zabawnych filmów. Powoli odchodzimy od tych idealnych kanonów, a stawiamy na większą autentyczność, która jest widoczna przede wszystkim na Tik Toku.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Największe wyzwanie na 2022 rok – odnaleźć się w wirtualnej rzeczywistości. Podążać za zmianami, iść z duchem czasu i otworzyć się na nowe możliwości.

Anna Domoń – integrated communication manager, LiquidThread

grafika

Wydarzenie roku

Mijający rok 2021 wciąż należał do szalejącej pandemii wirusa COVID-19. Zaraz miną 2 lata od jej początku, a wciąż jesteśmy od niej całkowicie zależni. Wpływa ona tak bardzo na nasze życia, branżę i na biznes Klientów, że nie sposób o tym nie wspomnieć. Ciekawe, czy za rok o tej porze będziemy mówić już o tym mniej, a sytuacja będzie bardziej ustabilizowana, bo powrotu do czasów sprzed pandemii nie ma co oczekiwać. Wszystko się zmieniło.

Bazując na wyszukiwaniach w Google w 2021 roku, Polaków najbardziej interesowały te poważne i związane z polityką czy sytuacją w Polsce i na świecie newsy, takie jak sytuacja w Afganistanie, konflikt na granicy polsko-białoruskiej, szczepienia, blokada Kanału Sueskiego czy nowe podatki. Działo się bardzo dużo przerażających rzeczy, dlatego też często mówiło się o przebodźcowaniu ludzi negatywnymi wiadomościami. Wielu z nas po prostu przestało śledzić codzienne dzienniki w TV, radiu czy internecie i skupiło się na zamknięciu w swojej bańce, aby móc łatwiej przetrwać ten ciężki czas. Newsy i tak do nas docierały, ale uderzały nas, zdaje się, z mniejszym impetem.

W dalszym ciągu jednym z głównych źródeł informacji dla użytkowników social mediów były profile Łukasza Boka (KIKŚ) albo Make Life Harder, które rozwijają się cały czas w zawrotnym tempie. Wydawało się, że na social mediach możemy polegać, aż do czasu kiedy nadeszła wielka awaria Facebooka trwająca aż 6 godzin, podczas której wiele osób myślało, że cały internet przestał działać, a to daje nam tylko potwierdzenie, że istnienie social mediów jest dla nas ważnym aspektem używania internetu. Ta awaria uświadomiła nam też że mamy monopol wśród gigantów technologicznych i wszystko, czego używamy zamyka się w 3 ogromnych korporacjach.

Kolejnym ważnym wydarzeniem na rynku influencer marketingu w Polsce jest rozwój kanałów commentary, które poza subiektywną oceną prowadzącego, są też nowymi narzędziami do weryfikowania poczynań innych influencerów, co jak widzimy na przykładzie Sylwka Wardęgi, zapoczątkowało duże zmiany w branży.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

- Rozwój podcastów – bardzo dużo działo się w tym roku w obszarze podcastów. Twórcy, marki, agencje – wszyscy po raz pierwszy tak mocno inwestowali w nowe medium, a przykładem tych działań są bardzo wartościowe kanały. Na szczególne wyróżnienie zasługują Imponderabilia Karola Paciorka – za bardzo spójną i jakościową komunikację i niekiedy zaskakujący dobór gości, podcast Radka Kotarskiego i Dawida Podsiadło – za przezabawne rozmowy, a z podcastów realizowanych z markami – Rozmowy Wojewódzki Kędzierski w newonce we współpracy z Porsche, Klimatyczne Rozmowy dla Electroluxa czy Z pokolenia na pokolenie z Magdą Mołek dla Reserved. Podcasty tworzą dużo możliwości współpracy marek z twórcami i jednocześnie niosą ze sobą edukacyjny przekaz, co jest nowym i rozwijającym się przykładem content marketingu.

Co bezpośrednio łączy się z podcastami i innymi social mediami, a co również było istotnym trendem w mijającym roku to budowanie społeczności. Coraz ważniejsze jest dla nas dobudowanie historii i coraz większa liczba touchpointów z użytkownikami w social mediach. Do kanałów influencerów nie należy już tylko jedna wybrana platforma – na przykład kanał na Youtubie. Influencerzy mają swoje profile na Instagramie, fanpage grupy na Facebooku, podcasty i profile na TikToku. Marki muszą więc wiedzieć jak je dobrać i odnaleźć się w odpowiednich dla nich kanałach.

