Witryny „Faktu”, „Super Expressu” i „Gazety Wyborczej” osiągnęły w ostatnim okresie wzrosty odwiedzalności. W maju br. na stronę Fakt.pl zajrzało 3,28 mln internautów, o 374,7 tys. więcej niż rok wcześniej (to 12,9 proc. w górę). SE.pl przyciągnął 3,03 mln użytkowników (wzrost o 127,7 tys., czyli o 4,4 proc. w skali roku), a Wyborcza.pl - 2,5 mln (o 237,5 tys. więcej niż rok wcześniej - to wzrost o 10,5 proc.) - wynika z danych Megapanelu PBI.Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Serwisowi „Gazety Wyborczej” udało się zwiększyć zasięg, mimo że od lutego br. tak jak na innych stronach związanych z „GW” obowiązuje w nim paywall pozwalający przeczytać za darmo tylko 10 tekstów w miesiącu. Na koniec czerwca br. z tej oferty korzystało 15,1 tys. użytkowników (więcej na ten temat).
Z „GW” związanych jest też kilka innych witryn, m.in. Wyborcza.biz, Wysokieobcasy.pl i działające w domenie gazeta.pl serwisy wydań lokalnych tego dziennika. Przy czym w poniższym zestawieniu zdecydowaliśmy się uwzględnić tylko ogólnotematyczny serwis Wyborcza.pl.

Wśród odwiedzających serwis „Faktu” nieco więcej jest kobiet (53,4 proc. w maju br.) niż mężczyzn. Liczba użytkowniczek w ciągu roku zwiększyła się o 280,7 tys. (to 19,1 proc. w górę), podczas gdy męskich użytkowników przybyło 94 tys. (wzrost o 6,5 proc.).
Ponad połowa użytkowników Fakt.pl ma od 15 do 34 lat, a tylko 22,2 proc. to ludzie w wieku 45 lat i więcej.
W ciągu roku odwiedzających w wieku 7-14 lat przybyło 182,2 tys. (to aż o 193 proc. w górę), tych w wieku 35-44 lat - 142 tys. (31,4 proc. w górę), natomiast liczba użytkowników mających 55 lat i więcej zmalała o 70 tys. (spadek o 16,2 proc.).
Fakt.pl odwiedza po ponad million internautów ze średnim i wyższym wykształceniem. Tych pierwszych w skali roku przybyło 62,7 tys. (5,1 proc. w górę), a tych drugich ubyło 70,1 tys. (6,5 proc. w dół).

Za to liczba użytkowników z wykształceniem zawodowym wzrosła o 220,7 tys. (czyli o 265,4 tys.), a tych z wykształceniem zasadniczym zawodowym - o 147,7 tys. (czyli o 43,5 proc.).
34,1 proc. odwiedzających serwis „Faktu” w maju br. mieszka na wsi. Liczba tych użytkowników wzrosła w ciągu roku o 320,3 tys. (40,1 proc. w górę). Za to w największych miastach portal stracił 57,5 tys. użytkowników (to spadek o 10,2 proc.).
Wśród użytkowników serwisu „Super Expressu” również większość stanowią kobiety (54,5 proc. udziału w maju br.), przy czym ich liczba zmniejszył się w skali roku o 26 tys. (1,5 proc. w dół). Z kolei mężczyzn przybyło 153,7 tys. (12,5 proc. w górę), dzięki czemu ich udział wzrósł o 3,3 pkt proc.
Przekrój wiekowy użytkowników SE.pl jest podobny jak w przypadku Fakt.pl. Przy czym pierwszy serwis o ile zyskał rok do roku 205,5 tys. odwiedzających w wieku 7-14 lat (wzrost o 287 proc.) i 197,1 tys. w wieku 15-24 lat (28,7 proc. w górę), o tyle stracił 246,8 tys. odwiedzających w wieku 25-34 lat (spadek o 25 proc.).

