Internauto! Mamy na ciebie oko

Od początku istnienia internetowych serwisów informacyjnych graficy i projektanci www zachodzą w głowę, w którym miejscu na stronie umieścić ważną informację tak, by użytkownik dostrzegł ją najszybciej

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Teraz z pomocą przyszli im naukowcy. Internauto, uważaj! Już wiemy, gdzie najpierw skierujesz wzrok - czytamy w wp.pl.

W ramach programu Eyetrack III, realizowanego między innymi przez amerykański Instytut Poynter i Centrum Dziennikarstwa i Nowych Mediów im. Edwarda Estlowa, naukowcy rejestrowali przez godzinę ruchy gałek ocznych 46 osób odwiedzających różne strony internetowe – informują w serwisie PointerExtra szefowie badań Steve Outing i Laura Ruel. Rezultaty badań były zaskakujące. Co się okazało?

Większość poddanych testowi osób oglądanie strony internetowej zaczynało od lewego górnego rogu. Potem ich wzrok zaczynał błądzić w okolicach środka strony, górnej, a następnie lewej krawędzi, po czym omiatał sam dół od lewej do prawej i wjeżdżał po prawej krawędzi strony na samą górę.

Pokazując to na przykładzie głównej strony Wirtualnej Polski, Internauta najpierw zerka na logo Wirtualnej Polski i zaczyna oglądanie naszego serwisu od boksu Nowości. Następnie zagląda na linki działu Biznes i Finanse, skacze wzrokiem do boksu Polecamy, omiata dół wyświetlanej strony przez Zakupy aż do linków Sportu, po czym sprawdza, co nowego jest w boksie Wiadomości. Z tym, że do najważniejszego linku Wiadomości dociera na sam koniec.

Wydaje się jednak, że do podobnych wniosków przed naukowcami doszli niektórzy projektanci stron www. Badacze przejrzeli kilkadziesiąt najpopularniejszych serwisów i najatrakcyjniejsze informacje najczęściej znajdowali w ich lewej górnej części. Przyzwyczajenia Internautów do zaczynania nawigacji od tego pola naukowcy tłumaczą przyzwyczajeniami wykształconymi przez papierowe gazety. Czytelnik zerkał najpierw na logo u góry, sprawdzając, z jaką gazetą ma do czynienia, po czym rozpoczynał poszukiwanie informacji kierowany najważniejszymi nagłówkami na pierwszej stronie. Szybko docierał do wiodącego materiału, umieszczanego zazwyczaj w środkowej części strony, nieco u góry. Co ciekawego, zdaniem badaczy programu Eyetrack III, mniejsza czcionka bardziej przyciąga uwagę odbiorcy. Chętniej więc będziemy wpatrywać się w malutkie znaczki na ekranie niż rzucać okiem na duże, krzykliwe nagłówki.

Choć jak przyznają naukowcy, wyniki dotyczyły na razie małej grupy osób i nie można jeszcze odnosić ich do całej populacji, stanowią ciekawy przyczynek do dalszych badań. Nie wiemy jeszcze, jak strony internetowe oglądają przedstawiciele kultur, w których pisze i czyta się od prawej do lewej – na przykład Żydzi czy Arabowie – bo ich przyzwyczajenia „gazetowe” będą zupełnie inne od naszych. A Japończycy piszący nie dość, że od prawej do lewej, to jeszcze w kolumnach od góry do dołu? Minie jeszcze trochę czasu, zanim naukowcy zajrzą wszystkim Internautom w oczy.

Mariusz Nowik - wp.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"