Online shopping – pandemia sprawiła, że wybieramy już zdecydowanie zakupy online, a w przypadku social mediów to ogromny obszar rozwoju, który będzie się przez kolejne lata coraz mocniej rozwijać. Nie jest już dla nas niczym obcym, aby kupować rzeczy na Facebooku czy Instagramie.

Streamingi live – kolejny ogromny obszar, którego rozwój pandemia tylko przyspieszyła. Idealny format dla influencerów, dla marek, a coraz częściej też dla e-commercu – z zakupami podczas lajwów – wciąż czekam czy rozwinie się to na większą skalę na naszym rodzimym podwórku.

Kreowanie influencerów – ostatnim trendem rosnącym mocno w tym roku w branży influencer marketingu jest oczywiście pochodzący z zachodu trend budowania własnych ekip czy domów influencerów – dotychczas naturalnym było dla nas to, że fajnie ogląda się ekipy znajomych, którzy się dobrze dogadują i znają, ludzie chętnie śledzili ich relacje i poczynania. W tym roku przyszedł jednak czas na poniekąd sztuczne i dość masowe kreowanie influencerów, castingi na domy, co pokazuje nam tylko, ile młodych osób chce chwalić się zawodem influencera lub być wyboostowanym przez inne znane osoby. Wydaje się, że ostatnie projekty Friza i Natsu to tylko początek i może się to rozwijać dalej w kolejnym roku.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Branża reklamowa bardzo się zmieniła, najważniejszą cechą, jakiej musieliśmy się wszyscy szybko nauczyć – zarówno po stronie agencji, Klientów czy influencerów -  jest elastyczność – praca hybrydowa, szybka adaptacja do zmieniającej się formuły pracy i warunków, oszczędność czasu na podróżach i dojazdach, na spotkaniach online. To wszystko spowodowało, że staliśmy się świetnymi multitaskerami. Nie może być też chyba lepszego dowodu na to, że branża i nasza codzienna praca się diametralnie zmieniły, niż to, że piszę to podsumowanie, pracując zdalnie z Tajlandii. Zaczęliśmy rozumieć, że możemy pracować efektywnie nie tylko z domu, ale z każdego zakątka świata, o ile tylko mamy trochę samodyscypliny :)

Z perspektywy influencerów – w końcu ich działalność staje się zawodem, który jednak musi zostać uregulowany. To spowoduje na pewno mocne przetasowania, zostaną Ci, którzy są w swoich działaniach autentyczni i Ci, którzy potrafią się dopasować do obecnie panujących warunków. Na pewno na plus będą dalej wpływać długoterminowe i dopasowane współprace z markami.

Największe wyzwanie na 2022r.

Największymi wyzwaniami na 2022 rok są zdecydowanie:- polaryzacja społeczeństwa- weryfikacja influencerów, sprawdzenie ich autentyczności i adaptacji do panujących warunków- utrzymanie atrakcyjności obecnych platform social media.

Ada Zalewska, PR account executive Mindspot

grafika

Wydarzenie roku

Współpraca lodów Koral z Ekipą. Nie ma znaczenia czy jesteś w gronie odbiorców Friza i jego przyjaciół, czy nie – na pewno słyszałeś o tej kampanii. Lody błyskawicznie znikały ze sklepowych półek, a puste papierki sprzedawane były w internecie ze sporą przebitką. Ta współpraca pokazała jakim ewenementem na polską skalę jest w ogóle Ekipa. Pomimo kilku mniejszych i większych skandali w tym roku, na razie ze wszystkiego wyszli obronną ręką i skutecznie rozwijają się dalej.

Na uznanie zasługują również kampanie, które nie były nastawione na sprzedaż, a poruszyły ważne społecznie tematy. Sexed stworzyło kampanię, która ma na celu zwiększenie świadomości na temat edukacji seksualnej i zapobieganiu przemocy. W sumie powstały trzy filmy krótkometrażowe, w których możemy zobaczyć m.in. Julię Wieniawę czy Jakuba Gierszała – świetna inicjatywa.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Ciągły rozwój wszystkich platform społecznościowych. TikTok ma się świetnie i nie planuje zniknąć. Widać, że content wideo podoba się odbiorcom, co zauważył również Instagram i wprowadził reels, które łudząco przypominają tiktokową formę, ale zachowują instavibe. Popularność TikToka pokazała, że od social mediów oczekujemy w duże mierze rozrywki, a nie tylko wypolerowanego feedu. To czy reels zostaną z nami na stałe, się jeszcze okaże.

