2 mld 548 mln zł składek przypisanych brutto- Większy przypis z polis indywidualnych ze składką regularnąRezerwy techniczno-ubezpieczeniowe brutto: 7 mld 295 mln zł- Mniejsze zaangażowanie w sprzedaż polisolokat we współpracy z ING Bankiem Śląskim- Nacisk na rozwój oferty długoterminowych produktów bancassurance3 mld 164 mln zł wypłaconych świadczeń brutto- Zakończenie kontraktów Polisy Lokacyjnej ING (2,2 mld zł) i Inwestycyjnej Lokaty Ubezpieczeniowej (0,3mld zł)- Wzrost liczby wniosków o całkowitą wartość wykupu i likwidację polisyWzrost kapitałów własnych do 673 mln zł- Zatrzymanie dywidendy za 2008 r. i przeznaczenie w całości na kapitał rezerwowy
Wybrane pozycje z wyniku finansowego po czwartym kwartale 2009 r.*
*dane przed audytem
Tomasz Bławat, prezes ING Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A.:

Wyniki finansowe w 2009 r.
Rok 2009 był dla ubezpieczycieli czasem trudnym. Mieliśmy do czynienia z realnym kryzysem w gospodarce, zmniejszeniem wydatków na usługi i konsumpcję oraz spadkiem zaufania do instytucji finansowych. Mimo niesprzyjającej sytuacji udało nam się wypracować wyższy zysk niż w roku ubiegłym (195 wobec 165 mln zł rok wcześniej) i utrzymać wzrost składki przypisanej brutto z indywidualnych ubezpieczeń na życie ze składką regularną. Nie byłoby to możliwe, gdybyśmy nie wprowadzili bardziej restrykcyjnej polityki kosztowej (koszty ograniczone o blisko 30 mln zł w stosunku do 2008 r.), dużą rolę na tym polu odegrało również zdywersyfikowanie oferty. W 2009 r. Polacy odwrócili się od ubezpieczeń inwestycyjnych na rzecz tych bardziej ochronnych i takie właśnie postanowiliśmy im zaoferować. W połowie roku wprowadziliśmy na rynek nowe umowy dodatkowe dotyczące poważnego zachorowania i pobytu w szpitalu, których sprzedaż przekroczyła 650 tys. sztuk. W lipcu zaczęliśmy oferować polisę ochronną ING Smart, sprzedawaną również w systemie direct. Długoterminowe ubezpieczenia ochronne i ochronno-inwestycyjne stanowią podstawę biznesu ING Życie i w tym zakresie firma zamierza się rozwijać. W ostatnim kwartale 2009 r. ograniczyliśmy sprzedaż „polisolokat” w ramach bancassurance, co miało wpływ na przypis składki (2 mld 548 mln wobec 3 mld 876 mln rok wcześniej) – to odzwierciedla naszą obecną strategię koncentracji na ofercie ubezpieczeń ochronnych ze składką regularną, sprzedawanych głównie poprzez naszą sieć przedstawicieli ubezpieczeniowo-finansowych.

Strategia rozwoju na lata 2010-2015
Strategia ING Życie na lata 2010-2015 zakłada wzrost liczby klientów do 1 mln osób (wobec 0,5 mln obecnie) i zwiększenie udziałów rynkowych do 15 proc. To plan bardzo ambitny, ale pozostający w zgodzie z globalną strategią Grupy ING i możliwy do zrealizowania. Przez 15 lat istnienia na polski rynku ING Życie udało się zbudować sieć wysoko wykwalifikowanych, profesjonalnych przedstawicieli i zróżnicowaną ofertę produktową, co miało wpływ na osiągnięcie przez nas pozycji drugiego największego ubezpieczyciela na życie (po trzecim kwartale 2009 r.). Mamy więc silne podstawy, wiedzę i doświadczenie, by dynamicznie rozwijać biznes i nie obawiamy się podejmować ryzykownych biznesowo działań. W lutym 2010 r. w naszej ofercie znalazło się nowatorskie ubezpieczenie posagowe „W trosce o pewną przyszłość”, z którym wiążemy duże nadzieje. Do tej pory Polacy niezbyt chętnie sięgali po tego typu produkty – po trzecim kwartale 2009 r. odsetek ubezpieczeń posagowych wśród ubezpieczeń na życie ze składką regularną wynosił 1% (wg danych KNF, mierzone wartością składki przypisanej brutto). Nasz produkt jest niezwykle elastyczny, przejrzysty i przyjazny dla ubezpieczonego, daje mu większe bezpieczeństwo i pewność zbudowania kapitału na przyszłość dziecka niż np. konto oszczędnościowe czy fundusze inwestycyjne. Jednocześnie jest to kolejny krok w rozbudowie naszego portfela ubezpieczeń ochronnych.

W biznesie ubezpieczeniowym ogromną rolę odgrywa satysfakcja klienta. Towarzystwo ubezpieczeniowe musi zapewniać profesjonalną i szybką obsługę, musi również odpowiadać na klienckie potrzeby poprzez dopracowaną ofertę. Jako jedna z niewielu firm na polskim rynku w 2009 r. wdrożyliśmy Net Promoter Score (wskaźnik rekomendacji). Dzięki temu na bieżąco monitorujemy relację z klientami, pytamy ich o zadowolenie z naszej obsługi (np. przy zakupie polisy, wypłacie świadczenia czy kontakcie z naszym przedstawicielem) i prosimy wskazanie konkretnych obszarów, w których musimy się poprawić. Zebraliśmy w ten sposób już kilkanaście tysięcy cennych opinii i na ich bazie tworzymy nowe procesy i procedury, by nasi klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni ze współpracy z ING Życie.
Globalna sytuacja ING
W październiku 2009 r. Grupa ING ogłosiła zamiar rozdzielenia działalności ubezpieczeniowej i bankowej do końca 2013 r. W ramach tego procesu część ubezpieczeniowa uprości procedury i przyjmie wspólne standardy w zakresie zarządzania ryzykiem, obsługi, czy rozwiązań IT. Dzięki temu ING na całym świecie będzie mogło zaoferować produkty lepszej jakości i podnieść standard obsługi klienta. Konkretna droga do rozdzielenia ubezpieczeń i bankowości jest cały czas starannie badana – preferowanym rozwiązaniem jest wejście na giełdę części ubezpieczeniowej (ang. IPO).

Działalność ubezpieczeniowa ING cieszy się dużą popularnością zarówno na rynkach rozwiniętych jak i rozwijających się. Firma obecna jest w 26 państwach i ma 3. pozycję na głównych rynkach rozwijających się i 3. pozycję w krajach Beneluksu i USA. W Polsce ING Życie jest drugim największym ubezpieczycielem na życie pod względem całkowitej składki przypisanej brutto*. W najbliższych miesiącach i latach zamierzamy wzmocnić swoją pozycję.











