Jacy internauci odwiedzają serwisy „Faktu”, „Super Expressu” i „Gazety Wyborczej”? (analiza)

Serwisy internetowe trzech największych gazet ogólnopolskich w większości odwiedzają internauci z miast oraz mający średnie i wyższe wykształcenie. Wśród użytkowników witryny „Gazety Wyborczej” stosunkowo najwięcej jest osób z dyplomem uczelni wyższych i z wielkich miast, a wśród odwiedzających strony „Faktu” i „Super Expressu” - ludzi młodszych i ze wsi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Jacy internauci odwiedzają serwisy „Faktu”, „Super Expressu” i „Gazety Wyborczej”? (analiza)

Witryny „Faktu”, „Super Expressu” i „Gazety Wyborczej” osiągnęły w ostatnim okresie wzrosty odwiedzalności. W maju br. na stronę Fakt.pl zajrzało 3,28 mln internautów, o 374,7 tys. więcej niż rok wcześniej (to 12,9 proc. w górę). SE.pl przyciągnął 3,03 mln użytkowników (wzrost o 127,7 tys., czyli o 4,4 proc. w skali roku), a Wyborcza.pl - 2,5 mln (o 237,5 tys. więcej niż rok wcześniej - to wzrost o 10,5 proc.) - wynika z danych Megapanelu PBI.Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Serwisowi „Gazety Wyborczej” udało się zwiększyć zasięg, mimo że od lutego br. tak jak na innych stronach związanych z „GW” obowiązuje w nim paywall pozwalający przeczytać za darmo tylko 10 tekstów w miesiącu. Na koniec czerwca br. z tej oferty korzystało 15,1 tys. użytkowników (więcej na ten temat).

Z „GW” związanych jest też kilka innych witryn, m.in. Wyborcza.biz, Wysokieobcasy.pl i działające w domenie gazeta.pl serwisy wydań lokalnych tego dziennika. Przy czym w poniższym zestawieniu zdecydowaliśmy się uwzględnić tylko ogólnotematyczny serwis Wyborcza.pl.

Wśród odwiedzających serwis „Faktu” nieco więcej jest kobiet (53,4 proc. w maju br.) niż mężczyzn. Liczba użytkowniczek w ciągu roku zwiększyła się o 280,7 tys. (to 19,1 proc. w górę), podczas gdy męskich użytkowników przybyło 94 tys. (wzrost o 6,5 proc.).

Ponad połowa użytkowników Fakt.pl ma od 15 do 34 lat, a tylko 22,2 proc. to ludzie w wieku 45 lat i więcej.

W ciągu roku odwiedzających w wieku 7-14 lat przybyło 182,2 tys. (to aż o 193 proc. w górę), tych w wieku 35-44 lat - 142 tys. (31,4 proc. w górę), natomiast liczba użytkowników mających 55 lat i więcej zmalała o 70 tys. (spadek o 16,2 proc.).

Fakt.pl odwiedza po ponad million internautów ze średnim i wyższym wykształceniem. Tych pierwszych w skali roku przybyło 62,7 tys. (5,1 proc. w górę), a tych drugich ubyło 70,1 tys. (6,5 proc. w dół).

Za to liczba użytkowników z wykształceniem zawodowym wzrosła o 220,7 tys. (czyli o 265,4 tys.), a tych z wykształceniem zasadniczym zawodowym - o 147,7 tys. (czyli o 43,5 proc.).

34,1 proc. odwiedzających serwis „Faktu” w maju br. mieszka na wsi. Liczba tych użytkowników wzrosła w ciągu roku o 320,3 tys. (40,1 proc. w górę). Za to w największych miastach portal stracił 57,5 tys. użytkowników (to spadek o 10,2 proc.).

Wśród użytkowników serwisu „Super Expressu” również większość stanowią kobiety (54,5 proc. udziału w maju br.), przy czym ich liczba zmniejszył się w skali roku o 26 tys. (1,5 proc. w dół). Z kolei mężczyzn przybyło 153,7 tys. (12,5 proc. w górę), dzięki czemu ich udział wzrósł o 3,3 pkt proc.