W 2021 razem z naszymi klientami eksplorowaliśmy TikToka i sprawdzaliśmy co najlepiej na nim działa. Na uwagę zasługuje kampania nad którą pracowaliśmy Fredziownikiem – Franek jest bardzo popularnym artystą, a jeden z jego filmików zajmuje drugie miejsce najbardziej popularnych filmów na całej platformie (patrząc po polubieniach). Lokowanie było zgodne z całym jego contentem, stworzył on bowiem cyfrowy obraz na laptopie HP Spectre x360 – dzięki połączeniu rysunku i technologii powstała bardzo naturalna współpraca. Łączenie klientów i twórców, którzy się wzajemnie uzupełniają to kierunek w którym będziemy zmierzać w 2022 roku.

Większe zainteresowanie mikroinfluencerami. Coraz więcej marek podejmuje współpracę z osobami, które mają mniej niż 10 tysięcy obserwujących na Instagramie – ta magiczna liczba kiedyś wiązała się z możliwością umieszczania linków na stories, teraz może robić to każdy przez co jakoś contentu ma większe znaczenie niż liczba obserwujących.  

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Przez obostrzenia więcej uwagi skupiliśmy na influencerach: podróżowaliśmy z nimi, chodziliśmy na eventy, gotowaliśmy, oglądaliśmy seriale itd. Przez taką wzmożoną uwagę wiele osób zaczęło zauważać, jak dużo współprac w ciągu tygodnia/miesiąca pojawia się na najbardziej popularnych kontach i nie boją się tego zaadresować w komentarzach pod zdjęciami/filmami. W ciągu całego roku musiał zmienić się tryb współpracy z Influencerami, treści są teraz bardziej dopasowane do tego, czym na co dzień zajmują się twórcy, dzięki czemu zyskujemy bardziej spójny przekaz. Jakość jeszcze nigdy nie miała takiej przewagi nad ilością.

Największe wyzwanie na 2022 r.

Świadoma współpraca, oznaczanie reklam, lokowania dopasowane do twórcy i jego odbiorców, tworzenie treści nie tylko nastawionych na sprzedaż, ale również z przekazem.

Małgorzata Michalska, senior account manager, Kamikaze Altavia Group

grafika

Wydarzenie roku

Myślę, że Influencer marketing w minionym roku mocno ewoluował w dobrą stronę. Już sama zmiana optyki tej branży w mojej opinii jest dużym wydarzeniem. Wiele kampanii w tym roku opierało się o znane i potrzebne prawdy: człowieczeństwo, naturalność, autentyczność, szczerość w przekazie, przełamywanie stereotypów i tematów tabu. Na czele stoją mocne i ważne kampanie: Yes - jestem kobietą, Nikt nie zasługuje na śmierć w lesie - zrealizowany przez Jana Holoubka

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Konkurencja na pewno napędza trendy. Dla przykładu, Instagram wprowadził kilka nowości w 2021r. które w szerokim obrazku pozwalają na aktywny i publiczny udział w storiesach.  Widać, że platforma ściga konkurencję, jaką jest Tik Tok, do którego przechodzi najmłodsza, silna target grupa. Nowości, które wprowadza nie zdążyły się jeszcze dobrze rozkręcić, więc w 2022 r. będziemy mogli obserwować prawdziwy rozpęd nowych funkcjonalności, takich jak reelsy, wykorzystywanie naklejek Add Yours. Co niewątpliwie przełoży się na wykorzystywanie tych funkcji przez influencerów, być może na nowe rodzaje kampanii. Słychać także informacje, że oprócz powyższego, Instagram będzie mocno rozwijał gałąź reklamową, która pomoże w zarabianiu twórcom treści. W planach podobno jest sponsoring treści. Mają powstać także specjalne odznaki instagramowe - użytkownicy będą mogli je kupować i tym samym wspierać swoich ulubionych twórców, którzy transmitują live. Podobny mechanizm stosuje największy streamerski serwis, czyli Twitch.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Branża przeżyła w ubiegłym roku (2020) mocną transformację. Wtedy byliśmy zmuszeni wyjść poza strefę komfortu. W 2021 roku, była to już łagodna kontynuacja dostosowywania się do sytuacji. Wszyscy już przestawiliśmy się i przyzwyczailiśmy do nowej rzeczywistości. Na pewno pandemia była początkiem większej elastyczności i ze strony marek i ze strony Influencerów oraz agencji. Miało to w dużej mierze pozytywne skutki – świat, mimo że się zamknął, to paradoksalnie dla influencer marketingu się otworzył, a praca z różnych miejsc stała się normalnością, a nie wyzwaniem.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Oznaczenie współpracy - już teraz jest o tym głośno, a można spodziewać się w 2022 r. rozwoju tego tematu. Do tej pory, niestety, nie wszystkie współprace marek z twórcami były oznaczane odpowiednio,  jako treść sponsorowana. Jednak zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce, ustawodawca w art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jasno to określa: „wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji” jest czynem niedozwolonym. Myślę, że w kolejnym roku będzie to duże wyzwanie dla marek, twórców oraz dla agencji.

