Innowacje: od korporacyjnego bełkotu do biznesowego imperatywu

Wg wyników badań przeprowadzonych przez Weber Shandwick, 76 proc. kadry menadżerskiej oczekuje wzrostu znaczenia innowacyjności

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Podstawą Ekonomii kreatywności* w roku 2007 będzie – wg badań przeprowadzonych przez Weber Shandwick i KRC Research – innowacyjność. 76 proc. osób zasiadających na szczeblach kierowniczych zgadza się, że innowacyjność stanie jeszcze ważniejsza w przeciągu następnych pięciu lat. Badanie „Zmiany w marketingu i komunikacji w dzisiejszej Ekonomii kreatywności” pokazało, że 78 proc. kierownictwa uważa, że innowacyjność jest istotna dla zarządzających firmami. Ci natomiast postrzegają ją jako ważną z punktu widzenia firmy.

Innowacyjność długo była postrzegana jako mowa - trawa, o której z entuzjazmem dyskutowano podczas spotkań zarządów. Dopiero wraz z powstaniem i rozwojem „Kreatywnej Ekonomii” znalazła się na pierwszym miejscu wśród menadżerskich priorytetów. Wraz z rozwojem i upowszechnianiem się technologii Web 2.0, która jest napędem dla stosowania innowacyjnych rozwiązań w biznesie, przytłaczająca większość respondentów (86 proc.) wierzy, że strategie marketingowe i komunikacyjne są decydującymi narzędziami, które umożliwiają poruszanie się w nowym środowisku operacyjnym. Ten trend najprawdopodobniej utrzyma się, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę raczkujący już dziś temat Web 3.0.

Firmy starają się zarazić swoje organizacje tematem innowacyjności. 70 proc. osób z wyższego szczebla kierowniczego używa wewnętrznej komunikacji do promowania innowacji wśród pracowników. Ponad dwie trzecie z nich wierzy, że wprowadzanie innowacji w procesy biznesowe jest ważniejsze od innowacyjności w sferze rozwoju produktu.

„Pojawianie się świadomych, wymagających konsumentów sprawia, że firmy nie mogą poprzestać tylko na mówieniu o innowacji jako koncepcji wpisanej w ich strategie. Muszą szukać nowych sposobów na angażowanie konsumenta i wcielanie innowacji do swojego firmowego DNA” – mówi Billee Howard, dyrektor zarządzający Global Strategic Media Group w Weber Shandwick. „Wszechogarniająca innowacja i silniejszy nacisk na wytłumaczenie, czym jest marka korporacyjna, będzie kluczowa dla odniesienia sukcesu w roku 2007”.

Co ciekawe, wyniki badania pokazują zwiększenie nacisku na promocję marki firmy i tego, co ona sobą reprezentuje (marka korporacyjna staje się główną marką), a spadek w wydatkach na promocję produktów. Prawie 60 proc. respondentów przyznaje, że ich firmy przenoszą wydatki na promocję i marketing, aby pracownicy myśleli dobrze o samej firmie, a nie tylko o produktach.

Blisko dwie trzecie menadżerów zaobserwowało zwiększone wysiłki mające na celu zrozumienie i zaadaptowanie punktu widzenia konsumenta. Co więcej, 80 proc. spodziewa się zacieśnienia współpracy między działami odpowiedzialnymi za rozwój produktu i komórkami marketingu wewnątrz firm ścigających się o palmę pierwszeństwa pod względem innowacyjności.

W badanie zidentyfikowano trzy główne typy działań stosowanych przez firmy stawiające na  innowacje:

Wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumenta (88proc.)Marketing i komunikacja (82 proc.)Wewnętrzna współpraca (82 proc.)

Tym samym ważna rola, jaką odgrywa wewnętrzna kultura w firmie przy wprowadzaniu innowacji, została potwierdzona wynikami badania.

„Nigdy wcześniej klienci nie odgrywali tak znaczącej roli w robieniu interesów” – uważa Jennifer Risi, Vice President Global Strategic Media Group. „W wyścigu po innowacyjność wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom konsumenta w sposób nowy i kreatywny wyznacza kurs dla firmy, a znalezienie się na przedzie pod tym względem może warunkować odniesienie sukcesu lub poniesienie porażki. Udane zastosowanie strategii i technik komunikacyjnych, w praktyce tych które plasują nas na przedzie i różnicują marki korporacyjne, będzie decydującym czynnikiem sukcesu jeśli chodzi o innowacyjność.”

Wraz ze wzrostem znaczenia innowacyjności, marketing i komunikacja będą miały coraz większe znaczenie dla sukcesu firmy. Już teraz 68 proc. kierownictwa rozbudowuje strategie komunikacyjne w związku z nadejściem i upowszechnianiem się  „Ekonomii kreatywności” -  procent, który na pewno będzie się zwiększał w sytuacji, gdy nowy paradygmat biznesu zapuszcza korzenie. „Zwiększaniu wysiłków związanych z wprowadzaniem innowacji będzie towarzyszył wzrost zapotrzebowania na kreatywne i precyzyjne strategie komunikacyjne” dodaje Risi.

* „Ekonomia kreatywności” (ang. Creativity Economy) jest terminem po raz pierwszy zastosowanym przez „Business Week”, określającym nowe otoczenia, w którym funkcjonują firmy i organizacje.

„Zmiany w marketingu i komunikacji w dzisiejszej Ekonomii Kreatywności” (ang. The changing face of marketing and comunications in today’s creative economy”), to badanie przeprowadzone na 104 osobach zajmujących kierownicze stanowiska (prezesi, dyrektorzy, menadżerowie wysokiego szczebla) w okresie między czerwcem a sierpniem 2006 przez KRC Research na zlecenie Weber Shandwick.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"