Prawie 40 proc. użytkowników witryny „Super Expressu” ma średnie wykształcenie. W skali roku liczba takich osób wzrosła o 98 tys. (8,8 proc. w górę). Za to ubyło aż 314,2 tys. odwiedzających z wykształceniem wyższym (to spadek o 26,1 proc.).
Udział użytkowników ze wsi na SE.pl wzrósł w ciągu roku z jednej czwartej do 36,8 proc., ponieważ ich liczba zwiększyła się o 387,4 tys. (czyli o 53,2 proc.). Z kolei odwiedzających z miast o 100 do 500 tys. mieszkańców ubyło 107,4 tys. (spadek o 18 proc.), a z największych aglomeracji - 140 tys. (24,4 proc. w dół).
Na drugiej podstronie dane użytkowników Wyborcza.pl oraz ich porównanie z charakterystyką odwiedzjących Fakt.pl i SE.pl
Na Wyborcza.pl nieco więcej jest kobiet niż mężczyzn. Liczba użytkowniczek wzrosła w skali roku o 78,8 tys. (6,5 proc. w górę), a męskich użytkowników - o 158,7 tys. (15 proc. w górę).

25-26 proc. odwiedzających główny serwis „Gazety Wyborczej” to osoby w wieku 25-34 lat. Ich liczba przez rok wzrosła o 70,2 tys. (czyli o 12,1 proc.). Użytkowników w wieku 35-44 lat przybyło 80,7 tys. (20 proc. w górę), tych mających 55 lat i więcej - 100,3 tys. (34,6 proc. w górę), natomiast tych w wieku 45-54 lat ubyło 24,1 tys. (spadek o 7 proc.).
Prawie 80 proc. użytkowników Wyborcza.pl ma średnie lub wyższe wykształcenie. Odwiedzających z dyplomami uczelni wyższych było w maju br. 1,13 mln, o 151,1 tys. więcej niż rok wcześniej (15,4 proc. w górę), a tych z maturą - 862,3 tys., o 51,8 tys. więcej niż przed rokiem (wzrost o 6,4 proc.).
Liczba odwiedzających ze wsi wzrosła w skali roku o 43,6 tys. (6,2 proc. w górę), przy czym ich udział wśród wszystkich użytkowników zmalał poniżej 30 proc.

Użytkowników z najmniejszych miast przybyło aż 102,4 tys. (wzrost o 48,1 proc.), natomiast tych z największych aglomeracji ubyło 1,7 tys. (0,3 proc. w dół).
Z serwisów wszystkich trzech dzienników korzysta więcej kobiet niż mężczyzn.
Strony „Faktu” i „Super Expressu” przyciągają stosunkowo więcej młodszych internautów niż serwis „Gazety Wyborczej”. Na dwóch pierwszych użytkownicy w wieku 7-14 lat stanowią 8,4-9,1 proc. wszystkich odwiedzających, a na stronie „GW” - 6,4 proc. W grupie wiekowej 15-24 lat te proporcje wynoszą 27,1-29 proc. do 20 proc.
Z kolei użytkownicy w wieku 55 lat i więcej na stronach tabloidów mają 11-11,5 proc. udziału, a w serwisie „GW” - 15,6 proc.
Wśród odwiedzających Wyborcza.pl 45,1 proc. to osoby z wyższym wykształceniem, w wśród użytkowników Fakt.pl i SE.pl - 29,2-30,9 proc. Witryny tabloidów przyciągają natomiast stosunkowo więcej internautów z wykształceniem średnim, zasadniczym zawodowym i podstawowym niż strona „GW”.

Na stronach „Faktu” i „Super Expressu” procentowo zdecydowanie więcej jest użytkowników ze wsi niż w serwisie „Gazety Wyborczej” (34,1-36,8 proc. wobec 29,9 proc.). Za to w serwisie „GW” aż 21 proc. to osoby z największych miast, podczas gdy na stronach tabloidów udział takich odwiedzających to 14,3-15,4 proc.