Paulina Kasprzyk, social media specialist, Grupa Eura7

grafika

Wydarzenie roku - commentary

Zdecydowanie w kontekście działań influencerów w 2021 roku nie może nam umknąć bardzo intensywna aktywność tzw. kanałów commentary. To osoby, które patrzą influencerom na ręce, śledzą ich poczynania, a przez swoją dociekliwość mają możliwość wpłynąć na utratę zaufania wśród fanów danej osoby, co ma ogromne znaczenie także dla marek, które potencjalnie chciałyby podjąć z nimi współpracę. Kluczowi gracze w tej kategorii tacy jak Sylwester Wardęga, Revo, Konopskyy czy Zebo mieli w tym roku co robić. Ujawnili wiele nieuczciwych współprac (scam), w które angażowali się topowi influencerzy mający miliony odbiorców. Niektórzy odnosili się do zarzutów, inny pozostawiali je bez odpowiedzi. Jednym z ważniejszych wydarzeń jeszcze z początku tego roku był oczywiście film Sylwestra Wardęgi, który oskarżył Weronikę Sowę, znaną szerzej jako Wersow o kradzież logo dla swojej marki. Sprawa ta nie pozostała bez echa. Przez wiele miesięcy szereg osób uważnie obserwował jej działania w tym temacie. Z pewnością wpłynęło to zarówno na jej wizerunek, jak i wizerunek Ekipy, do której należy, gdyż samo oskarżenie było naprawdę poważne.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Jakość, a nie ilość. Wydaje mi się, że to będzie kluczowym wyzwaniem w tej dziedzinie. Ludzie są coraz bardziej nieufni. Obserwując wiele wpadek i oszustw przy współpracach, zdecydowanie dużo uważniej patrzą na promocje, kody rabatowe i ogólne polecenia influencerów. To sprawiło, że Ci muszą jeszcze bardziej się postarać, by uzyskać oczekiwany efekt i rzeczywiście wiarygodnie zareklamować produkt czy usługę ze współpracy.

Dodatkowo swoje 5 minut w Polsce przeżywa także Tik Tok. Możemy tam zobaczyć coraz więcej marek, które poprzez współprace z twórcami docierają do zupełnie nowej grupy odbiorców.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Przez panującą pandemię jeszcze więcej działań reklamowych przeniosło się do sieci. Mając do wyboru zakupy on-line lub stacjonarnie częściej decydujemy się na te pierwsze. To dało influencerom, a także agencjom reklamowym większe pole do popisu. Sytuacja ta niesie za sobą również wyzwania, wymuszając na obu stronach więcej zaangażowania i kreatywności. Przy takiej ilości treści trudniej się wyróżnić i skupić odbiorcę na swoich materiałach.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Wygląda na to, że czas beztroskich współprac i kryptoreklam w social mediach powoli odchodzi w zapomnienie. W 2021 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się  działalności reklamowej influencerów. Ci wielokrotnie wchodząc w wiele współprac, dodawali sponsorowane materiały bez rzetelnego informowania o tym swoich odbiorców, co mogło wprowadzać ich w błąd. Realna rekomendacja, czy działania opłacone przez markę?

Obecnie każda współpraca musi być jasno i przejrzyście oznaczona. Kontrole te zostały skierowane także w stronę agencji reklamowych, które takie współprace podejmują. Trudno powiedzieć jak ta sytuacja będzie rozwijała się w przyszłości. Nie ma jednak wątpliwości, że odbiorcy są coraz bardziej świadomi i nie nabiorą się już na każde polecenie, które zobaczą w sieci, a sami influencerzy muszą być bardziej transparentni i odpowiedzialnie podejmować współpracę nie patrząc wyłącznie na wynagrodzenie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+