Przekrój wiekowy użytkowników SE.pl jest podobny jak w przypadku Fakt.pl. Przy czym pierwszy serwis o ile zyskał rok do roku 205,5 tys. odwiedzających w wieku 7-14 lat (wzrost o 287 proc.) i 197,1 tys. w wieku 15-24 lat (28,7 proc. w górę), o tyle stracił 246,8 tys. odwiedzających w wieku 25-34 lat (spadek o 25 proc.).

Prawie 40 proc. użytkowników witryny „Super Expressu” ma średnie wykształcenie. W skali roku liczba takich osób wzrosła o 98 tys. (8,8 proc. w górę). Za to ubyło aż 314,2 tys. odwiedzających z wykształceniem wyższym (to spadek o 26,1 proc.).

Udział użytkowników ze wsi na SE.pl wzrósł w ciągu roku z jednej czwartej do 36,8 proc., ponieważ ich liczba zwiększyła się o 387,4 tys. (czyli o 53,2 proc.). Z kolei odwiedzających z miast o 100 do 500 tys. mieszkańców ubyło 107,4 tys. (spadek o 18 proc.), a z największych aglomeracji - 140 tys. (24,4 proc. w dół).

Na drugiej podstronie dane użytkowników Wyborcza.pl oraz ich porównanie z charakterystyką odwiedzjących Fakt.pl i SE.pl

Na Wyborcza.pl nieco więcej jest kobiet niż mężczyzn. Liczba użytkowniczek wzrosła w skali roku o 78,8 tys. (6,5 proc. w górę), a męskich użytkowników - o 158,7 tys. (15 proc. w górę).

25-26 proc. odwiedzających główny serwis „Gazety Wyborczej” to osoby w wieku 25-34 lat. Ich liczba przez rok wzrosła o 70,2 tys. (czyli o 12,1 proc.). Użytkowników w wieku 35-44 lat przybyło 80,7 tys. (20 proc. w górę), tych mających 55 lat i więcej - 100,3 tys. (34,6 proc. w górę), natomiast tych w wieku 45-54 lat ubyło 24,1 tys. (spadek o 7 proc.).

Prawie 80 proc. użytkowników Wyborcza.pl ma średnie lub wyższe wykształcenie. Odwiedzających z dyplomami uczelni wyższych było w maju br. 1,13 mln, o 151,1 tys. więcej niż rok wcześniej (15,4 proc. w górę), a tych z maturą - 862,3 tys., o 51,8 tys. więcej niż przed rokiem (wzrost o 6,4 proc.).

Liczba odwiedzających ze wsi wzrosła w skali roku o 43,6 tys. (6,2 proc. w górę), przy czym ich udział wśród wszystkich użytkowników zmalał poniżej 30 proc.

Użytkowników z najmniejszych miast przybyło aż 102,4 tys. (wzrost o 48,1 proc.), natomiast tych z największych aglomeracji ubyło 1,7 tys. (0,3 proc. w dół).

Z serwisów wszystkich trzech dzienników korzysta więcej kobiet niż mężczyzn.

Strony „Faktu” i „Super Expressu” przyciągają stosunkowo więcej młodszych internautów niż serwis „Gazety Wyborczej”. Na dwóch pierwszych użytkownicy w wieku 7-14 lat stanowią 8,4-9,1 proc. wszystkich odwiedzających, a na stronie „GW” - 6,4 proc. W grupie wiekowej 15-24 lat te proporcje wynoszą 27,1-29 proc. do 20 proc.

Z kolei użytkownicy w wieku 55 lat i więcej na stronach tabloidów mają 11-11,5 proc. udziału, a w serwisie „GW” - 15,6 proc.

Wśród odwiedzających Wyborcza.pl 45,1 proc. to osoby z wyższym wykształceniem, w wśród użytkowników Fakt.pl i SE.pl - 29,2-30,9 proc. Witryny tabloidów przyciągają natomiast stosunkowo więcej internautów z wykształceniem średnim, zasadniczym zawodowym i podstawowym niż strona „GW”.

Na stronach „Faktu” i „Super Expressu” procentowo zdecydowanie więcej jest użytkowników ze wsi niż w serwisie „Gazety Wyborczej” (34,1-36,8 proc. wobec 29,9 proc.). Za to w serwisie „GW” aż 21 proc. to osoby z największych miast, podczas gdy na stronach tabloidów udział takich odwiedzających to 14,3-15,4 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"