InPost zapowiedział, że w ramach debiutu giełdowego zaoferuje część swoich obecnych akcji inwestorom instytucjonalnym z różnych krajów. Sprzedawane będą walory, które obecnie należą do spółki AI Prime & Cy SCA (kontrolowanej przez Advent International), Templeton Strategic Emerging Markets Fund IV oraz PZU FIZAN BIS 2.
Firma porozumiała się już z kilkoma inwestorami, którzy zobowiązali się do kupna jej akcji po ostatecznej cenie emisyjnej za łącznie 1,03 mld euro. Fundusze zarządzane przez BlackRock mają nabyć walory za 430,6 mln euro, a te związane z Capital World Investors i GIC przeznaczą na to po 300 mln euro.
Globalnymi koordynatorami oferty pierwotnej InPostu są Citigroup Global Markets Europe, Goldman Sachs Bank Europe i J.P. Morgan.
Wpływy InPostu 100 proc. w górę, wyższy zysk
Wraz z zapowiedzią debiutu giełdowego InPost podał swoje wyniki finansowe. Jego całoroczne przychody wzrosły z 482,5 mln zł w 2017 roku do 1,23 mld zł w 2019 roku. Równocześnie mocno poprawiła się rentowność: marża brutto zwiększyła się z 28,3 do 44,5 proc., operacyjny zysk EBITDA - z 18,4 do 350,1 mln zł, natomiast wynik netto - z 211,8 mln zł straty do 50,8 mln zł zysku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/inpost-nowe-centrum-logistyczne-w-krakowie,7170440271890049a ##
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. firma osiągnęła wzrost wpływów o 100,1 proc. do 1,66 mld zł, marży brutto z 44,3 do 51,2 proc. oraz operacyjnego zysku EBITDA z 230 do 635,6 mln zł.
InPost tłumaczy, że te wzrosty wynikają głównie z większej efektywności: niższych średnich kosztów instalowania Paczkomatów, wyższej produktywności dostaw, zwłaszcza na tzw. odcinku ostatniej mili oraz korzystania z infrastruktury współdzielonej. Do tego doszły korzyści wynikające ze wzrostu skali działalności oraz zwiększenie rozmiarów Paczkomatów - w styczniu 2019 roku każdy miał średnio 100 skrytek na paczki, a we wrześniu ub.r. już 130.
W efekcie średnie wydatki firmy na Paczkomat zmalały ze 109 tys. zł w 2017 roku do 71 tys. zł w 2019 roku.

InPost ma 10,8 tys. Paczkomatów, chce rosnąć także za granicą
Na koniec ub.r. do InPostu należało dokładnie 12 254 automaty paczkowe, z czego 10 776 w Polsce, gdzie funkcjonują pod marką Paczkomaty. W ciągu roku firma dostarczyła do nich 249 mln przesyłek.
Swój udział w polskim rynku dostaw paczek B2C szacuje na 43 proc. (wobec 21 proc. trzy lata wcześniej), a w przypadku automatów paczkomatowych jest hegemonem z ok. 98 proc. udziału.

Baza sprzedawców (głównie internetowych), z którymi współpracuje InPost, wzrosła z 5,4 tys. w maju 2017 roku do 26,2 tys. na koniec ub.r. Firma od wielu lat dostarcza przesyłki z Allegro, we wrześniu ub.r. podpisano kolejną umowę na 7 lat.
Według InPostu z Paczkomatów korzysta obecnie 13,6 mln osób, ok. 60 proc. wszystkich internautów kupujących w sieci. Firma chce dalej rozwijać sieć swoich maszyn - zidentyfikowała ponad 31 tys. lokalizacji w miastach i wsiach, gdzie postawienie takich automatów jest uzasadnione.
Rozbudowa sieci Paczkomatów przyspieszyła w ub.r.. W listopadzie 2018 roku działało 4,3 tys. takich automatów, rok później - 6 tys., we wrześniu ub.r. przekroczono poziom 8 tys., pod koniec października - 9 tys., a na początku grudnia InPost ogłosił uruchomienie Paczkomatu nr 10 tys. We wrześniu ub.r. firma zaczęła stawiać swoje maszyny także wewnątrz budynków.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/paczkomaty-inpost-nazwa-zastrzezona-spor-poczta-polska-odszkodowanie,7170419356251777a ##
InPost chce również rozwijać się za granicą. Jego głównym rynkiem zewnętrznym jest obecnie Wielka Brytania, gdzie w ub.r. liczba paczek dostarczonych przez firmę w ciągu tygodnia wzrosła z ok. 6 tys. z styczniu do 65 tys. na początku listopada i 100 tys. w czasie szczytu sprzedażowego w grudniu.
Spółka podkreśla, że Wielka Brytania to największy rynek e-commerce w Europie. Ponadto rozważa wejście ze swoimi usługami do Francji, Włoch i Hiszpanii.
Advent właścicielem InPostu od czterech lat
Fundusz Advent International w InPost i powiązaną z nim spółkę Integer zainwestował wiosną 2017 roku. Przejął 30 proc. akcji tej pierwszej od jej prezesa Rafała Brzoski, a resztę kupił od inwestorów mniejszościowych w ramach wezwania do sprzedaży (Brzoska ostrzegał ich, że jeśli nie zgodzą się na zaproponowaną cenę, firmom grozi upadłość) i zdjął obie spółki z warszawskiej giełdy.

Wcześniej firmy roku musiały ograniczyć swoją działalność. Na początku 2017 roku Interger.pl zrezygnował z działalności paczkomatowej w Hiszpanii, Norwegii, Brazylii, Malezji, Rosji i na Ukrainie, a w połowie 2016 roku InPost wycofał się z segmentu tradycyjnych przesyłek listowych, po tym jak w 2015 roku stracił na rzecz Poczty Polskiej obsługę korespondencji z sądów.
Obie spółki były wtedy nierentowne. W trzech kwartałach 2016 roku grupa Integer.pl zanotowała 367,9 mln zł wpływów ze sprzedaży (wobec 166,4 mln zł rok wcześniej) i 247,1 mln zł straty netto (wobec 18,7 mln zł straty netto rok wcześniej). InPost miał w tym okresie 200,2 mln zł przychodów ze sprzedaży (rok wcześniej było to 79,1 mln zł) i 109,7 mln zł straty netto (wobec 9,7 mln zł zysku netto w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku).

Nieoficjalne informacje o tym, że Advent szuka inwestora dla InPostu, pojawiały się od października ub.r. Za koordynację procesu odpowiadał Citigroup, a według „Pulsu Biznesu” oferta kupna operatora trafiła m.in. do funduszy KRK, Blackstone, Hellman&Friedman i CVC. Prawo pierwokupu miało Allegro. W listopadzie PAP podał, że InPost może zadebiutować na londyńskiej giełdzie.











